![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#641 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat er vandaag gaande is , is niet gewoon. Niet normaal. Wij leven niet meer in een democratie, maar in een kleptocratie, waar de grootste dief het meeste respect krijgt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#642 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Wat bedoel je met rijkdom van de staat en met een gehele bevolking? Wat versta je onder ten goede komen? Waarom praat je over een minderheid van parasieten? Jij begrijpt het niet, maar ik heb de oplossingen. Je zit in een vicieuze cirkel waar je niet uitgeraakt. Waarom word je boos als ik jou een kordaat antwoord geef? Jij begrijpt er niets van. Lees eens een boek. Besluit: nog nooit een antwoord gezien. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#643 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar denken dat de "rijke" door zomaar geld uit te delen, rijker gaat worden, wat jij voorstelde, is natuurlijk niet waar. De lonen verhogen BOVEN wat de markt aangeeft is niks anders dan "gratis geld uitdelen" he, want de ondernemer kan dezelfde dienst voor minder kosten bekomen door aan de marktlonen te werken ; hogere lonen die geen andere functie hebben (ze kunnen een functie hebben, zoals topkwaliteit medewerkers aantrekken, medewerkers motiveren en dergelijke) is gewoon geld weggeven waar geen extra creatie van rijkdom tegenover staat. Als de ENIGE bedoeling is dat de loontrekkenden met dat geld spul komen kopen, dan hou je beter dat geld, bijvoorbeeld om te investeren in meer produktiemiddelen, die de efficientie van de werknemers verhogen en die DAN toelaten (en door de markt gedwongen zullen worden) om hogere lonen uit te keren, die ook staan tegenover een verhoging in produktie en dus welvaartkreatie. En uiteindelijk is ook de rijke arm ( failliet). En dan krijg je zo van die epidemie's van mannen die van wolkenkrabbers naar beneden springen zoals in de jaren 30...Alhoewel, vandaag zijn er natuurlijk veel zulke die zich een gouden parachute aangeschaft hebben...Dat zijn degene die we te grazen moeten nemen...[/quote] |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#644 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#645 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een staat heeft geen rijkdom, individuen hebben rijkdom, creëren rijkdom door ondernemerschap, arbeid, en investering. Een staat is een platform waar individuen gemeenschappelijke leefregels afspreken, en een systeem opzetten om die leefregels te laten respecteren, he. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#646 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#647 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#648 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je zou verwachten dat een "rijke staat" inderdaad heel veel rijkdom ZELF produceert met zijn staatsbedrijven, op zo een manier dat een groot deel van de winst van die staatsbedrijven de staatskassen spijzen, rijkelijke lonen kunnen uitbetalen aan hun werknemers (ambtenaars) en hierbij nog flink kunnen investeren ook. Maar ik ken er zo niet veel. Misschien Elektrabel destijds... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#649 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
1° hedgefunds die grote schaal lenen op korte termijn en beleggen in posities die ze niet snel genoeg kunnen afbouwen 2° korte termijn leningen voor lange termijn problemen of investeringen te financieren ? Wat voor zin heeft het dat de overheid een tekort op de begroting leent op een periode van 7 jaar als ze de eerste 7 jaar niet van plan is die schulden af te bouwen. Op zijn minst zou bvb in Casu Belgica 60% van onze huidige schuld op 30 jaar geleend mogen worden. 3° Interest SQUEEZE toestanden, waar een begroting van een bedrijf of een land UITGEPERST wordt door een overdreven interestvorming. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#650 |
|
![]() Integer bestaat nog, maar word een rariteit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#651 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#652 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#653 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#654 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#655 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Je zou de staat ook als een bedrijf kunnen zien, welk zijn doel het is de inwonenden zoveel mogelijk welvaart te verschaffen, zonder daarvoor de welvaart van andere staten te stelen. ( = vrede, éérlijke handel ...) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#656 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad, principieel is het niet goed omdat het staatsinmenging is, maar in de praktijk vind ik het niet erg, omdat het eigenlijk regels van gezond verstand zijn die die instellingen eigenlijk zelf zouden moeten hanteren.
Inderdaad is het wat ridikuul om iemand die gokt en een keer wint, hiervoor te belonen, terwijl die de volgende keer terug gaat gokken en gaat verliezen. Nu ja, het is ergens een vrije keuze van welke termijn je wil hanteren om winstgevend te zijn, en welke de termijn is na dewelke je "après nous le déluge" beschouwt, maar ik kan mij moeilijk enig beleid die naam waard indenken die die termijn korter dan een paar jaar neemt. Zelfs politici denken over termijnen van 1 of 2 jaar op zijn minst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#657 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vraag mij af hoeveel het op E-bay zou waard zijn, het geheel van de Belgische staatsinfrastructuur. Let wel, er zitten nog wat mooie gebouwen tussen die een of andere rijke olie-arabier wel zal opkopen, maar wie gaat de ring rond brussel kopen ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#658 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat vind je van de avatar foto ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#659 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is altijd een goed idee om ergens als je "de staat" leest, die te vervangen door "mijn buurman", of door "mijn neef", of zo.
--> "De staat moet mijn onderwijs betalen" "Mijn neef moet mijn onderwijs betalen". --> "De staat moet mijn banktegoeden garanderen" "Mijn broer moet mijn banktegoeden garanderen". --> "De staat moet mijn spaargeld beheren" "Mijn buurman moet mijn spaargeld beheren". enzovoort. Heel ontnuchterend. Citaat:
Maar ergens blijven ze allemaal wel binnen zekere lijnen, want ze weten ook dat als ze het schip helemaal doen kapseizen, ze hun relatief voordeel kwijt zijn. Dus er is ook een minimum aan de veronderstelde loyauteit naar het geheel toe. Bij een staat is het precies hetzelfde, behalve dat je die mannen dus MACHT hebt gegeven om zogezegd voor het "algemeen welzijn" te zorgen (dus zelfs BUITEN het welzijn van het staatsbedrijf, voor dat van de andere leden van de maatschappij die geen deel uitmaken van het staatsmachien). Als je het interne getrek en geduw ziet op alle niveautjes, dan weet je direct dat dat "algemeen belang" enkel maar naar buiten komt als het dient als smoes, he. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#660 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Juist, het is wel een "waarde" maar waar men niet noodzakelijk een PRIJS zal voor willen betalen omdat het grotendeels externalities zijn. Maw, die die het geld op tafel legt, doet daar vooral de anderen plezier mee.
|
![]() |
![]() |