Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 augustus 2011, 01:05   #621
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Niet natuurlijk. Daar is de organisatie simpelweg totaal niet op voorzien. En ik weet ook niet hoe ze dat moeten doen. 100 A380's richting de grenslandhallen is misschien ook wat moeilijk.

Het beste is: je verspreiden in een zone waar er geen vallende stukken zijn of vliegen...

Maar het woord kan betekent dat er kans is op ... het kan gebeuren. Chokri had moeten weten hoe groot die kans was. De kans op een onweer was er sowieso, op de hagel ook. Dit was voorspelt. Als Chokri dit ontkent, heeft hij voor mij niet voldaan aan zijn verantwoordelijkheid. (Dat die tentzeilen die hagel hebben overleefd is op zich al straf maarja). We wisten alleen niet waar, en niet hoeveel.
Maar hoe groot moet de kans precies zijn opdat je beslist maatregelen te nemen om problemen door zulk onweder op een festival met 60 000 bezoekers, een bottleneck in-/uit-gang, in een open vlakte met bomen en andere stalen hoge objecten, met enkel tenten om onder te schuilen, met veel stellingen, vlaggen, een omheining die niet verankerd is in de grond, ... en hoe groot moeten de voorspelde windsnelheden zijn?

10% kans op snelheden tot 100km/u?
50% kans op snelheden van 75km/u?
95% kans op snelheden van 75km/u?

Wanneer zouden er maatregelen genomen worden? Dat zou ik eigenlijk wel eens willen weten.

Laten we eerlijk zijn, misschien moest het geen supercel zijn om 'korte metten' met het festival te maken.

(For your information: wanneer we de weerman horen spreken over storm, hevige rukwinden of windstoten of dergelijke, leggen wij onze tuinset normaal gezien vast of zetten we het binnen zodat het niet in iemand anders hof of wagen terecht komt ... Dat heet verantwoordelijkheid voor jezelf maar ook en vooral voor de ander (want ik heb geen last van een rondvliegend tuinset als ik binnen ben.
Als ik 60 000 man inviteer, ga ik datzelfde tuinset niet los laten slingeren maar nog meer stevig verankeren of binnen zetten: de kans dat iemand gewond geraakt als de populatiedichtheid zo hoog is, stijgt namelijk.

Bij zo'n organisatie laat je simpelweg niets aan het toeval over. Zeker niet als er zoveel kinderen bij betrokken zijn.
Je hebt wel volledig gelijk over de afzonderlijke gedeeltes en die verantwoordelijkheid enzo; enkel denk ik dat je de grootschaligheid van zo'n festivalorganisatie onderschat. Je kan niet tot op de millimeter het totale in de hand houden. Je moet met zoveel mogelijk rekening houden en alles risico's zoveel mogelijk inschatten. Maar als organisator zit je in die namiddag niet te denken aan 'ik moet dit weer in de gaten houden, het kan de spuigaten uitlopen'. Als organisator denk je 'ik moet het weer in de gaten houden', 'ik moet zorgen in touch blijven met de artiesten', 'ik moet nog bellen naar die en die persoon voor een muziekinstallatie', 'ik moet nog X en Y en Z (en eigenlijk ook ABC....) controleren', ...

Het festival is geen kroniek van een aangekondigde storm (ik weet niet of je dat boek van Marquez al gelezen hebt?)

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 01:07   #622
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Toch een paar opmerkingen:
- het op een na hoogste stormalarm was ruimschoots van tevoren van kracht
- vernietigende zomerstormen met windhozen zijn gelukkig wel zeldzaam in België, maar zeker geen 'jamais vu'.
- een heleboel aanwezigen verklaren dat er gecommuniceerd werd dat er een storm aankwam, maar dat alles erop berekend was.
- de organisatie verklaart achteraf geen weet te hebben gehad van weerwaarschuwingen.

- evacuatie van stadiums met nog hogere capaciteiten moet binnen de 8 minuten kunnen.
- een logische plaats lijkt me de parking.
Euh, an sich een goed idee maar die staat vol met wagens en er is dus niet veel plaats... Bovendien is hij relatief ver van de festivalweide en/of camping. Hij is ook op een weide (oneffen als een weide altijd is), omringd met dranghekken (die allemaal omgevallen zijn op de eerste rij wagens, gelukkig spreekt niemand over die materiële schade die de wagens allicht ook door de hagel hebben geleden). Die dranghekken vormen dus ook een potentieel gevaar (omvallen). En nja ... een open veld in een onweder en daarop het hoogste punt zijn, is ook een probleem.
Bovendien heb ik een caravan zien liggen onderweg naar Hasselt en vele auto's stonden volgens mij toch in een positie waarin ze zichzelf niet geparkeerd hadden.
Die optillende windhozen die we hier zagen, kunnen vrees ik een auto rustig verplaatsen.

Er was dus niet echt een veilig alternatief. De organisatie heeft dit gewoonweg niet voorzien.
Oud 20 augustus 2011, 01:08   #623
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neenee, het gaat om officiële mededelingen van journalisten, krantenartikels dus.
Ik hoop dat die niet in iedere kamer zijn gaan gluren, laat staan op de IC.
Daar moet je niet aan twijfelen, dat heeft het journaille ongetwijfeld geprobeerd. Die mensen worden immers betaald om geen schaamte te kennen.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 01:09   #624
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Voor zover ik weet zat het hoogtepunt van het onweer ongeveer bij Hasselt dus misschien was het nog niet erg genoeg voor de vliegtuigen? Als de windsnelheden een vrij constante richting georiënteerd zijn, denk ik trouwens dat vliegtuigen gewoon op een andere baan opstijgen. Dan moeten ze wel een klein omwegje maken, maar kunnen ze toch wel opstijgen.
Het waren ruk en zijwinden en spiralen van wind die alle kanten uitgingen, dan bedoel ik ook letterlijk alle kanten:

rechts, links
boven & beneden

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 20 augustus 2011 om 01:09.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 01:12   #625
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het waren ruk en zijwinden en spiralen van wind die alle kanten uitgingen, dan bedoel ik ook letterlijk alle kanten:

rechts, links
boven & beneden

Jep, in Hasselt waar de storm een supercel werd. De storm was zich nog in volle ontwikkeling toen het zich boven Brussel bevond. Ik denk dat tijdens de ontwikkeling de windsnelheden voorspelbaardere richtingen hebben, dan op het moment dat ze effectief de supercel gevormd hebben; als ik het wikipedia artikel zo een beetje begrepen heb.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 01:13   #626
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Ik weet het nog niet, hoor. Roskilde bijvoorbeeld bestaat uiteindelijk ook nog steeds. Het zal er vanaf hangen wat de organisatoren en de fans er uiteindelijk willen van maken; of ze de herinnering aan de tragedie op een serene manier levendig willen houden en het hoofd willen bieden aan de tegenslagen of dat ze er gewoon het hoofd bij neerleggen en zo het festival met een bijzonder nare nasmaak ten grave willen dragen.
Klopt.

Ik hoor alvast veel mensen zeggen "voor mij nooit meer".

Dat kan een eerste reactie zijn, ingegeven door de emoties en de stress. Toch kan je moeilijk hetgeen gebeurd is uit het collectieve geheugen gaan wissen en moest er volgend jaar een affiche opduiken, zal ze daarmee geassocieerd worden.
Als mensen ooit nog diezelfde tenten, diezelfde opstelling, datzelfde terrein zien, gaan ze onverwijld terug herinnerd worden aan de hel die ze daar hebben meegemaakt ...

(Maar ook weer niet iedereen heeft daar een hel meegemaakt, sommigen hebben niets gemerkt op het moment zelf. Maar iedereen weet het dus wel nu ...).
Oud 20 augustus 2011, 01:14   #627
discuz
Minister

Standaard

Let op, de citaten hierboven kunnen tot een situatie leiden die erger uitdraait dan verwacht. Ik ben niet zo voor een bettuttelende overheid en organisatie, maar wel een die zijn verstand gebruikt.

Citaat:
Bram Nelissen was donderdag aan het werk op Pukkelpop. Zijn taak bestond eruit de festivalgangers veilig de straat over te helpen steken van de camping naar het festival en omgekeerd. Hij klaagt over een gebrekkige communicatie tussen de organisatie en de verschillende ordediensten op het terrein. 'Na de feiten (het onweer) leek het mij logisch dat we ingeschakeld zouden worden in het verzekeren van de doorkomst van brandweer, politie, ambulances, enzovoort', vertelt Bram.

'Er was echter geen communicatie naar ons toe gedurende de periode van 18u30 tot 23u!! Met ons bedoel ik zowel de seingevers maar ook de aanwezige security en politie. Niemand wist wat er gedaan moest worden, de politie wachtte op beslissingen van officieren maar deze bleven uit.'

De plaats waar wij ons bevonden, aan de ingang, was nochtans cruciaal, aangezien daar alle mensen naar buiten moesten. We konden de festivalgangers dan ook niet helpen met de meest logische vragen zoals: waar moeten we naartoe? waar moeten we staan? ik voel me niet goed, waar moet ik naartoe? ik ben iemand kwijt?. We wisten ook niet of de mensen uberhaupt van de wei af moesten blijven of niet. In heel deze tijd is niemand van de organisatie daar ter plekke geweest, laat staan dat er evacuatieprocedures werden opgestart. Er heerste totale chaos bij de hulpdiensten bij het opvangen van het grote publiek.

Frappant om "de organisatie" dan rond 22u dan wel ineens te horen met een megafoon: 'Beste festivalgangers, we zijn het niet eens met de politie, het festival is zeker nog niet afgelopen, de organisatie heeft dit nooit gezegd, blijf gerust hier'. Ik kan me dus volledig terugvinden in de woorden van de ontredderde festivalgangers die zich aan hun lot overgelaten voelden.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 01:18   #628
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
nooduitgangen in een halve minuut open:
http://www.hln.be/hln/nl/1313/Festiv...ukkelpop.dhtml
Excuses ik lees HLN niet.

Maar er staat achter ...

Citaat:
toen bleek dat het onweer dergelijke gevolgen zou hebben
Wanneer bleek dat dan?
Toen de gevolgen al waren gepasseerd? Of toch op voorhand? Toen het was gepasseerd had het volgens mij niet echt ernstige gevolgen meer? Tenzij hij dan de leegloop van pukkelpop bedoeld wat inderdaad niet de bedoeling is maar volgens mij waren er daar ergere dingen gebeurd die avond.

Vrienden van mij zeggen dat de nooduitgangen dicht waren maar later wel geopend zijn.
Die van de camping zouden altijd gesloten gebleven zijn. (Maar goed, ze hebben er ook niet constant naar zitten kijken neem ik aan.)
Oud 20 augustus 2011, 01:22   #629
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Let op, de citaten hierboven kunnen tot een situatie leiden die erger uitdraait dan verwacht. Ik ben niet zo voor een bettuttelende overheid en organisatie, maar wel een die zijn verstand gebruikt.
Allé bon voil�*, dat is dus het gebrek aan communicatie en de chaos waar men het voortdurend over heeft ...

Ik heb het hier al eens gezegd: al die vrijwilligers, zelfs de medische hulpverleners zijn vrijwilligers die veelal enkel een EHBO-cursus gevolgd hebben, behoudens enkele uitzonderingen, zijn gewoon vrijwilligers. Niets meer. Er is géén plan voor als het misgaat ...
Dit is één van de scenario's die Chokri niet had voorzien. Ik vrees dat hij zelfs met zijn handen in het haar zat (en dus in de problemen zat) indien het geen supercell was geworden.
Er was geen back-up plan blijkbaar ...
Oud 20 augustus 2011, 01:27   #630
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Jop. Maar ge kunt niet verwachten dat Chokri je daar gaat tegen beschermen.
Als jij morgen 5000 man in je huis uitnodigt tegen betaling, dan verwacht ik dat je huis daarop voorzien is en dat je zelfs rekening hebt gehouden met het feit dat uw verdieping of balkon mogelijk het aantal mensen dat erop kan staan niet kan dragen.

Dat verwacht ik ook dat je er ons niet inlaat indiener bv. 20cm sneeuw op je dak ligt en het barsten begint te vertonen...

Je organiseert iets, je neemt een zekere verantwoordelijkheid over de mensen die je worden toevertrouwt. Ik vraag me af of er een soort reglement is... Waarschijnlijk heel veel over wat jij allemaal wel en niet mag op het reglement, maar wat Chokri's verplichtingen zijn tegenover jou, ho maar ... Allé, vind je nu ook niet dat het ver gekomen is als we ergens zeggen van kijk: je kan naar een festival komen, heel leuk, maar als het even fiks stormt kan je nergens schuilen en als er iets omwaait en het komt verkeerd terecht, heb je gewoon pech. Met andere woorden: je mag betalen, maar dat je het er goed, laat staan levend, vanaf brengt, dat is onze zaak niet.

Dat vind ik dan toch ook een beetje overdreven.

Akkoord, je kan niet op alles voorbereid zijn maar we vragen hier geen voorbereiding op een alien-invasie, een crash van een boeing recht voor de main stage die de landingsbaan van Kiewit heeft gemist terwijl offspring speelt, een plotse vulkaanuitbarsting, een tsunami, een bombardement door Khadaffi, het plots verworden van de grond in drijfzand of weet ik wat hé.
Een storm is in België, zéker als pukkelpop georganiseerd wordt, een frequent fenomeen. Zeker een goede en hevige zomerstorm op het einde van een periode van warm weer.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 20 augustus 2011 om 01:29.
Oud 20 augustus 2011, 01:31   #631
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Ja maar, ge kiest toch ZELF of ge naar een festival gaat eh.
Ik ga naar festivals met podia die al zonder wind bijna ineen stuiken, dranktenten die ik op m'n eentje kan omverblazen, en gezellig tussen de boomkes.
Windhoos = nyntje dood.
Ik ga het er nie om laten.

Hoeveel procent kans op een windhoos boven de plaats van het festival moet er zijn, opdat je het laat?

Bijzonder licht materieel is overigens geen slechte zaak in geval van een windhoos. Komt tenminste minder hard aan als het naar beneden dondert.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 20 augustus 2011 om 01:31.
Oud 20 augustus 2011, 01:39   #632
Groentje-18

Standaard

Het KMI weerlegt de beschuldigingen van chokri al ware het niet voorspeld

Citaat:
Dergelijke onweders kunnen plaatselijk valwinden (downburst) veroorzaken die windschade kunnen aanrichten vergelijkbaar met deze van een passage van een lichte windhoos.
Het KMI heeft sinds donderdagochtend gewaarschuwd voor onweders met code “oranje” .
De radar animatie die u hieronder ziet is een samenstelling van de radarbeelden van de radar van Wideumont (KMI) en van de radar van l’Avesnois (Météo-France). De radar van Zaventem (Belgocontrol) is buiten gebruik sinds het onweer van 28 juni 2011. Deze animatie toont de evolutie van de neerslagzone die donderdagmiddag tussen 14u.00 en 23u.00 lokale tijd over ons land trok.

Het KMI is erg getroffen door de tragische gebeurtenissen in de regio Hasselt en wil hiermee haar medeleven met de families en vrienden van de slachtoffers uitdrukken.

Radaranimatie van 18 augustus 2011 14u00 tot 23u00 lokale tijd

Dat rode is hoop ik een grap?!?!
Oud 20 augustus 2011, 03:50   #633
pibo®
Parlementslid

pibo®'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar pibo®
Standaard

Citaat:
Hoeveel procent kans op een windhoos boven de plaats van het festival moet er zijn, opdat je het laat?

Bijzonder licht materieel is overigens geen slechte zaak in geval van een windhoos. Komt tenminste minder hard aan als het naar beneden dondert.
Deuh , hier maar liggen zeiken over wie het slachtoffer is en wie verantwoordelijk is ............ 't maakt me eigenlijk een beeke ziek !!!! Op dit moment gaat men gedachte meer uit naar de slachtoffers en hun famillie !!!

Veel sterkte en moed aan hun gewenst .
pibo® is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 04:50   #634
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
(For your information: wanneer we de weerman horen spreken over storm, hevige rukwinden of windstoten of dergelijke, leggen wij onze tuinset normaal gezien vast of zetten we het binnen zodat het niet in iemand anders hof of wagen terecht komt ... Dat heet verantwoordelijkheid voor jezelf maar ook en vooral voor de ander (want ik heb geen last van een rondvliegend tuinset als ik binnen ben.
Als ik 60 000 man inviteer, ga ik datzelfde tuinset niet los laten slingeren maar nog meer stevig verankeren of binnen zetten: de kans dat iemand gewond geraakt als de populatiedichtheid zo hoog is, stijgt namelijk.

Bij zo'n organisatie laat je simpelweg niets aan het toeval over. Zeker niet als er zoveel kinderen bij betrokken zijn.
Ik denk dat jij niet goed beseft dat ze dat soort weerberichten nagenoeg al elk jaar gehoord hebben. Die tenten zijn daar tegen bestand. Tegen zoiets uitzonderlijks als gisteren of eergisteren niet, nee. Bekijk even dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=Xtw2B...layer_embedded.

Dat rode gedoe doet wat 't wilt doen, maar het gevaarlijke - de boog vanonder - laat zich enkel zien boven de weide van Pukkelpop ...
Oud 20 augustus 2011, 04:51   #635
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je zoiets gezien hebt, hebben mensen vaak de behoefte dat 1000 keer te vertellen eh. Ik was ook zo de eerste keer dat ik iets akeligs gezien had.
Wat voor iets akeligs? Gij bent echt een rare.
Oud 20 augustus 2011, 04:51   #636
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hey, een vriendin van mij had vandaag examen en heeft zich rotgevloekt dat ze lange tijd zonder elentriek zat. ze is gestopt met vloeken toen ze door had wat er in pukkelpop gaande was (ook wel omdat de batterij van haar laptop plat was).
Droog.
Oud 20 augustus 2011, 04:52   #637
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toen m'n (sinds dan) ex stierf was ook één van de eerste vragen die in me opkwam in hoeveel stukken hij was.
:/

Wat heeft dié voorgehad zeg? Gij bent echt een rare.
Oud 20 augustus 2011, 08:07   #638
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Ik was op pukkelpop..
het dringt nu pas echt tot mij door wat er gebeurd is..
ikzelf had het geluk dat ik toen naar de kamping was. Ik weet nog dat het lekker warm weer was, maar dat er onweer op komst was. Daarom ging ik even naar de camping voor een poncho te gaan halen, de tent nog is goed vast te pinnen en iets te eten. Terwijl ik mijn frietjes op de camping bestelde, begonnen er reeds dikke druppels te vallen. Ik ging dus schuilen in zo'n grote sterke tent waar men drank verkocht. ik zette mij neer en at rustig mijn frietjes op. De komende 15 minuten zou ik nooit meer vergeten. het begon harder en harder te regenen, bliksemschichten overal, rukwinden, storm...
Iedereen was in het begin zeer uitgelaten. veel regen, veel licht, veel wind.. leek wel 'cool'. Maar het minderde niet..nee het ging van kwaad naar erger. Party-tenten vlogen meters de lucht in. tenten werden in stukken verscheurd..hagelbollen knikkerde op mensen hun hoofde. Mensen liepen door elkaar..zoekend naar onderdak.
De tent waar ik onderzat, was maar slechts langs een kant open. de andere kant was dicht gemaakt met metalen platen. ze was minstens 15 meter breed. Nu je mocht aan de kant van de platen gaan staan, je werd nog nat. Ik keek naar het plafond en zag die pilaren schudden en beven. het zeil ging op en neer alsof het er elk moment zou kunnen afvliegen. Sommige verlieten deze tent uit angst dat ze ging instorten. ik bleef op de rand staan. ik wist niet wat het veiligste was: Buiten staan en omver gehageld worden of geraakt worden door projectielen, of toch binnen staan en kans hebben dat het ganse zootje op je kop beland.. Er was een grote paal die op de kamping stond omver gevallen, recht op een tentje..helaas heeft de persoon het niet overleefd..
de ganse weide wordt op 10minuten een zwembad, en alles lijkt weg te vliegen of te verzuipen...
Niet veel later stopt de storm..en een groot 'WTF is hier gebeurd' komt naar boven..Op dat moment weet ik nog niet wat de ravage is op de wei. Persoonlijk dacht ik dat die grote tenten wel gewapend zouden zijn tegen dit onweer..blijkbaar toch een serieuze inschattingsfout van mij..
Ik probeer toch mijn kameraden te bereiken die nog op de kamping lagen..maar
de gsm-netwerken zijn allemaal plat.
Ik check mijn tent, en merk dat ze volledig vernield is. Ondertussen hoor ik dat er verschillende tenten zijn ingestort op de weide. Nu slaat toch wel lichte paniek..ik rep me naar de weide, maar ik mag hier niet op. Festival is stopgezet ! Dit is dus echt wel serieus. Aangezien er toch totale chaos is, geraak ik toch zonder veel problemen op de wei. ik zie mensen rondlopen met warmte-dekens, compleet verslagen, grote plassen, modder..maar ook mensen die het niet al te goed beseffen en nog steeds vollenbak pinten aant drinken zijn en plezier aant maken. ik vraag aan de organisatie wat er allemaal gebeurd is, en wat er nog gaat gebeuren, maar niemand kan me een zinnig antwoord geven. ik ga dan maar terug naar mijn tent in de hoop mijn maten daar tegen te komen. Onderweg hoor ik van verschillende mensen en op een radio dat er verschillende doden zijn en veel gewonden..Ik rep mij naar mijn tent, en van onze groep (7 personen) was nog niemand terug. Pas na anderhalf uur komen de eerste twee personen terug.. Uiteindelijk is iedereen teruggeraakt en is er bij ons niemand buiten paar schrammen er met de schrik van af gekomen..maar amai, dit had veel erger kunnen uitdraaien !
Een pikzwarte dag was het...but will always be remembered !
RIP aan de slachtoffers !
We zijn eruit man, iedereen is ok; ik zat in de marquee toen het gebeurde

http://forum.politics.be/showthread....42#post5636542

Bij ons ook iedereen ok (hoewel een paar close calls in de Club)
heftige dinges...
Oud 20 augustus 2011, 08:18   #639
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Weezer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
De vergelijkingen met Duisburg zijn redelijk ongepast. De slachtoffers daar zijn veroorzaakt door slecht management: "jaja, laten we daar een in en uitgang creëren in een piepkleine bottleneck voor 1 miljoen mensen."

Hier is er geen enkel slachtoffer gevallen door de vele mensen.
Lees net op facebook van een vriendin van me die ook geweest is. Vriendin van haar kwam onder een stelling terecht terwijl er allemaal mensen overheen liepen. Gelukkig 'slechts' gekneusd borstbeen en schouder. Vooral het tot negen uur in onzekerheid verkeren was een verschikking.

Laatst gewijzigd door Weezer : 20 augustus 2011 om 08:24.
Weezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 09:10   #640
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Organisatoren moeten met allerlei worst-case scenario's rekening houden. Ik kan me vergissen, maar ik denk dat het aspect weer tot nu toe vooral werd bekeken als 'Hoe kunnen we zware regen verwerken zonder dat het terrein een moeras wordt?'.

Ik denk dat festivalorganisaties hier bij ons nooit serieus overwogen hebben een festivaldag omwille van het weer af te gelasten.

En nochthans:

16 juli 2011 - Het programma van luchtballonfestival Eindhoven Ballooning voor dit weekeinde is afgelast. Volgens de organisatie wordt het weer te slecht.
18 juni 2011 - Concert at Sea wegens slecht weer afgelast.
05 juni 2011 - Festival Park Open Arnhem afgelast vanwege slecht weer.
19 juni 2011 - Zorja Festival Selwerd door slecht weer vroegtijdig afgelast.
26 december 2009 - IJssculpturenfestival stopgezet, tent stortte in door de vele sneeuw van vorige week. De voorbije maand zijn zes gelijkaardige tenten ingestort door de sneeuw.
Dan snap ik nie dat ze het weer-alarm gemist hebben?

Pukkelpop mist weeralarm

De organisatie van het popfestival Pukkelpop in Hasselt had donderdag kunnen weten dat er zwaar weer op komst was.
Het Belgische weerinstituut KMI had die ochtend al een weeralarm afgegeven. Het KMI gaf een ‘oranje' waarschuwing.

Dit is de op één na zwaarste categorie, die inhoudt dat er hevige rukwinden verwacht worden waarbij bomen om kunnen waaien. Het weerinstituut is dan ook verbaasd dat festivalorganisator Chokri Mahassine gisteren zei dat het noodweer als een totale verrassing kwam. Zowel de storm, als de omvang daarvan was bij de organisatie niet bekend, meldde Mahassine tijdens een persconferentie.
Vijf bezoekers van het festival bij Hasselt kwamen om het leven door het noodweer dat uitbrak boven het festivalterrein. Er raakten 140 mensen gewond, van wie tien ernstig. Alle doden zijn Belgen. Onder de zwaargewonden zijn drie Nederlanders, meldde het ministerie van Buitenlandse Zaken. Volgens het KMI was het noodweer boven Pukkelpop wel veel heviger dan het onweer boven de rest van België eerder die dag. Volgens meteoroloog Jules Geirnaerdt, die de Nijmeegse vierdaagse en het eerder dit jaar wegens storm afgelaste Concert at Sea begeleidt, moet een weerdeskundige op het festivalterrein aanwezig zijn. "Je kunt het weer niet via een weerstation dertig kilometer verderop inschatten.

Alleen ter plekke kun je het goed beoordelen.” Daarbij komt dat bij echt noodweer vaak ook telefoonlijnen uitvallen, en de organisatie niet meer met een meteoroloog op afstand kan bellen.

Hoewel veel festivalbezoekers klagen over de slechte communicatie door de organisatie, zijn omwonenden te spreken over de hulpverlening. In een mum van tijd waren zelfs hulpdiensten uit Antwerpen in Hasselt, stellen ze.
http://www.limburger.nl/article/2011...110829998/1056

Zoiets het preventief denken, beveiligen. Wel prima dat den 100 er rap bij is, maar dan ist te laat.
Heb ook TV gezien en verbaasde me dat de tent zo laat ontruimd is. Ze begonnen " Eruit, eruit" te roepen als den boel al naar beneden kwam.
Ik had de boel al veel eerder laten ontruimen, liever kletsnat-levend dan droog-dood.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be