Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 augustus 2011, 09:48   #641
-Jo-
Banneling

Standaard

Een straf van de Goden voor de slechte muziekkeuze aldaar?
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 09:48   #642
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Wikipedia zegt:

Uit respect voor de slachtoffers werd het volledige festival afgeblazen.
De overgebleven tenten en valiezen werden in de nacht van 19 op 20 augustus leeggeroofd door een gewelddadige Oost-Europese dievenbende.[1]

Leuk, alsof het nog niet erg genoeg is...
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 09:57   #643
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Je hebt wel volledig gelijk over de afzonderlijke gedeeltes en die verantwoordelijkheid enzo; enkel denk ik dat je de grootschaligheid van zo'n festivalorganisatie onderschat. Je kan niet tot op de millimeter het totale in de hand houden. Je moet met zoveel mogelijk rekening houden en alles risico's zoveel mogelijk inschatten. Maar als organisator zit je in die namiddag niet te denken aan 'ik moet dit weer in de gaten houden, het kan de spuigaten uitlopen'. Als organisator denk je 'ik moet het weer in de gaten houden', 'ik moet zorgen in touch blijven met de artiesten', 'ik moet nog bellen naar die en die persoon voor een muziekinstallatie', 'ik moet nog X en Y en Z (en eigenlijk ook ABC....) controleren', ...

Het festival is geen kroniek van een aangekondigde storm (ik weet niet of je dat boek van Marquez al gelezen hebt?)
Ja, daarmee ben ik het volledig eens hoor. Men kan ook niet verwachten dat de organisatie kan garanderen dat er onder geen enkele omstandigheid iets zal gebeuren. Men kan de mensen bv. moeilijk in bunkers bestand tegen nucleaire aanvallen laten feesten/optreden. Dit is dan ook duidelijk een bewijs van "over de schreef gaan" en de klepel die doorslaat naar de andere kant.

Maar als ik hier een tuinfeest organiseer kijk ik wel naar het weer. Goed, alles is georganiseerd, de dag zelf blijkt dat de weerman toch slecht weer uitgeeft voor die avond. Dan kijk ik of ik mijn gasten en bbq in geval van nood snel binnen kan krijgen. Ik maak daar zelfs vooraf de ruimte al voor klaar, voor in geval. In België weet je immers nooit. Het kan ook plots koud worden en dan heb ik toch liever dat ik tegen mijn gasten kan zeggen dat we het feest rustig binnen kunnen verder zetten dan dat ik ze zelf moet laten ronddolen van hot naar her door mijn tuin/huis/garage/... op zoek naar veiliger onderkomen.

Samengevat: ja het weer was zeer extreem die dag en dat was dus een zeer grote pech. Het zal allicht als ramp worden herkend.

Toch mag de vraag gesteld worden of de organisatie niet iets had kunnen doen om dit hele beleven voor die 60 000 mensen (die volgens hun aanwezig waren) minder erg te maken, en of men niet meer kon doen voor de veiligheid.
De vraag mag zich ook gesteld worden hoe veilig zo'n festival überhaupt is en wat men daar aan kan doen.

Zoals ik al gesuggereerd heb: ja dit was een supercel. Ik heb een omgewaaide muur en een rondslingerende karavan en verplaatste en verwrongen hongaren gezien ver buiten Hasselt. Maar toch vraag ik me af of er een plan was in geval van een stevige storm, in het geval van het inzakken of naar beneden komen van voorwerpen of van nood van het veilig onderbrengen van de mensen in korte tijd.
Ik stel op dit moment vast dat er niet zo'n plan was, of dat althans niet gewerkt heeft.
Dat er rond 22.00u 's avonds nog altijd ambulances af en aan reden (al lang geen officiële gemeentelijke ambulances meer maar ambulances van alle modellen, slagen en organisaties reden mee) zegt me toch niet veel goeds over de organisatie daar. Samen met de vele jongeren die duidelijk aangaven niet te weten waar naartoe te moeten ...
Als je organisatie zeg je dan nog beter: we hebben geen plan, we weten het niet, dan hun als kippen in het rond te laten lopen op zoek naar veiliger oorden, met alle mogelijke gevolgen vandien.

(Er zijn een pak jongeren die uit de ingestorte chateau (enfin er is een boom op gevallen) kwamen en in een andere tent zijn gekropen, die vervolgens weer (half) instortte).

Als PukkelPoP nog door wil gaan op die manier, denk ik toch dat het best eens serieus zijn veiligheden en draaiboek in geval van het misgaat herbekijkt. Voor een mogelijke volgende editie zou ik toch wel op z'n minst verwachten dat die bomen weg zijn en er geen andere torenhoge en loodzware voorwerpen staan die een potentieel groot gevaar vormen indien ze naar beneden kwakken (stellingen met pukkelpopletters ) en legt hij heel zijn beeldschermen, geluid en muziekinstallaties best toch iets beter vast.
Enfin, ik hoop dat iedereen toegeeft dat dit toch op zijn minst eens bekeken moet worden.

Ik denk ook niet dat er veel tickets verkocht gaan worden als het antwoord op "wat in geval van storm?" "ieder voor zich en God voor ons allen" is. :-/

(Neen, niet gelezen, waarover gaat het? )
Oud 20 augustus 2011, 09:59   #644
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Wikipedia zegt:

De overgebleven tenten en valiezen werden in de nacht van 19 op 20 augustus leeggeroofd door een gewelddadige Oost-Europese dievenbende.[1]

Dat heb ik ook gehoord...

Die onbeschaamde vlegels van graaiers.

Heel veel mensen zijn hun spullen kwijt, in shock en paniek hebben ze ze achtergelaten en ze zagen het niet echt zitten om terug te gaan op een camping waarvan ze weten dat er iemand overleden was en anderen hebben gevochten voor hun leven ... Die camping was ook deels afgezet, te meer omdat het in een modderpoel was veranderd.

Laat de verrijkers maar en masse binnen, ze doen hier zoveel goeds meneer. Ze hadden het ginder zo slecht en zo weinig kansen ...
Dat die arme getroffen jongeren en families dat er nog bovenop moeten krijgen, alsof ze nog niet genoeg ervaren hebben hoe onvoorstelbaar en onvoorzienbaar hard de wereld plots kan worden.

Op een dag als vandaag heb zelfs ik het moeilijk mee dat het leven hier gewoon verdergaat. Mensen gaan boodschappen doen in de winkel, de zon schijnt hier vrolijk alsof het nooit anders geweest is , geen vuiltje meer aan de lucht, hier en daar wordt nog wat opgeruimd of hersteld van de schade, ... alles gaat verder.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 20 augustus 2011 om 10:02.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 10:07   #645
morte-vivante

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
We zijn eruit man, iedereen is ok; ik zat in de marquee toen het gebeurde

http://forum.politics.be/showthread....42#post5636542

Bij ons ook iedereen ok (hoewel een paar close calls in de Club)
heftige dinges...
wij zaten in de chateau... heftige dinges komt zelfs niet in de buurt om het beschrijven...
Oud 20 augustus 2011, 10:10   #646
morte-vivante

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Heb ook TV gezien en verbaasde me dat de tent zo laat ontruimd is. Ze begonnen " Eruit, eruit" te roepen als den boel al naar beneden kwam.
Ik had de boel al veel eerder laten ontruimen, liever kletsnat-levend dan droog-dood.
omdat het op een paar minuten gebeurde- en er binnen in de tent geen zicht was hoe de situatie buiten was, totdat de tent de eerste scheuren vertoonde en de lichtinstallatie naar beneden kwam.
het is dan ook gemakkelijk om achteraf te zeggen: "ik had...".
Oud 20 augustus 2011, 10:10   #647
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pibo® Bekijk bericht
Deuh , hier maar liggen zeiken over wie het slachtoffer is en wie verantwoordelijk is ............ 't maakt me eigenlijk een beeke ziek !!!! Op dit moment gaat men gedachte meer uit naar de slachtoffers en hun famillie !!!

Veel sterkte en moed aan hun gewenst .
Je verwart me met iemand anders (ik ben er niet op gebrand meer te weten over de slachtoffers en wil dat zelfs liever niet).

Maar er zijn daar verschrikkelijke gebeurtenissen opgetreden. Gebeurtenissen waar overigens zowat heel Limburg bij betrokken was of zich allicht zonder al te veel verbeeldingsvermogen betrokken bij voelde. Er zijn enorm veel slachtoffers gevallen, jongeren zijn ontzettend getraumatiseerd, ... Wat een feest moest worden is ontaard in een hel op aarde. Velen hebben voor hun leven gevreesd, meerdere keren zelfs. En die vrees was terecht.
Is het niet normaal dat ik hoop dat er nooit nog iets gelijkaardigs moet voorvallen?
Ik vind overigens ook dat sommige persdiensten zich nogal haasten om Chokri zeker niet van nalatigheid te beschuldigen. Maar ondertussen is wel pijnlijk aan het licht gekomen hoe zwak die structuur van dat festival was.
En dan heb ik het niet eens over de zichtbare structuur die naar beneden gedonderd is en zo slachtoffers gemaakt heeft!!!!

Pibo, nogmaals:

- er was geen plan wat er moest gedaan worden in een geval van een storm
- er was geen plan voor wat er moest gedaan worden in geval de tenten omvielen of de voorwerpen onstabiel begonnen te worden
- er was geen plan in geval er vele slachtoffers vielen (hulpverlener gaf dit duidelijk aan)
- ...

- en dan nog was er totaal geen communicatie

Chokri heeft ook altijd de winsten mogen opstrijken. We gingen er altijd vanuit dat de man in staat was een publiek van 60 000 mensen goed op te vangen, al gebeuren er vanzelfsprekend altijd dingen. Maar nu blijkt dat dus niet zo te zijn ... Mogen daar aub vragen over gesteld worden ja?
Of zou je graag een herhaling zien op Werchter volgend jaar, of pukkelpop misschien, als het nog doorgaat?

Ik vind dat van meer respect getuigen dan te zeggen "oh het was een rampweer", "we konden er niets aan doen". Dan zijn de doden overigens ook compleet voor niets gestorven.
En dat we kunnen er niets aan doen is overigens al dikke zever want er zijn hier inmiddels al manieren genoeg beschreven waarop die tenten beter bestand zouden gemaakt kunnen worden tegen dit soort helse weertypes ... of over hoe het terrein op zich veiliger zou kunnen zijn voor een storm.

Vergeet overigens niet dat Chokri maar ook iedereen heel veel geluk had: gezien wat daar allemaal naar beneden gekomen is of rondgevlogen heeft, waar heel wat bijzonder zware apparatuur bij is, in zo'n massa volk!!, zijn er nog heel weinig doden en andere slachtoffers te betreuren!!!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 20 augustus 2011 om 10:11.
Oud 20 augustus 2011, 10:13   #648
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
We zijn eruit man, iedereen is ok; ik zat in de marquee toen het gebeurde

http://forum.politics.be/showthread....42#post5636542

Bij ons ook iedereen ok (hoewel een paar close calls in de Club)
heftige dinges...
Sterkte aan jullie beide!
Oud 20 augustus 2011, 10:20   #649
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Wikipedia zegt:

Idd vreselijk, een schande.

Agressieve dieven halen verlaten tenten leeg
zaterdag 20 augustus 2011 HASSELT -

Donderdagnacht haalden festivalgangers de tenten van hun vertrokken buren leeg. Zelfs zij die achterbleven om de spullen te bewaken waren niet opgewassen tegen de dievenbende.
Meerdere jongeren zagen donderdagavond dieven van tent tot tent gaan. Ze namen alles mee wat ze konden vinden: radio's, cd-spelers, kleding, eten en drank.

Veel achtergeblevenen moesten hun tent bewaken en zelfs beschermen tegen de bende. Onder hen Michiel en Steffen Rassart. Met een groep van een twintigtal jongeren uit Gingelom waren ze naar Kiewit gekomen. Na de rampzalige storm hadden ze vóór hun vertrek in hun tent valiezen met wat spullen achtergelaten. Een van hen besloot om als bewaker bij de tenten achter te blijven, maar hij kreeg af te rekenen met de plunderaars.

‘Onze tent werd stukgescheurd en de bewaker moest onze bezittingen hardhandig verdedigen', zegt de zwaar aangeslagen Michiel. ‘De dieven gingen aan de haal met onze merkkledij en veel waardevolle spullen. We verlieten de camping omdat we ons niet veilig voelden en werden lastiggevallen. We konden toen nauwelijks ordediensten bespeuren. Op andere plaatsen ontstonden intussen hevige vechtpartijen.'

‘Ik zag mensen rondlopen en zoeken in de tenten', zegt ook Evert (23). ‘Een buitenlander vroeg of er iemand in de tent naast mij zat. It looks good, zei hij. Ik zei: Je hebt ze niet meer nodig, het festival is gedaan. Voor de volgende keer, zei hij, en begon ze af te breken. Bij mij is er gelukkig niets gestolen.'

Het nieuws van de plunderaars verspreidde zich als een lopend vuurtje. ‘Ik hoorde van de dievenbende', zegt de 16-jarige Alexander Hensels uit Kasterlee. Samen met zijn zus Elina was hij op Pukkelpop. Voor hem de allereerste keer. ‘En dan maak je zoiets mee. Iedereen was zwaar aangeslagen van de ramp en later op de camping hoor je dat andere jongeren van de miserie gebruik maken om op rooftocht te trekken. Ik heb de hele nacht postgevat bij mijn tent.'

Zus Elina (19) vult aan: ‘Dat ze Pukkelpop hebben afgelast, vind ik doodnormaal. Het was zwaar voor iedereen. Het hoeragevoel is weg. Feesten lukt niet meer.'
http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=A83E9688

En uit dit hele verslag concludeer ik ook dat er geen professionele security aanwezig was voor die zo belangrijke taak. En de Flikken waren blijkbaar ook nergens te zien. Zijn die dan enkel in TV series goed in actie ??
Dan heeft die NOS verslaggever dan blijkbaar toch gelijk met zijn opmerking: organisatie op zijn Belgisch.?
Dit had met professionele security voorkomen kunnen worden. Die organisatie gaat zwaar op de koffie komen., een schande
Oud 20 augustus 2011, 10:22   #650
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Dan snap ik nie dat ze het weer-alarm gemist hebben?

Pukkelpop mist weeralarm

De organisatie van het popfestival Pukkelpop in Hasselt had donderdag kunnen weten dat er zwaar weer op komst was.
Het Belgische weerinstituut KMI had die ochtend al een weeralarm afgegeven. Het KMI gaf een ‘oranje' waarschuwing.

Dit is de op één na zwaarste categorie, die inhoudt dat er hevige rukwinden verwacht worden waarbij bomen om kunnen waaien. Het weerinstituut is dan ook verbaasd dat festivalorganisator Chokri Mahassine gisteren zei dat het noodweer als een totale verrassing kwam. Zowel de storm, als de omvang daarvan was bij de organisatie niet bekend, meldde Mahassine tijdens een persconferentie.
Vijf bezoekers van het festival bij Hasselt kwamen om het leven door het noodweer dat uitbrak boven het festivalterrein. Er raakten 140 mensen gewond, van wie tien ernstig. Alle doden zijn Belgen. Onder de zwaargewonden zijn drie Nederlanders, meldde het ministerie van Buitenlandse Zaken. Volgens het KMI was het noodweer boven Pukkelpop wel veel heviger dan het onweer boven de rest van België eerder die dag. Volgens meteoroloog Jules Geirnaerdt, die de Nijmeegse vierdaagse en het eerder dit jaar wegens storm afgelaste Concert at Sea begeleidt, moet een weerdeskundige op het festivalterrein aanwezig zijn. "Je kunt het weer niet via een weerstation dertig kilometer verderop inschatten.

Alleen ter plekke kun je het goed beoordelen.” Daarbij komt dat bij echt noodweer vaak ook telefoonlijnen uitvallen, en de organisatie niet meer met een meteoroloog op afstand kan bellen.

Hoewel veel festivalbezoekers klagen over de slechte communicatie door de organisatie, zijn omwonenden te spreken over de hulpverlening. In een mum van tijd waren zelfs hulpdiensten uit Antwerpen in Hasselt, stellen ze.
http://www.limburger.nl/article/2011...110829998/1056

Zoiets het preventief denken, beveiligen. Wel prima dat den 100 er rap bij is, maar dan ist te laat.
Heb ook TV gezien en verbaasde me dat de tent zo laat ontruimd is. Ze begonnen " Eruit, eruit" te roepen als den boel al naar beneden kwam.
Ik had de boel al veel eerder laten ontruimen, liever kletsnat-levend dan droog-dood.
Ze konden het hoofd van de Virga Jesse in Hasselt niet bereiken, de hoofdarts die de triage zou doen ... een kwartier lang.

Zwaargewonden zijn dan overigens ook naar ziekenhuizen in Genk gebracht in eerste instantie.

Maar dat is nog zoiets waar ik me eigenlijk feitelijk vragen bij stel: nu is er sprake van pak 'm beet 50 man die met een ambulance zijn afgevoerd moeten worden (dus niet enkel zwaargewonden maar ook lichtgewonden, wat er toch op wijst dat die lichtgewonden echt niet gewoon een sneetje in de vinger hadden ). Ik heb namelijk een heel deel van die ambulances zien en horen rijden, te weten dat ik enkel die ambulances kon zien die naar bepaalde ziekenhuizen gingen (want de andere liggen de andere kant op).

Dat is heel leuk. Maar wat als er veel meer zwaargewonden en ziekenhuis-behoeftige mensen waren ... Ik weet dat Pukkelpop een dikke twee jaar geleden maar één grote container had die was uitgerust als een MUG & ambulance in één ... Dat is wat weinig voor het aantal slachtoffers dat er daar gisteren gevallen is.
Stel bv. voor dat er in plaats van het aantal slachtoffers er dubbel of zelfs vijf maal zoveel zwaargewonden waren gevallen ... Kunnen onze Limburgse ziekenhuizen die capaciteit aan? Is daar aan gedacht?
Ik weet dat het plan is om bij een echte ramp de grenslandhallen vol te leggen (dat was toch zo ten tijde van de griep) maar om een (instabiele/kritieke) zwaargewonde te moeten verzorgen uit een ziekenhuis ... Enfin, ik moet er geen tekening bij maken dat ook op dat vlak er volgens mij te weinig voorzien was.

Maar dat men een kwartier lang de dokter van V.J. Hasselt niet kon bereiken (met dank aan de platliggende netwerken en vindt maar eens een vast toestel op pukkelpop!!!) is toch wel een verschrikkelijke schande!!
Oud 20 augustus 2011, 10:25   #651
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Ik vind dat van meer respect getuigen dan te zeggen "oh het was een rampweer", "we konden er niets aan doen". Dan zijn de doden overigens ook compleet voor niets gestorven.
Sorry, maar dat zijn ze sowieso.

Om nu nog halsoverkop naar schuldigen zoeken om hun dood alsnog enige betekenis te kunnen geven, is zinloos. Het was een samenloop van omstandigheden - naar Belgische maatstaven was het extreem, uitzonderlijk weer - en dikke, brute pech.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 10:27   #652
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Idd vreselijk, een schande.

Agressieve dieven halen verlaten tenten leeg
zaterdag 20 augustus 2011 HASSELT -

Donderdagnacht haalden festivalgangers de tenten van hun vertrokken buren leeg. Zelfs zij die achterbleven om de spullen te bewaken waren niet opgewassen tegen de dievenbende.
Meerdere jongeren zagen donderdagavond dieven van tent tot tent gaan. Ze namen alles mee wat ze konden vinden: radio's, cd-spelers, kleding, eten en drank.

Veel achtergeblevenen moesten hun tent bewaken en zelfs beschermen tegen de bende. Onder hen Michiel en Steffen Rassart. Met een groep van een twintigtal jongeren uit Gingelom waren ze naar Kiewit gekomen. Na de rampzalige storm hadden ze vóór hun vertrek in hun tent valiezen met wat spullen achtergelaten. Een van hen besloot om als bewaker bij de tenten achter te blijven, maar hij kreeg af te rekenen met de plunderaars.

‘Onze tent werd stukgescheurd en de bewaker moest onze bezittingen hardhandig verdedigen', zegt de zwaar aangeslagen Michiel. ‘De dieven gingen aan de haal met onze merkkledij en veel waardevolle spullen. We verlieten de camping omdat we ons niet veilig voelden en werden lastiggevallen. We konden toen nauwelijks ordediensten bespeuren. Op andere plaatsen ontstonden intussen hevige vechtpartijen.'

‘Ik zag mensen rondlopen en zoeken in de tenten', zegt ook Evert (23). ‘Een buitenlander vroeg of er iemand in de tent naast mij zat. It looks good, zei hij. Ik zei: Je hebt ze niet meer nodig, het festival is gedaan. Voor de volgende keer, zei hij, en begon ze af te breken. Bij mij is er gelukkig niets gestolen.'

Het nieuws van de plunderaars verspreidde zich als een lopend vuurtje. ‘Ik hoorde van de dievenbende', zegt de 16-jarige Alexander Hensels uit Kasterlee. Samen met zijn zus Elina was hij op Pukkelpop. Voor hem de allereerste keer. ‘En dan maak je zoiets mee. Iedereen was zwaar aangeslagen van de ramp en later op de camping hoor je dat andere jongeren van de miserie gebruik maken om op rooftocht te trekken. Ik heb de hele nacht postgevat bij mijn tent.'

Zus Elina (19) vult aan: ‘Dat ze Pukkelpop hebben afgelast, vind ik doodnormaal. Het was zwaar voor iedereen. Het hoeragevoel is weg. Feesten lukt niet meer.'
http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=A83E9688

En uit dit hele verslag concludeer ik ook dat er geen professionele security aanwezig was voor die zo belangrijke taak. En de Flikken waren blijkbaar ook nergens te zien. Zijn die dan enkel in TV series goed in actie ??
Dan heeft die NOS verslaggever dan blijkbaar toch gelijk met zijn opmerking: organisatie op zijn Belgisch.?
Dit had met professionele security voorkomen kunnen worden. Die organisatie gaat zwaar op de koffie komen., een schande
Dat er dingen ontvreemd worden op festivals is ieder jaar schering en inslag.

Maar op georganiseerde en grote schaal, misbruik maken van een ramp die er pas heeft plaatsgevonden. Walgelijk.
Al hoorde ik al van rooftochten vlak na de gebeurtenissen.

Ik dacht trouwens dat die camping en weide hermetisch afgesloten was! Niet dus!! Maarja, voor zulke oost-Europese dievenbendes is niets goed genoeg afgesloten, lijkt het wel. Gezellig toch.
Oud 20 augustus 2011, 10:28   #653
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
wij zaten in de chateau... heftige dinges komt zelfs niet in de buurt om het beschrijven...

Veel sterkte bij de verwerking van dit drama.

En ook voor jou en Duveltje geldt: blij dat jullie eruit zijn!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 20 augustus 2011 om 10:28.
Oud 20 augustus 2011, 10:32   #654
Groentje-18

Standaard

In de krant wordt er inmiddels gezegd door H. Claes dat het niet zeker is of pukkelpop nog een toekomst heeft. Lijken me duidelijke bewoorden.

Uiteraard wordt er opnieuw plaats gemaakt om de handen in onschuld te wassen. Alles verliep goed zeker? Dat het KMI inderdaad al van 's ochtends van buien, hagel en lokaal hevige onweders sprak zullen we maar vergeten hé?

"Ach dat zal toch net niet over ons festival trekken zeker?", weet ik zeker dat daar gezegd geweest moet zijn de 18e, voor 18uur... Jawel dus ...

Ziet de lokale overheid misschien nu toch een mooie kans om de duurste landbouwgrond van heel België te kopen aan de prijs van wat ze is: landbouwgrond? Het is geen publiek geheim dat ze erop aasden.

Citaat:
De stad Hasselt gaat de Pukkelpopwei in Kiewit kopen van de jezuïeten voor de serieuze som van 2,6 miljoen euro. Het gaat om 16,6 hectare. Group Machiels - actief in afvalverwerking en vastgoed - had eerder een koopcompromis afgesloten, maar staat de verkoop nu af aan de stad.
Citaat:
Pukkelpoporganisator Chokri Mahassine laat weten dat er voor hem niets zal veranderen: "Wel ben ik met de stad overeengekomen dat ik nog minstens 10 jaar in Kiewit blijf. Dat hebben we zelfs schriftelijk vastgelegd.

Citaat:
Auteur: Wouter Van Driessche

BRUSSEL - Tweede keer, goede keer? Nadat Geert Bourgeois de aankoop van het festivalterrein door Hasselt nietig verklaarde, onderneemt de stad een nieuwe poging.

Hasselt heeft de weide dan uiteindelijk gekocht tegen gelijkaardige voorwaarden.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 20 augustus 2011 om 10:39.
Oud 20 augustus 2011, 11:12   #655
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar toch vraag ik me af of er een plan was in geval van een stevige storm, in het geval van het inzakken of naar beneden komen van voorwerpen of van nood van het veilig onderbrengen van de mensen in korte tijd.
Ik stel op dit moment vast dat er niet zo'n plan was, of dat althans niet gewerkt heeft.
Dat er rond 22.00u 's avonds nog altijd ambulances af en aan reden (al lang geen officiële gemeentelijke ambulances meer maar ambulances van alle modellen, slagen en organisaties reden mee) zegt me toch niet veel goeds over de organisatie daar. Samen met de vele jongeren die duidelijk aangaven niet te weten waar naartoe te moeten ...
Als je organisatie zeg je dan nog beter: we hebben geen plan, we weten het niet, dan hun als kippen in het rond te laten lopen op zoek naar veiliger oorden, met alle mogelijke gevolgen vandien.

(Er zijn een pak jongeren die uit de ingestorte chateau (enfin er is een boom op gevallen) kwamen en in een andere tent zijn gekropen, die vervolgens weer (half) instortte).

Als PukkelPoP nog door wil gaan op die manier, denk ik toch dat het best eens serieus zijn veiligheden en draaiboek in geval van het misgaat herbekijkt. Voor een mogelijke volgende editie zou ik toch wel op z'n minst verwachten dat die bomen weg zijn en er geen andere torenhoge en loodzware voorwerpen staan die een potentieel groot gevaar vormen indien ze naar beneden kwakken (stellingen met pukkelpopletters ) en legt hij heel zijn beeldschermen, geluid en muziekinstallaties best toch iets beter vast.
Enfin, ik hoop dat iedereen toegeeft dat dit toch op zijn minst eens bekeken moet worden.

Ik denk ook niet dat er veel tickets verkocht gaan worden als het antwoord op "wat in geval van storm?" "ieder voor zich en God voor ons allen" is. :-/
)
Heel dit stukje is van het begin tot het einde een grote zwart makings campagne die volstrekt niet strookt met de ervaring van de mensen daar. Het enige dat ik hoor van mensen daar is dat de organisatie uitstekend heeft gereageerd op het noodweer.

- Er is medische hulp al toegediend tijdens het noodweer
- Ze hebben onmiddellijk (tijdens het noodweer) alle nooduitgangen en hekken open gesmijten zodanig dat iedereen zich kon verspreiden (naar de backstage en dergelijke), zodanig dat ze niet met de bottleneck stonden
- Ze hebben tijdens het noodweer het optreden in boiler stilgelegd en gezegd dat de mensen naar buiten moesten (wat een enorme inschatting is, die gelukkig goed is uitgedraaid).

Gij hebt - zoals zo vaak - simpelweg geen idee waar je het over hebt. Al die zaken die je zegt; het is niet eens zeker of dat wel zo veel beter is.

Hoe gestoord ben jij als jij zegt dat ze moeten voorkomen dat er 'torenhoge voorwerpen' zijn? Dat is simpelweg het festival de facto onmodelijk maken. (Tenten zijn nu eenmaal hoog.)

De bomen en de danstent buiten de boiler (waaronder iemand is gestorven) staan daar niet omdat Chokri meer geld wilt, maar om schaduw te voorzien. Het is augustus en kan daar dus enorm warm worden; wat wil je: zorgen dat er geen enkel schaduwplekje is op de gehele weide? Ja, dat is zoveel beter voor de mensen.

Hoe vast denk je dat je 'beeldschermen' en zo kan vastmaken? Gewapend beton? Dat is dan weer op andere manieren gevaarlijk.

Echt; dit is zo ongelooflijk degoutant en onrespectvol en ge hebt het waarschijnlijk zelf - zoals zo vaak - niet eens door.

Wat de hoeveelheid doden van pukkelpop bewees is niet dat het daar slecht was, maar dat het daar super goed georganiseerd was. Slechts 5 doden - waarvan zkeer 4 door zoiets 'dom' als iets dat omver gevallen is - is helemaal niet slecht en iets waar je als organisatie niets aan kunt doen, tenzij alle zaken verbieden die 'hoog en groot' zijn. En dan heb je de facto geen festival meer.

Echt; waarom zijt gij zo ongelooflijk dom? :s
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 11:14   #656
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ze konden het hoofd van de Virga Jesse in Hasselt niet bereiken, de hoofdarts die de triage zou doen ... een kwartier lang.

Zwaargewonden zijn dan overigens ook naar ziekenhuizen in Genk gebracht in eerste instantie.

Maar dat is nog zoiets waar ik me eigenlijk feitelijk vragen bij stel: nu is er sprake van pak 'm beet 50 man die met een ambulance zijn afgevoerd moeten worden (dus niet enkel zwaargewonden maar ook lichtgewonden, wat er toch op wijst dat die lichtgewonden echt niet gewoon een sneetje in de vinger hadden ). Ik heb namelijk een heel deel van die ambulances zien en horen rijden, te weten dat ik enkel die ambulances kon zien die naar bepaalde ziekenhuizen gingen (want de andere liggen de andere kant op).

Dat is heel leuk. Maar wat als er veel meer zwaargewonden en ziekenhuis-behoeftige mensen waren ... Ik weet dat Pukkelpop een dikke twee jaar geleden maar één grote container had die was uitgerust als een MUG & ambulance in één ... Dat is wat weinig voor het aantal slachtoffers dat er daar gisteren gevallen is.
Stel bv. voor dat er in plaats van het aantal slachtoffers er dubbel of zelfs vijf maal zoveel zwaargewonden waren gevallen ... Kunnen onze Limburgse ziekenhuizen die capaciteit aan? Is daar aan gedacht?
Ik weet dat het plan is om bij een echte ramp de grenslandhallen vol te leggen (dat was toch zo ten tijde van de griep) maar om een (instabiele/kritieke) zwaargewonde te moeten verzorgen uit een ziekenhuis ... Enfin, ik moet er geen tekening bij maken dat ook op dat vlak er volgens mij te weinig voorzien was.

Maar dat men een kwartier lang de dokter van V.J. Hasselt niet kon bereiken (met dank aan de platliggende netwerken en vindt maar eens een vast toestel op pukkelpop!!!) is toch wel een verschrikkelijke schande!!
En dan? Moeten ze bij elk groot evenement er rekening mee houden dat daar ineens 5000 zwaar gewonden zijn? Dan zijn er de facto geen betaalbare evenementen meer.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 20 augustus 2011, 11:18   #657
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Enfin, als we groentje haar redenering volgen:

- volgend jaar bomcontrole's aan de ingang. (Er zou wel eens een terrorist kunnen zijn.)
- verboden dat er over pukkelpop wordt gevlogen (er zou wel eens iemand kunnen neerstorten)
- verboden met auto's, bussen en vrachtwagens in x straalr ond pukkelpop komen (er zou wel eens op de mensen kunnen inrijden)
- metaaldetector aan de ingang (er zou wel eens ene met een geweer kunnen rondlopen
- ook, natuurlijk, geen messen op de kelder
- een noodbunker voor 60 000 man (die dan nog eens veilig is dat er geen stampede zijn)
- verwarmd; want stel dat het ineens 10 graden onder nul is
- een ziekenhuis naast de pukkelpop weide met capaciteit voor minstens 5000 man

Kwestie dat we voorbereid zijn!
Oud 20 augustus 2011, 11:22   #658
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Allé bon voil�*, dat is dus het gebrek aan communicatie en de chaos waar men het voortdurend over heeft ...

Ik heb het hier al eens gezegd: al die vrijwilligers, zelfs de medische hulpverleners zijn vrijwilligers die veelal enkel een EHBO-cursus gevolgd hebben, behoudens enkele uitzonderingen, zijn gewoon vrijwilligers. Niets meer. Er is géén plan voor als het misgaat ...
Dit is één van de scenario's die Chokri niet had voorzien. Ik vrees dat hij zelfs met zijn handen in het haar zat (en dus in de problemen zat) indien het geen supercell was geworden.
Er was geen back-up plan blijkbaar ...
Dat was er wel; en is uitstekend uitgevoerd.

Dat zij die niets hebben zich 'ontredderd' voelen... serieus; ga je daarover zitten zagen? Er zijn op dat moment net wel grotere prioriteiten, hoor.

Het is ook simpelweg niet zeker of dat het a priori beter is de mensen weg van de weide te houden - op die manier kan je ze dus beter spreiden. Als ze allemaal naar de camping gingen, liepen ze daar maar in de weg van de problemen daar.
Oud 20 augustus 2011, 11:25   #659
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
En dan? Moeten ze bij elk groot evenement er rekening mee houden dat daar ineens 5000 zwaar gewonden zijn? Dan zijn er de facto geen betaalbare evenementen meer.
Liefst wel ja, anders kan iedere debiel een giga-evenement organiseren.

De reden waarom niet iedereen prompt is gestart met mega-festivals organiseren is dat niet iedereen er bekwaam voor is... Van Chokri veronderstelde ik die bekwaamheid wel. Nogmaals: hij gaat ook met de winsten lopen iedere keer.
Hij mag er dan ook voor zorgen dat de toeschouwers iets terugkrijgen, en dan heb ik het niet over de muziek maar veiligheid lijkt me zo iets meer een basis dat je daar toch wel verwacht zo.

Als het blijkbaar niet al te veel uitmaakt of je volk plots met rennen voor hun leven of niet, denk ik dat morgen iedereen een mega-evenement zal organiseren. Misschien met twee miljoen man, waarom niet? Dat brengt nog meer op als 60 000 man hé, stel je voor: die moeten allemaal drinken, eten, naar het toilet gaan, inkom betalen, ...
Heb jij nog plaats in je achtertuin?

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 20 augustus 2011 om 11:26.
Oud 20 augustus 2011, 11:27   #660
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eigenlijk net niet investeren hé, tenzij in het omhakken van bomen dan.

Geen zwaar materieel plaatsen dat kan rondvliegen/neervallen/omvallen/... is goed genoeg. Op een camping met enkel tentjes (niet omheinde camping, en zonder partytentjes en dat soort gedoe) is redelijk aan die vereiste voldaan. Toch als iedereen in zijn tent blijft zodat de tenten zelf niet wegwaaien (probleem is natuurlijk als het zo hard waait dat tent met mensen en al wegwaait ).
Oke, geen toiletten en geen licht op de camping.

Dat is je oplossing?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be