![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#601 |
|
Banneling
|
Praag,
Ik probeer na te gaan of onze causale orde zoals we die kennen kan worden doorgetrokken tot metasystemen die nog altijd binnen ons begrip zitten. |
|
|
|
|
|
#602 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
het onderscheid ligt net in 't feit dat onafgezien die vooropgestelde regel van oorzaak-gevolg het niet zeker is dat alles te bepalen valt dat kan omdat je bv nimmer al die randvoorwaarden kan bevatten of omdat de zaak eenvoudigweg niet éénduidig te berekenen valt ( zie oa Turingmachine ) dat laatse bewijst natuurlijk niet dat het niet voorspelbaar zou zijn op de één of andere manier maar is toch wel een sterke indicatie ervoor |
|
|
|
|
|
|
#603 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#604 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
stel dat je (iemand of iets ) inderdaad dat model voor handen zou hebben en verondersteld is bezield te zijn met een vrije wil ( uiteraard in termen zoals wij dat nu ervaren ) het probleem dat jij daarmee ervaart is dat mocht je dat hebben en weet je waar naartoe volgens dat model dan zou je het zogezegd nooit kunnen manipuleren naar vrije keuze ? wat als in dat model het handelen naar die vrije wil reeds wordt beschreven ? ga je dan plots komen te beweren dat er geen vrije wil bestaat ? |
|
|
|
|
|
|
#605 | ||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Als ik u dat idee zou geven, dan ligt dit wsl aan de beperking van m'n eigen uitdrukkingsvermogen. Echter, waarop baseert u zich dat ik angst zou hebben voor 'toeval' ? Mocht het ontstaan en evolueren van ons heelal als 'toeval' kunnen beschouwd worden, dan wil ik dit net als u graag geloven, maar de strikte beginvoorwaarden en de stringente nauwkeurigheid van alle natuurkrachten wijzen dat anomalistische 'toeval' flagrant naar de prullenmand. 'Toeval' is me iets te veel synoniem met een wetenschappelijk 'k weet 't niet'. Citaat:
De localiteit van ons bestaan kan empirisch wel zo blijken, maar wat dan met de wetenschappelijk vastgestelde non-localiteit van verstrengelde kwantumdeeltjes ? Onderlinge afstanden tussen 'aangeslagen' deeltjes, worden zonder tijdsinterval overgebracht van de ene locatie naar de andere, zelfs al vertoeven beide energiepunten een melkweg uit mekaar. En maken die kwantumdeeltjes niet eveneens deel uit van de 'locale gebeurtenis' die wij zijn ? Hoe kunt u dan zo zeker weten dat die informatie-uitwisselende kwantumdeeltjes, waaruit onze atomen-moleculen-cellen-organismen en de rest van het heelal zijn opgebouwd, geen externe invloed zouden hebben op ons causaal-locaal systeem hier en nu ? Laatst gewijzigd door Diego Raga : 19 februari 2009 om 00:43. |
||
|
|
|
|
|
#606 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Doet mij ergens denken aan de demon van Laplace. |
|
|
|
|
|
|
#607 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
dat is toch alleen maar een tegenspraak(*) als je aan de hand van die vekregen info zou handelen opdat de uitkomst van de oorspronkelijke voorspelling gewijzigd zou worden ? * tegenspraak hangt net af van de gebruikte logica en het gebruikte kader ... uitgaande van die verkregen info kan je nog moeilijk spreken dat je de wereld in een zelfde kader zou ervaren zoals voordien bezie het een beetje zoals wat de impact zou zijn van de relativiteitsleer die in de praktijk gebracht ons wereldlijks denken en ervaren drastisch zou overhoop halen we zuden dan genoodzaakt zijn ons op te trekken aan nieuwere vormen van wat ons logisch overkomt |
|
|
|
|
|
|
#608 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Toeval is te beschrijven als: de achterliggende systemen zijn niet gekend. Een munt valt toevallig kop voor een gewone waarnemer. Maar in een labo valt het niet toevallig kop voor een waarnemer, omdat hij de baan van het munt kan berekenen. Bovendien kunnen natuurwetten zich ter plaatse formuleren. Dat ze welgeordend zijn lijkt zo voor ons die een chaos waarnemen, met ons menselijk perspectief. Er bestaat geen "te geordend". Bovendien kunnen de natuurwetten eveneens locaal zijn. Ik weet niet genoeg over kwantummechanica om je vraag degelijk te beantwoorden. Mijn kennis beperkt zich tot slechts een paar principes en vergelijkingen. Ik probeerde slechts de causaliteit te aanvaarden en te zien wat daaruit zou vloeien. Ik heb dan ook geen idee wat te denken over acausale zaken. |
|
|
|
|
|
|
#609 | |
|
Banneling
|
Citaat:
En ik bedoelde ook: mits een causale wereld. Wat gebeurt er als een bewoner van een causaal systeem alles weet over het ganse systeem en over zijn rol in het systeem? |
|
|
|
|
|
|
#610 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
of misschien wijzigt de info ( stijl : back-to-the-future ) wel of miischien is er uiteindelijk helemaal geen sprake van een paradox |
|
|
|
|
|
|
#611 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
da's maar een extra begrip om de tot-nu-toe onverklaarbare/onbegrijpbare zaken van een vermeende vrije wil ( nog zo'n begrip ) te plaatsen in een systeem dat veronderstelt is volledig causaal te zijn en waar men dan nog gratuit de eigenschap sterk determinisme aankleeft |
|
|
|
|
|
|
#612 | |
|
Banneling
|
Citaat:
De ziel hoeft uiteraard niet bij die opties. Ik ben zelf ook geen voorstander van de ziel (ook mag dit zo lijken). Het is gewoon dat het mij lijkt dat ziel en causaliteit moeilijk samengaat. Maar wat met bewustzijn dan? |
|
|
|
|
|
|
#613 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
alleen zie ik niet in hoe je zoiets gaat onderzoeken zoalng je net die enge term metasysteem ( met zijn eigen metafysica dus ... in louter filosofische betekenis ) blijft hanteren... dat maakt het per definitie niet onderzoekbaar |
|
|
|
|
|
|
#614 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
zoals ik al zei... niet echt een bewijs dat iets niet voorspelbaar zou kunnen zijn maar het is het enigste middel _ en ik zie daar niet meteen vernadering in _ tot onzer beschikking dus als het niet in de praktijk voorspelbaar is lijkt me dat dat een analogie met niet voorspelbaar tout court |
|
|
|
|
|
|
#615 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Mijn probleem is: ik had een tijdje geleden een binnen-zichzelf-consistent systeem bedacht van toelatende structuren die elkaar overkoepelen, en waarbij elke structuur een "span" toelaat van substructuren. Daarom denk ik aan metasystemen. Als wij een grens trekken tussen ons universum, en hetgeen buiten ons universum waar"in" dat van ons zich bevindt. Ik veronderstelde dan ook dat men vanuit een subsysteem niet naar een hoger systeem kan geraken. Uiteraard zou het best kunnen dat er geen grens is. Ons probleem is dat dit metafysica is, met geen regels en vage formuleringen. Maar er is geen empirische manier om zulke dingen te benaderen. |
|
|
|
|
|
|
#616 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#617 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
maar volgens mij maak jij de grootste vergissing met die permisse te nemen jij noch ik noch de wetenschap weten langs geen te kunnen zeggen wat als die parameters en wetmatigheden net iets anders hadden geweest je kan enkel zeggen dat heel dat universum zoals wij het kennen er dan niet zou geweest zijn ... maar misschien zijn er andere mogelijkheden die uiteindelijk net dezelfde bizarre wezens zouden opleveren die zich dat zouden afvragen het is ook een vaststelling na feiten zelfs gestelt dat het allemaal puur toeval is en dat dit universum de enigste mogelijkheid is dat wat oplevert dan is het natuurlijk net daarom dat we hier zitten te praten ...anders was daar geen sparake van dat maakt dat de vraag waarom nu net zus en zo an sich volkomen zinloos wordt in die context |
|
|
|
|
|
|
#618 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
'tgeen waar jij nu net naar verwijst is een voorstelling van een supercomputer die dat zou aankunnen in een volledig deterministisch geheel daar zijn we ongeveer al uit dat dat niet langer houdbaar is Laatst gewijzigd door praha : 19 februari 2009 om 01:22. |
|
|
|
|
|
|
#619 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Daarom introduceerde ik het metasysteem. |
|
|
|
|
|
|
#620 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
ik heb al wel enkele mogelijkheden vermeldt opdat het nog wat zinnig zou overkomen ( in ons gegeven ... dus zonder die info ) |
||
|
|
|