Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 november 2009, 14:19   #641
vervreemdebelg
Partijlid

vervreemdebelg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In een bepaalde delen van West-Vlaanderen is een bepaald overgangsdialect met sterke Oost-Vlaamse kenmerken de gangbare omgangstaal.

Hangt er maar van af hoe je het bekijkt

Het overgangs dialect wordt dan wel gesproken door de oostvlamingen.

Zelf woon ik op de grens oost/west. Maar dan wel in west. M'n buren zijn oosterlingen van afkomst en ze klinken west maar met een oostvlaamse twang zoals ik da noem.
De buur, aan de andere kant, een westerling, is een boer van in de 70. Hij kan geen AN zonder veel moeite maar heeft geen problemen om te communiceren met bezoekers die plat oostvlaams praten .
Oud 13 november 2009, 14:30   #642
vervreemdebelg
Partijlid

Standaard

Citaat:

West-Vlaams als dusdanig is niet de "eeuwenoude" cultuurtaal geweest.
Maar Vlaams is een historische taal. Zij het nu Oost of West-Vlaams ze zijn linguistically verbonden.

En da tussentaaltje wa ze gebruiken op tv en radio is echt wel irriterend want het is gewoon Brabants eigenlijk

Ik denk dat erkenning van Vlaams als een dialect would go a long way to show da Brussel ook maar een reet geeft om Vlaanderen
Oud 13 november 2009, 15:49   #643
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vervreemdebelg Bekijk bericht
Maar Vlaams is een historische taal. Zij het nu Oost of West-Vlaams ze zijn linguistically verbonden.

En da tussentaaltje wa ze gebruiken op tv en radio is echt wel irriterend want het is gewoon Brabants eigenlijk

Ik denk dat erkenning van Vlaams als een dialect would go a long way to show da Brussel ook maar een reet geeft om Vlaanderen
Nodig Jan Stroop eens uit, voor een cursus over de verhouding Nederlandse taal en zijn dialecten.
Misschien gaat u dan wat anders denken over het, naar uw mening, minderwaardige tussentaaltje

http://www.janstroop.nl/

Laatst gewijzigd door JP Coen : 13 november 2009 om 15:50.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2009, 23:44   #644
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hangt er maar van af hoe je het bekijkt

Het overgangs dialect wordt dan wel gesproken door de oostvlamingen.

Zelf woon ik op de grens oost/west. Maar dan wel in west. M'n buren zijn oosterlingen van afkomst en ze klinken west maar met een oostvlaamse twang zoals ik da noem.
De buur, aan de andere kant, een westerling, is een boer van in de 70. Hij kan geen AN zonder veel moeite maar heeft geen problemen om te communiceren met bezoekers die plat oostvlaams praten .
In Waregem spreken ze een overgangsdialect (als inwoner denk ik wel uit ervaring te mogen spreken). Ons dialect heeft veel meer van het Oost-Vlaams mee dan het West-Vlaams.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2009, 23:45   #645
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Kunt u uw eigen woorden eens vertalen naar het Nederlands?
Oud 13 november 2009, 23:48   #646
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Ha nee? Toen er in de kranten over de kursussen Westvlaams van de Stad Brugge en VDAB-West-Vlaanderen werd geschreven eisten veel flamiganten een verbod op deze kursussen.
Een flagrante en schaamteloze leugen. Ik heb niemand horen pleiten voor een verbod van deze cursussen. Laat staan dat het ging om "veel flamiganten" (sic).
Oud 16 november 2009, 14:52   #647
vervreemdebelg
Partijlid

Standaard

Citaat:
Kunt u uw eigen woorden eens vertalen naar het Nederlands?
kunt u uw gedachtengang eens op drietaligheid zetten?
Oud 16 november 2009, 15:02   #648
vervreemdebelg
Partijlid

Standaard

Citaat:

http://en.wikipedia.org/wiki/West_Flemish

De link want ik weet nie hoe pictures te pasten

Antwerps en Brussels zijn dialecten van Brabantse taal. Vlaams is een taal in zijn/haar eigen recht.

Dan nog liever Hollands spreken als zogenaamde 'Beschaafde' taal dan een tussentaaltje gedomineerd door brabantse invloeden.

En excuseer mijn gebbrekkige schrijven. 'Beschaafde' taal bij voorkeur voor schrijven is UK Engels
Oud 16 november 2009, 15:25   #649
vervreemdebelg
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Nodig Jan Stroop eens uit, voor een cursus over de verhouding Nederlandse taal en zijn dialecten.
Misschien gaat u dan wat anders denken over het, naar uw mening, minderwaardige tussentaaltje

http://www.janstroop.nl/
Nou,
mijn mening is dat een tussentaal gedomineerd door brabantse klanken irriterend is.

't Feit dat ik het minderwaardig vind is UW INTERPRETATIE van MIJN MENING.

Misschien vind u Vlaams minderwaardig om te beginnen en ik, als Vlaming die echt wel een taal trauma overgehouden heb aan al dit taalgezever waar ik mee moest opgroeien, vind inderdaad dat Vlaams behandeld word als een minderwaardige taal.

De Hollanders aan de andere kant hebben hun taalklanken doorgevoerd als de basis voor NL Nederlands. Een ouwe kennis uit Dordrecht heeft me nog verhalen vertelt uit zijn schooltijd toen ABN 'ingevoerd' werd in NL.
Zelf heb ik geen problemen met NL. Ik praat Hollands. En ik spreek Westerlings . En ik vind tussentaal irritant.
Oud 20 november 2009, 18:31   #650
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Uw Franstaligen moeten zich maar aanpassen aan het feit dat ze in Vlaanderen wonen. D.w.z. een regio die volgens de grondwet (art. 4) Nederlands als officiële taal heeft. Geen excuses meer. Aanpassen of verhuizen.
Dat de "Vlamingen" zich dan ook maar schikken naar de Grondwet, en indien die Belgische GW hen niet aanstaat, kunnen ze ook opkrassen.

Laatst gewijzigd door BWarrior : 20 november 2009 om 18:31.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2009, 19:59   #651
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Dat de "Vlamingen" zich dan ook maar schikken naar de Grondwet, en indien die Belgische GW hen niet aanstaat, kunnen ze ook opkrassen.
Veel Vlamingen willen dan ook niets liever dan door splitsing van het land "opkrassen'.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2009, 21:51   #652
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Schijnbaar weet u dan niet hoe een democratische rechtstaat werkt. Wel, ik zal het u even uitleggen.

In een democratische rechtstaat hoort iedere burger de bestaande wetten te volgen. Hij mag evenwel langs de geëigende democratische weg naar verandering van die wetten streven. Hij moet dus geenszins "opkrassen" zoals u smadelijk schrijft. Een burger heeft het recht op meningsverschil, het uiten ervan en het streven naar verandering. Indien u dit hem ontzegt, bent u in het diepste van uw gedachten een dictatoriaal mannetje.
Oud 20 november 2009, 21:52   #653
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De Hollanders aan de andere kant hebben hun taalklanken doorgevoerd als de basis voor NL Nederlands.
Dit is onjuist. De zuivere klinkerklanken van het AN zijn geen kenmerk van de Hollandse dialecten.
Oud 20 november 2009, 22:09   #654
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Schijnbaar weet u dan niet hoe een democratische rechtstaat werkt. Wel, ik zal het u even uitleggen.

In een democratische rechtstaat hoort iedere burger de bestaande wetten te volgen.
En dus niet illegaal een Nederlandse smartcard aanschaffen om in Vlanderen naar de Nederlandse commerciële zenders te kunnen kijken.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2009, 22:37   #655
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
En dus niet illegaal een Nederlandse smartcard aanschaffen om in Vlanderen naar de Nederlandse commerciële zenders te kunnen kijken.
Neen, dat is niet illegaal. Ik heb u dat trouwens in een uitgebreide post al uitgelegd (waarschijnlijk heeft u die nooit gelezen).
Oud 20 november 2009, 22:41   #656
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit is onjuist. De zuivere klinkerklanken van het AN zijn geen kenmerk van de Hollandse dialecten.
Dat is zeer juist. Ik begrijp die preoccupatie voor 'het Hollands' niet zo. In de Nederlandse provincies buiten de Randstad wordt 'het Hollands' ook niet gekopieerd. Men is zich zeer bewust van het bestaan van de standaardtaal en die is van ons allemaal!
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2009, 22:45   #657
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Dat is zeer juist. Ik begrijp die preoccupatie voor 'het Hollands' niet zo. In de Nederlandse provincies buiten de Randstad wordt 'het Hollands' ook niet gekopieerd. Men is zich zeer bewust van het bestaan van de standaardtaal en die is van ons allemaal!
de meeste Hollandse dialecten zijn trouwens woest-lelijk.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2009, 23:27   #658
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht

Misschien is het wel illegaal van een overheid om de bevolking (het Nederlandstalige deel ervan dan) de toegang te ontzeggen van de belangrijkste media in de taal van deze bevolking.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2009, 00:01   #659
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Die Randstedelijke dialecten - eerder stadsdialecten - zijn dermate stereotypisch dat zij zich lenen voor karakterisering, die somtijds zo treffend in beeld wordt gebracht door typetjes als 'Haagse Harry', 'F. Jacobse & Tedje van Es', 'Mien Dobbelsteen' en 'Willem Parel'.

Maar het dagelijkse gebruik? Nee.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2009, 09:14   #660
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Elk dialect heeft zo zijn charme. Ook hier geldt het spreekwoord; "beauty lies in the eyes of the beholder."
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be