Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 januari 2015, 15:58   #641
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Proficiat Jan VDB waar je schrijft dat Arabisch schrift een soepel schrift is waar je naar believen kan inkorten en combineren. Ik begin zo halvelings te vrezen dat jij een re-incarnatie bent van Polle Pens; de Brusselse worstendraaier die vond dat "trôp teveel was".
Dat vind ik ook na deze topic doorgenomen te hebben. Ik zal dus maar niet beginnen met bijbel-studies of met de koran want van dat soepel Arabisch schrift krijg ik serieuze hoofdpijn vrees ik.
En ja; ik kort ook veel in. Was waarschijnlijk ook een geschikt Bijbel-schrijver geweest.
Wat denk je bijvoorbeeld over de afkorting "Lat-relatie"? (een voorbeeldje)
Wel ik begrijp daaronder de afkorting "Latente Agressieve Terreurverhouding".
Vatbaar dus voor dubbele interpretatie.
Voor de rest waag ik mij niet aan deze zinloze Arabische discussie.
Soepel eenvoudig voor sommigen maar teveel ingekort en gecombineerd voor anderen.
Maar..........of al dit proza iets zal oplossen denk ik niet.
Er is en blijft gewoon een verschil tussen "alles geloven" of "iets niet geloven".
En na deze discussie kom ik er nog niet uit welke van de twee versies nu wel de geloofwaardige zou zijn. Erg he? Daarom kies ik in zulk geval steeds de gemakkelijkste oplossing en die is :"in mijne zetel gaan zitten en liefst geen proza in Arabisch schrift gaan lezen."
Al die haarklieverij is niet aan mij besteedt.
Maar ik ben dan ook maar een werkman; een van de 99 op honderd waar de enige resterende slimme voor opdraait. Nog zo'n onrechtvaardige kronkel van die zo gezegde God. Waarom moet die slimme mee opdraaien voor de stommiteiten van die 99 anderen?
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2015, 16:15   #642
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik neem in deze discussie de koran in die zin aan als waar omdat de zogenaamde woorden van Allah in de tijd van Mohammed al aanwezig waren en voor een goed deel opgetekend. Daar vertrekken we van.
Dat is wel een heel ander argument dan wat u tot nu toe altijd aanhaalde, nl. de koran is het woord van Allah.

Nu heet het dat die woorden "al in de tijd van Mohammed aanwezig waren en voor een goed deel opgetekend". Merkwaardig dat u dit nu aanneemt, terwijl kritische stemmen die ook de hadiths in vraag stellen, eveneens de koran zelf in vraag stellen.

Toch merkwaardig dat u dit dan niet doen. Om de hadiths af te wijzen, schermde u eerder met Henri Lammens. Wel, deze geestelijke liet niet al te hoog op over de historische waarde van de koran. Komt naar nog bij dat er op een bepaald ogenblik een bepaalde tekst werd "vastgezet", waarbij dan alle afwijkende, onvolledige korans of losse onderdelen (op leder, bot...) werden verzameld om te worden verbrand. Hoe kunt u dan de zekerheid uitdrukken dat de huidige korantekst wel historiciteit biedt die schijnbaar volgens u de hadiths missen? Ook een interessante vraag in het licht van een in Jemen recent ontdekt koranexemplaar dat schijnbaar van voor die periode dateert en belangrijke verschillen laat zien met de tekst die sedert Oethman wordt verspreid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2015, 16:27   #643
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bovendien krijgt men soms de indruk dat de hadiths belangrijker zijn dan de koran. Iets waarvoor Omar zo bevreesd was ( tenminste , volgens uw hadith én in de veronderstelling dat deze hadith de historische waarheid inhoudt...). En vooral daar gaat het bij om.
Omar staat niet boven Mohammed. Daarnaast is het - u kan het echt niet laten, he?! - niet "mijn" hadith. Het is een hadith die meerdere keren bij Boekhari alsook Moeslim voorkomt. Ongetwijfeld ook bij andere, maar dat zou ik eens moeten nagaan.

Indien u echter de geëigende benadering van de koran wilt bekijken zoals dat gebruikelijk is onder moslims, dan zult u toch moeten aanvaarden dat ze deze denkwijze "sola scriptura" niet volgen.

Henri Lammens aarzelt in zijn boek niet te spreken over de soenna in termen van "la révélation orale" (aan het begin van hoofdstuk 2). Wat verder in zijn boek geeft hij de moslimtheologie weer als hij schrijft dat de soenna "la seconde source doctrinale et disciplinaire". Dan gaat hij daar uitgebreid op in.

U mag nu wel afkomen met dit of dat over de soenna, eigenlijk is dat allemaal van geen enkel belang als je de visie van de islam hierop wil meegeven. Daarom ook schreef ik al eerder dat dit allemaal mooi gepraat is dat ongetwijfeld als muziek in de oren van bepaalde westerlingen klinkt, maar voor het overige bijzonder ver afstaat met wat het islamitisch geloof uitmaakt.
Oud 26 januari 2015, 16:30   #644
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
Waarom moet die slimme mee opdraaien voor de stommiteiten van die 99 anderen?
Schitterend !!
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2015, 22:24   #645
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht

U mag nu wel afkomen met dit of dat over de soenna, eigenlijk is dat allemaal van geen enkel belang als je de visie van de islam hierop wil meegeven. Daarom ook schreef ik al eerder dat dit allemaal mooi gepraat is dat ongetwijfeld als muziek in de oren van bepaalde westerlingen klinkt, maar voor het overige bijzonder ver afstaat met wat het islamitisch geloof uitmaakt.
Gij hebt toch een kromme manier van denken.

Als er een discussie is over UFO's, gaat gij dan ook zeggen dat het enkel belangrijk is wat de UFO believers erover zeggen, en dat de niet-believers 'er mooi over kunnen praten' , en dat het 'voor het overige bijzonder ver afstaat met wat het geloof in UFO's uitmaakt'.

Mohammed heeft nooit bestaan, de Hadith is onzin. Wat de moslims erover denken maakt het niet 'meer of minder' waar. Het is gewoon niet waar en hoe meer dat we dat herhalen hoe beter!

UFO's bestaan niet, Yeti's bestaan niet. Profeten bestaan niet. Opperwezens bestaan niet en Elvis bestaat ook niet meer.

Waar gij u allemaal mee bezighoudt! Hebt gij geen hobby's of nen hond die ge kunt uitlaten?
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2015, 22:29   #646
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Mohammed heeft nooit bestaan, de Hadith is onzin. Wat de moslims erover denken maakt het niet 'meer of minder' waar. Het is gewoon niet waar en hoe meer dat we dat herhalen hoe beter!
Gewoon stellen met "het is geen waar" maakt intellectueel niet veel indruk, hoor. U zult toch met wat meer achtergrond moeten komen. Waarom denkt u bijvoorbeeld dat Mohammed nooit heeft bestaan?
Oud 27 januari 2015, 08:47   #647
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gewoon stellen met "het is geen waar" maakt intellectueel niet veel indruk, hoor. U zult toch met wat meer achtergrond moeten komen. Waarom denkt u bijvoorbeeld dat Mohammed nooit heeft bestaan?
Of Mohammed nu heeft bestaan of niet wil ik even in het midden aan en dat eens nader onderzoeken. Voorlopig neem ik aan dat hij heeft bestaan.

Toch moeten we vaststellen dat de bronnen over het bestaan van Mohammed vrij laat verschijnen. Er blijft met andere woorden veel mist hangen rond het ontstaan van de islam en de koran.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 januari 2015 om 08:51.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2015, 09:20   #648
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Of Mohammed nu heeft bestaan of niet wil ik even in het midden aan en dat eens nader onderzoeken. Voorlopig neem ik aan dat hij heeft bestaan.

Toch moeten we vaststellen dat de bronnen over het bestaan van Mohammed vrij laat verschijnen. Er blijft met andere woorden veel mist hangen rond het ontstaan van de islam en de koran.

Een andere vraag is: was Mohammed nu geletterd of niet? Indien niet, wie tekende dan de revelaties op van Allah aan Mohammed? Werden er later geen revelaties toegevoegd op naam van Mohammed?

Enz. enz.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 januari 2015 om 09:24.
Oud 27 januari 2015, 09:24   #649
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Leest ge mijn post nooit ? Heb ik je daar al niet genoeg motieven voor gegeven? En als je de tekst niet zo goed kunt volgen, probeer eens het Youtube demo'tje.
En anders, steek hier je ( klein ) licht eens op:

http://en.wikipedia.org/wiki/G%C3%BCnter_L%C3%BCling
http://en.wikipedia.org/wiki/Gerd_R._Puin
http://en.wikipedia.org/wiki/Karl-Heinz_Ohlig
http://nl.wikipedia.org/wiki/Christoph_Luxenberg
http://en.wikipedia.org/wiki/Sergio_Noja_Noseda
http://de.wikipedia.org/wiki/Good_Bye_Mohammed

Laatst gewijzigd door Aton : 27 januari 2015 om 09:26.
Oud 27 januari 2015, 10:14   #650
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is wel een heel ander argument dan wat u tot nu toe altijd aanhaalde, nl. de koran is het woord van Allah.

Nu heet het dat die woorden "al in de tijd van Mohammed aanwezig waren en voor een goed deel opgetekend". Merkwaardig dat u dit nu aanneemt, terwijl kritische stemmen die ook de hadiths in vraag stellen, eveneens de koran zelf in vraag stellen.

Toch merkwaardig dat u dit dan niet doen. Om de hadiths af te wijzen, schermde u eerder met Henri Lammens. Wel, deze geestelijke liet niet al te hoog op over de historische waarde van de koran. Komt naar nog bij dat er op een bepaald ogenblik een bepaalde tekst werd "vastgezet", waarbij dan alle afwijkende, onvolledige korans of losse onderdelen (op leder, bot...) werden verzameld om te worden verbrand. Hoe kunt u dan de zekerheid uitdrukken dat de huidige korantekst wel historiciteit biedt die schijnbaar volgens u de hadiths missen? Ook een interessante vraag in het licht van een in Jemen recent ontdekt koranexemplaar dat schijnbaar van voor die periode dateert en belangrijke verschillen laat zien met de tekst die sedert Oethman wordt verspreid.
Helemaal niet. Ik heb nooit iets anders gesteld. Ik heb altijd gesteld dat de Koran(of toch een gedeelte ervan) het eerste was, de woorden van Allah waren (voor de moslims), en dat de hadiths later zijn gekomen. En zelfs véél later.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 januari 2015 om 10:18.
Oud 27 januari 2015, 10:25   #651
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Helemaal niet. Ik heb nooit iets anders gesteld. Ik heb altijd gesteld dat de Koran(of toch een gedeelte ervan) het eerste was, de woorden van Allah waren (voor de moslims), en dat de hadiths later zijn gekomen. En zelfs véél later.
Hij is duidelijk wat moeilijk van begrip. Wat geduld mee hebben.
Oud 27 januari 2015, 11:17   #652
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

U maakt een amalgaam van alles. U schermt steeds met de hadith. In die context zei ik dat de islamkenner en Jezuïet Lammens de hadiths verwierp.

Bovendien vat u het nog steeds niet. De moslims zwaaien met de Koran als zijnde de woorden van Allah. Mij goed. Maar daarnaast komen ze ook aanzwaaien met hadiths waarvan we weten dat ze lang na de koran zijn ontstaan en berusten op overleveringen in de zin van: die weet van die dat Mohammed dat heeft gezegd volgens die... De koran of gedeelten van de koran zouden opgetekend zijn rond 650.En de hadith is maar een nevenprodukt van de koran die een 200 jaar later het licht zag.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 januari 2015 om 11:20.
Oud 27 januari 2015, 11:52   #653
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De koran of gedeelten van de koran zouden opgetekend zijn rond 650.En de hadith is maar een nevenprodukt van de koran die een 200 jaar later het licht zag.
Sterker nog : Gedeelten uit de Koran bestonden reeds in de 4e eeuw in het Aramees en Grieks. De Koran in zijn huidige vorm dateert eind 8e eeuw en is vele malen geredigeerd. Een van de redenen hiervoor is dat het Arabisch in de 7e eeuw nog niet bestond.
Oud 27 januari 2015, 12:00   #654
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Ge staat aan 't verkeerde hol te keffen.

Ga de mohamedanen wijzer maken, ook in hun paradijzen zou je 't goede nieuws kunnen gaan verkondigen.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2015, 12:25   #655
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U maakt een amalgaam van alles. U schermt steeds met de hadith. In die context zei ik dat de islamkenner en Jezuïet Lammens de hadiths verwierp.
Ongetwijfeld, maar dat is niet aan de orde als je wil nagaan welke visie de rechtsscholen van de islam erop nahouden als het gaat om de verhouding tussen koran en soenna.
Oud 27 januari 2015, 12:30   #656
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bovendien vat u het nog steeds niet. De moslims zwaaien met de Koran als zijnde de woorden van Allah. Mij goed. Maar daarnaast komen ze ook aanzwaaien met hadiths waarvan we weten dat ze lang na de koran zijn ontstaan en berusten op overleveringen in de zin van: die weet van die dat Mohammed dat heeft gezegd volgens die... De koran of gedeelten van de koran zouden opgetekend zijn rond 650.En de hadith is maar een nevenprodukt van de koran die een 200 jaar later het licht zag.
Euh, dat stel ik nu al de hele tijd: de moslims lezen de koran in de soenna. Niet de koran alleen. Alleen doen ze niet zo relativerend over de betrouwbare hadithverzamelingen als u probeert te suggereren. In de zogenaamde "Oesoel al-fikh" worden hadiths geduid als relevante en zelfs stringente uitleg bij de koran.
Oud 27 januari 2015, 12:31   #657
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

... waarmee u dus ook twijfels uit over de koran en niet alleen de hadith.
Oud 27 januari 2015, 12:34   #658
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een andere vraag is: was Mohammed nu geletterd of niet? Indien niet, wie tekende dan de revelaties op van Allah aan Mohammed? Werden er later geen revelaties toegevoegd op naam van Mohammed?

Enz. enz.
De toetsing van de betrouwbaarheid van de hadith gebeurt op basis van twee criteria. Er is enerzijds de toetsing van de lijn van de vertellers en anderzijds de inhoud van de hadith in relatie tot de koran. Hierdoor komt tot de zogenaamde "onbetwiste hadithverzameling".

Zo zien moslims dat.

Hoe westerlingen vervolgens de hele zaak keren en draaien, zal bij de meeste gewoon irrelevant zijn.
Oud 27 januari 2015, 12:35   #659
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Helemaal niet. Ik heb nooit iets anders gesteld
Uw argument luidde weldegelijk: "De koran is het woord van Allah".
Oud 27 januari 2015, 13:10   #660
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Enz. enz.
Mohammed zou wel een schrijver hebben gehad. Een secretaris a.h.w. Ik las ooit dat hij afvallige werd omdat Mohammed zelf veranderingen aanbracht aan een voordien rechtstreeks door Allah doorgeseinde tekst.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be