Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 mei 2012, 18:47   #641
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
Yep...maar niet meer dan het politieke establishment �* la Vandelanotte, De Haene, Tuybens, Claes, De Leeuw enz enz...
dat IS dezelfde club. Salon.

Citaat:
Niets is perfect...maar ik voel mij persoonlijk beledigd als u mijn cultuur, hoe inperfect ook, vergelijkt met de islam...
Komaan hé Steben: Laat ons deze culturen eens heel even tegen het licht houden op gebied van vrouwenrechten, homorechten, democratie, imperialisme, inspraak, paternalisme, scheiding van kerk en staat, vrijheid, rechtvaardigheid enz enz...

Onze cultuur is in evolutie en er is nog verdomd veel werk aan. Dat werk is enkel mogelijk in een democratische biotoop zoals het westen.
Is onze cultuur perfect? Bijlange na niet maar oneindig superieur aan pakweg nazisme= islamisme, communisme enz ...

Bovendien vind ik het nogal hautain om uit uw mouw eens even "de cultuurvisie van een bepaald percentage van het VB publiek" te toveren...wie zijn die mensen waar u het over heeft?...kan u mij één objectieve niet staatsbetaalde ergo staatsgestuurde studie laten zien dienaangaande?

Stop eens met rond de pot te draaien hé zeg:
Moet u de koran of de bijbel hebben gelezen om te weten dat noch katholicisme noch islamisme ook maar iets met religie maar alles met ideologie te maken hebben?
Moet ik u herinneren aan de verschrikkingen van het katholicisme gedurende de middeleeuwen tot zelfs nog vorige generatie?
Mag ik, gezien u geen probleem heeft met de islam, er van uit gaan dat u er geen probleem mee heeft met:
- de discriminatie van de vrouw
- vermoorden van homo's
- vermoorden van Joden
- imperialisme
- afschaffen van de democratie
enz
Je geeft dus toe dat ons huidig judeo-christianistisch systeem (als het al zo bestaat) een geschiedenis heeft? Een geschiedenis die gelijkloopt wat zich in de Islam afspeelt? U weet toch dat anglicanen, orthodoxen, katholieken en protestanten elkaar serieus uitgemoord hebben vroeger? En allen vonden het leuk Joden uit te moorden. En vrouwen die te veel rechten wouden. Democratie en homo's daar durf ik zelfs niet over te beginnen. Ze hadden enkele eeuwen geleden enkel geen bommen of gas.

Ik stel voor dat je toch eens het Oude Testament leest. U zal verschieten van het Islam karakter.

Citaat:
dus volgens u bestaat Duitsland, Frankrijk, Italië, Zwitserland, Oostenrijk niet?
Daar zijn ze nog op zoek naar een volk voor hun republiek of wa?
ze hebben ook niet de pretentie zich "ware Volksrepublieken" te noemen. Ze zijn vooral naties/landen, die republieken zijn. En ook daar spelen dezelfde taferelen en cultuurconflicten af als die die je aanhaalt en bekritiseerd.

Citaat:
Hoe het ook weze...als u een koning wil moet u er zelf voor betalen...ik ben republikein...
euhm ... je betaalt wel voor de koning nu he? republikein zijn verandert daar niets aan.

Citaat:
Tja...zo kan ik het ook hé...
Dus: zolang uw politieke visie erin bestaat om Molenbeek islamitisch te houden geraak jij er ook niet...
Ni lachen hé...gij zijt begonnen met zeveren...
Je weet maar al te goed wat ik bedoel. je kan niets veranderen in Molenbeek zonder eerst andere zaken aan te pakken.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2012, 19:04   #642
Diego Raga

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wie een hand, waar stront aan kleeft, naar mij uitsteekt, zal die hand wel afgewezen zien.

(nu moet ge u niet teveel zorgen maken: mocht de tijd ooit rijp worden, en als er een lavabo met Dettolzeep binnen handbereik zal zijn, ... maar in afwachting moge het duidelijk zijn: je handen zijn vuil, zelfs al is het maar aan één kootje van één vinger - het Winter-kootje genaamd - ...)
De odeur van het Winterkootje ? Da's een goei, Schoof.

Over vuile handen gesproken, om van dat penetrant belgicistisch geurtje verlost te geraken, zal NVA toch wat drastischer te werk moeten gaan dan een potteke Dettol in huis halen.
Ongebluste kalk lijkt er al wat meer op, om ondemocratische federale reflexen tijdig te herkennen en doeltreffend op te lossen.

Maar hey, nochtans hebben NVA-bonzen no problemos, om de gul-graaiende-en-Vlaanderen-sinds-1830-onder-de-duim-houdende-tricolore-klauwen hartig te schudden, van degenen waar ze in 2010 mee gingen 'onderhandelen' en even later als een groepje halfgare stemlozen werden opzij geschoven.
En nu willen jullie met die zelfde federale NVA-haters in 2014 nog eens 'in alle ernst onderhandelen' ?

Serieus, wie denk je dat er hier voor de gek wordt gehouden ?

Laatst gewijzigd door Diego Raga : 22 mei 2012 om 19:06.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2012, 19:24   #643
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht

Over vuile handen gesproken, om van dat penetrant belgicistisch geurtje verlost te geraken, zal NVA toch wat drastischer te werk moeten gaan dan een potteke Dettol in huis halen.
Ongebluste kalk lijkt er al wat meer op, om ondemocratische federale reflexen tijdig te herkennen en doeltreffend op te lossen.

Maar hey, nochtans hebben NVA-bonzen no problemos, om de gul-graaiende-en-Vlaanderen-sinds-1830-onder-de-duim-houdende-tricolore-klauwen hartig te schudden, van degenen waar ze in 2010 mee gingen 'onderhandelen' en even later als een groepje halfgare stemlozen werden opzij geschoven.
En nu willen jullie met die zelfde federale NVA-haters in 2014 nog eens 'in alle ernst onderhandelen' ?

Wij moeten zwijgen , want zij zijn de "properen" en wij de "vuilen". Alvast vuiler dan de sossen, want daarmee wordt wel aangepapt. De oplichters (Faust), de verkrachters (OCMW voorzitter Tongeren) en de hoerenlopers (Steve) daar is niets mis mee. Maar wij ! Wij hebben vuile vingerkootjes.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2012, 19:25   #644
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als ge afkomt met ongebluste kalk in uw kiesprogramma, dan zijn driekwart van uw nieuwe kiezers in paniek weg.
Daar gaan we dus niet mee afkomen. Nog niet.

Citaat:
Het is een vuil werkje, maar iemand moet het doen.

Citaat:
Er wordt zeker niet de gek gehouden met de kiezers van het Belang. Daar moet jij, samen met vele anderen, gelukkig mee zijn.

Er wordt zeker niet de gek gehouden met de kiezers van de NVA. Daar ben ik, samen met vele anderen, gelukkig mee.

Meer moet dat niet zijn. Tot aan de verkiezingen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2012, 19:27   #645
Diego Raga

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Wees gerust, ik zal mij niet bemoeien met de tweespalt alhier tussen de aanhangers van het VB en deze van de N-VA, maar bij het lezen van diverse stellingen in deze draad kan ik mij niet ontdoen van de stellige indruk dat de Vlamingen en zelfs de Vlaams-nationalisten nog steeds niet begrepen hebben wat Διαίρει καὶ βασίλευε (ofte in het Latijn Divide et impera) betekent.

Het Belgisch Franstalig minderheidsregime weet dat evenwel zeer goed en slaagt er al quasi twee eeuwen in om het op de Vlaamse meerderheidsbevolkingsgroep in België toe te passen, en aldus aan de macht te blijven…
Correcte analyse, zoals steeds.

De NVA-top weet dit ook en kan niet vanonder die strategisch-federale opzet uitkomen, zonder in de CS-hoek geplaatst te worden, nooit.
Vandaar dat ik het bizar vind, dat NVA de aangeboden VB-steun bij voorbaat verketterd.
Ofwel méént Bart het en zal er van een verregaande autonomie of onafhankelijkheid geen bal in huis komen, ofwel speelt Bart glansrijk de rol van Vlaamse Judas en worden goedmenende NVA-stemmers gezjost waar ze bij staan.

Hoe dan ook, de Belgische machthebbers beheersen hun latijn blijkbaar tot in de puntjes, al willen de Vlaamse 'verdampers' dat blijkbaar niet echt geweten hebben.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2012, 19:54   #646
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is idd zo dat de gemiddelde NVA-kiezer vrij gematigd is, mbt federale pottenbrekerij enzo.
Wsl hebben velen van hen juist een job of een andere gunst te danken aan een van de belgicistische partijen, waar ze vroeger op stemden.
Die fameuze 'gematigdheid' van de NVA heeft dus niet alleen de stem van die vele would-be Vlamingen in huis, maar tegelijk ook hun weerstand en de angst voor een té snelle fundamentele verandering, en dit terwijl het Vlaamse kalf al zwaar aan het verzuipen is.

Aldus, bent u er wel zo zeker van, dat de tijd die zal verstrijken tussen nu en de uiteindelijke ‘verdamping’ van België, kort genoeg zal zijn om Vlaanderen in die overgangsperiode niet ten prooi te zien vallen aan een structureel economisch-maatschappelijk verval enerzijds en anderzijds sociaal verstikken aan een federale overload van migranten ea gelukszoekers en waarvan de baten nog steeds dienen bewezen te worden ?
Ondertussen puinhoopt België lustig verder in een orgie van wanbeheer zonder ommeziens, met nog steeds dezelfde tricolore lakeien en hun loopjongens aan het federaal/gewestelijke roer (dit is al 180 jaar zo).
U mag eens raden wie zich benedendeks het pleuris roeit.

Maw, in hoeveel tijd ziet de NVA de staat België verdampen en Vlaanderen onafhankelijk worden ?
Hoelang nog ?

Waarom denk je dat de onderhandelingen van 2014, notabene met dezelfde (verraad-) partijen als de vorige keer, ditmaal dan wél potten zullen breken zonder dat dit Vlaanderen wééral eens zuur opbreekt, zoals nog maar eens netjes bewezen is in deze NVA-vijandige legislatuur ?

Aldus P, hoelang nog ?
In feite heb ik u het antwoord reeds gegeven.
Als niet de meeste Vlamingen achter die verregaande verandering staan, dan komt er geen verandering. Laat dat duidelijk zijn. Het is zelfs onvoldoende om gewoon op N-VA te stemmen. Het moet zonder meer duidelijk zijn dat de Vlaming de grendels en dergelijke meer dan beu zijn. Dat is nu absoluut nog niet het geval. U en ik kunnen wellicht hopen dat die bewustvorming sneller zal verlopen, maar ze loopt zoals ze loopt en dat is traag. Als democraat kan je jezelf daar enkel bij neerleggen. Als niet democraat kan je wat staan roepen in de wind, maar uiteindelijk zal je even lang moeten wachten. Mijns inziens is het VB verbrand, dat hebben ze zelf gezocht en ze kunnen niet meer terug, sterker dat willen ze zelfs niet. Maar elke stem die CD&V, SPA, en open VLD niet hebben vind ik ronduit positief. Als het even kan ook liefst niet teveel stemmen voor Groen. Laat ik dus duidelijk zijn dat ik nooit zal treuren om een stem die van SPA naar VB gaat. Liever naar N-VA uiteraard. Maar zelfs een stem verschuiving naar het VB vanuit die klassieke partijen vind ik al winst.

Laatst gewijzigd door stuyckp : 22 mei 2012 om 19:55.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2012, 19:58   #647
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Wees gerust, ik zal mij niet bemoeien met de tweespalt alhier tussen de aanhangers van het VB en deze van de N-VA, maar bij het lezen van diverse stellingen in deze draad kan ik mij niet ontdoen van de stellige indruk dat de Vlamingen en zelfs de Vlaams-nationalisten nog steeds niet begrepen hebben wat Διαίρει καὶ βασίλευε (ofte in het Latijn Divide et impera) betekent.

Het Belgisch Franstalig minderheidsregime weet dat evenwel zeer goed en slaagt er al quasi twee eeuwen in om het op de Vlaamse meerderheidsbevolkingsgroep in België toe te passen, en aldus aan de macht te blijven…
Inderdaad, gelukkig vormen de bezoekers van dit forum geen representatieve steekproef van de populatie Vlaamse politici, die straks het probleem dienen aan te kaarten en tot een democratisch goed einde te brengen. Uit ervaring weten we dat deze laatste ruimschoots water bij de wijn kunnen doen en dit zowel naar de concurrenten als naar de franstalige tegenstander toe. Onder druk van de openbare mening lijkt dit in de richting van de tegenstander minder mogelijk geworden te zijn in vergelijking met vroeger.

Niettemin zou men er goed aandoen om de slagorde en blokvorming van deze tegenstander te bestuderen en er een gepaste even standvastige strategie en tactiek tegen ontwikkelen, die kans kan bieden op een relevante doorbraak.
BDW heeft reeds duidelijk gesteld dat het zwaartepunt van het toekomstige politieke treffen eerder op gemeenschap/gewest vlak zal liggen dan op federaal vlak waar alle Vlaamse partijen, van welke overtuiging dan ook, door grendels gekluisterd liggen. Het zal er op aankomen een zo effectief mogelijk front te vormen waarbij de meest essentiële doelstellingen om de democratie in België te herstellen (via bvb confederalisme) verwezenlijkt worden. Eens een goede, waarschijnlijk eenzijdig bekomen, uitgangspositie verworven (bvb Senelle-scnenario) kan men vanuit een sterke positie onderhandelen over wat men nog samen doet of niet doet. De berooide tegenstander zal een vragende partij zijn of zijn heil elders zoeken. Het verbond tussen Wallonië en Brussel is hiertegen niet bestand. Dit zal zich in 2014 kunnen afspelen.

Ondertussen doet men er goed aan tijdens de komende gemeenteraadsverkiezingen zoveel mogelijk het V-kamp te versterken.

Laatst gewijzigd door fcal : 22 mei 2012 om 20:03.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2012, 20:06   #648
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Correcte analyse, zoals steeds.

De NVA-top weet dit ook en kan niet vanonder die strategisch-federale opzet uitkomen, zonder in de CS-hoek geplaatst te worden, nooit.
Vandaar dat ik het bizar vind, dat NVA de aangeboden VB-steun bij voorbaat verketterd.
Ofwel méént Bart het en zal er van een verregaande autonomie of onafhankelijkheid geen bal in huis komen, ofwel speelt Bart glansrijk de rol van Vlaamse Judas en worden goedmenende NVA-stemmers gezjost waar ze bij staan.

Hoe dan ook, de Belgische machthebbers beheersen hun latijn blijkbaar tot in de puntjes, al willen de Vlaamse 'verdampers' dat blijkbaar niet echt geweten hebben.
Zoals u zelf in een eerder bericht te kennen gaf zitten er een heel pak gematigde vlamingen onder het kiespubliek van N-VA. Een splitsing zien die niet zitten, het VB zien ze evenmin zitten. Sterker heel wat VB stemmers zijn gaan beseffen dat hun stem hier toch wel meer gewicht heeft. Het voornaamste voor mij is dat de klassieke partijen opdrogen. Ik zie ze nog stuiptrekkingen maken onder vorm van een kartel. Afwachten.

Laatst gewijzigd door stuyckp : 22 mei 2012 om 20:06.
Oud 22 mei 2012, 20:20   #649
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
In feite heb ik u het antwoord reeds gegeven.
Als niet de meeste Vlamingen achter die verregaande verandering staan, dan komt er geen verandering. Laat dat duidelijk zijn. Het is zelfs onvoldoende om gewoon op N-VA te stemmen. Het moet zonder meer duidelijk zijn dat de Vlaming de grendels en dergelijke meer dan beu zijn. Dat is nu absoluut nog niet het geval. U en ik kunnen wellicht hopen dat die bewustvorming sneller zal verlopen, maar ze loopt zoals ze loopt en dat is traag. Als democraat kan je jezelf daar enkel bij neerleggen. Als niet democraat kan je wat staan roepen in de wind, maar uiteindelijk zal je even lang moeten wachten. Mijns inziens is het VB verbrand, dat hebben ze zelf gezocht en ze kunnen niet meer terug, sterker dat willen ze zelfs niet. Maar elke stem die CD&V, SPA, en open VLD niet hebben vind ik ronduit positief. Als het even kan ook liefst niet teveel stemmen voor Groen. Laat ik dus duidelijk zijn dat ik nooit zal treuren om een stem die van SPA naar VB gaat. Liever naar N-VA uiteraard. Maar zelfs een stem verschuiving naar het VB vanuit die klassieke partijen vind ik al winst.
Discriminatie en oneerlijkheid behoeven geen 'beuheid bij de slachtoffers' om als onrechtvaardigheid aangestipt en als toekomstige correctiedoel geduid te worden. Een democraat heeft eenvoudigweg als plicht deze wantoestanden met alle krachten te bestrijden. Men legt zich daarbij niet neer. De N-VA zal er alles aan moeten doen in de komende 2 jaar om dit aan zoveel mogelijk burgers van dit land uit te leggen en duidelijk te maken. Er bestaat geen thema dat beter werft dan het opruimen van ondemocratische onrechtvaardigheden. Iedereen voelt het in zijn portemonnee.
Oud 22 mei 2012, 20:28   #650
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Discriminatie en oneerlijkheid behoeven geen 'beuheid bij de slachtoffers' om als onrechtvaardigheid aangestipt en als toekomstige correctiedoel geduid te worden. Een democraat heeft eenvoudigweg als plicht deze wantoestanden met alle krachten te bestrijden. Men legt zich daarbij niet neer. De N-VA zal er alles aan moeten doen in de komende 2 jaar om dit aan zoveel mogelijk burgers van dit land uit te leggen en duidelijk te maken. Er bestaat geen thema dat beter werft dan het opruimen van ondemocratische onrechtvaardigheden. Iedereen voelt het in zijn portemonnee.
De praktijk leert dat u en ik zich daar wel degelijk bij neerleggen. Of heeft u weet van bepaalde zaken die lopende zijn bij een of ander internationaal gerechtshof waar het gebruik van grendels aanhangig gemaakt werd ?
Je mag zeggen zoveel je wil maar de vorige generaties die de grendels allemaal goedgekeurd hebben, die hebben mijns inziens een flagrante fout gemaakt.
Oud 22 mei 2012, 21:05   #651
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
De praktijk leert dat u en ik zich daar wel degelijk bij neerleggen. Of heeft u weet van bepaalde zaken die lopende zijn bij een of ander internationaal gerechtshof waar het gebruik van grendels aanhangig gemaakt werd ?
Je mag zeggen zoveel je wil maar de vorige generaties die de grendels allemaal goedgekeurd hebben, die hebben mijns inziens een flagrante fout gemaakt.
Mag ik u vragen niet in mijn naam te spreken. Ik ervaar deze situatie niet als er zich bij neerleggen en zo te zien ben ik niet alleen. Ik ervaar dit eerder als knevelende aftroggelarij op politiek, financieel en cultureel vlak waartegen ik mij verzet door mijn democratische vrijheden te gebruiken van stemrecht en vrije meningsuiting.

Internationale gerechtshoven worden anderzijds door de franstalige partijen regelmatig gepolst en ingeschakeld om in Vlaanderen in te grijpen. Resultaat hebben ze dankzij de 'formele' federale constructie nog niet kunnen bekomen. Ook de nu rijke N-VA zou zulke stappen kunnen ondernemen. Vraag is natuurlijk of dit opportuun is, natuurlijk. Ik denk in de huidige situatie om verschillende redenen van niet.

Daarom ook dat ik eerder voorstander ben om straks (2014) bij voldoende resultaat en steun in het Vlaamse parlement om de grendels heen te fietsen met een stellingname, die wel internationaal te verdedigen is: met name het Senelle-scenario. Dit is een eenzijdige verklaring door de meerderheid van het Vlaams Parlement zich te beschouwen als een volwaardige deelstaat van de bondstaat België met alle bestaande prerogatieven en deze, die bijvoorbeeld de Zwitserse kantons en gemeenten toekomen. Dit betekent o.a. eigen sociale zekerheid, pensioenen, economie, financiën, justitie e.d.m. Geen geëmmer meer over detail bevoegdheden.

En vanuit deze positie wordt dan met de tegenpartij op een gezonde en op een welwillende niet slaafse manier onderhandeld waarbij bepaalde overgangsmaatregelen kunnen overwogen worden en waarbij bepaald wordt wat al dan niet samen gedaan wordt.
Van de tegenpartij zal het afhangen of zij in een democratischer gestructureerd België met ons samen willen verder leven of liever hun heil elders zoeken. In het laatste geval worden de mogelijke overgangsmaatregelen natuurlijk aangepast.
Oud 22 mei 2012, 21:07   #652
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik begrijp uw stellingname en de SP-A achtergrond van waaruit die plaats vindt. De politieke schutkring was immers de verzekering, dat links in Vlaanderen nog kon meespelen door de chantage op federaal vlak vanwege de franstaligen. Als een partij het aandurfde met het VB in zee te gaan zelfs op lokaal vlak omdat de plaatselijke democratische politieke uitspraak in die richting wees, werd er door de PS en andere franstalige partijen gewezen op het feit, dat federaal de samenwerking onmogelijk werd en prompt zou opgezegd worden. M.a.w. het bedje was gespreid voor de nagenoeg verplichte linkse deelname (rood en groen) aan alle coalities die zich vormden in Vlaanderen zolang O-VLD en CD&V geen meerderheid hadden. Dat u dat graag zo zou houden en geen bezwaar heeft op dit Belgicistisch chantagemodel is duidelijk.

De situatie is echter niet meer wat ze was. Door de omvang van de N-VA en te verwachten verdere groei loopt dit franstalig politiek afpersingssysteem op zijn laatste voeten. Nu is het aan de N-VA om te bepalen aan welke democratische condities andere partijen moeten voldoen om in aanmerking genomen te worden voor bijvoorbeeld een coalitie. Deze partij heeft er alle belang bij zich vrij te kunnen bewegen en zich te ontdoen van de vroegere franstalige eisen. Dit hoeft geenszins te betekenen dat ook daadwerkelijk een coalitie aangegaan wordt met het VB. Er zijn vele varianten en combinaties mogelijk.

Een fictief voorbeeld: Antwerpen oktober 2012. De N-VA behaalt een grote zege maar heeft geen volstrekte meerderheid. Wel ze kan bijvoorbeeld een coalitie aangaan met de restpartijtjes van O-VLD en CD&V of zelfs de SP-A en op een of andere manier, er zijn er vele, ook het VB hierin betrekken en de deelname van het VB als eis stellen uit zogenaamd democratische overwegingen. Als de andere partijen onder druk van Brussel bezwaren hebben kan de N-VA uitpakken met een gedoogconstructie of iets dergelijks. Postjeshonger is vreselijk om mee te maken.
Type antwoord vanuit vlaams blok hoek. Eventjes doen alsof het cordon vanuit socialistische hoek is komen aanwaaien. je weet wel beter. Het cordon is er gekomen doordat ALLE partijen behalve uiteraard het blok deze afspraak maakten.

Is er iets onduidelijk in onderstaande definitie ?
Citaat:
Op 19 november 1992 keurden alle Vlaamse partijen, het Vlaams Blok uitgezonderd, in de Vlaamse Raad een resolutie goed waarin het zogenaamde 70-puntenplan inzake immigratie van het Vlaams Blok scherp veroordeeld werd wegens strijdigheid met de Europese Verklaring voor de Rechten van de Mens.

In de resolutie werden de beginselen van het cordon sanitaire vastgelegd. Het houdt in dat elke Vlaamse partij in geen geval bestuursakkoorden afsluit of politieke afspraken maakt met het Vlaams Blok. Het cordon sanitaire geldt zowel voor de lokale als nationale niveaus en verkiezingen. De beginselen van het cordon sanitaire werden nog eens uitdrukkelijk herbevestigd in het Charter voor de Democratie naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen in 2000.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2012, 21:23   #653
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
dat IS dezelfde club. Salon.
Niet helemaal mais tous des complices

Citaat:
Je geeft dus toe dat ons huidig judeo-christianistisch systeem (als het al zo bestaat) een geschiedenis heeft? Een geschiedenis die gelijkloopt wat zich in de Islam afspeelt? U weet toch dat anglicanen, orthodoxen, katholieken en protestanten elkaar serieus uitgemoord hebben vroeger? En allen vonden het leuk Joden uit te moorden. En vrouwen die te veel rechten wouden. Democratie en homo's daar durf ik zelfs niet over te beginnen. Ze hadden enkele eeuwen geleden enkel geen bommen of gas.

Ik stel voor dat je toch eens het Oude Testament leest. U zal verschieten van het Islam karakter.
U weigert mijn stelling te lezen waarin ik duidelijk stipuleer dat de islam en het katholicisme geen religiën zijn maar ideologiën.
Onze huidige kultuur die oneindig superieur is aan de islam is er gekomen na onnoemelijke wreedheid, bloed en tranen.
Diegenen die de islam omarmen ontkennen die realiteit.

Citaat:
ze hebben ook niet de pretentie zich "ware Volksrepublieken" te noemen. Ze zijn vooral naties/landen, die republieken zijn. En ook daar spelen dezelfde taferelen en cultuurconflicten af als die die je aanhaalt en bekritiseerd.
Republieken met één volk. Ik noem ze graag volksrepubliek...mag het?

Uiteraard zijn daar ook culturele problemen...en weet u met wie vooral?...juist...

Citaat:
euhm ... je betaalt wel voor de koning nu he? republikein zijn verandert daar niets aan.
Heeft u eigenlijk ook een punt of komt u hier wat trollen S?

Citaat:
Je weet maar al te goed wat ik bedoel. je kan niets veranderen in Molenbeek zonder eerst andere zaken aan te pakken.
en weer moet ik u vragen of u hier een punt heeft en zo ja welk?
Oud 22 mei 2012, 21:25   #654
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mag ik u vragen niet in mijn naam te spreken. Ik ervaar deze situatie niet als er zich bij neerleggen en zo te zien ben ik niet alleen. Ik ervaar dit eerder als knevelende aftroggelarij op politiek, financieel en cultureel vlak waartegen ik mij verzet door mijn democratische vrijheden te gebruiken van stemrecht en vrije meningsuiting.

Internationale gerechtshoven worden anderzijds door de franstalige partijen regelmatig gepolst en ingeschakeld om in Vlaanderen in te grijpen. Resultaat hebben ze dankzij de 'formele' federale constructie nog niet kunnen bekomen. Ook de nu rijke N-VA zou zulke stappen kunnen ondernemen. Vraag is natuurlijk of dit opportuun is, natuurlijk. Ik denk in de huidige situatie om verschillende redenen van niet.

Daarom ook dat ik eerder voorstander ben om straks (2014) bij voldoende resultaat en steun in het Vlaamse parlement om de grendels heen te fietsen met een stellingname, die wel internationaal te verdedigen is: met name het Senelle-scenario. Dit is een eenzijdige verklaring door de meerderheid van het Vlaams Parlement zich te beschouwen als een volwaardige deelstaat van de bondstaat België met alle bestaande prerogatieven en deze, die bijvoorbeeld de Zwitserse kantons en gemeenten toekomen. Dit betekent o.a. eigen sociale zekerheid, pensioenen, economie, financiën, justitie e.d.m. Geen geëmmer meer over detail bevoegdheden.

En vanuit deze positie wordt dan met de tegenpartij op een gezonde en op een welwillende niet slaafse manier onderhandeld waarbij bepaalde overgangsmaatregelen kunnen overwogen worden en waarbij bepaald wordt wat al dan niet samen gedaan wordt.
Van de tegenpartij zal het afhangen of zij in een democratischer gestructureerd België met ons samen willen verder leven of liever hun heil elders zoeken. In het laatste geval worden de mogelijke overgangsmaatregelen natuurlijk aangepast.
Hier kan ik mij helemaal in vinden.....
Oud 22 mei 2012, 21:35   #655
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Type antwoord vanuit vlaams blok hoek. Eventjes doen alsof het cordon vanuit socialistische hoek is komen aanwaaien. je weet wel beter. Het cordon is er gekomen doordat ALLE partijen behalve uiteraard het blok deze afspraak maakten.

Uw antwoord in deze is ook ongemeen grote bulshit. Het cordon heeft er jarenlang voor gezorgd dat de rechterkant monddood werd gemaakt en dat tal van idiote maatregelen werden genomen recht tegen de wil van de bevolking in. De term politieke correctheid is uitgevonden in die tijd.
Het cordon is geen goede zaak, maar ze is er. Een tactische meesterzet van links.
Oud 22 mei 2012, 21:43   #656
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
Hier kan ik mij helemaal in vinden.....
Voorlopig leggen jullie in alle geval en ondanks jullie eindeloos gemekker neer bij de feiten. Het zijn de feiten die voor zich spreken. Trouwens bovenstaand geven jullie mij grotendeels gelijk, want je zal in grote mate democratische wegen bewandelen. Een andere weg is er niet.
De kans is bijzonder klein dat uiteindelijk het Vlaams belang een rol van enig belang zal spelen in welke constructie er uiteindelijk tot stand zal komen in 2014 of later. Ik spreek niet in jullie naam. Dat doen de feiten.
Uiteraard bedoel ik bij je erbij neerleggen niet dat er totaal geen weerstand is. Uit de replieken blijkt in alle geval dat jullie weerstand niet veel verschilt van de mijne. Zijnde in het kieshokje. Dus ik zou jullie vermeende grotere weerstand vooral niet teveel opblazen. Zeker niet met een programma waar niemand mee gediend is. Het geld zit in de pocket van Mohammed. Voor een partij die werkelijk vanonder het cordon zou willen raken verwacht ik een heel andere campagne. Dus wees eerlijk. Jullie willen zelfs niet van achter dat cordon. Het cordon dat is jullie veiligheidsschild waarachter je jezelf netjes kan verstoppen. Mij niet gelaten. Het zijn tenminste geen stemmen op de klassieke partijen.

Laatst gewijzigd door stuyckp : 22 mei 2012 om 21:46.
Oud 22 mei 2012, 22:10   #657
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
U kent de Islam dus beter dan het judeo-christianistisch paradijs dat je wil verdedigen?
Als je de Bijbel kent, weet je dat daar pakweg hetzelfde instaat als de koran. Zeker het oude testament, de joodse bijbel.
Of vind je de Koran maar een boekje, zoals de Bijbel dat is voor jou?
De bijbel is niet alleen in dat opzicht, maar ook op andere vlakken fundamenteel verschillend van de koran.

Mocht u christen zijn, wist u dat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2012, 22:14   #658
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Type antwoord vanuit vlaams blok hoek. Eventjes doen alsof het cordon vanuit socialistische hoek is komen aanwaaien. je weet wel beter. Het cordon is er gekomen doordat ALLE partijen behalve uiteraard het blok deze afspraak maakten. Is er iets onduidelijk in onderstaande definitie ?
Citaat:
Op 19 november 1992 keurden alle Vlaamse partijen, het Vlaams Blok uitgezonderd, in de Vlaamse Raad een resolutie goed waarin het zogenaamde 70-puntenplan inzake immigratie van het Vlaams Blok scherp veroordeeld werd wegens strijdigheid met de Europese Verklaring voor de Rechten van de Mens.
In de resolutie werden de beginselen van het cordon sanitaire vastgelegd. Het houdt in dat elke Vlaamse partij in geen geval bestuursakkoorden afsluit of politieke afspraken maakt met het Vlaams Blok. Het cordon sanitaire geldt zowel voor de lokale als nationale niveaus en verkiezingen. De beginselen van het cordon sanitaire werden nog eens uitdrukkelijk herbevestigd in het Charter voor de Democratie naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen in 2000.
Heel duidelijk 20 jaar geleden, dus zo oud als de straat. De aanstichters van de politieke schutkring zijn ook gekend en waren er zelfs fier op dit verwezenlijkt te hebben. Net zoals ik zei waren dat SP-A en Agalev op afstand bediend en geleid door hun respectievelijke opdrachtgevers PS en Ecolo. De anderen zijn er gewoon om diverse redenen ingetuind of in gedwongen. 'Cui bono?' zegt men in het Latijn. Wie strekt(e) het ten voordeel? En dat heb ik verduidelijkt in mijn vorige bijdrage. De 'Belgische democratie' op zijn best.
Als democraat en als niet-partijgebondene heb ik deze gehele evolutie betreurd.

Weet u, dat in België in tegenstelling tot bijvoorbeeld West-Duitsland de communistische partij tijdens de 'heetste' jaren van Koude Oorlog (1950-1960) nooit buiten de wet gesteld is geworden en geen 'Berufsverbot' is ingevoerd. En dit was een ander slag volk, gefinancierd vanuit Moskou als het was. Toch gaf ik als democraat de voorkeur aan de toenmalige Belgische aanpak eerder dan aan de Duitse.

Het door u aangehaalde speelt nu nauwelijks nog een rol. We zijn in 2012 en praten over 2014 en u zelfs over 2019. Het ziet er naar uit, dat de N-VA binnen afzienbare tijd de bepalende politieke speler in Vlaanderen en wellicht ook België wordt. Zij zal net zoals haar collega-partijen toen die nog machtig waren wel de condities bepalen waaraan een samenwerking met haar dient te voldoen.

Laatst gewijzigd door fcal : 22 mei 2012 om 22:20.
Oud 22 mei 2012, 23:59   #659
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat is een definitie van lang na de feiten, politiek correct verwoord.
Het initiatief voor het cordon sanitaire (een term normaal voorbehouden voor besmette beesten) kwam van Geysels van Agalev en werd door de SP.A gretig overgenomen. Met de term Cordon Sanitaire moest de Vlaams-Blok kiezer ontmenselijkt worden, om zo zijn democratische stem te kunnen negeren en de machtsdeelname van links veilig te stellen in een omgeving waar een grote democratische meerderheid rechts stemt.
LDD en N-VA hebben deze afspraak trouwens nooit onderschreven.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2012, 05:27   #660
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat u hierboven beschrijft, kunt u niet op rekening schrijven van het ter harte nemen van de drie belangrijke pijlers in de Vlaamse Beweging.
Dat was ook niet wat ik zei, wel van de nood aan "beter zijn" en het gebrek aan doelgerichtheid van nogal wat Vlaamsnationalisten.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be