Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 mei 2012, 17:59   #601
Aligator
Minister

Aligator's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Wat je niet snapt is dat zij die appel-pluk ambtenaren zijn, en die appel-pluk minister zijn, het juist veel beter vinden om het wel zo te doen (voor zichzelf) en dat ze het dus wel zo zullen doen. Omdat het hen die de beslissing moeten nemen goed uitkomt, niet omdat het "algemeen beter" is.

Hollande is zo een appel-pluk minister, en je ziet het: hij heeft de verkiezingen gewonnen. Degene die zegde dat we moeten ophouden met appelen in het buitenland te lenen, het aantal appel-ambtenaren wilde terugschroeven en de mensen aanzetten om zelf appelbomen te planten, heeft de verkiezingen verloren.
Dat ventje dat de verkiezingen verloren heeft ( godzijdank ) , had 5 jaar tijd om IETS te doen. En wat gebeurde er ? Niets.
Behalve natuurlijk kadootjes aan de rijken doen, en staatseigendom verpatsen onder de prijs. ( kijk naar de geprivatiseerde autostrades , EDF; La Poste...
Voor de rest ? NIETS.
Hij maakte het zelfs erger.
Immigratie ? Hij ging het eens oplossen. Geen illegalen meer, de banlieus kärcheriseren enz.
Wat gebeurde er ? Méér immigratie, méér misdaad, minder politiebeambten.
Zelfs de flikken kloegen dat ze met te weinig waren, dat ze niks meer konden doen in de banlieus. Buurtcommisariaten afgeschaft , gepensioneerde agenten die niet vervangen werden...
Ik weet niet of Hollande het beter zal doen, maar slechter gaat moeilijk zijn. De boosaardige dwerg, die steelde van de armen voor kadoos te geven aan de rijken, zal door niemand gemist worden, behalve door de gangsters van zijn eigen kaste.
Aligator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2012, 18:08   #602
Aligator
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Francientje Bekijk bericht
Uiteindelijk én met al zijn fouten heeft Sarko het onmogelijke gedaan om het
land weer min of meer op het rechte spoor te zetten. Ik wilde maar dat
links had gewacht tot 2017 om te winnen. dan zou er mogelijk wat te verde-len zijn geweest.
Maar nu...Ik draai.
Ik heb een beetje tijd besteed aan een minieme studie van het onderwijssysteem hier en waarom het allemaal zo slecht gaat en we straks zelfs onderwijzers te kort gaan komen. Ik heb het niet over leraren middelbaar, wel over lagere school onderwijzers.
Om kinderen te leren lezen, schrijven, tellen, vermenigvuldigen en delen
plus hun enkele notie's van geschiedenis en aardrijkskunde bij te brengen hoor je tegenwoordig (ik duizel) over een MASTER (vijf jaar universiteit!)te beschikken
. Meteen en op voorwaarde dat je slaagt voor de concours, krijg je dan de titel opgeplakt van 'professeur des écoles' inplaats van 'instituteur'.
Het ambetante van de zaak is natuurlijk dat , in tegenstelling van wat de
doorsneel burger verwachtte, de kinderen er zeker niet beter van zijn ge-worden. Want leg mij anders maar eens uit hoe het komt dat 99 procent
van de kinderen die vroeger het zesde studiejaar verlieten zowel konden
lezen als schrijven (o.k. met fouten maar toch) en...nu niet langer.
Het onderwijzend personeel is er natuurlijk ook niet beter van geworden.
Of beter op geworden. Stel je in hun plaats.
Vijf jaar universitaire studies, gewoonlijk vat je die dus niet aan met de
bedoeling in het lager onderwijs te stappen. Dat laatste doe je wel en met
plezier als er maar twéé jaar extra studies aan vast hangen en je wat voor
kinderen voelt. Maar de mensen die daartoe dus bereid waren , vallen nu
gewoon uit de boot.
Blijven over: al de pseudo intellectuelen met 'masters' die op zichzelf van
weinig nut zijn en dus bij gebrek aan beter maar voor de klas gaan staan.
En dat, lieve mensen, is wél degelijk een cadeautje van links.
Onderwijzers naar de unief sturen voor een master, is een ideetje van de Sarko-kliek hé. Niet zeveren !
Citaat:
Selon "Le Monde", cette réforme est envisagée pour la "rentrée 2010". Nicolas Sarkozy a évoqué, sur RTL, la "masterisation" des enseignants avec l’idée de "les payer plus cher en début de carrière". Il s’agit de "recruter les enseignants �* un niveau universitaire plus élevé qu’aujourd’hui, de les faire entrer directement dans le métier et remplacer l’actuelle deuxième année de formation professionnelle par un ’compagnonnage intensif’ en début de carrière", résume le quotidien. Les IUFM, "déj�* absorbés par les universités en 2007, verraient leur rôle considérablement réduit
".
http://ressources.ecole.free.fr/spip/spip.php?article22

Zo kennen we ze weer, de Sarkozy-vriendjes : de schuld van de flaters van hun kandidaat bij hun tegenstanders leggen.

Laatst gewijzigd door Aligator : 13 mei 2012 om 18:10.
Oud 14 mei 2012, 08:15   #603
Francientje
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aligator Bekijk bericht
Onderwijzers naar de unief sturen voor een master, is een ideetje van de Sarko-kliek hé. Niet zeveren !
".
http://ressources.ecole.free.fr/spip/spip.php?article22

Zo kennen we ze weer, de Sarkozy-vriendjes : de schuld van de flaters van hun kandidaat bij hun tegenstanders leggen.
Nee, geen ideetje van de Sarko kliek. Maar je hebt een punt. Sarko heeft dus ook niet gedaan wat hoorde om het onderwijs hier weer op punt te stellen.
Ik heb mijn persoonlijke ervaring met 'l'enseignement publique' al breedvoets
uit de voeten gedaan. Lager onderwijs én kleuterschool: niets op aan te mer-ken. Behalve dan dat ik het absoluut ongehoord vond dat mijn schatje op een
bepaald ogenblik zijn onderwijzeres met de voornaam aansprak. En verder
ook dat die onderwijzeres zich zéér defensief opstelde toen ik probeerde
wat meer te weten te komen over een fikse straf (maar veel minder fiks
dan wat ik persoonlijk zou hebben uitgereikt als ik van al de feiten op de hoogte was geweest) die zo ongeveer drie vierden van de klas betrof.
Net zo goed was het Jospin (corrigeer me als ik het mis heb) die een einde
maakte aan de normaalschool.
Vroeger , om onderwijzer te worden, had je een middelbaar school diploma
nodig en daarna nog twee jaar op de normaalschool of zo. In die twee jaar
waren stages inbegrepen. Met andere woorden: je kon aan de slag voor een
niet royaal maar fatsoenlijk salaris op de leeftijd van 20 of 21 jaar. En je
kreeg er als extraatje bewoning bij. En O wonder... op een paar uitzonderingen na konden alle kinderen (zelfs de stomsten) lezen, schrijven
en rekenen als ze het zesde studiejaar verlieten.

Laatst gewijzigd door Francientje : 14 mei 2012 om 08:17.
Francientje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2012, 15:56   #604
Aligator
Minister

Standaard

Citaat:
Nee, geen ideetje van de Sarko kliek. Maar je hebt een punt. Sarko heeft dus ook niet gedaan wat hoorde om het onderwijs hier weer op punt te stellen.
Ik heb mijn persoonlijke ervaring met 'l'enseignement publique' al breedvoets
uit de voeten gedaan. Lager onderwijs én kleuterschool: niets op aan te mer-ken. Behalve dan dat ik het absoluut ongehoord vond dat mijn schatje op een
bepaald ogenblik zijn onderwijzeres met de voornaam aansprak. En verder
ook dat die onderwijzeres zich zéér defensief opstelde toen ik probeerde
wat meer te weten te komen over een fikse straf (maar veel minder fiks
dan wat ik persoonlijk zou hebben uitgereikt als ik van al de feiten op de hoogte was geweest) die zo ongeveer drie vierden van de klas betrof.
Net zo goed was het Jospin (corrigeer me als ik het mis heb) die een einde
maakte aan de normaalschool.
Vroeger , om onderwijzer te worden, had je een middelbaar school diploma
nodig en daarna nog twee jaar op de normaalschool of zo. In die twee jaar
waren stages inbegrepen. Met andere woorden: je kon aan de slag voor een
niet royaal maar fatsoenlijk salaris op de leeftijd van 20 of 21 jaar. En je
kreeg er als extraatje bewoning bij. En O wonder... op een paar uitzonderingen na konden alle kinderen (zelfs de stomsten) lezen, schrijven
en rekenen als ze het zesde studiejaar verlieten.
Jospin heeft een eind gemaakt aan de normaalschool, dat klopt en ik vind dat geen goed idee.
Maar Sarko wou er nog een schepje bovenop doen

Citaat:
Selon "Le Monde", cette réforme est envisagée pour la "rentrée 2010". Nicolas Sarkozy a évoqué, sur RTL, la "masterisation" des enseignants avec l’idée de "les payer plus cher en début de carrière". Il s’agit de "recruter les enseignants �* un niveau universitaire plus élevé qu’aujourd’hui, de les faire entrer directement dans le métier et remplacer l’actuelle deuxième année de formation professionnelle par un ’compagnonnage intensif’ en début de carrière", résume le quotidien. Les IUFM, "déj�* absorbés par les universités en 2007, verraient leur rôle considérablement réduit
Hij is dus nog erger dan zijn voorganger.
Gelukkig is de boosaardige dwerg nu president-af.
Weg ermee. De rechtbanken wachten op hem, voor al de louche zaakjes die tijdens zijn mandaat gebeurd zijn, te (ver)oordelen.
SARKOZY http://www.rmc.fr/editorial/254586/s...rt-de-lelysee/

Citaat:
Sarkozy sous la menace des juges après son départ de l'Elysée
PARIS (Reuters) - Affaires Bettencourt, Karachi ou Kadhafi : après son départ de l'Elysée, Nicolas Sarkozy risque des ennuis judiciaires dans...
REUTERS | RMC.fr | 09/05/2012

SOMMAIRE

Sarkozy, bientôt devant la justice ?Le père d'une victime de Merah porte plainte contre SarkozySarkozy sous la menace des juges après son départ de l'Elysée

tout le sommaire

© ReutersAprès son départ de l'Elysée, Nicolas Sarkozy risque des ennuis judiciaires dans plusieurs dossiers visant de supposées malversations financières. /Photo prise le 7 mai 2012/REUTERS/Yves Herman
Affaires Bettencourt, Karachi ou Kadhafi : après son départ de l'Elysée, Nicolas Sarkozy risque des ennuis judiciaires dans plusieurs dossiers visant de supposées malversations financières.

Le président sortant, qui a bénéficié durant cinq ans d'une immunité pénale liée �* son statut, redeviendra un justiciable ordinaire un mois après la fin de ses fonctions, soit le 15 juin, stipule la Constitution.

Laatst gewijzigd door Aligator : 14 mei 2012 om 15:57.
Oud 15 mei 2012, 09:10   #605
Francientje
Minister

Standaard

Je vergeet erbij te vermelden dat die IUFM dus drie keer niets bijbrachten. Buiten wat
extreem linkse en nieuwe-onbeproefde-theorieen blabla.
Wat heb je nodig om een kind te leren lezen, schrijven, optellen, aftellen, vermenigvuldigen, delen... Gewoon een persoon die dat alles onder de knie heeft, over
het nodige geduld beschikt , er voldoende tijd in wil steken enne...graag met kinderen
werkt. Dat is ééuwen zo geweest, het systeem werkte (perso had ik dus een zusje dat
minder begaafd was maar O verrassing, toen ze de lagere school verliet kon ze wel
degelijk lezen en schrijven en tellen. dankzij het oude systeem).
De lagere school toevertrouwen aan universitairen met een master in hun zak is een
godgeklaagd schandaal en vraagt gewoon om herrie.
Oud 15 mei 2012, 20:33   #606
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

In zijn inauguratietoespraak zie Meneer Hollande ook dat eens aan "onze" belangen mag gedacht worden,en aan wederkerigheid,als het over handel en economie gaat....

Het is uiteraard heel diplomatisch uitgedrukt,maar waarschijnlijk wordt gesuggereerd dat er desnoods naar vormen van protectionisme zal gegrepen worden indien hij aanvoelt dat de Franse belangen geschaadt worden!

Overigens,zonet op kanaal Z werd nog door iemand van Deutsche Borche medegedeeld dat de input van de Duitse industrie in de Duitse economie zowat 30% zwaar weegt,en in Frankrijk geen 18%...(en in Griekenland?....euhhhh.....)

Meneer Hollande,had het in zijn toespraak ook over innovatie,en de nood aan langetermijndenken in plaats van kortetermijn winstdenken.....(ik heb bijvoorbeeld nooit de indruk gehad dat "Sarko" speciaal geinteresseerd was in de Franse MAAK-industrie ...)

Hij had het NIET over het opendraaien van subsidiekranen,tot spijt van wie het benijdt.

wie weet

Laatst gewijzigd door kelt : 15 mei 2012 om 20:42.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2012, 08:50   #607
Aligator
Minister

Standaard

Citaat:
Je vergeet erbij te vermelden dat die IUFM dus drie keer niets bijbrachten. Buiten wat
extreem linkse en nieuwe-onbeproefde-theorieen blabla.
Wat heb je nodig om een kind te leren lezen, schrijven, optellen, aftellen, vermenigvuldigen, delen... Gewoon een persoon die dat alles onder de knie heeft, over
het nodige geduld beschikt , er voldoende tijd in wil steken enne...graag met kinderen
werkt. Dat is ééuwen zo geweest, het systeem werkte (perso had ik dus een zusje dat
minder begaafd was maar O verrassing, toen ze de lagere school verliet kon ze wel
degelijk lezen en schrijven en tellen. dankzij het oude systeem).
De lagere school toevertrouwen aan universitairen met een master in hun zak is een
godgeklaagd schandaal en vraagt gewoon om herrie.
Citaat:
godgeklaagd schandaal en vraagt gewoon om herrie
= idee van Sarkozy !

Laatst gewijzigd door Aligator : 17 mei 2012 om 08:51.
Oud 17 mei 2012, 08:56   #608
Aligator
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
In zijn inauguratietoespraak zie Meneer Hollande ook dat eens aan "onze" belangen mag gedacht worden,en aan wederkerigheid,als het over handel en economie gaat....

Het is uiteraard heel diplomatisch uitgedrukt,maar waarschijnlijk wordt gesuggereerd dat er desnoods naar vormen van protectionisme zal gegrepen worden indien hij aanvoelt dat de Franse belangen geschaadt worden!

Overigens,zonet op kanaal Z werd nog door iemand van Deutsche Borche medegedeeld dat de input van de Duitse industrie in de Duitse economie zowat 30% zwaar weegt,en in Frankrijk geen 18%...(en in Griekenland?....euhhhh.....)

Meneer Hollande,had het in zijn toespraak ook over innovatie,en de nood aan langetermijndenken in plaats van kortetermijn winstdenken.....(ik heb bijvoorbeeld nooit de indruk gehad dat "Sarko" speciaal geinteresseerd was in de Franse MAAK-industrie ...)

Hij had het NIET over het opendraaien van subsidiekranen,tot spijt van wie het benijdt.

wie weet
Laten we hem een jaartje de tijd geven om het één en ander op poten te zetten, en dan zien of er ( een begin van ) resultaat is.
We zullen rap genoeg weten of hij werk maakt van zijn plannen, of op zijn lauweren rust, de tijd van een mandaat.
Als dit laatste gebeurt zal dat ten goede komen aan de extremen in de politiek ( in Frankrijk Mélenchon contra Le Pen ), zoals dit bvb in Griekenland het geval is vandaag.
Het zal Europa dan slecht vergaan.
Oud 18 mei 2012, 07:24   #609
Francientje
Minister

Standaard

Citaat:
= idee van Sarkozy !
Niet echt. Vertel jij me liever hoe het komt dat vroeger een onderwijzer of on-derwijzeres klaar was om na een bac (humaniora diploma) plus twee jaar
normaalschool klaar was om voor de klas te staan en erin slaagde kinderen
te leren lezen, schrijven, tellen, aftrekken, delen, vermenigvuldigen en breuken
aan te leren. Plus hun noties van geschiedenis en aardrijkskunde bij te brengen.
En dat 99 procent van de kinderen die het zesde studiejaar verlieten inderdaad konden schrijven (zij het met fouten) en lezen zonder probleem, dat ze konden tellen, aftrekken en vermenigvuldigen zonder veel problemen. (alleen het delen en de breuken leverden vaak nog problemen op). Dat ze haast allen noties van geschiedenis en aardrijkskunde hadden. En dat je nu (ondanks de vijf jaar studies van de onderwijzers en onderwijzeressen) opgescheept komt te zitten met een fiks gedeelte van kinderen die noch het lezen noch het schrijven onder de knie hebben en een calculator behoeven om 9 met 7 te vermenigvuldigen. Over delen en breuken zwijgen we liever...
Net als over geschiedenis. Want data van buiten leren is er niet langer bij.
Wie dat afschafte vergat gewoon dat je een datum behoeft om een chronologie te kunnen opstellen en te kunnen volgen.
Oud 18 mei 2012, 09:12   #610
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Eerste maatregel van team Hollande is een salarisverlaging voor de complete politieke top van Frankrijk. -30 %.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Na de salarisverlaging van de F Hollande regering (-30 %), de nieuwste salarisvergelijking in Europa.

Maandelijkse ministers-salaris 2012 in euro:

Italie - 4500
Hongarije - 4600
Polen - 4630
Portugal - 5600
Spanje - 5750
Zweden - 7600
Denemarken - 7900
Ierland - 8500
Frankrijk - 9940
Nederland 12700
Griekenland 13500
Duitsland - 13800
VK - 14000
Belgie - 17.500

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 18 mei 2012 om 09:12.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2012, 12:16   #611
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Bron?

Laatst gewijzigd door C uit W : 18 mei 2012 om 12:16.
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2012, 17:20   #612
Aligator
Minister

Standaard

Citaat:
Niet echt. Vertel jij me liever hoe het komt dat vroeger een onderwijzer of on-derwijzeres klaar was om na een bac (humaniora diploma) plus twee jaar
normaalschool klaar was om voor de klas te staan en erin slaagde kinderen
te leren lezen, schrijven, tellen, aftrekken, delen, vermenigvuldigen en breuken
aan te leren. Plus hun noties van geschiedenis en aardrijkskunde bij te brengen.
En dat 99 procent van de kinderen die het zesde studiejaar verlieten inderdaad konden schrijven (zij het met fouten) en lezen zonder probleem, dat ze konden tellen, aftrekken en vermenigvuldigen zonder veel problemen. (alleen het delen en de breuken leverden vaak nog problemen op). Dat ze haast allen noties van geschiedenis en aardrijkskunde hadden. En dat je nu (ondanks de vijf jaar studies van de onderwijzers en onderwijzeressen) opgescheept komt te zitten met een fiks gedeelte van kinderen die noch het lezen noch het schrijven onder de knie hebben en een calculator behoeven om 9 met 7 te vermenigvuldigen. Over delen en breuken zwijgen we liever...
Net als over geschiedenis. Want data van buiten leren is er niet langer bij.
Wie dat afschafte vergat gewoon dat je een datum behoeft om een chronologie te kunnen opstellen en te kunnen volgen.
Vertel jij mij liever wie er de laatste 5 jaar aan de macht was , en die aan dat onderwijssysteem dat op niks trekt volgens jou, niets verbetert heeft ?
Ik zal het je zeggen : het is de genaamde Nicolas Sarkozy.
De man die wou dat onderwijzers een master gaan halen op den unief. De sloper van de sociale rechten, van het onderwijs, van de politiecommisariaten in de banlieus, die op het laatst van zijn mandaat een oorlog begon tegen een man aan wie hij 50 miljoen euros schuldig is ( of enige diensten ), namelijk Kadafi, die nu dood is.
En wie was er voor Sarkozy aan de macht gedurende 2 mandaten ? Chirac, éne van hetzelfde slag, en die heeft OOK niets verbetert aan het onderwijs. Het is nu al 20 jaar dat de rechtsen aan de macht zijn in Frankrijk en tijdens die periode is het land gestaag achteruit gegaan, op alle gebied, en is zijn schuld énorm gestegen.
Dus kom nu niet zagen dat het niet goed gaat. Dat hebben de Fransen aan hun stemgedrag van de voorlaatste drie verkiezingen te danken.
MISSCHIEN zal het nu wat beteren, als de socialistische president er in slaagt de puinhoop op te ruimen, die de rechtse zakken van het land gemaakt hebben, en terug iets degelijks op poten kan zetten.

Laatst gewijzigd door Aligator : 18 mei 2012 om 17:27.
Oud 18 mei 2012, 18:58   #613
Svetoslav
Vreemdeling

Standaard

Svetoslav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2012, 06:31   #614
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vertel jij mij liever wie er de laatste 5 jaar aan de macht was , en die aan dat onderwijssysteem dat op niks trekt volgens jou, niets verbetert heeft ?
Ik zal het je zeggen : het is de genaamde Nicolas Sarkozy.
De man die wou dat onderwijzers een master gaan halen op den unief.
Dat was een slechte hervorming, maar je stelt het hier wel verkeerd voor. Eigenlijk hadden leraren al evenveel tijd door te brengen als voor een master, alleen konden ze na hun licentie (3 jaar) hun 2 jaar IUFM gaan doen.

Sarko vond (terecht) dat die IUFM totaal verloren tijd waren behalve het deel stages voor de klas, en wilde het spel goedkoper maken voor de staat. Hij wilde wel dat leraren een hoger loon en een hoger sociaal statuut kregen.

Daarom wilde hij hen aanwerven op een hoger niveau van studies om ze in hogere ambtenarenschalen kunnen te betalen (masters krijgen een hoger loon dan bachelors). En bovendien wilde hij de opleiding tot leraar zoals in de andere landen deel laten uitmaken van de normale studies. Dat had het voordeel dat dat op kosten van de student gebeurde, en dat het geen ambtenaren waren die naar het IUFM gestuurd werden terwijl ze niet rendeerden.

Vandaar dat de IUFM afgebroken werden, en de kwiebussen die daar hun zever aan pas aangeworven (maar nog niet benoemde) ambtenaren verkochten, nu hun zever als een vak aan de unief mogen verkondigen voor de studenten die zich ervoor inschrijven - op hun kosten.

Het resultaat is geweest dat velen zich gewoon niet hebben ingeschreven en ze nu niet genoeg kandidaten hebben.

Het andere antwoord op "waarom kan je nu geen onderwijzer zijn na je bac" is gewoon dat je na je bac gewoon niet deftig kan lezen en schrijven he. Dat komt omdat men het niveau van de bac zodanig heeft verlaagd dat Jospin zijn doel: 80% van een generatie heeft zijn bac, gehaald werd.

Zelfs voor kassierster vraagt men nu een bachelor, omdat je met een bac niet weet of die wel goed genoeg is.
Oud 19 mei 2012, 10:42   #615
Aligator
Minister

Standaard

Citaat:
Dat was een slechte hervorming, maar je stelt het hier wel verkeerd voor. Eigenlijk hadden leraren al evenveel tijd door te brengen als voor een master, alleen konden ze na hun licentie (3 jaar) hun 2 jaar IUFM gaan doen.

Sarko vond (terecht) dat die IUFM totaal verloren tijd waren behalve het deel stages voor de klas, en wilde het spel goedkoper maken voor de staat. Hij wilde wel dat leraren een hoger loon en een hoger sociaal statuut kregen.

Daarom wilde hij hen aanwerven op een hoger niveau van studies om ze in hogere ambtenarenschalen kunnen te betalen (masters krijgen een hoger loon dan bachelors). En bovendien wilde hij de opleiding tot leraar zoals in de andere landen deel laten uitmaken van de normale studies. Dat had het voordeel dat dat op kosten van de student gebeurde, en dat het geen ambtenaren waren die naar het IUFM gestuurd werden terwijl ze niet rendeerden.

Vandaar dat de IUFM afgebroken werden, en de kwiebussen die daar hun zever aan pas aangeworven (maar nog niet benoemde) ambtenaren verkochten, nu hun zever als een vak aan de unief mogen verkondigen voor de studenten die zich ervoor inschrijven - op hun kosten.

Het resultaat is geweest dat velen zich gewoon niet hebben ingeschreven en ze nu niet genoeg kandidaten hebben.

Het andere antwoord op "waarom kan je nu geen onderwijzer zijn na je bac" is gewoon dat je na je bac gewoon niet deftig kan lezen en schrijven he. Dat komt omdat men het niveau van de bac zodanig heeft verlaagd dat Jospin zijn doel: 80% van een generatie heeft zijn bac, gehaald werd.

Zelfs voor kassierster vraagt men nu een bachelor, omdat je met een bac niet weet of die wel goed genoeg is.
Ik ben 20 jaar geleden perzikken gaan plukken in Frankrijk, met onderandere jongens die bac + 5 hadden. Die deden die job gewoon omdat ze in hun branche geen werk vonden. NIET omdat ze niet konden lezen of schrijven.
Wat Sarkozy betreft, die wilde gewoon de publieke school afbreken. De kinderen van " goeden huize " zullen wel naar de privéschool gaan, die kunnen betalen. Het gepeupel mag gerust dom blijven, dan kunnen ze die beter in de zak zetten. DAT is de heimelijke reden achter al zijn gefoeffel geweest.
Gelukkig heeft het ventje een schup onder zijn gat gekregen. De Fransen zijn er vanaf. En Europa ook.

Laatst gewijzigd door Aligator : 19 mei 2012 om 10:44.
Oud 19 mei 2012, 10:47   #616
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

In HLN : rijke Fransen verplaatsen hun geld massaal naar Belgische banken.
Het proces zou reeds begonnen zijn vanaf het moment dat duidelijk werd dat Hollande de verkiezingen zou winnen.
Met welk geld gaat hij nu die 60.000 extra leerkrachten betalen.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2012, 15:35   #617
Aligator
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
In HLN : rijke Fransen verplaatsen hun geld massaal naar Belgische banken.
Het proces zou reeds begonnen zijn vanaf het moment dat duidelijk werd dat Hollande de verkiezingen zou winnen.
Met welk geld gaat hij nu die 60.000 extra leerkrachten betalen.
Die rijke Fransen gaan misschien nog een verassing meemaken.
Oud 19 mei 2012, 16:36   #618
Francientje
Minister

Standaard

Citaat:

Helaas... Ik kan alleen maar bevestigen wat je hier neerpent.
Oud 21 mei 2012, 20:09   #619
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben 20 jaar geleden perzikken gaan plukken in Frankrijk, met onderandere jongens die bac + 5 hadden. Die deden die job gewoon omdat ze in hun branche geen werk vonden. NIET omdat ze niet konden lezen of schrijven.
Ik zegde niet dat mensen met bac+5 (trouwens een uitdrukking die ik in Frankrijk heb geleerd: de hoeveelheid jaren die je studeert is toch geen mate voor de waarde van dat onderwijs, he!) niet kunnen lezen en schrijven. Ik zeg dat iemand met een bac niet noodzakelijk kan lezen en schrijven. Omdat men het niveau zodanig moest verlagen dat 80% van de bevolking haar bac haalde.

Citaat:
Wat Sarkozy betreft, die wilde gewoon de publieke school afbreken. De kinderen van " goeden huize " zullen wel naar de privéschool gaan, die kunnen betalen. Het gepeupel mag gerust dom blijven, dan kunnen ze die beter in de zak zetten. DAT is de heimelijke reden achter al zijn gefoeffel geweest.
Ik ben het ermee eens dat die publieke school moet afgebroken worden, maar niet "om het gepeupel dom te houden" maar wel omdat die publieke school nu net precies het gepeupel dom houdt.

Citaat:
Gelukkig heeft het ventje een schup onder zijn gat gekregen. De Fransen zijn er vanaf. En Europa ook.
We zien direct het fenomenale effect van links in het onderwijs:

Sinds 2009 (jaja, Sarko....) zijn er nationale evaluaties na het tweede leerjaar en het vijfde (= in frankrijk het laatste) leerjaar van de lagere school.

Die betroffen Frans en wiskunde, en waren identiek voor gans het land. Het bracht goed in kaart wat er scheelde en niet, welke onderwijzers en welke scholen het goed deden en welke minder (aangezien met twee evaluaties had per leerling, op 3 jaar interval tijd, kon men de evoluties zien).
Het zijn die evaluaties die aangaven hoe slecht de toestand wel niet was. Mijne kleine heeft die ook gedaan. Had 97 op 100, en een paar van zijn vriendjes zaten ook in die buurt. Dus zo moeilijk waren die evaluaties niet. Welnu, je wordt beschouwd als GOEIE LEERLING als je meer dan 50% haalt. En 40% of zo zit daaronder.

Dat was dus een bijzonder interessant meetinstrument, dat op nationaal vlak dispersies in onderwijs kwaliteit weergaf, of dispersies in "leerlingenkwaliteit". Die testen waren enkel maar bedoeld als statistisch hulpmiddel, geen enkele "beslissing" hing eraan vast, noch voor de leraren, noch voor de leerlingen. Gewoon een meetinstrument.

Welnu, de nieuwe minister van onderwijs heeft als zijn eerste beslissing genomen: die testen worden afgeschaft. Deze week werden de laatste testen gehouden (het was te laat om de machine te stoppen), maar de resultaten zullen niet opgestuurd worden naar de diensten die die verwerken in statistieken.

Nog grappiger: om de onderwijzers te motiveren, kregen die een premie van 400 Euro (!) om die testen te organizeren (gedurende hun gewone werktijd...). Welnu, tweede beslissing van de minister: ze mogen die premie blijven krijgen, ook al worden die testen afgeschaft.

Voila zie, links en de kwaliteit van het onderwijs. Vooral niks meten !
Zelfs al zijn de metingen gebeurd, vooral de resultaten niet bekijken. En ook al gaan we niet meer meten, we blijven de metingen nog altijd betalen, want ermee zwieren, dat doen we graag.

ZO gaat de publieke school inderdaad het gepeupel slim maken
Oud 21 mei 2012, 21:15   #620
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die rijke Fransen gaan misschien nog een verrassing meemaken.

Het zullen de rijke domme Fransen zijn, want de slimme Fransen zie ik dat niet doen, de arme ook niet.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be