![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#621 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Wanneer heb ik dat laten uitschijnen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#622 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#623 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een specifieke vorm van Vlaamse volkscultuur is de Limburgse. Professor Geybels heeft een interessante studiegids voor de Limburgse gidsen daarover geschreven.
Ik gaf al eerder de verwijzing. Neemt u het even door? U vindt er een algemene beschrijving wat volkskunde is en dan gaat hij in op de specifieke kenmerken van de Limburgse volkscultuur. Eens kijken of u echt interesse hebt... |
![]() |
![]() |
![]() |
#624 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door pajoske : 11 juni 2016 om 10:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#625 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Anders kunt u niet vergelijken en ook geen conclusie trekken. Best wel grappig hoe u zichzelf in het hoekje duwt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#626 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hij is toch maar wat aan het trollen.
![]() |
![]() |
![]() |
#627 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vlaamse volkscultuur omvat zeer veel zaken,en er komen er elke dag nog bij;
Wielerwedstrijden met als typische specialiteit het veldrijden. Boogschieten met als typische specialiteit de staande wip. Vinken zetten. De frietkot eetcultuur. De stoeten meestal met Reuzen. Het diamantslijpen. De enorme verscheidenheid van bieren. De eindeloze lintbebouwing,enig in de wereld. Het Belfort. De Vlaamse kermissen en eetfestijnen. De wielertoeristen op zon-en feestdagen. De speciale sfeer aan de Vlaamse Kust. De streekgerechten ,zoals hesp met witloof en kaas,de speculaas,de peperkoek,de pralines,kriekjes met ballekes,rijstpap met bruine suiker ,asperges op zijn Vlaams, waterzooi,paling in het groen,tomaat garnaal ,garnaalkroketten enz. De Vlaamse kleinkunst en de Vlaamse smartlap.,Vermandere,Wannes Van de Velde,Will Tura,Miek en Roel... De Vlaamse literatuur;Hadewijch ,Reinaart de Vos,Streuvels ,Timmermans ,Claes ,Claus, Boon,Geeraerts,Brusselmans,Lanoye... De Vlaamse schilderkunst van de Vlaamse primitieven,over Rubens ,Breugel,Jordaens naar Permeke en Panomarenko... Deze lijst is niet volledig en kan nog eindeloos aangevuld worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#628 | |||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Uw eerste voorbeeld is dus al een kemel van jewelste! ![]() Bovendien zijt gij een sporthater! Wat een hypocrisie! Citaat:
![]() Dieren mishandeling, daar moeten we ook trots op zijn. In Wallonië hebben ze dat ook, ge weet wel, uw favoriet gedeelte van België! Ja, is dat niet uitgevonden in Luik? Wow! Ja, nergens anders ter wereld doen ze dat! Ja, nergens anders ter wereld doen ze dat! Ja, nergens anders ter wereld doen ze dat! Ja, daar moeten we vooral trots op zijn. Al onze bossen zijn daardoor verdwenen! Vlaamse bossen! Ja, nergens anders ter wereld hebben ze dat! Ja, nergens anders ter wereld doen ze dat! Ja, nergens anders ter wereld doen ze dat! Ja, waar ze speciaal meer Frans spreken dan in de rest van Vlaanderen! ![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door geertvdb : 11 juni 2016 om 14:04. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#629 | |
|
![]() Citaat:
Ik heb efkes tijd, ik zal u uitleggen waar u uw denkfouten maakt. Ik gebruik uw voorbeeld van de Limburgse vlaai. Er was een bakker die een eigen recept voor vlaaien ontwikkelde, en die had daar succes mee. Een naburige bakker wou ook geld verdienen, en kopieerde die vlaaien. En dan waren er nog bakkers in de buurt die dat ook begonnen te doen. En plots is er iemand die opmerkt dat in een gebied dat ongeveer (en dat hoeft niet eens zo te zijn) overeenkomt met de provincie Limburg, er veel bakkers zijn die dat vlaaienrecept hanteren. En dan gebeurde de denkfout. Die persoon noemde die vlaai een 'Limburgse vlaai'. Maar die vlaai is helemaal niet Limburgs. Dat uniek recept van die vlaai heeft met de provincie Limburg niets te maken. Er is geen enkele band. Net zoals een Vlaamse Gaai niet Vlaams is, en een Duitse Scheper niet Duits is. Het is niet omdat ge het bijvoeglijk naamwoord 'Limburgs' voor een zelfstand naamwoord zet, dat er plots een metafysische band ontstaat met de provincie Limburg, of met de Limburger als 'volk'. Maar dit is wat het menselijk brein doet. Het zoekt in een wereld vol arbitraire en toevallige gebeurtenissen naar patronen. Patronen die er niet zijn. Zo ontstaan illusies. Het is dus niet dat er een Limburgse volksziel bestaat, die boven alle individuele Limburgers zweeft en alle Limburger met elkaar verbindt met een onzichtbare draad, en dat plots vanuit die Limburgse ziel het recept voor de Limburgse vlaai is neergedaald over alle Limburgers. En dat alle Limburgers plots tegelijk op een morgen Limburgse vlaaien zijn beginnen bakken. En als er een professor is die een boek wil schrijven over al die toevallige gebeurtenissen, en hij wil die catalogeren onder de noemer 'volkscultuur', dan mag die dat doen. Maar dat bewijst niet dat er zoiets bestaat als een Limburgse volksziel. Want dat bestaat niet. Dat is een illusie! Laatst gewijzigd door geertvdb : 11 juni 2016 om 14:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#630 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is wel de typische mengeling van al die elementen die enkel in Vlaanderen voorkomt. In Spanje of Frankrijk zullen ze ook wel enkele van die elementen hebben ,maar nooit dezelfde combinatie als die in Vlaanderen. Wij hebben ook enkele elementen van de Engelse of Frans volkscultuur maar niet diezelfde combinatie als wat ze daar hebben. Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 11 juni 2016 om 14:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#631 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
maar een Vlaming in hart en nieren. Waarom zingt Tura dan anders "Omdat ik Vlaming ben" en" Vlaanderen mijn land" ![]() en niet "Omdat ik Belg ben " en "België mijn land" ![]() Will Tura - Omdat ik Vlaming ben "waarom loop ik toch zo graag Met de zeewind in m’n haar Langs het Noordzeestrand te dromen In de winter, in de zomer Dikwijls stel ik mij die vraag Waarom voel ik mij zo blij Steeds zo veilig en zo vrij Als ik wandel door de steden Die getuigen van ‘t verleden ‘t Antwoord vind ik diep in mij Omdat ik Vlaming ben ![]() Omdat ik Vlaming ben En ik m’n land bemin Met hart en ziel Waarom keer ik steeds terug Naar die eeuwenoude brug Om de zwanen te bekijken Die op ‘t minnewater glijden Waarom vind ik daar geluk Waarom voel ik mij bedroefd Als ik naar de vreemde moet Maar als ik in verre streken Soms mijn moedertaal hoor spreken ![]() Waarom ben ik dan ontroerd Omdat ik Vlaming ben Omdat ik Vlaming ben En ik m’n land bemin ![]() Met hart en ziel Waarom voel ik mij gekrenkt Als men Vlaanderen miskent ![]() Waarom ben ik zo tevreden Als m’n landje wordt geprezen ‘t Antwoord vind ik diep in mij Omdat ik Vlaming ben Omdat ik Vlaming ben En ik m’n land bemin Met hart en ziel." Will Tura - Vlaanderen, M'n Land ![]() Uit de tijd geworpen, vergeten paradijs Van duizend kleine dorpen, onder wolken, grauw en grijs Met donkergroene heuvels, vervagend in de lucht Soms wondermooi beschilderd, met een witte duivenvlucht En nergens valt de regen zo mals en ruisend neer En nergens gaat de wind zo liefdevol, zo zacht tekeer Hij krijgt de vrije ruimte, want als een open hand Zacht golvend als water, is Vlaanderen, m'n land Luisterend naar de regen, die langzaam neder zijgt Luisterend naar de nacht, die in 't duister hijgt Word ik een kuil vol dromen, verglijdend langs de tijd Ik hoor rivieren stromen en zingen van tederheid Want, golvend als het water ligt mijn land aan de zee Zij neemt papieren bootjes, al dansend, met zich mee Die ik, als knaap, liet varen, beladen met een droom Maar die nooit weder kwamen, zij bleven enkel droom Misschien dat zij vernamen, m'n kinderlijk verdriet Want alle winden zingen een wild en lachend lied Zij schuurden langs de velden, en langs 't wassend graan En laten de papavers, vol rode vensters slaan Soms breekt de hemel open, vol gouden zonnelicht De wijde vlakten worden een heerlijk vergezicht Begrensd met groene bomen, waarop de hemel rust Vol donkerblauwe dromen, vol tijdeloze rust Uit de tijd geworpen, vergeten paradijs Van duizend kleine dorpen, onder wolken, grauw en grijs Met donkergroene heuvels, vervagend in de lucht Soms wondermooi beschilderd, met een witte duivenvlucht En nergens valt de regen zo mals en ruisend neer En nergens gaat de wind zo liefdevol, zo zacht tekeer Hij krijgt de vrije ruimte, want als een open hand Zacht golvend als water, is Vlaanderen, m'n land ![]() Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 11 juni 2016 om 16:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#632 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#633 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
[email protected] Misschien kunt u trouwens een mail of brief sturen naar alle professoren, hoogleraren, onderzoekers... die zich met volkscultuur waar ook ter wereld bezig houden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#634 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wie onbevangen naar Europa kijkt, ziet een ware mozaïek aan culturele uitingen, een rijkdom aan volkeren en talen elk met hun eigenheden. Natuurlijk zijn er buurvolkeren die nauw(er) aansluiten dan de uitersten. Je kan Finnen gemakkelijker vergelijken met Italianen, dan pakweg Zweden met Noren. De verschillen springen sterker in het oog. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#635 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#636 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#637 |
|
![]() 2
Laatst gewijzigd door geertvdb : 11 juni 2016 om 17:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#638 | |
|
![]() Citaat:
Kijk zelf eens naar uw lijst. Dat is zo triviaal en onbeduidend! En vooral, er is geen enkele gemeenschappelijke noemer, buiten het feit dat gij in uw hersens er het bijvoeglijk naamwoord 'Vlaams' voorzet. En dan in veel gevallen nog onterecht! Veldrijden heeft niets te maken met Hugo Claus, en paling in't groen niets met een belfort. Frieten hebben niets te maken met de Vlaamse Primitieven. Enkel in uw verbeelding is er een band. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#639 | |
|
![]() Citaat:
Dezelfde reden waarom hij zong: de Rode Duivels gaan naar Spanje! En waarom hij zong op de begrafenis van koning Boudewijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#640 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Allemaal verbeelding! U had grappenmaker moeten worden, beste geertvdb! |
|
![]() |
![]() |