Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 maart 2009, 18:53   #641
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 41.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen
De echte Limburgers wonen in Nederland.
de weinige Limburgers die in Belgie wonen, zijn in de loop van de jaren verbelgd.
Voor sommigen is dat inderdaad een waarheid die dikwijls mag herhaald worden!
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2009, 19:04   #642
Cunning linguist
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 6 juni 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 2.523
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Volgens mij is het eerder een kwestie van domheid van veel Belgen.
Belgen hebben het verschil tussen Nederland en Holland nooit geleerd op school.
De meeste Belgen zijn nooit in Nederland geweest en kennen de provincies niet.
Dat zou best waar kunnen zijn.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2009, 19:21   #643
Cunning linguist
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 6 juni 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 2.523
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Als u zegt dat de Nederlanders en Vlamingen één volk zijn, dan moet u als niet-Nederlandstalige nog heel wat leren. En als u zegt dat die verschillen kunstmatig zijn of kunstmatig in leven worden gehouden, dan moet u nog meer leren. Vlamingen en Nederlanders zijn gewoon anders. Denken anders, eten anders, leven anders en zelfs de taal is anders.En ik kan het weten, want ik leef er juist langs. Op enkele kilometers van de Nederlandse grens.
Moeten wij niet allemaal ons hele leven leren? I klinkt echter alsof u de waarheid in pacht hebt en ik van ons tweeën de enige ben die iets moet leren om uw verlichtingsniveau te bereiken. Dat vind ik nogal arrogant van u. Mijn mening mag er ook toe doen, juist omdat ik van buiten het taalgebied kom en vrij van de vooroordelen ben die aan beide kanten van de Belgisch-Nederlandse grens bestaan over de taalgenoten aan de overkant van de grens. En hoezo mag u het weten alleen omdat u een paar kilometer verwijderd ben van Nederland? In de bijna 17 jaar dat ik in het Nederlandse taalgebied vertoef, heb ik zowel in Vlaanderen gewoond als in Nederland vlakbij de Belgische grens als in de Randstad en weet ik inmiddels ook een en ander, des te meer omdat ik me geregeld binnen het taalgebied verplaats en daarbij meerdere keren per jaar de grens tussen de twee landen oversteek.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2009, 19:34   #644
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
De echte Limburgers wonen in Nederland.
de weinige Limburgers die in Belgie wonen, zijn in de loop van de jaren verbelgd.
De inwoners van het bescheiden grondgebied dat een twijfelachtig appendix-achtige aanhangsel van Nederland vormt (zie Landkaart van Nederland) en dat Nederlands Limburg wordt genoemd, en door Holland werd ingepikt, die inwoners van die streek dus, zijn na meer dan 175 jaar Hollands bewind, erg verhollandst. Dat zijn de feiten. Want bij de Belgische onafhankelijkheidstrijd kozen Weert, Sittart, Geleen, Venlo, ea, allemaal de Belgische kaart en niet de protestantse Hollandse kaart.

En als u niet Dibbets had gehad, deze protestantse Arnhemse Hollandse garnizoencommandant van het katolieke Maastricht, die toen met zijn Hollandse protestantse troepen het katholieke Maastricht met ijzeren hand regeerde, dan was heel Nederlands Limburg Belgisch gebleven. Want d�*t was de initiële wens van deze Limburgers.

Laatst gewijzigd door system : 28 maart 2009 om 19:42.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2009, 19:54   #645
JP Coen
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 27 februari 2008
Berichten: 2.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De inwoners van het bescheiden grondgebied dat een twijfelachtig appendix-achtige aanhangsel van Nederland vormt (zie Landkaart van Nederland) en dat Nederlands Limburg wordt genoemd, en door Holland werd ingepikt, die inwoners van die streek dus, zijn na meer dan 175 jaar Hollands bewind, erg verhollandst. Dat zijn de feiten. Want bij de Belgische onafhankelijkheidstrijd kozen Weert, Sittart, Geleen, Venlo, ea, allemaal de Belgische kaart en niet de protestantse Hollandse kaart.

En als u niet Dibbets had gehad, deze protestantse Arnhemse Hollandse garnizoencommandant van het katolieke Maastricht, die toen met zijn Hollandse protestantse troepen het katholieke Maastricht met ijzeren hand regeerde, dan was heel Nederlands Limburg Belgisch gebleven. Want d�*t was de initiële wens van deze Limburgers.
U heeft mijn vraag, of u wel eens in Hollandse steden komt of bent geweest nog niet beantwoord.
Is het antwoord soms te pijnlijk?
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2009, 20:10   #646
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 41.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning Linguist
In de bijna 17 jaar dat ik in het Nederlandse taalgebied vertoef, heb ik zowel in Vlaanderen gewoond als in Nederland vlakbij de Belgische grens als in de Randstad en weet ik inmiddels ook een en ander, des te meer omdat ik me geregeld binnen het taalgebied verplaats en daarbij meerdere keren per jaar de grens tussen de twee landen oversteek.
Hallo system!
Zo weet u het ook eens van een ander!
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2009, 20:20   #647
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
U heeft mijn vraag, of u wel eens in Hollandse steden komt of bent geweest nog niet beantwoord.
Is het antwoord soms te pijnlijk?
Veel kom ik niet in Hollandse steden meer. Ik ben wel af en toe in Utrecht, Amsterdam, Rotterdam, de Nederlandse kust en dergelijke geweest. Maar ik ken wel ettelijke echte Hollandse families uit het Noorden. Heel fundamenteel verschillende mensen in vergelijking met de mensen hier. Qua mentaliteit en levenswijze. Dit wordt overigens ook regelmatig bevestigd door Nederlanders die met Belgen zakendoen

Laatst gewijzigd door system : 28 maart 2009 om 20:24.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2009, 20:21   #648
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Hallo system!
Zo weet u het ook eens van een ander!
Ik woon naast Nederland.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2009, 20:35   #649
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Veel kom ik niet in Hollandse steden meer. Ik ben wel af en toe in Utrecht, Amsterdam, Rotterdam, de Nederlandse kust en dergelijke geweest. Maar ik ken wel ettelijke echte Hollandse families uit het Noorden. Heel fundamenteel verschillende mensen in vergelijking met de mensen hier. Qua mentaliteit en levenswijze. Dit wordt overigens ook regelmatig bevestigd door Nederlanders die met Belgen zakendoen
tuurlijk is Noord-Nederland anders dan Vlaanderen.

er is ook een verschil tussen oost, noord en zuid-duitsland.
er is ook een verschil tussen West-Vlaanderen en Limburg.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 28 maart 2009 om 20:36.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2009, 20:38   #650
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
tuurlijk is Noord-Nederland anders dan Vlaanderen.

er is ook een verschil tussen oost, noord en zuid-duitsland.
er is ook een verschil tussen West-Vlaanderen en Limburg.
Een grote kloof zou ik eerder durven stellen.

Laatst gewijzigd door system : 28 maart 2009 om 20:38.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2009, 21:01   #651
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Een grote kloof zou ik eerder durven stellen.
en dan? ze vormen toch één land.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2009, 21:11   #652
JP Coen
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 27 februari 2008
Berichten: 2.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Veel kom ik niet in Hollandse steden meer. Ik ben wel af en toe in Utrecht, Amsterdam, Rotterdam, de Nederlandse kust en dergelijke geweest. Maar ik ken wel ettelijke echte Hollandse families uit het Noorden. Heel fundamenteel verschillende mensen in vergelijking met de mensen hier. Qua mentaliteit en levenswijze. Dit wordt overigens ook regelmatig bevestigd door Nederlanders die met Belgen zakendoen
Je hebt gelijk ,Nederland is heel anders dan Belgie.
Nederlanders onderhandelen totdat het resultaat is bereikt.
Belgen houden een dialoog ,die eindeloos duurt en tenslotte niets oplevert.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2009, 21:49   #653
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

touché

haha
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2009, 22:20   #654
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Trouwens, waarom al dat gebelg onder Limburgers? Zouden Limburgers zich niet beter thuisvoelen in Duitsland ofzo? Akenaren zijn geen buitenlanders voor Limburgers en zowel Nederland als Vlaanderen beschouwen hun Limburgers als het 'achterlijke broertje'.

Limburgers voelen zich trouwens ook erg snel beledigd en verdedigen zichzelf om het minste, net als Duitsers! Misschien is het voor het betere.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 28 maart 2009 om 22:23.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2009, 22:39   #655
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Je hebt gelijk ,Nederland is heel anders dan Belgie.
Nederlanders onderhandelen totdat het resultaat is bereikt.
Belgen houden een dialoog ,die eindeloos duurt en tenslotte niets oplevert.
En dan vinden de Nederlanders het maar sneu dat we hen van pretentie betichten. Nu, zelfkennis hebben ze blijkbaar nooit gehad. En nu blijkbaar nog niet. Wel een ongezonde dosis van overschatting.

Laatst gewijzigd door system : 28 maart 2009 om 22:42.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2009, 23:05   #656
Adam Smith
Europees Commissaris
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 6.082
Standaard

Toegegeven hybris is iets waar Nederlanders soms last van hebben, maar Belgen zijn dan soms weer te (vals?)bescheiden. En dat JP Coen dat beeld heeft, is niet zo heel gek gezien hoe ''eindeloos'' lang die langbeloofde staatshervorming duurt (terwijl er Belgische politici zijn die net doen alsof dat zo gedaan is).....
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 28 maart 2009 om 23:11.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2009, 23:10   #657
Adam Smith
Europees Commissaris
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 6.082
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De inwoners van het bescheiden grondgebied dat een twijfelachtig appendix-achtige aanhangsel van Nederland vormt (zie Landkaart van Nederland) en dat Nederlands Limburg wordt genoemd, en door Holland werd ingepikt, die inwoners van die streek dus, zijn na meer dan 175 jaar Hollands bewind, erg verhollandst. Dat zijn de feiten. Want bij de Belgische onafhankelijkheidstrijd kozen Weert, Sittart, Geleen, Venlo, ea, allemaal de Belgische kaart en niet de protestantse Hollandse kaart.

En als u niet Dibbets had gehad, deze protestantse Arnhemse Hollandse garnizoencommandant van het katolieke Maastricht, die toen met zijn Hollandse protestantse troepen het katholieke Maastricht met ijzeren hand regeerde, dan was heel Nederlands Limburg Belgisch gebleven. Want d�*t was de initiële wens van deze Limburgers.
Voor de zoveelste keer Nederland heeft niks ingepikt! Nederland en België zijn bij het verdrag van Londen (1839) overeengekomen het huidige Nederlands Limburg te ruilen tegen het huidige Belgisch Luxemburg; verder werd dit hertogdom Limburg (Nederlands Limburg) lid van de Duitse bond mede ter compensatie van het verlies van Belgisch Luxemburg (voor de Duitse bond)...
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 28 maart 2009 om 23:16.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2009, 08:44   #658
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Voor de zoveelste keer Nederland heeft niks ingepikt! Nederland en België zijn bij het verdrag van Londen (1839) overeengekomen het huidige Nederlands Limburg te ruilen tegen het huidige Belgisch Luxemburg; verder werd dit hertogdom Limburg (Nederlands Limburg) lid van de Duitse bond mede ter compensatie van het verlies van Belgisch Luxemburg (voor de Duitse bond)...
U moet zich beter informeren. De inwoners van de nu Nederlandse steden met 'grote besturen' (Roermond, Sittard, Geleen, Weert, enz), zoals men dat toen noemde, kozen in 1830 partij voor het nieuwbakken België. Zij wilden dus af van het protestantse Holland. Wat begrijpelijk is. Limburg in zijn geheel was diep katholiek. Had men 'uw' Limburgers laten kiezen, dan waren ze nu bij België.

Wikipedia:

"In 1830 sloot geheel Limburg, met uitzondering van Maastricht en Mook, waar Nederlandse garnizoenen waren gelegerd, zich aan bij de Belgische Revolutie. De tijdelijke hoofdstad werd Hasselt. In 1831 werd in het Verdrag der XXIV artikelen, dat het definitieve grensverloop tussen Nederland en de nieuwe Belgische staat vastlegde, bepaald dat het oostelijk deel van Limburg naar Nederland zou terugkeren en tevens als hertogdom bij de Duitse Bond zou worden aangesloten, ter compensatie voor het verlies van westelijk Luxemburg. België zou ter compensatie recht krijgen op een verkeersverbinding door Nederlands Limburg naar Duitsland, de latere IJzeren Rijn. Koning Willem I bleef zich lang tegen de Belgische afscheiding verzetten, maar aanvaardde het verdrag uiteindelijk in 1839. Sindsdien is Limburg gesplitst in een Belgisch en een Nederlands deel. Onder de bevolking ontstond in 1838 nog een protestbeweging tegen de splitsing en tegen aansluiting van oostelijk Limburg bij Nederland, maar die haalde niets uit."


Laatst gewijzigd door system : 29 maart 2009 om 08:48.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2009, 09:03   #659
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U moet zich beter informeren. De inwoners van de nu Nederlandse steden met 'grote besturen' (Roermond, Sittard, Geleen, Weert, enz), zoals men dat toen noemde, kozen in 1830 partij voor het nieuwbakken België. Zij wilden dus af van het protestantse Holland. Wat begrijpelijk is. Limburg in zijn geheel was diep katholiek. Had men 'uw' Limburgers laten kiezen, dan waren ze nu bij België.

Wikipedia:

"In 1830 sloot geheel Limburg, met uitzondering van Maastricht en Mook, waar Nederlandse garnizoenen waren gelegerd, zich aan bij de Belgische Revolutie. De tijdelijke hoofdstad werd Hasselt. In 1831 werd in het Verdrag der XXIV artikelen, dat het definitieve grensverloop tussen Nederland en de nieuwe Belgische staat vastlegde, bepaald dat het oostelijk deel van Limburg naar Nederland zou terugkeren en tevens als hertogdom bij de Duitse Bond zou worden aangesloten, ter compensatie voor het verlies van westelijk Luxemburg. België zou ter compensatie recht krijgen op een verkeersverbinding door Nederlands Limburg naar Duitsland, de latere IJzeren Rijn. Koning Willem I bleef zich lang tegen de Belgische afscheiding verzetten, maar aanvaardde het verdrag uiteindelijk in 1839. Sindsdien is Limburg gesplitst in een Belgisch en een Nederlands deel. Onder de bevolking ontstond in 1838 nog een protestbeweging tegen de splitsing en tegen aansluiting van oostelijk Limburg bij Nederland, maar die haalde niets uit."

Touché.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2009, 09:17   #660
JP Coen
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 27 februari 2008
Berichten: 2.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Veel kom ik niet in Hollandse steden meer. Ik ben wel af en toe in Utrecht, Amsterdam, Rotterdam, de Nederlandse kust en dergelijke geweest. Maar ik ken wel ettelijke echte Hollandse families uit het Noorden. Heel fundamenteel verschillende mensen in vergelijking met de mensen hier. Qua mentaliteit en levenswijze. Dit wordt overigens ook regelmatig bevestigd door Nederlanders die met Belgen zakendoen
Utrecht ligt niet in Holland ,maar oke een kleine vergissing mag.
Als ik het goed begrijp ,ben je vroeger een dagje in Amsterdam en Rotterdam geweest ,niet de laatste jaren en niet in andere steden.
Dus Holland ken je niet.
Wees daarom wijzer en ga hier niets meer over Holland en Hollanders vertellen.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be