![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#621 |
Banneling
|
![]() Hmm. Nu zit ik vast nog jaren met die vraag. Zou men die wiskundig kunnen benaderen?
Ik kom op iets, maar het is beperkt en informatica-related. Mits de stricte voorwaarden die wij hebben (loeihard determinisme en niet al te huppelgrage fysische wetten) kan men stellen: Stel een bewoner B van een causaal systeem C, waarbij de bewoner B een geheugenmodule heeft met een processor waarmee die ongelooflijk snelle berekingen mee kan doen. Stel dat het systeem bestaat uit N discrete parameters, waarvan de geheugenmodule van B m parameters in beslag neemt, met m<N. Nu krijgen we dit: als B alle N parameters wil verwerken, moet hij een geheugenmodule hebben die N parameters aankan. Maar het verwerken van het systeem impliceert ook dat hij zijn eigen geheugenmodule kan verwerken. Maar hieruit volgt (mits enkele extra voorwaarden) dat het geheugen van B alle informatie moet bevatten over de parameters van N, dus ook over de parameters van het eigen geheugen. En dus kan B de wereld niet vatten, want dan moet die een geheugen hebben die groter is dan de wereld. Tenzij een geheugenparameter meerdere universumparameters aankan, wat niet direct kan met een binair geheugen. Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 19 februari 2009 om 01:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#622 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
daar als men het over 'bewustzijn' heeft men weerom een begrip introduceert maar ditmaal als louter ervaring ( die iedereen heeft ) en verder neit echt aan beperkingen onderhevig is mijn mening ? idem dito bewustzijn is slechts een illusie je kan het wel vaststellen etc ( ook bij bepaalde diersoorten ) maar ik verhef het niet tot iets meta-achtig ik gaf destijds de opmerking dat 'bewustzijn' iets is waar we over kunnen comminiceren omdat we het zelf ook menen te ervaren en dan slechts uit moeten gaan van eenzelfde vermeende gegeven bij onze gesprekspartner er zijn ook geen echte spelregels ofzo voor opdat men kan bepalen dat iemand of iets een bewustzijn heeft doch is het voor ons ( tot nu to ) vrij duidelijk dat het niet zomaar kan gesimuleerd worden door bv een computer ofzo men heeft zulke tests als vooropgesteld met pc's die veinzen dat er aan de andere zijde iemand antwoordt ( chatten ) ... maar al gauw vielen die machines door de mand niet moeilijk ook.... gegeven het feit dat chat enkel kan met een mens ik vermoed dat als men eenzelfde soort test zou doen met andere vermeende kandidaten _ alleen is de vraag hoe ? _ de machine het heel wat langer zou uithouden |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#623 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het bewustzijn is alles!
![]() |
![]() |
#624 |
Banneling
|
![]() Hormoonsimulatoren in machines? Geeft wat emo-heid aan de chatbot.
En ja, de bewustzijnsdiscussie is inderdaad fameus erg. Probleem is dat (het mij zo lijkt dat) iedereen een bewustzijn "ervaart", ik toch. Daarom is het zo'n sterk en niet uit te roeien begrip die tegelijk volkomen onbeschrijfbaar en vaag is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#625 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#626 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
dimensies die er wel zijn en waarvan we misschien onrechtstreeks de impact van kunnen waarnemen maar waarop we ons nooit kunnen betreden maar da's alles behalve metafysica in die filosofische context ... maar wel in een wetenschappelijke context Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#627 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#628 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() We zijn ons toch bewust? We hebben toch besef van het leven?
We geven toch vorm aan het leven dankzij ons bewustzijn? Zonder het bewustzijn is er niets waarneembaar.
![]() |
#629 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() jamaar, er is een belangrijk verschil tussen meta als passe-partout te gebruiken _dan begeef je je inderdaad ergens op een gelovig vlak_ of meta in de betekenis van iets 'hogers' en niet meteen waarneembaar maar wel consistent en verklarend (voorspellend) voor de realiteit zoals wij die ervaren met dezelfde strikte criteria als dat voor andere meer tastbare of voorstelbare wetenschappelijke theorieën geldt
Laatst gewijzigd door praha : 19 februari 2009 om 01:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#630 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wel, ik kan er iets meer over kwijt. Ik dacht namelijk aan het begrip toelating, die ik uit de lineaire algebra heb afgekeken. Een tweedimensionale basis laat namelijk alle vectoren in het vlak toe, maar geen vectoren die "omhoog" springen. Een overkoepelend driedimensionaal systeem laat alle tweedimensionale systemen toe. Zo ook hier, dacht ik. Ons universum is toegelaten door een metasysteem dat (al dan niet oneindig veel) universa als de onze, en variaties daarop toelaat. Edoch zijn er universa die dat systeem niet toelaat. Maar dan staat er nog een patasysteem bovenop. Dat laat alle metasystemen zoals die van ons toe, en ook andere. Enzovoort. Tenslotte komt men bij iets wat alles toelaat. Letterlijk alles. Ook universa waarin Gargamel achter de Smurfen jaagt, en (the horror) waarin Justin Timberlake even geprezen is als Bach. Denk aan het concept logisch mogelijke wereld. Het bovenstaande is slechts een gedachteexperiment, en ik weet dat het daarom niet waar is, maar het is het beste wat ik momenteel kan verzinnen, het is niet in strijd met wat we nu hebben, en het paste bij de discussie: iets wat in een lager systeem acausaal is, is per definitie causaal in een van de hogere systemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#631 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik vind je gebruik van liggende streepjes interessant trouwens. Nog nooit bij iemand gezien. Best krachtig ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#632 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() maar trekt niet echt op iets mijn direct antwoord daarop is : - waarom zou je de parameters van die geheugenmodule apart beschouwen ? tenslotte is bewoner B deel van C en zijn ze dus vervat in N - en je denkt in geheugencapaciteit terwijl het eerder gaat om algoritme(geheugen)capaciteit maw kan er een algoritme geschreven worden ergens binnenin het systeeem dat het systeem zou kunnen voorspellen ? 't lijkt me nogal een retorische vraag ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#633 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door praha : 19 februari 2009 om 02:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#634 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het geheugen van B bestaat ook uit binaire functies. Die van B zijn vervat in N, ja. En zijn kleiner dan N. Men krijgt dus een situatie waarbij de geheugenmodule van B de stand van zichzelf nog eens moet beschrijven, plus de stand van N\B. Aangezien B wilt kunnen rekenen met de toestand van zijn eigen geheugen, moet het er rekening mee houden. Dus moet een deel van het geheugen van B zichzelf beschrijven, wat onmogelijk is. Men kan geen stand van a binaire schakelaars beschrijven met b binaire schakelaars waarbij b<a. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#635 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
terwijl ik het soms graag zie als een soort checksum van een computer type B kijk, uiteindelijk kan men claimen dat zoiets ( in een aparte betekenis ) bestaat maar je kan het enkel onrechtstreeks checken jij kan beweren dat je dat bezit en normalerwijs _in de veronderstelling dat ik nu met een persoon praat_ zal ik dat voor waar aannemen ... terwijl ik het niet met zekerheid kan stellen dat het echt zo is dit voorbeeld is voorstelbaar omdat ik hier enkel tekstueel kan oordelen maar je kan dat hypothetisch ook uitbreiden blijft er alleen nog dus die eigen ervaring over waarop ik de rest kwalificeer maar hoe kwalificeer ik mezelf ? toch maar aan de hand van dezelfde veronderstelling en dezelfde soort toetsing ? alleen 'voelt' (ervaart) het anders aan net gelijk we nu zouden spreken over bv één of andere pijnervaring ofzo doch met al die andere zaken schijnen we er vrede mee te nemen dat er een zuiver materialistische verklaring is omdat we er in geslaagd zijn bepaalde zaken te simuleren |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#636 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() dus als een computer morgen de wereld vorm geeft en er op dat schermpje om de vijf tellen komt te staan dat ie besef heeft van 't leven ( een woordje dat ie ergens in een interne dictionary heeft staan ) dan volstaat datte ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#637 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ik dacht dat je werkelijk op de proppen zou komen met iets dat min of meer een ( gedachteexperiment) toetsing zou kunnen weerstaan in de werkelijke wereld |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#638 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#639 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#640 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
't is haast een obsessie geworden en 't gebruik ervan is niet altijd zoals het hoort... en 't maakt dat menige gesprekspartners gewoon mijn post niet meer leesbaar vinden 'k ben ze beginnen gebruiken omdat ik niet zo bijster goed ben in vloeiende teksten en als ik dan iets zijdelings wil neerpoten krijg ik het niet meer op deftige manier verwoord of moet het in een ps ofzo haakjes zouden ook kunnen maar die gebruik ik dan eerder voor een kleine bedenking of verduidelijking bij een begrip of woord |
||
![]() |
![]() |