Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 januari 2011, 23:36   #601
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Met alle respect maar dat lijkt me onmogelijk. Ik kan Nederlands spreken maar ik weet wel dat ik nooit beter Nederlands dan de Vlamingen zelf zal spreken en dat is logisch. Ik leef vooral met de Franse wereld net als u vooral met de Nederlandstalige wereld leeft. Natuurlijk kan uw kennis van de Franse taal beter worden en ik hoop het voor u dat dit aankomt maar wat uw "beter, vlotter en mooier Frans kunnen spreken dan de Franstaligen zelf" betreft, wees objectief en kom terug op aarde!
Dat u nooit beter Nederlands dan de Vlamingen zult spreken, ligt gewoon aan het feit dat Frans uw moedertaal is. U bent, zoals taalkundigen dat noemen, een native speaker van het Frans. Nederlands is voor u derhalve een adaptieve taal, die u feitelijk nooit tot in finesse zult beheersen. Datzelfde geldt andersom uiteraard ook.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2011, 23:37   #602
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De fout die ik het meest van Vlamingen hoor als ze Frans spreken, is wanneer ze "je suis commencé" zeggen. In het Nederlands zegt men inderdaad "Ik BEN begonnen" maar in het Frans zegt men "J'AI commencé". Maar ik vind dat niet zo erg. Ik maak zeker ook fouten als ik Nederlands spreek.
Natuurlijk, we moeten fouten durven maken. Te veel perfectionisme kan remmend werken. De beste manier om Frans te leren is uiteraard een Franstalige vriend/vriendin hebben, wellicht.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2011, 23:38   #603
IV My People
Vreemdeling

IV My People's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
die vervloekte subjonctif
Mja, dat is iets waar je op het gevoel af mee weg raakt, eens je het Frans goed onder de knie hebt, denk ik.
Net als voor Franstaligen zelfs lidwoorden als het gebruik van de lidwoorden de en een vaak problematisch zijn, maar voor een Nederlandstalige vrijwel onmogelijk te missen zijn (op een paar uitzonderingen na).
Oud 5 januari 2011, 23:41   #604
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Dat u nooit beter Nederlands dan de Vlamingen zult spreken, ligt gewoon aan het feit dat Frans uw moedertaal is. U bent, zoals taalkundigen dat noemen, een native speaker van het Frans. Nederlands is voor u derhalve een adaptieve taal, die u feitelijk nooit tot in finesse zult beheersen. Datzelfde geldt andersom uiteraard ook.
Nou, Gwylan komt nochtans aardig in de buurt. Haar Nederlands doet nogal archaïsch aan, maar het is eigenlijk een mooiere taal dan die de meeste moedertaalsprekers beheersen. Veel finesses uit het plechtstatig register dat ze gebruikt beheerst het merendeel der Nederlandstaligen gewoon niet. Haar taalgebruik zou ik eigenlijk als een soort Klassiek Nederlands kunnen beschouwen.

Ze heeft wel toegegeven dat ze soms de zinnen in elkaar moet puzzelen alvorens op 'Antwoord versturen' te duwen, maar mij dunkt dat dat gewoon valse bescheidenheid harentwege is.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 5 januari 2011 om 23:42.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2011, 23:42   #605
IV My People
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Natuurlijk, we moeten fouten durven maken. Te veel perfectionisme kan remmend werken. De beste manier om Frans te leren is uiteraard een Franstalige vriend/vriendin hebben, wellicht.
Alles behalve kennis uit boekjes in ieder geval. Leuke basis, maar je redt je er niet mee in het dagelijkse leven.
Zo ben ik op mijzelf Italiaans beginnen leren, langzaamaan aan Italiaanse vrienden gevraagd om af en toe wat Italiaans te converseren (al grappend in feite), en tenslotte Italiaanse media beginnen volgen om gebruiken en gewoonten van 'de cultuur' te begrijpen. Allemaal dingen die je in een artificiële omgeving niet echt kan leren.
Oud 5 januari 2011, 23:45   #606
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat klopt.

In Indonesië maakte ik een hilarische fout met het werkwoord mencari (zoeken). De ironie wilde dat ik met mijn vrouw in een schoenenwinkel was. Op de vraag van de charmante winkelbediende of wij het konden vinden, antwoordde ik: Isteri saya mencuri sepatu.

Toen zij begon te glimlachen en mijn vrouw geïrriteerd op mij afkwam, besefte ik mijn afgang. Mencuri betekent namelijk: stelen. ()
Oud 5 januari 2011, 23:50   #607
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oftewel naar Wallonië of Frankrijk te verhuizen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2011, 23:54   #608
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Nou, Gwylan komt nochtans aardig in de buurt. Haar Nederlands doet nogal archaïsch aan, maar het is eigenlijk een mooiere taal dan die de meeste moedertaalsprekers beheersen. Veel finesses uit het plechtstatig register dat ze gebruikt beheerst het merendeel der Nederlandstaligen gewoon niet. Haar taalgebruik zou ik eigenlijk als een soort Klassiek Nederlands kunnen beschouwen.

Ze heeft wel toegegeven dat ze soms de zinnen in elkaar moet puzzelen alvorens op 'Antwoord versturen' te duwen, maar mij dunkt dat dat gewoon valse bescheidenheid harentwege is.
De (quasi-archaïsche) stijl van Gwylan was ook mij niet ontgaan. Gwylan is dan ook iemand die tweetalig is opgevoed.

De stijl waarin Gwylan schrijft, die gekenmerkt wordt door genitieven (der, ener e.d.) en door een consequent gebruik van beleefdheidsvormen, is er een naar mijn hart. Ik zou meer van dit soort teksten willen lezen, want ook ik gebruik het liefst vormen en verbuigingen die weliswaar als een verloren goed moeten worden beschouwd in het moderne Nederlands, maar die voor de juistheid - en daarom gaat het vaak in discussies - soms onvermijdelijk zijn. Het grammaticale onderscheid tussen die, wiens, wien en dien en het genusonderscheid maken daarvan deel uit. Maar ja, wie beheerst dat nog met het falende onderwijs (vooral in NL) van heden ten dage?
Oud 6 januari 2011, 00:28   #609
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met alle respect maar dat lijkt me onmogelijk. Ik kan Nederlands spreken maar ik weet wel dat ik nooit beter Nederlands dan de Vlamingen zelf zal spreken en dat is logisch. Ik leef vooral met de Franse wereld net als u vooral met de Nederlandstalige wereld leeft. Natuurlijk kan uw kennis van de Franse taal beter worden en ik hoop het voor u dat dit aankomt maar wat uw "beter, vlotter en mooier Frans kunnen spreken dan de Franstaligen zelf" betreft, wees objectief en kom terug op aarde!
On verra, Everytime, we zullen wel zien waar we geraken.

Ik maak dankbaar en met véél plezier gebruik van het feit dat Brussel één groot 'levende talen-laboratorium' is.

Om dat zo te houden kan deze stad trouwens maar beter nooit - ik herhaal: NOOIT - tot 'Bruxelles francophone' worden gereduceerd.

Ik probeer hier (niet in even diepgaande mate, noch op even systematische wijze) niet alleen Frans, maar ook Engels, Duits, Italiaans, Spaans, Grieks, Turks, Pools, Arabisch, Berbers, Portugees, Lingala, ... te leren.

Alleen wat Engels en Duits betreft durf ik te beweren dat ik 'er' bijna ben, maar ja, dat zijn dan ook 'vertrouwde' Germaanse talen.

Met dat Frans schiet het minder snel op dan ik wel zou willen, maar dat komt natuurlijk ook omdat ik hier in Brussel nauwelijks échte Franstaligen ken, maar helaas wél veel van die 'Beulemansen' die de taal van Voltaire op een afschuwelijke manier verminken.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2011, 00:29   #610
IV My People
Vreemdeling

Standaard

Mooie post
Oud 6 januari 2011, 00:41   #611
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IV My People Bekijk bericht
Mooie post
Dank u wel. Merci

Oud 6 januari 2011, 03:06   #612
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
On verra
Ik probeer hier (niet in even diepgaande mate, noch op even systematische wijze) niet alleen Frans, maar ook Engels, Duits, Italiaans, Spaans, Grieks, Turks, Pools, Arabisch, Berbers, Portugees, Lingala, ... te leren.
en tlhIngan Hol ?
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2011, 06:10   #613
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De fout die ik het meest van Vlamingen hoor als ze Frans spreken, is wanneer ze "je suis commencé" zeggen. In het Nederlands zegt men inderdaad "Ik BEN begonnen" maar in het Frans zegt men "J'AI commencé". Maar ik vind dat niet zo erg. Ik maak zeker ook fouten als ik Nederlands spreek.
Ik hoor zo op het werk regelmatig Franstalige collega's aan de telefoon zeggen wanneer ze voor een andere collega opnemen die bezet is: 'Hij is aan de lijn'. Letterlijke vertaling van 'il est en ligne'. Terwijl men in het Nederlands zal zeggen 'hij is in gesprek'.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2011, 07:45   #614
Another Jack
Banneling

Standaard

Franstaligen die in den ABL "teguenwoordik" zeggen.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2011, 07:51   #615
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Dat noemen ze Verlan, maar hoe zou jij het kunnen weten?

Het verschrikkelijkste Frans wordt vooral door Vlamingen zelf gesproken. De meeste politici voorop.

Tot grote hilariteit van de meeste migranten (als ze al eens naar de FR Belgische tv kijken). Brullen van het lachen.
Toen jij nog Eminem in je pijama voor TV imiteerde, was ik verantwoordelijke voor de speelpleinwerking van de VGC in Schaarbeek.
Ik leidde daar onder andere ook jonge allochtoonse animatoren op.
Dat is ondertussen 8 jaar geleden.

Kom mij dus niet vertellen welke taal de jonge allochtonen spraken.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2011, 11:40   #616
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
..., was ik verantwoordelijke voor de speelpleinwerking van de VGC in Schaarbeek.

Even kijken.

Speelplein. (kinderen van 3 tot 12 jaar)

Je hebt waarschijnlijk vooral veel straattaal/verlan gehoord.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2011, 11:44   #617
Tempest
Gouverneur

Tempest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met Hollanders op een nipte tweede plaats
Is niet erg. Het Frans is maar de derde/vierde/vijfde buitenlandse taal in Holland.

Wij zijn trots op onze franskennis, en terecht, want wij zijn de beste buiten de francofonie
Tempest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2011, 12:09   #618
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Aardig in de buurt? Ik durf te zeggen dat haar Nederlands beter is neergepend dan van 80% van de bezoekers hier.

Een enkeling wil hier nog wel eens met registers spelen, maar het merendeel is niet eens in staat (of neemt de moeite niet) om een fatsoenlijke zin te componeren, of buiten zijn standaardregister te schrijven.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2011, 13:28   #619
IV My People
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tempest Bekijk bericht
Is niet erg. Het Frans is maar de derde/vierde/vijfde buitenlandse taal in Holland.

Wij zijn trots op onze franskennis, en terecht, want wij zijn de beste buiten de francofonie

Ik bedoelde er absoluut niet slechts mee hoor, het accent dat Nederlanders hebben wanneer ze Frans (of Engels) proberen praten is soms gewoon geestig. Net als dat van Fransen in 't Engels of Nederlands het geval is.

Citaat:
Dank u wel. Merci

Het siert gewoon een mens om op die manier zijn culturele capaciteit uit te breiden (het accepteren van verschillen in een grootstad, ipv mensen met een andere afkomst te weren).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
speelpleinwerking van de VGC in Schaarbeek.

Ik wil nu niet lullig klinken, maar wanneer ik kinderen uit de kleuter- en lagere school Nederlands hoor praten, heb ik ook wel het gevoel dat hun taalkennis op geen bal trekt.

Laatst gewijzigd door IV My People : 6 januari 2011 om 13:29.
IV My People is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2011, 15:25   #620
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...
Het siert gewoon een mens om op die manier zijn culturele capaciteit uit te breiden (het accepteren van verschillen in een grootstad, ipv mensen met een andere afkomst te weren)...
Ik heb méér dan vaak genoeg mensen ontmoet die meenden mij uitsluitend omwille van mijn afkomst te moeten weren.

Ik val nog liever dood dan zélf ook zo'n belachelijk gedrag te vertonen.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be