Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 juni 2013, 07:04   #641
Echte Waal
Staatssecretaris

Echte Waal's schermafbeelding

Standaard

Met die mislukte onderwijshervorming zal vlaenderen in armoede vallen.
Oud 5 juni 2013, 07:16   #642
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Echte Waal Bekijk bericht
wat kan jou het schelen dat iets wat niet bestaat, in armoede valt?

Ons interesseert wat het met Vlaanderen gaat doen en het Nederlandstalig onderwijs.
Oud 5 juni 2013, 08:31   #643
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het is nooit nul, maar u geeft opleidingen naast de kwestie en dat is dom houden.
U moet het doel nastreven en rond dat doel bijlessen geven. Bv iemand die schrijnwerk doet of elektriciteit...leer hem ook eens kosten analyse te maken, offerten te maken, aanbestedingen op te volgen, wetgevingen terzake.
Hier haal je wel een probleem aan dat misschien wel aan de basis van de moeilijkheden ligt.
Niet iedere jongen/meisje dat die opleidingen volgt, kan het aan om die zaken behoorlijk onder de knie te krijgen.
Maar er zijn er die dat wel kunnen, en mits wat groei en praktijkervaring, dit zeer goed gaan kunnen.
Is dit het verschil tussen technisch en beroeps ?

Maar het is wel de oorzaak dat onvoldoende ingelichte, of hardnekkig vooringenomen ouders weigeren hun kind naar die 'domste richtingen' te sturen.

Kijk eens naar de opleidingen voor kok.
Je hebt er die altijd zullen staan 'helpen', maar je hebt er die top-chef worden. En het zeer goed kunnen uitleggen, al dan niet in tv-programma's.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Nu leren ze dat niet maar wel dat mozes 40 jaar in de woestijn gelopen heeft en broeder jacob op hun blokfluit spelen en dat napoleon in waterloo gevochten heeft? What the fuck is dat voor onzin allemaal zeg?
De maatschappelijke en culturele bagage bijbrengen in het technisch en beroeps, is een ware kunst die helaas slechts weinige leerkrachten beheersen.
Op deze vlakken, voor deze jongens en meisjes, moet niet teveel kennis overgedragen worden, maar eer een soort van basiscultuur .. bla bla ... anderen zullen dit veel beter kunnen formuleren dan ik.

Eigenlijk zouden leerkrachten die dit kunnen, (die goed overweg kunnen in die richtingen en die daar er iets van kunnen bakken .... bla bla ...) een mooie bonus moeten krijgen ten opzichte van de leerkrachten in Grieks Latijn, waar de leerlingen zelf sponsen zijn die de leerstof met graagte zelf tot zich nemen ...

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2013, 10:48   #644
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik denk dat er niet veel afgeschaft wordt. Het wordt (doelbewust?) verkeerd voorgesteld. Het gaat hier uiteindelijk om een politieke strijd. .
Het is uiteindelijk geworden wat ik voorspeld had en wat De Morgen zeer goed samenvat:

"Grote hervorming onderwijs baart muis." (*)

(*)

Voorlopig dan toch.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 juni 2013 om 10:49.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2013, 11:08   #645
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U bevestigt wat u al eerder schreef: onderwijs wordt herleid tot een fabriek waar er individuen worden gekneed voor de arbeidsmarkt. Meer niet. Ideaal natuurlijk in bepaalde systemen: dan krijg je mensen die je uiteindelijk alles kunt wijsmaken buiten hun vakgebied. Manipuleerbare mensen.
Toch is en blijft onderwijs veel meer dan dat. En gelukkig maar!
Manipuleerbare mensen maken. Was dit niet voor (zeer) lange tijd het principe van het katholiek onderwijs?

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 juni 2013 om 11:10.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2013, 12:12   #646
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Ben je niet de mening toegedaan dat dat verkeerd is?
Dat is inderdaad verkeerd.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2013, 12:20   #647
frank1234
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
We nemen je op de proef. Een kind/adolescent, is sociaal, mondvaardig, maakt gemakkelijk contact, heeft twee linkse handen, bakt niets van latijn of wiskunde en wetenschappen, en heeft geen talent voor een kunstrichting. Waar is hij dan wel goed voor en in welke richting/onderwijstak steek je hem.
technische richting Zorg
frank1234 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2013, 12:28   #648
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Eigenlijk is dat een rare redenering. U duwt uw kind in een bepaalde richting, waarvoor het ogenschijnlijk ook geen belangstelling heeft. U merkt immers op dat u niet voor een technische richting wil gaan, omdat hij geen interesse ervoor toont. Alleen, toont hij dan enige belangstelling voor Latijn? Voor economie? Voor moderne talen?

Mij lijkt daarbij dat een ouder zijn kinderen wel goed kan kennen en diens vaardigheden weet te omschrijven. Reeds in de kleuterklas kan men bij bepaalde kinderen zien of ze eerder naar het abstracte dan wel het concrete neigen.
Ik zal het anders formuleren. Mijn zoon (14) is onze jongste. Hij heeft vier oudere zusters. Bij die vier hadden we altijd tenminste een vermoeden van wat ze later graag zouden willen doen of van wat hen boeit. Bij mijn zoon is dat niet het geval. Zelf weet hij het niet. Kwa begaafdheid zit hij in de middenmoot. Ik heb hem vaak betrokken bij de technische klusjes thuis : het interesseert hem niet. Het enige dat ik met zekerheid weet is dat hij geen boekenworm is.

Wat ik met dit voorbeeld duidelijk wou maken is dat je het soms gewoon niet weet. En als je het niet weet, dan is ASO de veilige keuze. Omdat het alle deuren voorlopig open houdt.
Oud 5 juni 2013, 12:31   #649
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Echte Waal Bekijk bericht
Dat vlaanderen in armoede zal vallen, zal dan wel een feit zijn. Alleen zal het wat vertraagd zijn, door de mislukte onderwijshervorming.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2013, 12:35   #650
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door frank1234 Bekijk bericht
technische richting Zorg
Met twee linkse handen? Wat dacht u van (handels-)vertegenwoordiger?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2013, 12:53   #651
frank1234
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Met twee linkse handen? Wat dacht u van (handels-)vertegenwoordiger?
beetje kuisen, iemand wassen , aankleden , ...
zal iedereen wel kunnen qua handigheid.
frank1234 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2013, 12:59   #652
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
De vakken die u opnoemt om te schrappen zijn vakken die in bepaalde omstandigheden veel geld kunnen opbrengen. Ik heb er geen probleem mee dat u ze wil afschaffen, maar het resultaat zal wel zijn dat het enkel in het voordeel zal spelen van de rijkere mensen.
Met die ene uur muziek per week leren de leerlingen wat met een blokfluit prutsen. Dat kan misschien de aanleiding om met muziek kennis te maken maar wie echt aan muziek wil doen zal dat zowiezo buiten de schooluren moeten doen. Anderzijds zijn de meeste muziekacademies kosteloos.

De wiskunde die je op school leert is een vereiste om aan ingenieurstudies te beginnen, maar je kan perfect masterstudies in theologie aanvangen zonder één les godsdienst te hebben gevolgd tijdens je schoolloopbaan. Idem ditto voor tekenen (behalve technisch tekenen), en muziek. Maw het zijn vakken die je kan schrappen zonder deuren te sluiten voor de kinderen.

Met de vrijgemaakte tijd kan je bovendien enorm nuttige dingen doen. Je zou bijvoorbeeld geleide studietijd kunnen voorzien wat de leerlingen zou toelaten om nog binnen de schooluren hun taken af te werken. Dat is een heel concret voordeel voor de minder bevoordeelde gezinnen, gescheiden ouders en leerlingen met weinig zelfdiscipline.

We motgen niet vergeten dat de school ooit enkel diende om te leren lezen, rekenen en schrijven. Vandaag doen de scholen zoveel meer maar blijkt nu dat de kinderen minder goed lezen, schrijven en rekenen.
Oud 5 juni 2013, 13:20   #653
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ideaal natuurlijk in bepaalde systemen: dan krijg je mensen die je uiteindelijk alles kunt wijsmaken buiten hun vakgebied. Manipuleerbare mensen.
Je ziet niet in dat een algemeen vormend onderwijs OOK manipuleerbare mensen kan produceren indien het enkel dient om de hersenen in een bepaalde zin te formateren.

Een Amerikaanse tiener anno 1776 spendeerde veel minder tijd op de schoolbanken dan zijn moderne tegenhanger maar dat heeft de Amerikanen niet belet om in opstand te komen en de meest merkwaardige democratie ooit (in theorie althans) op te bouwen.

Het risico op Brave New World toestanden is volgens mij kleiner indien het onderwijs afziet van het idee dat het van een kind een mens moet maken. Ik vertrouw de staat immers niet.
Oud 5 juni 2013, 13:25   #654
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama Bekijk bericht
Ik denk dan aan vakken als godsdienst (daar bestaan kerken voor), muzikale opvoeding (daar bestaan muziekscholen voor), esthetica (daar bestaan musea voor) en plastische opvoeding (daar bestaan tekenacademies e.d. voor). Dat zijn stuk voor stuk interessevelden die veeleer in de privésfeer thuis horen. Ik zie het als een taak van de ouders, en dus niet van de scholen, om hun kinderen in contact te brengen met cultuur. Bovendien levert geen van deze vakken kennis en/of vaardigheden op die noodzakelijk zijn om goed te kunnen functioneren in de maatschappij...
Als "we" willen dat ALLE hier opgroeiende kinderen in contact komen met (de hier als 'essentieel' beschouwde) cultuur, moeten "we" wel via de school werken. Tenminste toch tot op het ogenblik dat "we" sommige ouders gewoon kunnen (en durven te) vervangen.

Ik spreek vanuit de ervaring die de (nu net iets meer dan 10 jaar durende) praktijk mij opleverde.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2013, 13:51   #655
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Met die ene uur muziek per week leren de leerlingen wat met een blokfluit prutsen. Dat kan misschien de aanleiding om met muziek kennis te maken maar wie echt aan muziek wil doen zal dat zowiezo buiten de schooluren moeten doen. Anderzijds zijn de meeste muziekacademies kosteloos.
Gratis?

Ik dacht dat die tarieven door de Vlaamse overheid vastgesteld zijn. En dus overal gelijk. Voor 2012/2013 vind ik deze bedragen.:
Citaat:
Inschrijvingsbedrag

Volwassenen 225 €
(verminderd tarief) 145 €
Jongeren t/m 17 jaar (op 31.12.’11): 65 €
(verminderd tarief) 45 €

65 euro voor kinderen is m.i. niet gratis. Maar wat geeft dat volgend schooljaar?

Citaat:
Onlangs lanceerde het kabinet-Smet ook een nota over de financiering van het plan. Daarin wordt een verdubbeling van de inschrijvingstarieven voorgesteld. Nu betaalt een min-achttienjarige 60 euro en een volwassene 197 euro, plus tien �* twintig euro kopieer- en materiaalkosten. In het voorstel wordt het jeugdtarief opgetrokken tot 120 euro en het volwassenentarief tot 365 euro, ook weer plus onkosten. Een nieuwe tussencategorie, de 18- tot 25-jarigen, zou 185 euro betalen. Net als nu zullen er sociale tarieven zijn en korting voor een tweede kind, maar het huidige studententarief (114 euro) valt weg.
Sommige ouders hebben het geluk dat er een fanfare of harmonie in de gemeente muziekonderwijs inricht aan een laag tarief of zelfs helemaal gratis. Dankzij de inspanningen van vele vrijwilligers.

Daarbuiten heeft muziekonderricht in de scholen het voordeel dat sommige minder goede leerlingen ervaren dat zij in dit vak uitblinken terwijl de primussen in andere leervakken daarvan niks bakken. Dat lijkt me niet onbelangrijk voor het gevoel van eigenwaarde van sommige leerlingen. Maar ook om sommige door ouders/leerkrachten over het paard getilde studenten met de voeten op de grond te houden.
Oud 5 juni 2013, 15:45   #656
abramis brama
Parlementslid

abramis brama's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kortom, de school is geen huis van kennen en kunnen. Louter nog van kunnen, en dan nog alleen dat "kunnen" dat onmiddellijk inzetbaar is in het economisch leven. M.a.w. hier worden idioten afgeleverd.
Hoe dat zo ? Algemene kennis blijft uiteraard belangrijk. Geschiedenis, aardrijkskunde en biologie zou ik bijvoorbeeld NIET schrappen. Maar zeg nu zelf : welke meerwaarde hebben tekenlessen op school, welke waarde hebben muzieklessen, welke waarde hebben estheticalessen, en wat is de zin of de onzin van een achterhaald vak als godsdienst ?

In mijn ogen zijn de ouders de aangewezen personen om een kind te stimuleren tot tekenen, schilderen, een instrument te leren bespelen, etc...
Want wat gebeurt er nu ? Nu verprutsen kinderen een halve lesdag per week aan dat soort vakken, met de bedoeling hen warm te maken voor artistieke uitingen. Dat haalt echter niets uit als de ouders daar thuis verder niets mee doen. Ik ben ervan overtuigd dat het aanbod van deze vakken op school nauwelijks verschil maakt. Ouders die hun kinderen in de huidige omstandigheden stimuleren om expressief bezig te zijn, zouden dat ook doen mochten die vakken niet op school aangeboden worden. En vice versa.
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken".
abramis brama is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2013, 15:49   #657
abramis brama
Parlementslid

abramis brama's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht

Met de vrijgemaakte tijd kan je bovendien enorm nuttige dingen doen. Je zou bijvoorbeeld geleide studietijd kunnen voorzien wat de leerlingen zou toelaten om nog binnen de schooluren hun taken af te werken. Dat is een heel concret voordeel voor de minder bevoordeelde gezinnen, gescheiden ouders en leerlingen met weinig zelfdiscipline.
Voila. En dat maakt dan weer tijd vrij thuis, waardoor ze daar meer de ruimte hebben om zich te ontplooien. Meer tijd en ruimte dus om bvb. échte muzieklessen te volgen, of échte tekenlessen, of te sporten.
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken".
abramis brama is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2013, 15:59   #658
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Daarbuiten heeft muziekonderricht in de scholen het voordeel dat sommige minder goede leerlingen ervaren dat zij in dit vak uitblinken terwijl de primussen in andere leervakken daarvan niks bakken. Dat lijkt me niet onbelangrijk voor het gevoel van eigenwaarde van sommige leerlingen. Maar ook om sommige door ouders/leerkrachten over het paard getilde studenten met de voeten op de grond te houden.
Op diezelfde manier zou het ook goed zijn als men reeds op de lagere school zou beginnen met aandacht voor techniek. Als men daarbij ook nog het BSO/TSO opwaardeert met medewerking van de bedrijfswereld (materiaal, machines, stages en leercontracten) zou dat al een grote stap zijn om het stigma van BSO/TSO weg te werken.

Ik vind ook dat je in de vakopleidingen bepaalde algemene vakken (aardrijkskunde, biologie en talen) MOET behouden. Je kan er niet van uit gaan dat jongeren van thuis uit gestimuleerd worden om die algemene kennis op te doen, en iemand die bij wijze van spreken niet weet waar Parijs ligt, krijgt sowieso het etiket van een dommekloot, hoe goed hij ook kan timmeren of lassen.

Laatst gewijzigd door Johan217 : 5 juni 2013 om 16:07.
Johan217 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2013, 16:49   #659
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Als "we" willen dat ALLE hier opgroeiende kinderen in contact komen met (de hier als 'essentieel' beschouwde) cultuur, moeten "we" wel via de school werken. Tenminste toch tot op het ogenblik dat "we" sommige ouders gewoon kunnen (en durven te) vervangen.
Ik denk dat velen daarmee akkoord zullen gaan. Je moet echter altijd ergens een lijn trekken. Sommige lessen zijn in dat opzicht veel belangrijker dan anderen. Geschiedenis, Nederlands, edm, dat moet gewoon. Maar dat uurtje muzikale opvoeding ? Modelhuisjes bouwen in de les "technologische opvoeding" (of hoe heet het nu weer) ?

En trouwens, als je de opgespaarde uren besteedt aan geleide en verplichte studie bvb dan bevorder je net wat jij voor ogen hebt. De buitenlanders zullen beter leren en werken op school dan thuis waar niemand Nederlands begrijpt.
Oud 5 juni 2013, 16:49   #660
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 Bekijk bericht
Op diezelfde manier zou het ook goed zijn als men reeds op de lagere school zou beginnen met aandacht voor techniek. Als men daarbij ook nog het BSO/TSO opwaardeert met medewerking van de bedrijfswereld (materiaal, machines, stages en leercontracten) zou dat al een grote stap zijn om het stigma van BSO/TSO weg te werken.
Idd

Bv tijdens de tekenles of de muziekles. Waarom de kinderen geen eenvoudig muziekinstrument laten bouwen?
http://www.youtube.com/watch?v=iEqAy-hWfaM
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be