![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#641 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik moet ermee door. 't Was een creatieve en leutige discussie. Tot morgen. Maar Deepeco moet wel nog antwoorden op de vraag waarom er meer huisplanten leven dan huisdieren. Mensen houden meer van planten dan van dieren. Zoveel is duidelijk.
![]() |
![]() |
![]() |
#642 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik weet dat als je een bacterie aanprikt onder een e-mic, dat ineenkrimpt en zich niet helemaal gelijkaardig qua volume herstelt. Na een aantal prikken herstelt het helemaal niet meer en is het verschrompeld. Maar heeft het geleden? WE hebben geen keuze, we moeten ons aan de huidige stand van de wetenschap houden. Als je nu al rekening wil houden met de bekende onbekenden, voor je ethische gedrag, (dwz met de onbekende mogelijkheden) dan kan je niks meer doen voor je alles weet, dat klopt. Wetenschappelijk pijncriterium: Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door eno2 : 20 mei 2012 om 23:33. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#643 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#644 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#645 | ||
|
![]() Citaat:
Communicatie is minstens zo belangrijk als emotie. Zonder communicatie bestaan emoties immers niet. Trouwens, de PRIMAIRE functie van pijn is COMMUNICATIE! De twee zijn aan elkaar verbonden. Pijn dient om anderen in de soort te waarschuwen. Planten communiceren specifiek met hun afstammelingen. Niet op emotionele wijze. Maar wat doet dat ertoe? Ze letten op hun nakomelingen. Daarom vind ik het onderscheid tussen het belang van voelen en communiceren arbitrair. (Conclusie daaruit: ik vind dat we alle genetische diversiteit moeten beschermen, en van rechten voorzien. Want die enorme collectie aan niet-pijn-voelende wezens creëert trouwens de randvoorwaarden die nodig zijn om wel-pijn-voelende wezens te laten leven. Maar da's nog een andere discussie, denk ik.) En bovendien, ik ben een antropocentrist. Ik vind cacaobomen sympathieker dan buideldieren. Ik heb het recht om dat te vinden. Desnoods dwing ik dat recht af voor het Europees Hof van de Mensenrechten.
Laatst gewijzigd door C2C : 20 mei 2012 om 23:43. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#646 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Elfendertigste keer: Ethiek gaat niet alleen over we met elkaar over elkaar kunnen afspreken, maar ook over al het andere. Ge gaat nog eens in den bak geraken met jouw ethische verdraaiingen en misvattingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#647 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Lijkt me belangrijken dan om anderen in de soort te waarschuwen. Die kunnen trouwens mijn pijn niet voelen. Wij kunnen ook zeer goed onze pijn verbergen: Dan werkt de communicatie niet naar de soort toe. Laatst gewijzigd door eno2 : 20 mei 2012 om 23:53. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#648 | ||
|
![]() Citaat:
Hij vraagt zich af: wanneer iets (als een beest) rechten krijgt, dan blijven die rechten wel enkel "antropocentrische" rechten; mensen kunnen die ooit veranderen, opschorten, etc.... Moesten beesten zichzelf daarentegen zelf kunnen vertegenwoordigen, dan zouden die rechten veel intrinsieker, duurzamer en universeler zijn. Beesten met rechten kunnen hun rechten zelf niet afdwingen. En dus heel dat zootje blijft toch een beetje klungelig. Dat soort rechten zijn altijd geformuleerd vanuit antropocentrisch oogpunt.
![]() |
![]() |
![]() |
#649 | |
|
![]() Maar planten doen hetzelfde, zonder de lange omweg via de pijn te maken. Ze doen dat eigenlijk zelfs efficiënter. Dat feit op zich maakt dat ze rechten verdienen.
![]() |
![]() |
![]() |
#650 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door eno2 : 21 mei 2012 om 00:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#651 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Het is wel raar, wat je doet. Je gebruikt reductionisme tot op de puurste causale reflex. En nadat je zo elk hoger gedrag ontmanteld hebt, eis je daar rechten voor op. ![]() ![]() Ik gebruik ook reductionisme, akkoord, met het pijncriterium, maar dat op een veel hoger functieniveau. Citaat:
Laatst gewijzigd door eno2 : 21 mei 2012 om 00:05. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#652 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ge zijt de eerste niet die zegt dat ik vol agressie zit (MOD soms ook) Maja, met planten kan je nu eenmaal geen afspraken maken, zegt Superstaaf. Als ze mij dan hinderlijke gevoelens bezorgen, of aangenaam verslavende die ik niet wil, dan zeg ik: FOFF!!!!Ik wist overigens niet dat George W. Bush ook Ahimsa was. Dan had ik hem misverstaan. Maar echt in d e put zit ik eigenlijk omdat ik niets af weet van het vermoedelijk gesuggereerde afrodisiacum gebruik van Gandhi???Of was het prostaat? Laatst gewijzigd door eno2 : 21 mei 2012 om 00:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#653 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door eno2 : 21 mei 2012 om 00:30. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#654 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#655 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb even in vet gezet wat ècht belangrijk is. En waarom ethiek subjectief en niet universeel is.
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
![]() |
![]() |
![]() |
#656 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En onbewerkt fruit ? Noemt U gewassen fruit missschien ook bewerkt fruit ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#657 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eten zonder vlees is gewoonweg niet compleet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#658 |
Minister-President
|
![]() Hier zitten we korter bij de reden waarom mensen vlees eten denk ik.
Het wordt als niet compleet aangevoeld, dat kan kloppen. Ook de structuur van gebakken/gestoofd/gebraden vlees heeft wel iets. En de sausen die je van vleesbaksels kan afleiden zijn eigenlijk wel lekker. Ik heb begrepen dat er ook een aantal zaken in vlees zitten die we gewoon nodig hebben. Ze vervangen via vegetarische weg zou mogelijk zijn maar niet zo eenvoudig of vergis ik mij? |
![]() |
![]() |
![]() |
#659 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik denk wel als ze de keuze moeten maken dat ze in meerderheid voor het fruit, noten en groenten gaan kiezen omdat je daar toch wel meer smaken kan ontlenen en variatie brengen in het menu. Het was maar om te ontkrachten dat vlees oh zo lekker is. Vlees op zich is dat nml niet zo heel erg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#660 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |