![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#641 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#642 | |
|
![]() Citaat:
![]() Maar ALS die Fransman in VLAANDEREN komt studeren, en ALS die geen Engels zou spreken, dan zal die een serieus probleem hebben in -laat ons zeggen -de laatste twee jaren aan de universiteit. Als onderzoeker of zo maakt hij geen kans.
![]() |
![]() |
#643 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Neen, helemaal niet! Wel als franstaligen aakomen, nog zonder te vragen of de desbetreffende persoon frans spreekt, direct in het frans te beginnen. Niet Uw eigen fantasie werkelijkheid maken |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#644 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik heb véél gepleit, maar néé, die komt niet meer terug. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#645 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#646 |
|
![]() Bron?
![]()
![]() |
#647 |
|
![]() een licentiaatsdiploma en vervolgens een doctoraat in de Wetenschappen?
![]() |
#648 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#649 |
Banneling
|
![]() Hij is in ieder geval een Doctor in de Chemie. Waarschijnlijk een van de hoogst geschoolde politici die er zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#650 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zelfs de franse bedrijven gebruiken deze taal om met hun buitenlandse klanten te communiceren. Alle publicaties zijn in het engels..... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#651 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#652 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daar er al eerder vragen aan me werden gesteld over dat Pontisch Grieks, hier even een fragmentje in die taalvorm:
http://www.youtube.com/watch?v=HUusQFgoYUg Daarna een stukje uit een reportage over Griekse folklore (een hele reeks die reeds een heel tijd op zondag namiddag wordt uitgezonden op de staatsomroep). De reporter spreekt in Dimotiki, daarna volgt een "Kalanda" (een lang strofisch gezang dat men rond Kerst van huis tot huis zingt) in het Pontisch Grieks: http://www.youtube.com/watch?v=Tdqr9HOY9tM Hier een Pontische rijdans met bijhorende zang. Dit alles zal voor de mensen onder ons weinig "Grieks" aandoen, maar eerder ons doen denken aan Georgië bijvoorbeeld. Ook dit komt uit een wekelijks muziekprogramma van de Griekse omroep (uitsluitend gewijd aan eigen Griekse muziek, wat een verschil met het gebrek aan aandacht bij ons voor de eigen muziek): http://www.youtube.com/watch?v=PdPST3DWuh4 Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#653 |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door filosoof : 14 juni 2007 om 00:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#654 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, helemaal niet. Katharevoussa is een soort puristisch Grieks, een taal die voortspruit uit de gedachten en boeken van puristen. 't Is geen dagdagelijkse omgangstaal. In Griekenland wordt het niet meer gebruikt, tenzij door enkele conservatieve groepen (waaronder trouwens de orthodoxe Kerk). Wel is het nog gebruikelijk in Cyprus. In beide landen moet iedereen die juridische studies wil volgen, wel katharevoussa leren omdat alle oudere wetten nu eenmaal daarin zijn opgesteld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#655 |
Minister-President
|
![]() De Brusselse horeca wordt actief:
Binnenland 19/06 Brusselse kelners oefenen Nederlands via sms Bestelt u in Brussel ook steeds uw 'pintje' als 'une bière' en ergert u zich aan het vaak schabouwelijk Nederlands op de menukaart van een Brussels restaurant? Binnenkort wordt dit misschien verleden tijd. Met het project "Un Zeste de néerlandais" stapte het Huis van het Nederlands naar de Brusselse horeca om er de tweetaligheid meer zichtbaar en hoorbaar te maken. Via gratis oefensessies en een zakwoordenboekje dat het Huis van het Nederlands samenstelde, kunnen obers sleutelzinnen die ze dagelijks gebruiken, inoefenen. Bovendien worden de deelnemers via sms-berichten aangemoedigd om het Nederlands te oefenen. 82 Brusselse horecazaken schreven zich al in voor het project. Brussels minister Guy Vanhengel stelde het initiatief, een samenwerking met de Federatie Horeca Brussel en Atrium Brussel, dinsdag voor. Horecazaken kunnen ook een beroep doen op het Huis van het Nederlands om hun menukaart te vertalen of te corrigeren. Het personeel kan rechtstreeks bellen naar het Huis voor een onmiddellijke vertaling van de dag- of weeksuggesties. Daarnaast kunnen uitbaters voortaan terecht op de website van het Huis van het Nederlands Brussel om een correcte tweetalige menukaart samen te stellen. Via een eenvoudige zoekmachine kunnen ze in een lange lijst van gerechten de Nederlandse of Franse vertaling van hun gerecht terugvinden. Dinsdag heeft Brussels minister Guy Vanhengel (Open vld) het startschot gegeven van de zichtbaarheidsactie die de tweetaligheid van Brussel op een ludieke manier in de verf zet en de aandacht vestigt op de inspanningen die de horeca levert. Op het Beursplein en het Sint-Goriksplein zijn dinsdag een reuzetafel en -stoelen ingehuldigd die bewoners en bezoekers van Brussel naar de deelnemende zaken leiden. In de zaken zelf worden miniaccordeons en kraskaarten verspreid die de rijkdom van beide talen in de kijker zetten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#656 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() too little, too late.
Maar kom, ze doen maar. Ooit vroeg ik naar "de kaart" op een terrasje in Oostende (Ostende bleek het) en het meisje zei dat ze van Bruxelles kwam en me niet verstond. Ze vermoedde dat ik de "carte" bedoelde... ik zei "nee, de kaart aub". maar ze had blijkbaar geen neiging om me die te geven. Ik ben naar de buren gegaan: dat bleek wel een terrasje in Oostende te zijn. "Een cola aub" is ook onverstaanbaar op de Avenue Louise (Louisalaan): zeer diep nadenkend vroeg de kelner me of ik geen "coca" bedoelde. Nee dus, ik bedoelde een "cola". Na een aantal minuten overleg met een collega hadden ze toch begrepen dat ik een "cola" wou hebben, en hebben ze me zo'n bruin "coca" drankje in een kapot glas geserveerd. Het is al zo lang gelden, maar ik weet nog steeds de prijs die ze me vroegen: "vingts francs".... weet iemand hoeveel dat in feite is? Ik begreep er alvast NIKS van!
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 19 juni 2007 om 15:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#657 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#658 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() ![]() Sommigen willen me dan zelfs tonen op het rekeningetje hoe die cijfertjes eruitzien, maar dan heb ik toch wel verdomd mijn juiste bril niet bij zeker? Maar geen nood: als ik naar Brussel of naar "ostende" ga, heb IK gewoonlijk tijd met hopen....
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 19 juni 2007 om 16:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#659 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#660 |
|
![]() Dit onderwerp gaat over de tweetalige scholen die Di Rupo wilt beginnen.
We horen daar niet meer zoveel over. |
![]() |
![]() |