![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Vinden jullie dit document goed? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
28 | 35,44% |
Neen |
![]() ![]() ![]() |
46 | 58,23% |
Geen mening |
![]() ![]() ![]() |
5 | 6,33% |
Aantal stemmers: 79. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#641 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoe harder je je er tegen afzet, hoe duidelijker het wordt dat je het beseft.
Bart De Wever: * "In dit land word je als Vlaming staatsman door je eigen overtuiging in de frigo te stoppen zolang de carrière dat vereist. Een staatsman is een man op wie geen staat te maken valt." (2007) * "Je kunt in dit land geen federale regering meer maken die onze welvaart kan redden. Ik doe daar niet meer aan mee." (30.11.23) * "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23) |
![]() |
![]() |
![]() |
#642 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#643 |
Minister
|
![]() En het Congres heeft het VKN gemaakt zonder rekening te houden met wat de Zuidelijke Nederlanden wilden. Dergelijke "accusaties" gaan in twee richtingen hé
Laatst gewijzigd door Wiley E Coyote : 1 juli 2009 om 14:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#644 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#645 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Indien er binnen een zeer korte termijn een "Verenigde Starten van Europa" zou ontstaan met een degelijke grondwet en goede regels voor een subidiariteit van plaatselijk en centraal bestuur en er bv. overgegaan zou worden tot het scheppen van meer en per definitie kleinere deelstaten zou dit voor mij geen probleem zijn om de notie "Verenigde Nederlanden" helemaal te vergeten. De kans dat dit gebeurt is zeer klein : een relatief groot aantal europese medeburgers zitten in een identiteitscrisis, ze voelen zich eerder Catalaan, Corsikaan, Schot, Welshmen, Ier, Padaniër enz.. dan Spanjaard, Italiaan enz.. en uiteindelijk zijn ze er zich nauwelijks van bewust dat de rest van de wereld hen in de eerste plaats als "Europeaan" ziet. Ghotiek, Renaissence, Barok, Klassieke muziek, technologische revolutie, mensenrechten het zijn allemaal gigantische europese verworvenheden, waarbij de kleine verschillen die onze identiteit bepalen inderdaad slechts kelinigheden zijn. Het is heden de normaalste zaak ter wereld dat een Fries of Zeelander naar Luxemburg verhuist om bij een internationale (zwitserse ?) bank te gaan werken. Onze transporteurs openen in Oosteuropa filialen dat het een lust om zien is & ook "de bank van hier" haalt haar negatief of positief resultaat in de eerste plaats in het oosten van Europa. Misschien gaat het allemaal wat te snel : misschien zijn er mensen die het niet helemaal zien zitten : daarom is het allicht goed om eens terug te keren naar "In den beginne" nl. na 1945 zaten de economieën van West Europa helemaal op hun gat. Het waren de staatjes België, Nederland en Luxemb urg die op het idee kwamen om een "interne markt" te vormen en op die manier de wederopbouw te bespoedigen (ook omdat toen de waalse economie de sterkste uit de buurt was, leuk meegenomen voor de noorderlingen !). Gezien de heersende anti-duitse gevoelens wilde men zelfs de "Fritalux" oprichten = de naam alleen (!). Het vuur van het eerste uur is duidelijk gedoofd, het gaat alleen nog maar over de "centen" : vandaar dat de goeie oude Benelux moet bewijzen dat ze in staat is zichzelf te vernieuwen : meer bevoegdheden plaatselijk stellen, een zo klein mogelijk "centraal confederaal gezag" & een openheid om bestaande grensoverschrijdende initiatieven voort te zetten (in de Euregrio's van Limburg/Aken, Kortrijk/Tourcoing/Lille/Tournai enz... Het nemen van initiatieven tussen aan elkaar grenzende gemeenten ook op cultureel gebied, de bevrijding van onnodige druk van "centrale overheden" kan het democratizerend elan van de Lage Landen vitalizeren om op die manier het spritueel-politieke elan van Europa weer op het goede pad te krijgen . Nationalisme en patriottisme mag best assertief zijn en de buren door overtuiging annexeren ; met uitsluiting en het scheppen van angstreflexen is niemand gebaat !
![]() |
![]() |
#646 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hé Roger, wat jij allemaal uit een glas Orval haalt is indrukwekkend hoor.
![]()
Bart De Wever: * "In dit land word je als Vlaming staatsman door je eigen overtuiging in de frigo te stoppen zolang de carrière dat vereist. Een staatsman is een man op wie geen staat te maken valt." (2007) * "Je kunt in dit land geen federale regering meer maken die onze welvaart kan redden. Ik doe daar niet meer aan mee." (30.11.23) * "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23) |
![]() |
![]() |
![]() |
#647 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#648 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Zie ook deze post van mij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#649 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En Moortgat (Duvel) adverteerde ooit in het Pallieterke (hou u vast): "Eén volk! Eén staat! Eén bier!". Moet er nog zand zijn? Laatst gewijzigd door system : 1 juli 2009 om 15:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#650 |
|
![]() ik ben het eens goed aan het nalezen en waar nodig aan het bijwerken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#651 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#652 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Orval? Waar haal je die onzin? In Antwerpen denken ze dat dat een merk van Javel is.
![]() |
![]() |
![]() |
#653 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat zegt veel over dat bedrijf. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#654 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#655 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Albert Moortgat was trouwens een 'actief' VNV-er tijdens de oorlog. 't Is toch raar dat er altijd dat soort banden naar boven komen drijven als we we dieper grasduinen in die middens. Johan Sauwens, Albert Moortgat...enz. Allemaal één pot nat. Laatst gewijzigd door system : 1 juli 2009 om 17:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#656 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nu niet terugkrabbelen.
Op de foto waarop je reageerde stond geen Duvel, maar duidelijk een Orval. En doelend op die foto zei je: Citaat:
(Want ik ga er niet van uit dat je zo een gaffe met opzet zou maken enkel alleen om je idiote punt "Baarle Werkgroep = Pallieterke te 'bewijzen"). Tssss...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#657 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Voor het overige echter blijft de band tussen Duvel en 't Pallieterke onvervalst juist. Laatst gewijzigd door system : 1 juli 2009 om 17:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#658 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#659 |
Banneling
|
![]() Iedereen kan zich vergissen (voor een gedeelte). Alleen u maakt nooit fouten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#660 |
Europees Commissaris
|
![]() Inderdaad, ik vergis mij alleen.
|
![]() |
![]() |