![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Forummer van de week Elke week wordt een nieuwe forummer uitgekozen als forummer van de week. Deze forummer beantwoordt dan de diverse vragen die het forumpubliek hem kan stellen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#641 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Misschien moet je dan eens iets deftig lezen van de hand van een echte conservatieve liberaal - zoals Burke?
![]() |
![]() |
#642 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je hoeft je nergens voor te schamen, maar heb gewoon erg weinig zin om telkens vragen te krijgen van een half bejaarde man die in de verzekeringen zat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#643 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#644 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#645 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#646 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
- verschil van houding tegenover de VSA en Frankrijk (internationale diplomatie, handel & defensiepolitiek); - een ideologische ondergrond (Vindication of Natural Rights) zonder ooit het pragmatische en compromis uit het oog te verliezen; - het belang van vrije handel, individuele vrijheid - en van de geschiedenis en tradities (wisselwerking met David Hume en Adam Smith); - skepticisme tegen bepaalde vormen van democratie; - afkeer van corruptie en nepotisme, maar met respect voor een meritocratie; - de mogelijkheid kunnen zoeken om, zelfs als buitenstaander (zijn privéleven, bescheiden afkomst (Iers, katholieke vrouw) en niet behorend tot een grote of leidende fractie), invloed uit te oefenen; - een absolute afkeer voor alles wat Rousseau was en schreef. Er zijn er uiteraard nog, maar dan zou ik uitgebreid moeten beginnen nadenken.
Laatst gewijzigd door lombas : 31 maart 2015 om 18:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#647 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De kruising liberalisme >< conservatisme is volgens mij een gedrocht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#648 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Is dat per definitie een contradictio in terminis ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#649 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#650 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#651 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Wikipediapagina van "conservative liberalism" is dan ook terecht inhoudsloos. Het gaat hier om mensen die een degelijke, veelal klassiek-liberale politiek zullen steunen maar bepaalde bedenkingen zullen hebben bij democratisering &c. Vanaf ze persoonlijke vrijheid beknotten, zijn het eerder neoconservatieven als je het mij vraagt. Dat is nou ook net zo leuk aan Burke. De man heeft in zijn lange parlementaire carrrière consequent liberaal gestemd. Maar hij was een conservatief van inborst. Ik denk dat Nietzsche deze overtuiging vermangeld met "liberale" conservatieven, die voor vrijhandel en tegen het homohuwelijk durven pleiten. Het is dan ook een meer uitgewerkte ideologie, met een veel zwaardere klemtoon op het conservatieve in beleidstermen. Liberaal-conservatieve partijen zijn in legio landen aan de macht, zoals in Polen. Echte klassiek-liberalen met een conservatief snufje zijn eerder zeldzaam, al was Reformierakond in Estland in vroegere regeringsjaren wel een goed voorbeeld.
![]() |
![]() |
![]() |
#652 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#653 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar dan kun je toch gerust concluderen dat deze mensen minder oog hebben voor individuele vrijheden? Laatst gewijzigd door Nietzsche : 31 maart 2015 om 18:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#654 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#655 |
Banneling
|
![]() Ik hou helemaal nergens aan vast, ik ben door de jaren heen geëvolueerd in mijn politiek gedachtegoed.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#656 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#657 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja tuurlijk, liberaal-conservatieven en neoconservatieven liggen heel dicht bij elkaar. Een gevaarlijke stroming, die vaak allianties aangaan met radicaalrechtse, extreem-nationalistische groeperingen (zoals in Polen).
![]() |
![]() |
#658 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik hoop dat we dat allemaal doen - in gelijk welke richting.
![]() |
![]() |
#659 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Welke was uw favoriete vraag die u hier werd gesteld?
![]() |
#660 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Beste Nietzsche,
![]() Hoe oud ben je? Hoeveel uur per week werk/studeer je? Wat wil je bereikt hebben binnen 10j? |
![]() |
![]() |