Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 februari 2019, 10:55   #641
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
Ik ben heeeel kwaad. Dit was duidelijk een Politieke Staking met de bedoeling zoveel mogelijk schade aan te richten. Vandalisme dus. De vakbond heeft inderdaad "recht op staken", maar ik heb ook "recht op werken". Hun recht hebben ze gisteren afgedwongen maar mijn recht hebben ze met bedreigingen geweigerd. Als ze denken dat ze "het nu nekeer goed gezegd" hebben zijn ze zwaar abuis. Die beseffen niet hoeveel schade op korte en zeker op lange termijn ze aangericht hebben. Binnenkort komt de rekening en dan gaan ze weer kwaad zijn omdat tenslotte iemand die schade toch gaat moeten betalen.
Was de 'staking' in bepaalde gevallen ook geen milieuverontreiniging?

Paletten in brand, vuurtje stook, afval, heftig rokende BBQ's, plastiekafval ...

Nu hoor je die van het milieu ineens niet meer of zijn die het zwijgen al opgelegd geweest?

De actie van een man die een pamflet uitdeelde aan de passerende autobestuurders maar ze ook gewoon door liet rijden, die kon ik nog smaken.

Misschien zijn er véél mensen niet echt tegen waarom men juist staakt maar de manier waarop ...

In sommige gevallen maakt de manier waarop anderen boos ende kwaad.

Laatst gewijzigd door Universalia : 14 februari 2019 om 10:58.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2019, 10:56   #642
Guinevere
Banneling

Standaard

Citaat:
Héla héla, geen kwaad zeggen van den Aldi hoor, die verkopen geen droog brood.
Inkopen doen bij A.H.. Daar is het 3 voor 1...…….De rest kun je halen bij Kruitvat. 2 voor 1 ;
Aldi brood is idd droog en niet te vreten; ik ga nu naar de lidl, hoor. Veel beter en quasi dezelfde prijs.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2019, 10:59   #643
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Aldi brood is idd droog en niet te vreten; ik ga nu naar de lidl, hoor. Veel beter en quasi dezelfde prijs.
Daar sluiten er de laatste tijd precies veel van, Lidl winkels.
Oud 14 februari 2019, 11:03   #644
Guinevere
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik zal om te beginnen ook naar mezelf kijken.

een woning op één (of anderhalf loon) kopen kon dertig jaar geleden ook al niet zonder dat je daar ramen, elektriciteit, verwarming, keuken en badkamer aan moest vernieuwen.

lees gewoon het artikel, wat jij 'de loonslaven' noemt is de categorie in de maatschappij die er de afgelopen vijf jaar het sterkst op VOORUIT ging.

bovendien wordt voor volgend jaar 3,8 index verwacht en er was een akkoord om daarbovenop 0.8% loonsverhoging te geven, dat is het akkoord waar de vakbonden van wegliepen ... men loopt dus weg van 4,6% verhoging ... om wat te bereiken eigenlijk??

de conclusie dat dit geen economische staking was maar een puur politieke met een leugenachtige campagne met het oog op mei2019 lijkt mij alvast veel realistischer en logischer.
Wil je nu zeggen dat we niet kunnen sparen? Dat is idd het probleem...

Economie en politiek zijn sowieso met elkaar verweven. En als je vakbonden links vindt, het zij zo, dan ben ik ook links.

Laatst gewijzigd door Guinevere : 14 februari 2019 om 11:04.
Oud 14 februari 2019, 11:04   #645
Guinevere
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Daar sluiten er de laatste tijd precies veel van, Lidl winkels.
Oud 14 februari 2019, 11:06   #646
TREBRON
Europees Commissaris

TREBRON's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen van beide, ik kijk om te beginnen naar mezelf. Nog niet zo lang geleden kon je met één loon een huis kopen, zeker als er nog deeltijds iemand bij werkte. Nu gaat dat bijna niet meer, en als je nog iets goedkoop vindt, heb je er nog duizenden euro's kosten aan. Alles wordt duurder en het gros van de loonslaven kan in verhouding niet eens bij blijven, laat staan, meer kopen. We moeten alllemaal maar geen telecom abonnement, televisie, iPhone, auto, huis,... willen en leven als in de Grote Depressie of wat?
"Nog niet zo lang geleden" moesten wij ook met 2 "voltijds" gaan werken. Om met één of met één en een half inkomen aan een huis te geraken moet je "een dikke pree" hebben.
Een huis koop je volgens uw eigen inkomen, niet volgens het inkomen van uw vrienden en dat wordt vaak vergeten.
Huizen van vroeger kunnen ook niet vergeleken worden met deze van nu. Vroeger had je 4 muren en een dak , nu moet er alles op en aan zijn met een met stereo en TV uitgeruste badkamer, een keuken van Donald Muyle nog een Jacuzzi buiten en een sauna in de hoek;
Dan hebben wij nog moeten lenen aan 12% tegenover 3.5% vandaag.
Kom me nu niet vertellen dat je toen 13% interest kreeg want dat was alleen voor de mensen die niet gebouwd en geleend hadden.

Laatst gewijzigd door TREBRON : 14 februari 2019 om 11:07.
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2019, 11:09   #647
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Wil je nu zeggen dat we niet kunnen sparen? Dat is idd het probleem...

Economie en politiek zijn sowieso met elkaar verweven. En als je vakbonden links vindt, het zij zo, dan ben ik ook links.
ik had nooit verwacht dat jij een vakbond was.

nee, ik zeg dat je je verkijkt op de problemen.
in je voorbeeld van de aankoop van een huis, moet je ook de woonbonus meenemen en het fiscaal voordeel, bovendien staat de rentevoet nu laag en kan je lenen tegen een vaste rentevoet.
wat in de praktijk wil zeggen dat je het de eerste drie jaar mss wat moeilijk hebt na een aankoop, maar dat het daarna steeds makkelijker wordt en dat je de meerwaarde van het vastgoed waarin je woont zelf zal kunnen ontvangen later en niet een verhuurder.

die eigen woning, dat is je gezonde spaarpot ... geen cash die staat de verpieteren zonder interesten en onder inflatie op je spaarrekening.
die financiële put wordt trouwens onder dezelfde mechanismen elk jaar van zelf kleiner ... leen dus zoveel je bank je maar toe staat! ... ook al lijkt dat onoverkomelijk in t begin.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2019, 11:13   #648
TREBRON
Europees Commissaris

TREBRON's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is het gros van de mensen tegen vakbonden, loonindexen,... ? Licht me aub in.
Niks tegen vakbonden en niks tegen indexen. Wel tegen de manier waarop vakbonden hun gram willen halen. Mensen "spreken" tegen elkaar , maar bedreigen elkaar niet.. De index is een goede zaak, dat er geen dure smartphones, terreinwagens, verre reizen en restaurants op staan is niet meer dan logisch.
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2019, 11:17   #649
Aenigma
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Hoe doen die dat?

Ik ben alles behalve een grootverdiener (volgens collega's wordt ik zelfs onderbetaald), en toch kan ik maandelijks 250 euro tot meer op mijn spaarboekje zetten, net als mijn vrouw.

Ik heb nog nooit op het einde van de maand mijn spaarboekje moeten aanspreken. Als je dat wel moet doen is dat meer het teken dat je totaal geen geld kan budgetteren dan het feit dat men onderbetaald wordt door de werkgevers.
als je met 2 werkt is het sowieso niet moeilijk, ik ben een huis aan het afbetalen alleen met een administratief jobke loon, dat is toch al wat moeilijker maar kom nog altijd toe, stookolie is wel altijd lastig
Aenigma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2019, 11:44   #650
Schelfie
Minister-President

Schelfie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Waarom trapt ge het niet af ?

Ik vind die index perfect. Ben er zeer blij mee.
Indexering zorgt net voor prijsstijging.

Indexering betekent opslag van lonen, dus meer kosten voor een bedrijf.

De hoofdactiviteit van een bedrijf is maken van winst. Door een stijgende kost van de lonen zal het bedrijf ook de prijzen van zijn producten moeten verhogen om te compenseren. Dit is mogelijk omdat de koopkracht van de klanten is gestegen door de indexering, dus de prijsstijging worden doorgevoerd.

Gevolg: Aanpassing van de lonen wegens de indexering van de prijzen. Het is gewoon een vicieuze cirkel...
Oud 14 februari 2019, 11:51   #651
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
bovendien wordt voor volgend jaar 3,8 index verwacht en er was een akkoord om daarbovenop 0.8% loonsverhoging te geven, dat is het akkoord waar de vakbonden van wegliepen ... men loopt dus weg van 4,6% verhoging ... om wat te bereiken eigenlijk??
Ik weet niet waar je een indexaanpassing van 3,8% haalt? Maar los daarvan, een indexaanpassing is GEEN loonsverhoging.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2019, 11:55   #652
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Ik weet niet waar je een indexaanpassing van 3,8% haalt? Maar los daarvan, een indexaanpassing is GEEN loonsverhoging.
dat klopt een indexaanpassing is geen loonsverhoging. maar samen met een loonsverhoging op 4,6% uitkomen lijkt mij toch niet meteen een rationele reden om een nationale staking uit te roepen ...

ik zuig dat zo maar niet uit mijn duim he! https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=614
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2019, 12:03   #653
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Indexering zorgt net voor prijsstijging.

Indexering betekent opslag van lonen, dus meer kosten voor een bedrijf.

De hoofdactiviteit van een bedrijf is maken van winst. Door een stijgende kost van de lonen zal het bedrijf ook de prijzen van zijn producten moeten verhogen om te compenseren. Dit is mogelijk omdat de koopkracht van de klanten is gestegen door de indexering, dus de prijsstijging worden doorgevoerd.

Gevolg: Aanpassing van de lonen wegens de indexering van de prijzen. Het is gewoon een vicieuze cirkel...
Per definitie is een indexering een aanpassing aan de gemeten prijsstijgingen, en volgt die maanden later.
Dus het correcte verhaal is dat bedrijven de prijzen van hun producten verhogen (omwille van wisselkoersen, brandstof, grondstoffen,... of gewoon omdat ze meer winst willen). Daardoor daalt de koopkracht, en vervolgens herstelt de indexaanpassing die koopkracht terug naar het vorig niveau. De koopkracht stijgt NOOIT door een indexaanpassing.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2019, 12:11   #654
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
nee ik had wel leukere dingen te doen dan mij te gaan bezig houden met lui, lauwe Cara pils drinkend, vakbondscrapuul.
Tsk, zo bevooroordeeld. Die Cara pils had evenzeer goed gekoeld kunnen zijn he.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2019, 12:12   #655
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
De index is een goede zaak, dat er geen dure smartphones, terreinwagens, verre reizen en restaurants op staan is niet meer dan logisch.
Tattoos daarentegen ...
Oud 14 februari 2019, 12:16   #656
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
nee ik had wel leukere dingen te doen dan mij te gaan bezig houden met lui, lauwe Cara pils drinkend, vakbondscrapuul.
Als ik Tavek goed begrijp dan zijn die stakende havenarbeiders een soort van hedendaagse SA waar men best schrik van heeft.

En dan verschieten dat de mensen die fascistische fratsen niet leuk vinden.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 14 februari 2019 om 12:18.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2019, 12:17   #657
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Tattoos daarentegen ...
Lichaamsverzorging.

Is dus geen luxe.
Oud 14 februari 2019, 12:20   #658
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Ik herinner mij een staking van camionneurs die de grensovergangen hadden geblokkeerd. Tot er een autobus toekwam met supporters van RC Genk op weg naar een Europese verplaatsing van hun club naar Zwitserland. De camionneurs hebben toen maar braafjes even de blokkade onderbroken.
Oud 14 februari 2019, 12:22   #659
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Lichaamsverzorging.

Is dus geen luxe.
Allee, gij hebt dus tattoos neem ik aan.
Oud 14 februari 2019, 12:26   #660
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Allee, gij hebt dus tattoos neem ik aan.
Ja, en die van ons ook, maar dat heeft er weinig mee te zien.

Het punt is eerder dat de staat tattoo's bij de lichaamsverzorging heeft ingedeeld om er op die manier hogere BTW op te kunnen eisen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be