![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#641 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Of beter de opdrachtgever, want hij schreef die wetten natuurlijk niet zelf. Citaat:
En we moesten dienst nemen in het leger van de bezetter. En de eed afleggen..... 3° Spijtig dat Napoleon niet in Sicilië of Sardinië geboren was, dan had hij niet een Grande Armee achter zich gekregen. 4° Voor mij is hij een volksverrader. Wat heeft hij gedaan voor Corsica? In 1811 werd Corsica één departement van Frankrijk met Ajaccio als hoofdstad. De Franse taal werd ingevoerd en het Corsicaans verdween naar de achtergrond. D�*t deed hij in de plaats van de Corsicaanse vrijheidsstrijd te ontketenen...
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 april 2013 om 00:53. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#642 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
In de praktijk zaten we met een taalvrijheid waarbij de bestuurders zich de vrijheid toe eigenden om de bestuurden op te zadelen met een taaldwang. Een Franstalige grondwet waarvan de eerste officiële Nederlandstalige versie dateert van 1967 !! Een grondwet die bovendien niet afrekende met de Wet Le Chapelier: Citaat:
Jan met de Pet had daar niets aan. Een fraaie grondwet om U tegen te zeggen terwijl men in 1848 tijdens de Vlaamse Great Famine krepeerde van de honger in de Vlaanders. Waarover waren we hier aan het diskussiëren? Over het vermaldijde verlicht despotisme van Willem I. Welnu het Belgische repressief bewind ten opzichte van andersdenkende (orangisten) was geen haar beter voor de proletariër. Jan met de Pet zijn situatie zal pas verbeteren bij de afschaffing van de Wet Le Chapelier en de invoering van het algemeen enkelvoudig stemrecht. D�*t zijn mijlpalen in het demokratiseringsproces maar niet de invoering van de Belgische grondwet. Citaat:
Wat ge werkelijk wilt zeggen is namelijk dit:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 april 2013 om 01:44. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#643 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zag dat ze op een Nederlands tv rapstation beide vlaggen gebruiken. ![]() ![]() http://www.youtube.com/watch?v=eQdJo00jGCA Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 3 april 2013 om 09:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#644 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Rood lijkt mij eerder hun pet te zijn.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#645 | ||||||
Banneling
|
![]() [quote]
Citaat:
Daarbij komt dat in België wel degelijk taalvrijheid bestond want ze was ingeschreven in de Grondwet (en dit, juist als reactie op de gehate taaldwang van Willem I), maar is het de Vlaamse elite die faalde en naliet die taalvrijheid af te dwingen omdat ze zelf verfranst was. Op dat vlak kan men trouwens het lot van de Vlamingen wat vergelijken met dat van de Friezen. Indien de Friese elite zijn rol had gespeeld, dan had het niet moeten komen tot 'Kneppelfreed'. Citaat:
Overigens hield de wet Le Chapelier niet lang stand in België. Een goeie 30 jaar na de onafhankelijkheid van België werd ze reeds afgeschaft. Citaat:
Bovendien gebiedt de historische waarheid te zeggen dat er zelden zo’n grote hongersnood is geweest in Nederland als onder Willem I. Willem I, die zich ondertussen goed verrijkt had op kosten van de Nederlandse staat. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 3 april 2013 om 13:17. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#646 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Mijn moedertaal kan ik soms niet meer gebruiken in eigen streek. Winkelmeisjes in eigen dorp die me als een koe aanstaren als ik in mijn eigen volkstaal een vraag stel. Een taal die langzaam verdwijnt door het Vlaamse taalimperialisme. Neen, voor mij maakt het niks uit in welke vreemde taal ik moet communiceren. Of dat nu Frans of Nederlands is of in de toekomst Engels. Met geen enkele van die talen heb ik een emotionele band. Het zijn gewoon gemakkelijke communicatiemiddelen. Niet meer, niet minder. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#647 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Tenzij, ge mij die puur retorisch stelde bij wijze van provokatie... Tussen haakjes:Begin deze maand was ik in Kerken (tussen Venlo en Duisburg) voor een toneelstuk in 'Mundart'. Volgens de Wikikaartjes zou dat op de grens moeten liggen van Brabantisch en Limburgisch. 2° Maar als ge toch partij kiest, zoudt ge met nog meer reden kunnen stellen: als verzet tegen diegenen die de volksaard van de Limburgssprekenden in de provincie Luik gestolen hebben. ![]() Citaat:
Vooral verspeelt ge bij mij uw krediet door het niet tegelijkertijd te hebben over Duits en Frans taalimperialisme wat evenzeer de doodsteek voor het Limburgs betekent zij het dan in Wallonië en Duitsland. Dus schijn ik op te maken dat het hier niet zozeer gaat om het Limburgs als dusdanig maar om het Limburgs als een pionnetje op het schaaakbord van Vlaams volksnationalisme versus Belgisch staatsnationalisme. MAW de Belgicist komt hier weer uit de Limburgse mouw. Het is een internationaal fenomeen dat dialekten niet langer op kunnen tegen de standaardtaal. En in Vlaanderen hebben ze nog relatief lang stand gehouden. Vergelijk maar met Wallonië en het buitenland. Het is gewoon een soort van pseudointellektueel snobisme dat maakt dat men de volkstaal niet meer doorgeeft aan de kinderen. Heimatontrouw dus. Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 april 2013 om 22:10. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#648 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De eerste prille taalwet op voorstel van Edward Coremans komt er pas in 1873 regelde de taalkwestie in de strafrechtspleging in Vlaanderen. Het Nederlands wordt de hoofdtaal, hoewel pleidooien en strafvorderingen in het Frans mogen uitgesproken worden. Tenslotte verzinkt uw uitleg in het niets als men bedenkt dat Brussel nu een Nederlandstalige stad zou zijn geweest waren de Nederlanden één gebleven.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 april 2013 om 21:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#649 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Door het artikel 20 van de Belgische grondwet van 1831 dat de Belgen het recht toekent om zich te verenigen zonder dat dit recht aan enige preventieve maatregel kon worden onderworpen kwam op papier een einde aan alle beperkingen op de verenigingsvrijheid. De artikelen 414, 415 en 416 uit het strafwetboek van 1830 (Wet Le Chapelier) waren dus in strijd met het principe van vrijheid van vereniging vervat in de grondwet. Desondanks bleven deze bewuste artikelen behouden en werden ze zelfs veelvuldig toegepast door hoven en rechtbanken. Tijdens de periode van 1830 tot 1867 werden niet minder dan 1500 werknemers veroordeeld tot gevangenisstraffen voor de schending van artikel 415 van het Strafwetboek. Citaat:
Stakersposten bleven met andere woorden onwettig, waardoor efficiënte vakbondsakties de facto onmogelijk waren. De afschaffing van het coalitieverbod is echter een lege doos als men geen gebruik kan maken van het stakingswapen. Het is immers pas door te staken dat werknemers druk kunnen uitoefenen op de totstandkoming en de inhoud van sociale regelingen.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 april 2013 om 22:46. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#650 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Of die Orangisten zo'n minderheid waren zou ik niet zo stellig durven beweren. Hoe zat het trouwens met de grondwettelijke persvrijheid? En dat het materialisten waren...ach, de held van de revolutie, Depotter werd nadien zelfs Orangist....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 april 2013 om 22:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#651 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Bovendien was het Frans toen wat het Engels nu is. Iedereen wilde Frans praten en de elite plus een deel van de Vlaamse burgerij keek neer op het Vlaams of op de streektalen en dialecten. Trouwens, voor wat betreft het dédain voor onze dialecten, is dit nog steeds het geval in bepaalde Vlaamse middens. Zeer ten onrechte overigens. Want de dialecten behoren tot ons wezenlijk cultureel patrimonium. Deze taaltoestanden waren trouwens niet uniek voor België. Bijna alle nationale staten ijverden toen voor één landtaal. In Engeland was dit zo. Het Keltisch en/of Saksisch, bijvoorbeeld hadden geen schijn van kans meer en werden cultureel vermoord. In Frankrijk ziet men hetzelfde gebeuren met de streektalen al vanaf de Franse Revolutie. En vooral niet te vergeten : het Fries! De Friese taal die zeer stiefmoederlijk behandeld werd door de Nederlandse (lees: ‘Hollandse’ ) staat en zo goed als uitgestorven was. Deze taal werd pas op het nippertje van een cultureel afsterven behoed in de jaren ’50 van de vorige eeuw. Maar helaas, er is niets nieuws onder de zon. Wederom speelt de Vlaamse elite haar rol niet. Wederom verkwanselt zijn haar taal. Niet meer aan het Frans weliswaar maar aan het Noord-Nederlands. En dit door ons per se het gebruik van de ’je’ en de ’jij’ te willen opleggen en onze kinderen te verplichten ‘kwark’ te doen zeggen tegen onze sappige Vlaamse ‘platte kaas’. Daar hoor ik u nooit iets over zeggen. Spijtig genoeg! Maar zo kennen we de mensen van uw ingesteldheid dan weer. Laatst gewijzigd door system : 6 april 2013 om 13:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#652 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Wat is de betekenis van constitutioneel gewaarborgd als je het daarna nog ten aanzien van de regering moet gaan afdwingen? Moet dat dan met geweld gebeuren? Keurt u dat goed? Welke middelen heeft men anders?
![]() |
![]() |
#653 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 6 april 2013 om 14:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#654 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
"Ik zal wel eens sterven, maar mijn Code Civil zal nooit vergaan." En in zekere zin kreeg hij gelijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#655 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Deze taal is nooit weggeweest of uitgestorven. Het Friese taalgebied is en was daarvoor ook veel te groot. Fries is ook niet te vergelijken met het Keltisch of wat dan ook. Alhoewel er lange tijd de discussie was of Fries wel als een aparte taal gezien moest worden omdat de verwantschap met het Nederlands heel duidelijk zichtbaar is. Ook in de kuststreek van Holland werd vroeger Fries gesproken, maar heeft zich vermengd met het Frankisch Hollands.
![]() |
![]() |
#656 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#657 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#658 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Prima post. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#659 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Nu, maak u geen illusies. Willem I deed maar net hetzelfde in zijn VKN. Hij proclameerde het Nederduits als enige bestuurlijke taal. Het onmiddellijke gevolg was dat de Waalse besturen de Koninklijke ordonnanties kregen in het Nederduits en niet meer in het Frans. Natuurlijk verstonden de Walen de wetteksten niet, wisten niet goed wat er in stond. Maar Willem I trok zich daar maar weinig van aan. Immers het Nederduits was van nu af aan de enige bestuurstaal in heel zijn rijk en dus : ‘pour les Wallons la même chose’. Het gevolg was dat de ordonnanties niet goed uitgevoerd werden in Wallonië (de Walen begrepen ze niet) en uiteindelijk stemde Den Haag toe om samen met elke Nederduitse wettelijke tekst een beknopte samenvatting in het Frans mee te sturen van de wettekst zodat de Walen er toch iets van zouden snappen. Maar de wettelijke bindende tekst bleef de Nederduitse. Toen Belgiê onafhankelijk werd gebeurde het tegenovergestelde, wellicht deels uit reactie . Maar dat was slechts mogelijk omdat de Vlaamse elite het liet afweten en zijn taalrechten niet afdwong. Want die stonden ingeschreven in de Grondwet. Helaas, óók in een democratie worden de wetten niet altijd toegepast en moet men op zijn rechten staan. En blijven staan. Zo verdienen vrouwen voor hetzelfde werk nu nog altijd minder dan mannen. Dit blijkt uit relatief recente gegevens (2012). Hetgeen onwettelijk is. Laatst gewijzigd door system : 7 april 2013 om 13:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#660 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |