![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#641 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De dwaasheid van een "Semitisch ras" was toen nog niet uitgevonden, dus het ging hoogstens over anti-Judaïsme, niet over anti-Semitisme. Maar over wie heb je het concreet?
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#642 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#643 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Noch Calvijn, noch Voltaire waren Renaissance-denkers. Voltaire was de voorman van de Verlichting van de achttiende eeuw, Calvijn de voorman van de Reformatie (de antipode van de Renaissance-beweging) en de vader van het moderne totalitarisme dat hij met veel plezier toepaste in Genève.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#644 |
Staatssecretaris
|
![]() Denk dat de kloof tussen het Westen en het Oosten hoe dan ook eeuwen teruggaat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#645 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De mening van Straddle lijkt me iets genuanceerder dan wat hier wordt voorgesteld
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Persoonlijk haat ik geen enkel volk, maar vraag me wel af waar zo'n haat vandaan komt, zeker als ze blijkbaar regelmatig opduikt in de geschiedenis. Bekijk bv. de geschiedenis van Rurrenabaque, een toeristisch oord in de amazone waar er veel Israeliërs naar toe stromen sinds een jaar of twintig, omwille van een geval van verdwaling in de jungle. De relatie plaatselijken (zonder de minste voorgeschiedenis van ''anti-semitisme'), joodse toeristen, en 'westerse' toeristen is interessant om te bestuderen, een antropologische studie waard zelfs. Om kort te zijn lijkt het erop dat joden minder geïnteresseerd zijn in integratie dan de andere toeristen, en daardoor meer wrevel van de plaatselijke bevolking oproepen, een beetje zoals de 'moslims' in Europa mischien. Op dit moment zou ik zo'n stelling als een mogelijke hypothese beschouwen. Als mogelijke bijdrage aan een antwoord op Straddle's vraag zou ik ook willen verwijzen van iets dat ik me herinner dat forumlid fiere Jood hier ooit zei, namelijk dat Joden wel iets 'speciaals' (ik herinner me de exacte woorden niet) moeten hebben aangezien ze vervolgd worden. Ik meen dat Fiere Jood doelde op iets unieks en onveranderbaars (!) dat Joden kenmerkt en anderen niet, een soort van 'dichter bij God staan'. Zo'n gedachten kunnen zich gemakkelijk vertalen in een superioriteitsgevoel (iets wat zeer moelijk te verbergen is), wat op zijn beurt weerstand oproept van andersdenkenden. We zitten hier dus mogelijkerwijze met een vicieuze cirkel... Mijn persoonlijke ervaring met 'Joden' is beperkt (evenals die met moslims trouwens) dus ik ga niet in veralgemeningen treden op basis van mijn schaarse ervaringen. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 30 augustus 2009 om 14:49. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#646 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Wacht even. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#647 |
Banneling
|
![]() Een groep zoals "de blanken" bvb? Of "mooie mensen"?
Laatst gewijzigd door filosoof : 30 augustus 2009 om 15:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#648 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Juist een telefoongesprek achter de rug met een vriend uit de VS. Ik heb hem Straddle's vraag gesteld.
In het kort samengevat zijn antwoord. Citaat:
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 30 augustus 2009 om 15:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#649 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#650 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Aaaah, eindelijk hét verlossende antwoord van de expert, de Joden zijn zélf racisten, wat zullen roodhaar & Cº nu in hun nopjes zijn, 'problem solved-solution accepted' - ze hebben het zélf gezocht! Glunderende snoetjes alom! Deze draad gaat een interessante wending tegemoet.
Chaos, Panic & Disorder... My Work Here Is Done No other religion [past or present] inspires the sort of hate that the "Religion of Peace" produces. All change is not growth, as all movement is not forward. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#651 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Racisme is gebaseerd op superioriteitsgedachten (of inferioriteitsgedachten). Een conclusie trekken zoals 'ze hebben het zelf gezocht' zou ongepast zijn, maar laten we verder kijken dan de 'goei' tegen de 'slechten' logica stel ik voor, want dit soort van logica heeft zelf een racistische oorsprong. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 30 augustus 2009 om 16:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#652 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw antwoord impliceert dat ze het over zichzelf hebben uitgeroepen omdat zij zélf de ... wacht, ik citeer U(w vriend): Citaat:
Chaos, Panic & Disorder... My Work Here Is Done No other religion [past or present] inspires the sort of hate that the "Religion of Peace" produces. All change is not growth, as all movement is not forward. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#653 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() die logica kan slechts tot escalatie leiden. Waar ik poog op aan te sturen is wederzijds begrip door zelfkennis, en blootlegging van een aantal mechanismen die te weinig erkent worden. Superioriteitsgevoelens bevinden zich niet in een vaccuum. Denk niet dat de moslim waarop u neerkijkt u gemakkelijk als zijn evenwaardige zal kunnen beschouwen, of andersom, bijvoorbeeld.
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 30 augustus 2009 om 16:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#654 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het schijnt toch zo ongelooflijk moeilijk te zijn mensen als individuen te zien en niet als onderdeel-van-een-groep-met-allemaal-dezelfde-kenmerken. Ook hier gaf ik een aanzet tot het serieus bespreken van de oorzaken van antisemitisme. Ter vergelijking gaf ik ook nog de positie van de Chinezen in diverse aziatische landen met deels dezelfde problemen en met een aantal overeenkomsten in oorzaken. Maar hee, uw vriend in de VS is expert en terzakekundig en weet exact hoe het zit want...hij woont in de VS. Het is dus zo makkelijk om één en ander te verklaren: een belletje is genoeg! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#655 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#656 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#657 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu, ik heb gepoogd een positieve bijdrage te geven tot deze discussie beseffend dat er discussies zijn waar het verwerpelijke idee rondhangt dat 'als je niet voor ons bent dan ben je tegen ons'. De vraag naar oorzaken van 'anti-semitisme' lijkt me nochthans te belangrijk om ze op deze wijze onbespreekbaar te maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#658 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |