![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#621 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#622 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Iemand die geen diploma heeft of ervaring, en bij een bouwwerf aankomt, kan niet in dienst genomen worden, omdat hij niets kan. Zonder minimumloon kan de werfleider echter zeggen dat de man kan komen werken, maar aan verminderde voorwaarden. Het is water bij de wijn doen van beide kanten, de man krijgt een mindere verloning, de werfleider krijgt een ongeschoolde arbeider. Na een tijd wordt de man echter bedrevener in zijn werk, en zal dus ook een hoger loon eisen, aangezien zijn waarde hoger ligt.
Laatst gewijzigd door lombas : 21 mei 2006 om 18:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#623 |
Banneling
|
![]() als de minimumlonen hoger zijn dan hetgeen de bedrijven willen of kunnen betalen, dan wordt de automatisatie of delocalisatie relatief goedkoper en zal een verantwoordelijk bedrijfsleider voor een van deze alternatieven kiezen.
Bijgevolg zal de werkloosheid stijgen naar een nog absurder niveau. |
![]() |
![]() |
![]() |
#624 |
Minister
|
![]() Hoe kan een mens overleven met minder dan een minimumloon?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#625 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#626 |
Minister-President
|
![]() Nee, serieus nu.
Wat ik opmerk is dat Lombas, op mijn vragen ivm stijgende armoede en werloosheid, niet beter kan dan gewoon enkele links geven naar libertarische sites waarin op basis van zuiver hypothetische modellen de vrije markt opgehemeld wordt. Ze doet niets anders dan hetgeen ze leest op die sites op dit forum (haast letterlijk) reproduceren. Desiderius gaat anders te werk. Hij denkt dat als hij lang genoeg moeilijke woorden en ingewikkelde zinnen blijft gebruiken, dat simpele pubers die uit hun jong en naïef idealisme het kapitalisme verwerpen na een tijdje wel vanzelf zullen afdruipen. Laatst gewijzigd door styllo_ben : 21 mei 2006 om 18:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#627 |
Minister
|
![]() Aangezien iedereen 'ervaring opdoet' wanneer ze onder het minimumloon worden tewerkgesteld is het de bedoeling dat ze ondertussen niet creperen van de honger zodat ze hun ervaring later nog kunnen aanwenden, nee?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#628 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Glorie komt echter met de dag dat zijn eerste werf achter de rug is, en hij kan metselen als geen ander. Trots dat-ie zal zijn als hij na een aantal jaar een pro' is, en een huisje koopt, en voor z'n deur kan staan met het besef dat hij zichzelf uit de miserie heeft gehaald - want het alternatief was 40 jaar dop en een uiterst mager pensioen. Wat is beter? Een flexibele markt, zonder minimumloon - of een zeer strakke markt, die geen kansen biedt aan mensen om uit de "miserie" te geraken?
![]() |
![]() |
![]() |
#629 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#630 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Blijkbaar leg jij je ook neer bij die chantage. Laatst gewijzigd door styllo_ben : 21 mei 2006 om 18:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#631 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De laagste inkomens van dit land dragen nog altijd minimum één derde van hun inkomen af, via allerlei heffingen, weet je wel?
![]() |
![]() |
![]() |
#632 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik leg me nergens bij neer, daar ik dit geen chantage vind. Je zal dus een ander vriendje moeten zoeken, sorry. Laatst gewijzigd door born2bewild : 21 mei 2006 om 18:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#633 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik heb je in hele deze discussie nog niet één snijdend argument of alternatief zien formuleren. Zoals ik al eerder stelde: een vijandige, vooringenomen wazigheid die dan een antwoord moet voorstellen op "onze" pogingen om je kennis te laten maken met het libertarische gedachtengoed. Overtuigen is niet mijn doel; zo naïef ben ik allang niet meer. Trouwens, "overtuigen" doet de geschiedenis wel: de communisten dachten immers ook dat ze "het warm water hadden uitgevonden". Jouw probleem is dat je zit te soppen met een hele rist van losse, dogmatisch ingebakken denkbeeldjes maar er niet in slaagt om uit dat soepje een algemene en consistente visie op de samenleving te formuleren. Ik neem het je niet kwalijk hoor, want ook de grote kopstukken van links slagen daar allerminst in. Als er al een verdienste is die je zou moeten kunnen herkennen in het libertaire gedachtegoed, dan is het wel dat het wonderwel -zowel in z'n uitgangspunten als in z'n methodiek- een sluitend en logisch gegeven is. En bovendien een gegeven dat door de harde praktijk keer op keer bevestigd wordt. Zoals ik al eerder stelde: de staat heeft een rol te spelen onder meer omdat de markt op een aantal punten faalt op korte en middellange termijn. (immers: "op de lange termijn zijn we allemaal dood") Maar, d�*t gegeven is nog altijd geen vrijbrief om overmatig te gaan reguleren en de marktwerking onmogelijk te maken. D�*t is vragen om problemen, en dat we op een berg problemen zitten, kan je alle dagen vaststellen. Wel bedankt om tot nogtoe zelfs niet eens de moeite genomen te hebben om ons op een onderbouwde manier van wederwoord te dienen. Ik vind het bijzonder zwak dat je argumentatie zich beperkt tot een -overigens ijzingwekkend verkeerde- inschatting van onze argumentatietechnieken. Ik vind het zelfs een beetje zielig overkomen. Sincerely yours, Desiderius.
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. Laatst gewijzigd door Desiderius : 21 mei 2006 om 19:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#634 | |||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#635 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geheel dit model is in werking gebracht in Hong Kong, waar de werkloosheid (tot de Chinese overname) zo goed als nihil was, de werkomstandigheden zeer goed, de flexibiliteit van de arbeidsmarkt hoog, &c. Het feit dat je het nog steeds hebt over de pseudo-kapitalistische patroons die een halve slavernij voorstonden, spreekt boekdelen over hoe ver je achter bent over het werkelijk libertarische gedachtegoed. Beiden hebben rechten, zowel werknemer als werkgever, dat berust op vrijwillige samenwerking. Het marktmechanisme zorgt voor een goede basis. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#636 |
Banneling
|
![]() Schaf het dan af, uw minimumloon. Als het toch onder de marktwaarde ligt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#637 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#638 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#639 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik ga volgend academiejaar terug naar den unief
![]()
![]() |
#640 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dutske, ik kom bijna elke dag in 't stad, en ik zie wie daar aan de Werf van de Eeuw werkt.
![]() |