![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#641 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Net zoals ook de toenmalige West-Vlaming totaal onbegrijpelijk zal geklonken hebben voor iemand uit het Pajottenland of de Maaskant. M.a.w. op dat vlak ging het niet om een Hollands-Vlaamse tegenstelling, maar een tussen vele dialecten in het grote Nederlands taalgebied. Over de politieke grenzen heen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#642 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In 2011 schreef ik reeds: Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#643 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Volgens uw redenering spreken die mensen dus geen Duits. Hetzelfde met het heel moeilijke dialect van Oberwallis, waar we steeds op vakantie gaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#644 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zoals al eerder gezegd: u draait als een windhaan. Vandaag dit, morgen iets anders. Ik gaf u een verwijzing. U bent genoeg bedreven in het googlen. Dus kunt u ook wel eens teksten bovenhalen en vergelijken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#645 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarnaast betekent een standaardtaal altijd een keuze. Het Standaardduits vormt ook een normering. U zal geen Oostenrijker vinden die zijn taal niet als Duits beschouwt, ook al weet hij dat de norm niet in zijn land wordt bepaald maar wel in het grote buurland. Ook al gebruikt hij hier en daar eigen woorden, hij beseft de taaleenheid. Bij deze: verkavelingsvlaams en AN staan veel dichter bij elkaar, dan de afstand tussen Standaardduits en wat gangbaar is als normtaal in Oostenrijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#646 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waar u oostindisch doof en moedwillig blind voor blijft is het reeds herhaaldelijk aangehaald feit dat de uitspraakverscheidenheid binnen het Nederlands taalgebied niet groter is dan hetgeen we aantreffen in het Duits taalgebied of het Engels. Geen enkele Engels-spreker buiten Engeland ziet daar een reden in om zijn versie van het Engels als "een andere taal" te gaan beschouwen. Idem voor wat het Duits betreft. Het wordt dus hoog tijd dat je ophoudt met jouw eindeloos geneuzel omtrent dat "elkaar niet begrijpen". Niemand maalt daarom. Een nichtje van mij is gehuwd met een Schotse ex-patriate. Telkenmale ik een conversatie heb met die lieve man moet ik mij tot het uiterste inspannen om zijn Engels te begrijpen. Nochtans is het Engels voor mij zo goed als een tweede taal. En die Schot zegt helemaal niet dat hij "Scottish" spreekt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#647 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#648 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 3 oktober 2014 om 22:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#649 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En voor u het vergeet of onder de mat wil vegen: er werd natuurlijk ook in Nederland "Brabantsch" en zelfs "Vlaamsch" gesproken. Niet alleen in de zuidelijke Nederlanden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#650 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#651 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En grappig trouwens hoe u die ge/gij opblaast tot gigantische proporties. U zou eens moeten weten hoe vele malen groter de verschillen zijn tussen normtaal in Duitsland en Oostenrijk... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#652 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#653 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik stel me altijd de vraag: stel nu dat in die tijd de burgemeester van Gent op bezoek ging bij de burgemeester van Leuven. Welke taal spraken die? Waarschijnlijk Frans. Maar als ze overschakelde naar het Vlaams, welk Vlaams spraken ze dan? Laatst gewijzigd door Het Oosten : 3 oktober 2014 om 22:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#654 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Over het aspect perceptie hebben we het trouwens al gehad. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#655 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 3 oktober 2014 om 22:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#656 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#657 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En welk Vlaams spraken die burgemeesters dan volgens u? Want ze moeten mekaar toch wel hebben kunnen verstaan natuurlijk in een gezellige babbel en/of aan een uitgebreide dis.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 3 oktober 2014 om 22:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#658 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#659 |