Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 maart 2011, 18:32   #641
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Er zijn hier mensen die dat nog steeds geen ramp vinden trouwens.
Als de wind draait is gans Japan naar de duvel. Nu is gans de pacific voorlopig naar de duvel. Er zullen nogal wat radio actieve visjes gesmuld worden de komende tijd.
Het is beginnen sneeuwen ook nog. Dat maakt dat de radioactieve deeltjes op de grond gaan vallen en deze voor onbepaalde tijd contamineren. Dat is zeer slecht nieuws voor de Japanners, en een kleine opluchting voor de buurlanden.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2011, 18:36   #642
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Gezien het gevaar op een ontploffing onbestaande is (de gevaren zijn nu eenmaal van een andere aard), maak ik me inderdaad geen zorgen.

Ik besef welke gevaren er zijn en welke maatregelen er genomen worden om die gevaren in te perken. Het leutige aan een minimum aan relevante kennis is dat men veel beter kan inschatten hoe gevaarlijk het wel is.

Ik zie U trouwens ook niet besparen op energie, je zit nog steeds online te posteN.
Ook ik draai mee in deze economie, dat klopt. En de dag dat er bespaart moet worden, ga ik mee besparen, samen met jou en alle anderen.
Oud 16 maart 2011, 18:39   #643
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Het is beginnen sneeuwen ook nog. Dat maakt dat de radioactieve deeltjes op de grond gaan vallen en deze voor onbepaalde tijd contamineren. Dat is zeer slecht nieuws voor de Japanners, en een kleine opluchting voor de buurlanden.
Onbepaalde tijd? Man, wat een gezever.

1) het is een zeer bepaalde tijd, die rechtstreeks samenhangt met de halfwaardetijd van de radioactive materialen.
2) de contaminatie gaat omgekeerd evenredig duren tegenover de moeite die men spendeerd op het op te ruimen.
3) het opruimen van deze radioactive rommel gaat gemakkelijker gaan dan bijvoorbeeld , een Seveso-ramp. Dit is allemaal makkelijker vindbaar. Een apparaatje genaamd geigerteller doet het. Probeer dat maar eens voor dioxine.
Oud 16 maart 2011, 18:39   #644
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Waarom verspreid jij valse informatie met betrekking tot die Franse centrales?
Ah, want ze staan niet aan de grenzen ? Als er hier éne valse informatie verspreid ben jij het wel, door te beweren dat er niks aan de hand is...
Oud 16 maart 2011, 18:40   #645
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ook ik draai mee in deze economie, dat klopt. En de dag dat er bespaart moet worden, ga ik mee besparen, samen met jou en alle anderen.
Omdat men de stroom gewoon afzet, zoals nu al in Japan, met die "rolling blackouts".

Dan ga ik me verkneukelen, want ik kan mijn eigen stroom maken, onafhankelijk van zon of wind.
Oud 16 maart 2011, 18:41   #646
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Onbepaalde tijd? Man, wat een gezever.

1) het is een zeer bepaalde tijd, die rechtstreeks samenhangt met de halfwaardetijd van de radioactive materialen.
2) de contaminatie gaat omgekeerd evenredig duren tegenover de moeite die men spendeerd op het op te ruimen.
3) het opruimen van deze radioactive rommel gaat gemakkelijker gaan dan bijvoorbeeld , een Seveso-ramp. Dit is allemaal makkelijker vindbaar. Een apparaatje genaamd geigerteller doet het. Probeer dat maar eens voor dioxine.
Jij maakt voorspellingen over hoe het daar gaat aflopen ? Glazen bol ? Psychische gaven ?
Ik hou me aan de feiten : het is daar een echte rotzooi aan het worden, hoe meer hoe erger.
Oud 16 maart 2011, 18:44   #647
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Jij maakt voorspellingen over hoe het daar gaat aflopen ? Glazen bol ? Psychische gaven ?
Ik hou me aan de feiten : het is daar een echte rotzooi aan het worden, hoe meer hoe erger.
Neen, hij weet wat een halfwaardetijd is.
Oud 16 maart 2011, 18:46   #648
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Omdat men de stroom gewoon afzet, zoals nu al in Japan, met die "rolling blackouts".

Dan ga ik me verkneukelen, want ik kan mijn eigen stroom maken, onafhankelijk van zon of wind.
Kan ik ook. http://www.google.fr/images?hl=fr&rl...w=1257&bih=797
Oud 16 maart 2011, 18:56   #649
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus Bekijk bericht
Neen, hij weet wat een halfwaardetijd is.
Citaat:
Halveringstijd
Radioactiviteit dat door het lichaam word opgenomen, kan mutaties teweeg brengen in het erfelijke materiaal binnen in de cel. Ook kan het voor afsterving van cellen zorgen. Wanneer de halveringstijd jarenlang duurt, brengt dit vooral veel schade toe. De halveringstijd wil zeggen de periode dat het duurt waarbinnen de sterkte van de radioactieve stof tot de helft is afgenomen. Deze stof die door het lichaam is opgenomen word langzamerhand minder en zendt dan ook minder straling uit. Technetium-99m heeft een halveringstijd van 6 uur en word veel in de nucleaire geneeskunde gebruikt. Indium-111 heeft een halveringstijd van 2.8 dagen. Strontium-90 blijft het hele leven lang in het skelet zitten en geeft daar continue straling af.
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/...esmetting.html

Laatst gewijzigd door den dinges : 16 maart 2011 om 19:06.
Oud 16 maart 2011, 18:57   #650
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als die windturbines fatsoenlijk worden ontworpen met zoiets in gedachten gebeurt dat niet.
zijn ze wel ontworpen met een richter 9 in gedachten ? Een tsunamie van 10 meter die tegen de windmolens beukt ?

Ik lach mij rot de dag dat daar een chinees contianerschip de schortcut pakt door dat windmolenpark.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2011, 19:02   #651
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Halveringstijd
Radioactiviteit dat door het lichaam word opgenomen, kan mutaties teweeg brengen in het erfelijke materiaal binnen in de cel. Ook kan het voor afsterving van cellen zorgen. Wanneer de halveringstijd jarenlang duurt, brengt dit vooral veel schade toe. De halveringstijd wil zeggen de periode dat het duurt waarbinnen de sterkte van de radioactieve stof tot de helft is afgenomen. Deze stof die door het lichaam is opgenomen word langzamerhand minder en zendt dan ook minder straling uit. Technetium-99m heeft een halveringstijd van 6 uur en word veel in de nucleaire geneeskunde gebruikt. Indium-111 heeft een halveringstijd van 2.8 dagen. Strontium-90 blijft het hele leven lang in het skelet zitten en geeft daar continue straling af.
Leuke copy/paste. Maar begrijpt U wat halfwaardetijd is nu.
Het hier geposte stukje gaat over opgenomen radioactieve deeltjes in't lichaam.

Maar, de halveringstijd van radioactieve materialen is gekend, in veel, indien niet alle gevallen tot op een microseconde, en U leuterd over onbepaalde duur. Dat is zoals zeggen dat BHV onverwijld gaat splitsen.
Oud 16 maart 2011, 19:07   #652
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Leuke copy/paste. Maar begrijpt U wat halfwaardetijd is nu.
Het hier geposte stukje gaat over opgenomen radioactieve deeltjes in't lichaam.

Maar, de halveringstijd van radioactieve materialen is gekend, in veel, indien niet alle gevallen tot op een microseconde, en U leuterd over onbepaalde duur. Dat is zoals zeggen dat BHV onverwijld gaat splitsen.
Minimiseer rustig, als dat je kan geruststellen. Is alleszins beter dan kalmeerpillen pakken...
Oud 16 maart 2011, 19:26   #653
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik minimaliseer niks, ik wijs U erop dat een halfwaardetijd van een radioactieve isotoop wel degelijk "uitermate" bepaald is.

Dit feit word zelfs gebruikt als dateringmethode om geschiedkundige vondsten te dateren, of geologisch onderzoek te ondersteunen.
Oud 16 maart 2011, 19:34   #654
JurgenD
Staatssecretaris

JurgenD's schermafbeelding

Standaard

Ik hoor nu toch dat de regering wakker is geschoten.

Crembo heeft zijn airbus ingezet (waarvoor dank), en mensen zullen gerepatrieerd worden naar België.

En de minister gaat een stresstest uitvoeren op onze centrales, inclusief onderzoek of ze veilig zijn bij terroristische aanslagen. EINDELIJK is het taboe doorbroken inzake.

Die kerncentrales zijn totaal verkeerd gebouwd.
Het gebouw met de 'core' ziet er zo uit (een blokske, dus niet de koeltoeren): http://clubtroppo.com.au/files/2011/...nt_Diagram.jpg

Muren zijn amper de dikte van een redelijke, militaire bunker. Dus met de juiste wapens schiet ge daar lossen door (bunkerbusters, enz) Nu zie ik niet direct een terrorist rondlopen met zo'n raket, maar met bv een raketje van amper 2.4m BLU-116 schiet men er dus lossen door. Je hebt zo een land op de knietjes met een paar verrassingsaanvallen op de installaties. En dat is dus als men de sarcofaag viseert, en niet de koelinstallatie (zoals eerder gepost, het vitale gedeelte).

Hier ziede zo'n bommeke in werking: http://www.youtube.com/watch?v=SuniKsBxZ10 (geluid niet te luid zetten van je pc)

De betonnen sarcofaag zou diep in de grond moeten zitten met verschillende wanden er rond met water, inclusief een gewapende muur, als een gebolsterde walnoot in de grond, en de koeltorens zouden moeten opgeven worden door een water. Men zou als het ware de sarcofaag moeten steken in een structuur zoals een 'kwak-bierglas', waarbij de beker zelfs totaal ondergedompeld is in een groot (kunstmatig), aangelegd bassin met water er rond. Op deze wijze is de sarcofaag heel moeilijk bereikbaar voor aanslagen, en als er een destructie plaats vind, doet het bovenliggend water zijn werk.

Dit alles is ook geen perfecte oplossing bij aardverschuivingen, maar het is alleszins beter dan hetgeen er nu is.

In ieder geval zullen ze zien, als ze kritisch onderzoek leveren, dat ik gelijk heb, en dat ze bijzonder kwetsbaar zijn voor terroristische aanslagen, doordat men misschien ook verschillende, toegangsring moet maken rond de bol van de structuur, met aansluitingen op een tweede waterreservoir, en om toegang te verkrijgen bij verschuivingen.

Nu, men heeft goede architecten genoeg om het uit te werken.

Maar nemen we nog het afvalprobleem erbij en de tijd voor herbouw, zou men beter beslissen om ze af te voeren en intensief te investeren in windmolens, getijdenkrachtcentrales en het intelligent elektriciteitsnet in combinatie met inderdaad vertikale-as windmolens, windmolenparken en zonnepanelen.

Maar goed, in het land beweegt er al iets, en dat is al veel. En ik zou veel liever zien dat men ze gewoon nu al sluit, want je moet geen genie zijn om te zien dat ze momenteel onveilig zijn.

Onze technologie en wetenschap is zover dat we veel veiliger manieren hebben om energie op te wekken, en en maakt er nu beter werk van. Want op lange termijn zullen de inkomsten veel groter zijn dan bij kerncentrales.

Laatst gewijzigd door JurgenD : 16 maart 2011 om 20:04.
JurgenD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2011, 19:43   #655
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik dat gisteren had durven schrijven dan zou ik genadeloos zijn afgeschoten

Het weerbericht voor de streek had ik wel al zo zien aankomen.
En het klopt dus. CCN is daar zeer goed in, niet ik

Het enige positieve is dat door dit weer Tokyo een beetje gevrijwaard wordt,
voorlopig toch.
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2011, 19:46   #656
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De dag dat Doel ontploft kan men heel Belgiê en een stuk van Nederland ontruimen, onverantwoordelijke dromer !
En omdat te vermijden moeten alle kerncentrales weg, niet enkel de oudste, niet enkel die in België, maar in de gehele Europese Unie, dus alle centrales ongeacht de leeftijd.
Is dat doenbaar denk je.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2011, 19:48   #657
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Niet door mij hoor, trouwens, ik heb dat geschreven. 'k ben zowiezo al aangebrand voor de anti-lobby. Dus wat maakt het mij uit.

Maar hier een artikeltje uit de online GVA.
Dat plaatst toch een beetje in perspectief.
Oud 16 maart 2011, 20:00   #658
Ars_Nova
Minister

Ars_Nova's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, op jou zat iedereen te wachten !
Wat valt er te " relativeren " aan kernrampen, slimmekke ? Ga dat aan de Japanezen vertellen dat ze moeten relativeren ! Of aan de familie van de doden en gehandicapten in Tsjernobyl...
Alle 10 ,15 jaar hebben we prijs ergens in de wereld : eerst in de USA, dan in Oekraïne, en nu in Japan. Maar nee, ONS kan niks gebeuren...
De dag dat Doel ontploft kan men heel Belgiê en een stuk van Nederland ontruimen, onverantwoordelijke dromer !
Het is even onverantwoord om maar te blijven memmen over Chernobyl dat er niks, niks, niks maar dan ook NIKS mee te maken heeft. Zie mijn eerder geposte documentaires over Chernobyl en bekijk ze.
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2011, 20:07   #659
JurgenD
Staatssecretaris

JurgenD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
En omdat te vermijden moeten alle kerncentrales weg, niet enkel de oudste, niet enkel die in België, maar in de gehele Europese Unie, dus alle centrales ongeacht de leeftijd.
Is dat doenbaar denk je.
't zal wel moeten. Zeg maar eens tegen ieder land, dat ze militair gezien in hun onderhemdje staan. Ze gebruiken militaire satelieten, wapenschilden, maar ze vergeten dat ze onbeschermde kerncentrales hebben.

Nog een filmpke: http://www.youtube.com/watch?v=hAfjFm2jJo4

En als ie vanuit de zijkant de centrale raakt....

http://www.youtube.com/watch?v=rMTcViSApgI

Laatst gewijzigd door JurgenD : 16 maart 2011 om 20:13.
JurgenD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2011, 20:16   #660
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind dit niet alarmerend, nu tevreden?

Ik vind het geen toestand om mee te lachen, en de toestand is daar wel degelijk ernstig, maar de reacties hier in Belgie, in de media, en meer specifiek op dit forum door oa jij en nog wat anderen, zijn gewoonweg lachwekkend. Dat zijn pure paniekreacties, ingegeven door een compleet onbegrip van wat er daar gaande is en een compleet onbegrip van welke processen er achter nucleaire energie schuilgaan.

Jullie horen "explosie" en denken dadelijk aan een equivalent van atoombommen, terwijl er van nucleaire explosies zelfs geeneens sprake is 'en fysisch kan dat ook niet).
Fysisch kan dat eigenlijk wel. De eerste ontwerpen voor een kernwapen waren een soort van kernreactor (uranium + neutron moderator) die men op hol liet slaan.
Later heeft men zo'n ontwerp ook getest:
http://en.wikipedia.org/wiki/Upshot-Knothole_Ruth
Alleen was de explosie van zo'n kernwapen niet echt krachtig vergeleken met andere ontwerpen van kernwapens.

Citaat:
De dag dat jullie in staat zijn een boom op te stoken, en diens assen via natuurlijke processen als wind en regen over letterlijk heel de wereld te verspreiden in aanzienlijke concentraties, dat zal de dag zijn dat ik me mee zorgen zal maken over die toestanden daar. Ik wil zelfs toegeeflijk zijn; stook een boom op en verspreid die in een behoorlijke concentratie over een land als pakweg Frankrijk...
In WOII kon Japan de VS bombarderen louter door de wind (straalstroom)
http://www.youtube.com/watch?v=fO6-96Pyi0o

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be