Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Israëlisch-Palestijns conflict
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Israëlisch-Palestijns conflict Oktober 2023 was het begin van een nieuw conflict. Hamas strijders vielen Israël binnen waarop het Israëlische leger reageerde met bombardementen. Alle discussies over dit conflict en het verdere verloop ervan, horen thuis in dit (sub)forum.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 januari 2024, 00:54   #641
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Hamas wou de nog levende gijzelaars vrijlaten als het israëlische leger zich basically overgeeft. Netanyahu noemt het dan ook een "terms of surrender"

Israël zou zich volledig moeten terugtrekken uit Gaza (&West bank) en Hamas in leiding laten.

---
Guardian
The prospect of a deal to release the remaining hostages held by Hamas appeared to recede on Sunday after an official in the militant group said Benjamin Netanyahu’s rejection of its conditions meant there was “no chance” of their return. The Israeli prime minister earlier dismissed Hamas’s conditions to end the war, which he said included leaving Hamas in power and Israel’s complete withdrawal from Gaza. A Hamas official, Sami Abu Zuhri, said Netanyahu’s refusal to end the offensive in Gaza “means there is no chance for the return of the [Israeli] captives”, estimated to number 130. Netanyahu said that “I reject outright the terms of surrender” in Hamas’s demands.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2024, 07:57   #642
gunter5148
Perm. Vertegenwoordiger VN

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Israël stelt voor de gevechten voor 2 maanden te staken, als de terroristen van hamas alle gegijzelden vrij laten.

https://www.zerohedge.com/geopolitic...e-all-hostages

Laatst gewijzigd door gunter5148 : 23 januari 2024 om 07:57.
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2024, 08:01   #643
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Israël stelt voor de gevechten voor 2 maanden te staken, als de terroristen van hamas alle gegijzelden vrij laten.

https://www.zerohedge.com/geopolitic...e-all-hostages
Dan krijgt Hamas een overwinning in de schoot geworpen.

Langs de andere kant, als Israël 90% van de Iraanse wapenleveringen kan blokkeren (dankzij grote broer VS in de Rode Zee), dan heeft Hamas gewoon 2 maand tijd om puin te ruimen, en een grote hoop rekruten een beetje opleiding te geven.
Oud 23 januari 2024, 08:21   #644
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
De Palestijnen hun eigen staat geven
Zo is het begonnen in 1948 he. 45% van het gebied waaronder Gaza was Arabisch land. Gaza was Egyptisch, toen een lid van wat de Palestijnen voorstelde (de Arabische Liga). De eerste dag was het oorlog door de Arabieren.

Waarom zou dat deze keer wel werken, als dat destijds zo begonnen was, en tot 75 jaar oorlog heeft geleid ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 23 januari 2024 om 08:22.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2024, 08:22   #645
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat de gijzelaars "topprioriteit zouden zijn"

Dat zijn ze duidelijk niet.
Toch wel. De toekomstige gegijzelden zijn top prioriteit.
Maken dat die niet gegijzeld kunnen worden.
Oud 23 januari 2024, 08:24   #646
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Hamas heeft nooit voorgesteld om de oorlog te stoppen als ze een eigen staat krijgen, wat jij voorstelt zou dus niets oplossen. Als die gijzelaars terug zijn gaat Hamas opnieuw gijzelaars nemen, wat ga je dan geven in ruil?
"de rest van Israel".
Oud 23 januari 2024, 08:52   #647
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat is inderdaad de situatie in een notendop. De Palestijnse Arabieren beschouwen het land "between the river and the sea" als heilige islamitische grond. Dar kan noch mag ooit iets anders dan islam heersen. Dat er reeds meer dan 3000 jaar joodse aanwezigheid in het land is, dat het dus nooit "Judenfrei" is geweest, dat wordt door de arabieren straal genegeerd.
Maar de joden mogen gerust daar blijven.
Ze moeten alleen het herenvolk erkennen, en de Yizya betalen, als goeie dhimmiekes.
Oud 23 januari 2024, 09:24   #648
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht

Langs de andere kant, als Israël 90% van de Iraanse wapenleveringen kan blokkeren (dankzij grote broer VS in de Rode Zee), dan heeft Hamas gewoon 2 maand tijd om puin te ruimen, en een grote hoop rekruten een beetje opleiding te geven.
Een staakt het vuren, geen terugtrekking.

Israël heeft gisteren 21 man verloren bij het opblazen van tunnels, voor 100 man stop je geen oorlog van die schaal.

————
IDF increases soldier death toll to 21 in past 24 hours
Israel’s army has revised up its death toll and says a total of 21 soldiers were killed in an attack in central Gaza in the last 24 hours.

It makes it the largest single loss of life for the Israeli military since the war began.

Rear Adm Daniel Hagari, the chief military spokesperson, made the announcement on Tuesday, updating an earlier toll.

He said the soldiers were preparing explosives to demolish two buildings on Monday when a militant fired a rocket-propelled grenade at a tank nearby, setting off the explosion prematurely. The buildings collapsed on the soldiers.
Oud 23 januari 2024, 10:50   #649
gunter5148

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht

Meestal is een staakt het vuren het signaal om te herorganiseren, inderdaad.
Ik vermoed al langer dat 07/10 een beetje het "pearl harbour" van Israël was, en dat de intelligentie-diensten goed wisten dat er "iets groots" op til was.
Men liet dat gebeuren, als het ware, omdat oorlogskabinetten meestal goed kunnen blijven zitten op hun plaats.
Maar uiteraard brengt dat mee dat je als oorlogkabinet "iets moet doen" om het grote onrecht (de gegijzelden) op te lossen, terwijl net dat grote onrecht het "get out of jail for free" kaartje is voor het oorlogkabinet om de gaza in te nemen.
Dus nu heeft Israël zich een beetje in de hoek geschilderd; zo lang er gegijzelden zijn, kan Israël zich in principe alles veroorloven, maar het probleem van de gegijzelden moeten ze ook oplossen.

Laatst gewijzigd door gunter5148 : 23 januari 2024 om 10:51.
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2024, 10:55   #650
Lof der Zotheid

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vermoed al langer dat 07/10 een beetje het "pearl harbour" van Israël was, en dat de intelligentie-diensten goed wisten dat er "iets groots" op til was.
Men liet dat gebeuren, als het ware, omdat oorlogskabinetten meestal goed kunnen blijven zitten op hun plaats.
Maar uiteraard brengt dat mee dat je als oorlogkabinet "iets moet doen" om het grote onrecht (de gegijzelden) op te lossen, terwijl net dat grote onrecht het "get out of jail for free" kaartje is voor het oorlogkabinet om de gaza in te nemen.
Dus nu heeft Israël zich een beetje in de hoek geschilderd; zo lang er gegijzelden zijn, kan Israël zich in principe alles veroorloven, maar het probleem van de gegijzelden moeten ze ook oplossen.
En juist die "kom uit de gevangenis vrij" - kaart zullen ze niet zomaar opgeven. En terecht.
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2024, 12:36   #651
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ze weten al 10 jaar dat er iets groots op til is, dat was het probleem. Na al die jaren was de beveiliging ook lakser geworden, vooral in de kibboets en op feestdagen. Het is moeilijk om 20 jaar aan een stuk zo’n lange grens constant te bewaken tegen een leger die er vlak achter zit.

Het was voor de zionisten gewoon afwachten tot de barbaren in actie zouden treden, dat is waar, maar echt vermijdbaar was het ook niet.

Onze grens met de buurlanden staat wagenwijd open, als die een 7 oktober willen doen dan kunnen we ze ook niet tegenhouden. Buurlanden moeten vriendschappelijke banden hebben of er moet een bufferzone zijn zoals afgesproken in Libanon. Het volgende slagveld wordt trouwens Libanon, als zij geen bufferzone willen vormen dan zal Israël het wel doen, met weeral een extra stuk land bij als beloning. Die moslims leren het echt niet.
Oud 23 januari 2024, 14:47   #652
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
..., kan Israël zich in principe alles veroorloven, maar het probleem van de gegijzelden moeten ze ook oplossen.
Netanyahu zit heel hard te hopen dat Hamas ze allemaal vermoordt.

Een groot probleem minder voor hem. En dan zal de wens van zijn volk de Palestijnen te verdrijven nog groter worden.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2024, 15:54   #653
gunter5148

Standaard

Citaat:
Netanyahu zit heel hard te hopen dat Hamas ze allemaal vermoordt.

Een groot probleem minder voor hem. En dan zal de wens van zijn volk de Palestijnen te verdrijven nog groter worden.
Ik denk dat hamas niets beter kan doen dan de gijzelaars vrij te laten.
Het zal, contra-intuïtief, mss het einde van netanyahu inluiden.
Oud 23 januari 2024, 16:03   #654
gunter5148

Standaard

Citaat:
Ze weten al 10 jaar dat er iets groots op til is, dat was het probleem. Na al die jaren was de beveiliging ook lakser geworden, vooral in de kibboets en op feestdagen. Het is moeilijk om 20 jaar aan een stuk zo’n lange grens constant te bewaken tegen een leger die er vlak achter zit.

Het was voor de zionisten gewoon afwachten tot de barbaren in actie zouden treden, dat is waar, maar echt vermijdbaar was het ook niet.

Onze grens met de buurlanden staat wagenwijd open, als die een 7 oktober willen doen dan kunnen we ze ook niet tegenhouden. Buurlanden moeten vriendschappelijke banden hebben of er moet een bufferzone zijn zoals afgesproken in Libanon. Het volgende slagveld wordt trouwens Libanon, als zij geen bufferzone willen vormen dan zal Israël het wel doen, met weeral een extra stuk land bij als beloning. Die moslims leren het echt niet.
Ik zeg niet dat ze het zouden kunnen tegengehouden hebben. Ik vermoed dat ze gewoon wisten dat er iets "ergers dan wat in het wilde-weg afgevuurde raketten" op hen afkwam. En dat "laten gebeuren" is nog altijd minder erg dan zelf een "false flag" op te zetten.
Oud 23 januari 2024, 16:14   #655
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc

Ik zei toch al steeds dat Hamas en Netanyahu in hetzelfde bedje ziek zijn?

Citaat:
En beiden worden gesteund door hun bevolking.
Dat betwijfel ik. De Hamas-zijde ken ik onvoldoende. Maar in Israel is een deel van de bevolking tegen de gevoerde politek van Netanyanu. Het is een kleine groep die het Zionistisch idee (Groot-Israel en de bestaande bevolking verwijderen) ten koste van alles willen doorzetten ook al moeten ze daarvoor gijzelaars opofferen. Een twee-statenoplossing moet volgens hen vermeden worden.
Door hun bevolking gesteund? Je kan zo ook zeggen dat de Belgen achter de Zionisten staan. De werkelijkheid is complexer.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2024, 16:33   #656
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat hamas niets beter kan doen dan de gijzelaars vrij te laten.
....
En dan?
Oud 23 januari 2024, 16:56   #657
gunter5148

Standaard

Citaat:
En dan?
En dan zijn ze minder terrorist dan ze nu zijn.
Oud 23 januari 2024, 17:42   #658
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dan zijn ze minder terrorist dan ze nu zijn.
En dan hebben die 7 miljoen Palestijnen een staat?
Oud 23 januari 2024, 18:09   #659
gunter5148

Standaard

Citaat:
En dan hebben die 7 miljoen Palestijnen een staat?
Ik somde de voorwaarden eerder al op.

ik herhaal mijn reactie op de uwe van 16/01 nog eens;

Citaat: Eberhard Leclerc
De Palestijnen hun eigen staat geven, herstelbetalingen en vrijlaten van de onschuldige Palestijnse gevangenen zou een goed begin zijn.
Maar maak je geen illusies want gijzelaars zijn geen topprioriteit. Netanyahu wil herkozen worden, daar gaat het om.

Citaat; gunter5148
Ken je het woord reciprociteit?
De Palestijnen dwingen Israel te erkennen, vanaf oprichting tot in de eeuwigheid, herstelbetalingen aan de rest van de wereld voor de talloze terreurslachtoffers, vrijlaten van alle gegijzelden, en 100 jaar hun bakkes houden.
DAT zou een goed begin zijn.
Maar maak je geen illusies, want de topprioriteit is de vernietiging van alles niet-moslim.
Oud 23 januari 2024, 18:14   #660
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
Dat betwijfel ik. De Hamas-zijde ken ik onvoldoende. Maar in Israel is een deel van de bevolking tegen de gevoerde politek van Netanyanu. Het is een kleine groep die het Zionistisch idee (Groot-Israel en de bestaande bevolking verwijderen) ten koste van alles willen doorzetten ook al moeten ze daarvoor gijzelaars opofferen. Een twee-statenoplossing moet volgens hen vermeden worden.
Door hun bevolking gesteund? Je kan zo ook zeggen dat de Belgen achter de Zionisten staan. De werkelijkheid is complexer.
Niet de politiek van Netanyanu maar wel de oorlog van Netanyanu, daar is grote steun voor. Idem voor de Palestijnen die Hamas steunen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be