Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 31 maart 2022, 17:31   #601
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

We vernemen hoe de 31ste maart Russisch President Putin een decreet getekend heeft dat het Ministerie van Defensie toelaat deze lente (nu dus) 135000 dienstplichtigen op te roepen...Dat schijnt aanzienlijk meer te zijn dan gewoonlijk.

Strak plan,diegenen van het leger die nu beslist niet in Oekraine willen zijn straks vervangen door velen die eigenlijk uberhaupt niet in het leger willen zijn....

Maar ook,de economische kost van jonge mannen voor onbepaalde tijd massaal aan de economie ontrekken,en,we weten het al,en masse te laten slachten...En nog wel terwijl de demografische situatie eerder zou uitwijzen daar een beetje voorzichtig mee te beginnen omspringen...

briljant gewoon,briljant....

Laatst gewijzigd door kelt : 31 maart 2022 om 17:34.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2022, 17:42   #602
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Eeuh, ik heb duizenden en duizenden uren gelezen en geleerd over “geld” om te beseffen dat een “harde munt” beter (dat is een overweging, geen feit) is dan een zachte munt.

Putin kondigt aan, dat je van hem, (altijd, of tijdelijk, daar weet ik nog niets meer over) 5000 rub krijgt als je hem 1 gram goud verkoopt. DAT was de aankondiging.

Dat kan gewoon aankondigingspolitiek zijn, zonder verdere inhoud of externe materialisatie, maar dat kan ook impliceren, dat hij er alles aan zal doen, om de waarde van de rub stabiel wil houden rond die premisse, 5000rub = 1 gram goud.

Immers, je kan goud ook in eur of in usd kopen, of welke munt dan ook. Maar je moet je goud ook willen VERkopen, voor 5000 rub. Dus, de koopkracht van de rub moet gelijk blijven aan de koopkracht van 1 gram goud, anders gaat men arbitreren.

Het eerste wat je NIET kan doen, als je de koopkracht van je munt wil behouden, is munten bijmaken. Immers, goud kan je niet bijmaken, dat kan alleen met veel moeite (en kostprijs) uit de grond worden gehaald. (De stock-to-flow-ratio is belangrijk, maar daar ga ik hier niet op ingaan)

Dus, als er roebels zouden worden bijgemaakt, en dus minder koopkracht hebben, en de premisse 5000rub = 1 gram goud blijft bestaan, dan koop ik met een sterk muntpaar (zwit frank/rub in dit hypothetische voorbeeld) steeds goedkopere roebels, die ik toch kan blijven omwisselen tegen goud.

Die arbitrage, net dezelfde, leidde tot het sluiten van de goldwindow door nixon in ‘71. De fransen hadden een enorm handelsoverschot met de us, en zij maakten gebruik van het feit dat de amerikanen (uit het hoofd) 35 usd vroegen voor een ounce (31 gram) goud. De gaulle had in de smiezen dat de amerikanen enorm usd aan het bijdrukken waren (toendertijd, echt, fysiek bijdrukken) en hij wou die snel ontwaardende usd gewoon niet in de boeken hebben staan.

Er was toen een zo enorme drainage van goud uit fort knox naar frankrijk, dat de amerikanen, eenzijdig overigens, bretton woods 1 opzegden, en de convertibiliteit van usd/au beëindigden. Sindsdien is de waarde van de usd gedecimeerd. Maar de usd blijft binnen het petrodollar systeem, toch de reservemunt, die iedereen op z’n balance of payments laat staan als reserve. Elk land ter wereld, die olie koopt, rekent, daadwerkelijk of louter boekhoudkundig, af in usd. Allez, minder en minder, want het systeem staat zwaar onder druk

Dus, als putin “het meent” dan kan hij dat enkel maar door een sterke munt te hebben, die “iedereen wil.” Dat is zijn “arbitrage.”

Een sterke munt kan alleen door een strikt conservatief monetair beleid (niet bijdrukken!) en een sterk handelsoverschot, best betaald in de binnenlandse munt. Daarbij geldt evengoed een binnenlands overschot op de begroting.

En zodra dat dat LUKT, dan begint het te mislukken. Want dan beginnen de leiders onvermijdelijk te valsemunten, al sinds het romeinse rijk.

Eens je de status van reservemunt bereikt, door hard te werken, en zuinig te zijn, dan is de impetus weg, en wil je die status behouden door tyrannie, en geweld.

Ik vermoed dat wij dat niet meer meemaken, en putin ook niet meer, maar tis nog nooit anders geweest.

Ik zou hier nog uren kunnen over doorgaan.

Ik zeg erbij, ik heb de wijsheid niet in pacht, want dit is mijn mening, mijn visie, gevormd over duizenden en duizenden al dan niet dubieuze bronnen.
Die 5.000 roebels voor een gram is alleen beperkt tot Russen en voor een tijdelijke periode van 3 maand, die eventueel kan verlengd worden. Dit net om de Russische aankoper te beschermen voor een eventuele vermindering en schommelingen van de roebel.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2022, 18:08   #603
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
De internationale handelsoverschotten die bedrijven zoals gazprom creëerden, zijn "bevrozen" door "het westen." En die staan daar in eur/usd/yen etc., dus gazprom zette die niet om in roebels.
Gazprom heeft zijn eigen bank Gazprombank (2e van Rusland), waaraan betaald moet worden. Gazprombank is niet uit SWIFT verbannen en EU heeft geen sancties tegen geen één van de 2 opgelegd. Individuele landen zoals Australië hebben wel sancties tegen Gazprombank.

Citaat:
Dus, jawel, er verandert HEEL veel. Immers, er wordt nu een enorme vraag gecreëerd naar roebels, die er voorheen gewoon niet was, en een overeenkomstig aanbod in de andere kant van het muntpaar, die er voorheen ook niet was.

Alleen, bovenstaande lost wel het voorheen aangehaalde; "hoe kom ik aan roebels" probleem op. Immers, gazprombank zou ze dan voorzien, op basis van de valuta die er bij geplaatst worden, door de gas- en olieconsumenten.

Interessante evolutie. Ik zoek naar bevestiging van de bovenstaande beweringen.
Ze moesten al 80% van hun buitenlandse valuta in Roebels omwisselen. Finaal gaat dat nu niet meer zijn want ze moeten ook investeren en hebben daarvoor dollars of euro's nodig.
Ferre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2022, 20:14   #604
gunter5148
Perm. Vertegenwoordiger VN

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Die 5.000 roebels voor een gram is alleen beperkt tot Russen en voor een tijdelijke periode van 3 maand, die eventueel kan verlengd worden. Dit net om de Russische aankoper te beschermen voor een eventuele vermindering en schommelingen van de roebel.
We zullen zien hoe het evolueert. Maar “definitief” is het inderdaad zeker nog niet. Ik beschreef zoals u verzocht mijn mening over de finaliteit van het plan, zonder “rioolbronnen.”
Oud 31 maart 2022, 20:18   #605
gunter5148

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ferre Bekijk bericht
Gazprom heeft zijn eigen bank Gazprombank (2e van Rusland), waaraan betaald moet worden. Gazprombank is niet uit SWIFT verbannen en EU heeft geen sancties tegen geen één van de 2 opgelegd. Individuele landen zoals Australië hebben wel sancties tegen Gazprombank.

Ze moesten al 80% van hun buitenlandse valuta in Roebels omwisselen. Finaal gaat dat nu niet meer zijn want ze moeten ook investeren en hebben daarvoor dollars of euro's nodig.
Het handelsoverschot bestaat uit meer dan de inkomsten die via gazprombank binnenkomen, en valutaswaps dienen voornamelijk om wisselkoersstabiliteit te bewerkstelligen.
Oud 31 maart 2022, 20:23   #606
gunter5148

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
We vernemen hoe de 31ste maart Russisch President Putin een decreet getekend heeft dat het Ministerie van Defensie toelaat deze lente (nu dus) 135000 dienstplichtigen op te roepen...Dat schijnt aanzienlijk meer te zijn dan gewoonlijk.

Strak plan,diegenen van het leger die nu beslist niet in Oekraine willen zijn straks vervangen door velen die eigenlijk uberhaupt niet in het leger willen zijn....

Maar ook,de economische kost van jonge mannen voor onbepaalde tijd massaal aan de economie ontrekken,en,we weten het al,en masse te laten slachten...En nog wel terwijl de demografische situatie eerder zou uitwijzen daar een beetje voorzichtig mee te beginnen omspringen...

Ik las elders dat een hiaat in het russisch aanvalsplan, het feit was dat er in de veroverde gebieden geen nieuwe administratie werd geïnstalleerd, en dat de aanwezige neo-nazis gewoon de dienst bleven uitmaken nadat de russen verdertrokken. Ik las ook dat de nieuwe opgeroepenen niet naar het front zouden worden gestuurd.
Worden ze dan ingezet om in die veroverde gebieden een nieuwe administratie op poten te zetten en de orde te handhaven?
Oud 31 maart 2022, 20:31   #607
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik las elders dat een hiaat in het russisch aanvalsplan, het feit was dat er in de veroverde gebieden geen nieuwe administratie werd geïnstalleerd, en dat de aanwezige neo-nazis gewoon de dienst bleven uitmaken nadat de russen verdertrokken. Ik las ook dat de nieuwe opgeroepenen niet naar het front zouden worden gestuurd.
Worden ze dan ingezet om in die veroverde gebieden een nieuwe administratie op poten te zetten en de orde te handhaven?
Ik heb dat ook gelezen. Er zal vanaf nu meer aandacht besteed worden aan administratieve aangelegenheden.
Oud 31 maart 2022, 20:37   #608
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het handelsoverschot bestaat uit meer dan de inkomsten die via gazprombank binnenkomen, en valutaswaps dienen voornamelijk om wisselkoersstabiliteit te bewerkstelligen.
Gazprombank
BRON
31 mrt 2022
(...)

Britain put Gazprombank on its list of banned entities earlier this month. It was
not included in the EU’s order excluding some Russian banks from the SWIFT
messaging system.

(...)
Opnieuw hetzelfde verhaaltje. De Angelsaksen doen geen zaken met Rusland. Makkelijk dus om sancties uit te schrijven. De EU doet wel zaken met Rusland. Waarom zou de EU dan sancties nemen?
Oud 31 maart 2022, 20:38   #609
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht

Dat deden ze vroeger eveneens.

Wie niet van nut was mocht naar het leger of hard labeur doen onder het gezag van de staat.

Maw laat de on nuttige zich nuttig maken voor het hogere doel.

Zo gaat dat.
Oud 31 maart 2022, 20:48   #610
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We zullen zien hoe het evolueert. Maar “definitief” is het inderdaad zeker nog niet. Ik beschreef zoals u verzocht mijn mening over de finaliteit van het plan, zonder “rioolbronnen.”
Zolang een Putin aan het roer staat, miljardair met enkele verkoren miljardairsvrienden zal Rusland maar in een tweede rang zone blijven hangen. Ze zitten met hun gat op olie, gas, goudmijnen etc en hun prestatie is een BNP van een land zoals Spanje te halen.

Het industrieel tissue van Rusland is een ramp, een catastrofe. Ik kan daar feitelijk niet met lachen. Eerst hebben de communisten het land naar de kloten geholpen en nu de parvenus met yachten van honderden miljoenen.

Zelfs hun leger hangt met stukken en brokken aan elkaar en dan gebruiken ze het nog om een buur plat te gaan leggen. Rusland kon een zéér welvarend land zijn maar helaas zijn daar reeds meer dan honderd jaar kloten aan het roer.
Oud 31 maart 2022, 20:53   #611
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

BRON
30 mrt 2022
(...)

The Russian President—whose list of “hostile” states includes the United
States, all EU member states, Switzerland, Canada, Norway, South Korea,
Japan, and many others—ordered last week the central bank to develop a
system for payments in rubles within a week.

“The Russian government together with the Bank of Russia and Gazprom
PJSC should implement a set of measures on changing the currency of
payment for natural gas supplies to the countries of the European Union and
other states that imposed restrictive measures against the citizens of the
Russian Federation and Russian legal entities, to the Russian ruble,” Putin
said this week per a Kremlin document cited by Russian news agency TASS.

Putin has also ordered the Russian government to approve a move on
changing Gazprom’s current contracts to reflect the change in the currency to
the Russian ruble. This should be done “with supply volumes, prices, and
price formation principles stipulated by contracts maintained” by March 31.

(...)
De Russische centrale bank kreeg de opdracht om binnen de week een nieuw systeem uit te dokteren voor betalingen in roebel. Alles lijkt in gereedheid gebracht om te bewegen in de richting van betalingen in roebel.
Oud 31 maart 2022, 20:54   #612
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zolang een Putin aan het roer staat, miljardair met enkele verkoren miljardairsvrienden zal Rusland maar in een tweede rang zone blijven hangen. Ze zitten met hun gat op olie, gas, goudmijnen etc en hun prestatie is een BNP van een land zoals Spanje te halen.

Het industrieel tissue van Rusland is een ramp, een catastrofe. Ik kan daar feitelijk niet met lachen. Eerst hebben de communisten het land naar de kloten geholpen en nu de parvenus met yachten van honderden miljoenen.

Zelfs hun leger hangt met stukken en brokken aan elkaar en dan gebruiken ze het nog om een buur plat te gaan leggen. Rusland kon een zéér welvarend land zijn maar helaas zijn daar reeds meer dan honderd jaar kloten aan het roer.
Daar kan ik 't enkel maar mee eens zijn.
Maar de vijandige houding & jarenlange sancties vanuit 't Westen heeft er ook niet aan bijgedragen.

Indien na 't uiteenvallen van de SovjetUnie meer toenadering & samenwerking gezocht werd had 'n persoon als Putin er nooit aan de macht kunnen komen.
Gemiste kans.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2022, 20:56   #613
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Maar de vijandige houding & jarenlange sancties vanuit 't Westen heeft er ook niet aan bijgedragen.

Indien na 't uiteenvallen van de SovjetUnie meer toenadering & samenwerking gezocht werd had 'n persoon als Putin er nooit aan de macht kunnen komen.
Gemiste kans.
Poetin was in den beginne pro-Europa. De toenadering werd geweigerd door de VS.
Oud 31 maart 2022, 21:02   #614
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Poetin was in den beginne pro-Europa. De toenadering werd geweigerd door de VS.
Uiteraard.
Europa + Rusland & de restanten van de uiteengevallen USSR zouden weleens 'n te groot machtsblok hebben kunnen vormen.
Oud 31 maart 2022, 21:08   #615
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Uiteraard.
Europa + Rusland & de restanten van de uiteengevallen USSR zouden weleens 'n te groot machtsblok hebben kunnen vormen.
Inderdaad. Ik denk dat ook professor Criekemans op een genuanceerde manier probeert te dansen op deze koord.
Oud 31 maart 2022, 21:27   #616
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Inderdaad. Ik denk dat ook professor Criekemans op een genuanceerde manier probeert te dansen op deze koord.
Idd.

Ik vermoed dat hij niet te boek staat als 'Putinknuffelaar'.
Oud 31 maart 2022, 21:38   #617
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Gemiste kans.[/quote]

Reagan heeft de hand uitgestoken. Mr Gorbatchov, tear down this wall. Er zijn veel gemiste kansen geweest nadien na die symbiose. Reagan was geen smeerlap en Gorbatchov was geen smeerlap.
https://www.youtube.com/watch?v=xfZgR5KOIXs

Laatst gewijzigd door Gipsy : 31 maart 2022 om 21:45.
Oud 31 maart 2022, 23:33   #618
gunter5148

Standaard

Citaat:

Uiteraard weten wij verlichte west europeanen hoe het moet.
Oud 31 maart 2022, 23:49   #619
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

De reserves van de Russische centrale bank.

BRON
2 mrt 2022

(fig.)
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  24YTO7IBBBNBJEU2ZCE7MIXQVY.png‎
Bekeken: 35
Grootte:  36,8 KB
ID: 116017  

Oud 31 maart 2022, 23:52   #620
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Reagan heeft de hand uitgestoken. Mr Gorbatchov, tear down this wall. Er zijn veel gemiste kansen geweest nadien na die symbiose. Reagan was geen smeerlap en Gorbatchov was geen smeerlap.
https://www.youtube.com/watch?v=xfZgR5KOIXs
Nee, Reagan was geen smeerlap.

Maar niet hij diende de hand uit te steken, maar Europa.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be