![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#601 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#602 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#603 |
Vreemdeling
|
![]() Mja, dat is iets waar je op het gevoel af mee weg raakt, eens je het Frans goed onder de knie hebt, denk ik.
Net als voor Franstaligen zelfs lidwoorden als het gebruik van de lidwoorden de en een vaak problematisch zijn, maar voor een Nederlandstalige vrijwel onmogelijk te missen zijn (op een paar uitzonderingen na).
![]() |
#604 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ze heeft wel toegegeven dat ze soms de zinnen in elkaar moet puzzelen alvorens op 'Antwoord versturen' te duwen, maar mij dunkt dat dat gewoon valse bescheidenheid harentwege is.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 5 januari 2011 om 23:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#605 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Zo ben ik op mijzelf Italiaans beginnen leren, langzaamaan aan Italiaanse vrienden gevraagd om af en toe wat Italiaans te converseren (al grappend in feite), en tenslotte Italiaanse media beginnen volgen om gebruiken en gewoonten van 'de cultuur' te begrijpen. Allemaal dingen die je in een artificiële omgeving niet echt kan leren. ![]()
![]() |
![]() |
#606 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
In Indonesië maakte ik een hilarische fout met het werkwoord mencari (zoeken). De ironie wilde dat ik met mijn vrouw in een schoenenwinkel was. Op de vraag van de charmante winkelbediende of wij het konden vinden, antwoordde ik: Isteri saya mencuri sepatu. Toen zij begon te glimlachen en mijn vrouw geïrriteerd op mij afkwam, besefte ik mijn afgang. Mencuri betekent namelijk: stelen. ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#607 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#608 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De stijl waarin Gwylan schrijft, die gekenmerkt wordt door genitieven (der, ener e.d.) en door een consequent gebruik van beleefdheidsvormen, is er een naar mijn hart. Ik zou meer van dit soort teksten willen lezen, want ook ik gebruik het liefst vormen en verbuigingen die weliswaar als een verloren goed moeten worden beschouwd in het moderne Nederlands, maar die voor de juistheid - en daarom gaat het vaak in discussies - soms onvermijdelijk zijn. Het grammaticale onderscheid tussen die, wiens, wien en dien en het genusonderscheid maken daarvan deel uit. Maar ja, wie beheerst dat nog met het falende onderwijs (vooral in NL) van heden ten dage? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#609 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik maak dankbaar en met véél plezier gebruik van het feit dat Brussel één groot 'levende talen-laboratorium' is. Om dat zo te houden kan deze stad trouwens maar beter nooit - ik herhaal: NOOIT - tot 'Bruxelles francophone' worden gereduceerd. Ik probeer hier (niet in even diepgaande mate, noch op even systematische wijze) niet alleen Frans, maar ook Engels, Duits, Italiaans, Spaans, Grieks, Turks, Pools, Arabisch, Berbers, Portugees, Lingala, ... te leren. Alleen wat Engels en Duits betreft durf ik te beweren dat ik 'er' bijna ben, maar ja, dat zijn dan ook 'vertrouwde' Germaanse talen. Met dat Frans schiet het minder snel op dan ik wel zou willen, maar dat komt natuurlijk ook omdat ik hier in Brussel nauwelijks échte Franstaligen ken, maar helaas wél veel van die 'Beulemansen' die de taal van Voltaire op een afschuwelijke manier verminken.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#610 |
Vreemdeling
|
![]() Mooie post
![]()
![]() |
#611 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#612 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#613 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#614 |
Banneling
|
![]() Franstaligen die in den ABL "teguenwoordik" zeggen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#615 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik leidde daar onder andere ook jonge allochtoonse animatoren op. Dat is ondertussen 8 jaar geleden. Kom mij dus niet vertellen welke taal de jonge allochtonen spraken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#616 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Speelplein. (kinderen van 3 tot 12 jaar) Je hebt waarschijnlijk vooral veel straattaal/verlan gehoord. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#617 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#618 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Een enkeling wil hier nog wel eens met registers spelen, maar het merendeel is niet eens in staat (of neemt de moeite niet) om een fatsoenlijke zin te componeren, of buiten zijn standaardregister te schrijven.
![]() |
![]() |
#619 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Ik bedoelde er absoluut niet slechts mee hoor, het accent dat Nederlanders hebben wanneer ze Frans (of Engels) proberen praten is soms gewoon geestig. Net als dat van Fransen in 't Engels of Nederlands het geval is. ![]() Het siert gewoon een mens om op die manier zijn culturele capaciteit uit te breiden (het accepteren van verschillen in een grootstad, ipv mensen met een andere afkomst te weren). Ik wil nu niet lullig klinken, maar wanneer ik kinderen uit de kleuter- en lagere school Nederlands hoor praten, heb ik ook wel het gevoel dat hun taalkennis op geen bal trekt.
si j'atteins l'argent ou le bronze, c'est que l'or m'aura échappé... Laatst gewijzigd door IV My People : 6 januari 2011 om 13:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#620 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik val nog liever dood dan zélf ook zo'n belachelijk gedrag te vertonen.
|
![]() |
![]() |