Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 september 2007, 00:16   #641
Boontjes
Parlementslid
 
Geregistreerd: 4 april 2005
Berichten: 1.600
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JanZonderVrees Bekijk bericht
En de Vlamingen dan he ?

Gade gijlen op reis? Jamen, en gijlen è ? Wijlen ook. Wij gaan naar Olland van't jaar. Hoe noemde gij ook weer?...

In Vlaanderen noemen ze dit Nederlands...

Jongens, waar zijn we mee bezig!!!!!!!!!!
Arm Vlaanderen, waar gadegij naartoe?
1 oplossing: de zendvergunning af pakken van wie het echte Nederlands nog verder verkracht
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 00:27   #642
Boontjes
Parlementslid
 
Geregistreerd: 4 april 2005
Berichten: 1.600
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Nuchter en correct.


.
V.B. + NVA halen niet eens de helft van de stemmen in Vlaanderen: wie zegt dat de geesten rijp zijn?? Denk je dat Groen, SPA én Open VLD echt de splitsing willen?? Zelfs een deel van CD&V wil het niet: so what? Vlaanderen heeft nu reeds geen bedrijven meer (jawel, maar in handen van het buitenland - nu is zelfs onze totale energievoorziening in handen van Frankrijk, dankzij onze 'Vlaamse' managers, hierbij grotendeels gesteund door de 'Vlaamse' partijen CD&V en VLD - remeber VW: beslissing ligt in Duitsland - remember Opel-> beslissing ligt in Duitsland en Amerika. Straks komt Volvo in Indische handen: en dan maar roepen: wat we zelf doen, doen we beter! Zeg eens eerlijk: wat doen wij nog???
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 00:33   #643
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.804
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes Bekijk bericht
V.B. + NVA halen niet eens de helft van de stemmen in Vlaanderen: wie zegt dat de geesten rijp zijn?? Denk je dat Groen, SPA én Open VLD echt de splitsing willen?? Zelfs een deel van CD&V wil het niet: so what? Vlaanderen heeft nu reeds geen bedrijven meer (jawel, maar in handen van het buitenland - nu is zelfs onze totale energievoorziening in handen van Frankrijk, dankzij onze 'Vlaamse' managers, hierbij grotendeels gesteund door de 'Vlaamse' partijen CD&V en VLD - remeber VW: beslissing ligt in Duitsland - remember Opel-> beslissing ligt in Duitsland en Amerika. Straks komt Volvo in Indische handen: en dan maar roepen: wat we zelf doen, doen we beter! Zeg eens eerlijk: wat doen wij nog???
Wanneer je nagaat wie een splitsing wil kom je aan een groeiende minderheid
Wanneer je nagaat wie geen splitsing wil kom je aan een dalende minderheid

En ertussen ligt een enorme slapende massa die het eigenlijk niet veel kan schelen en die niet op de hoogte is van het hoe en het waarom. Wat gebeurt er eens je die slapende massa wakker maakt en hen terdege informeert over de pro's en de con's?
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 00:40   #644
Boontjes
Parlementslid
 
Geregistreerd: 4 april 2005
Berichten: 1.600
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Het Vlaams Belang pleit voor een referendum omtrent de splitsing. Jezelf een beetje informeren in plaats van je eigen geneuzel te gaan geloven.
OK, maar dan enkel een referendum onder de direct betrokkenen - heet heeft GEEN zin dat iemand van Diksmuide, of van Rochefort, gaat beslissen wat er in andere gemeenten moet gebeuren: dus: ja, een referendum in de rand ( dat is het meest democratische: inwoners over zichzelf laten beslissen). De uitkomst is bijgevolg vooraf gekend....
Hou in gans België een referendum over Antwerpen - de kathedraal stort in....
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 00:45   #645
Boontjes
Parlementslid
 
Geregistreerd: 4 april 2005
Berichten: 1.600
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Voila, u geeft zelf een van de belangrijkste redenen om het Brussels nep-gewest af te schaffen en gewoon weer in Vlaanderen op te nemen.
Leef je op Mars? Brussel hoort reeds lang niet meer bij Vlaanderen, noch bij Wallonië - het is de meest multi-culturele hoofdstad van Europa, waar door een zeer aanzienlijke minderheid noch Nederlands, noch Frans gesproken wordt, wel bijna alle wereldtalen en vooral Engels - Brussel hoort bij Europa.
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 00:52   #646
Boontjes
Parlementslid
 
Geregistreerd: 4 april 2005
Berichten: 1.600
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
"Afladen" heeft al minstens 2 betekenissen; voor het moderne begrip "download" zie ik nog geen geschikte eigen vervanger.
Fransen bezigen als ik mij goed herinner "télécharger" maar ook daar kan ik niet veel mee in/voor het Nederlands. Ik denk dat "download" een onmisbaar blijvertje wordt in het Nederlands, bij gebrek aan beter.

"Tape" kan ook niet echt meer worden gemist omdat "band" al te veel betekenissen had/heeft en "lint" op de ene of andere manier uit de gratie raakt.
We weten toch allemaal dat er over pakweg 50 jaar slechts 2 talen in de wereld zullen over blijven? , met name het Engels en het Spaans (vandaar ook de Franstalige frustratie). (Met een zeer klein kansje dat Frans nog de taal van de literair-filosofische elite blijft).
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 01:39   #647
Boontjes
Parlementslid
 
Geregistreerd: 4 april 2005
Berichten: 1.600
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JanZonderVrees Bekijk bericht
Modern zootje ? Is er wat verkeerd met modern Nederlands dat door iedereen begrepen kan worden?

Mijn voorbeeldje was een uiting van taalluiheid en taalnonchalance door de Vlaming, die zich niet de moeite getroost om wat correct te spreken en alle regels aan zijn laars lapt, alsof ze allemaal door de Hollanders zijn uitgevonden en hier niet hoeven toegepast te worden. Zo werkt het niet hoor.
Moeten we ouderwets spreken om geen zootje te zijn misschien? Flauwekul, vind ik.
Spreekt men op de VRT of de VTM ook een modern zooitje als ze wat behoorlijk Nederlands spreken, dan? "Als", zeg ik wel, want de programma's waar men wat behoorlijk spreekt, moet je gaan zoeken. En daarmee wil ik niet zeggen dat er niet wat dialect of dat soort tussentaal mag gesproken worden hoor, maar tegewoordig ben je blijkbaar "in" als je nonchalant spreekt, als je op taalvlak er je voeten aan veegt. Da's mijn indruk, vooral onder de jeugd, die in principe geacht worden, een goeie basis Nederlands meegekregen te hebben op school.
D'er is maar één Nederlands. Punt. Zenders en radio's die zich daar niet aan houden zouden hun zendvergunning moeten kwijt geraken. Idem dito in de scholen. Vroeger stond een examen-dictee op 20 punten: één dt fout was -5, 4 dt-fouten was 0 (nul) . Resultaat: wij schrijven geen dt-fouten!
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 06:06   #648
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes Bekijk bericht
We weten toch allemaal dat er over pakweg 50 jaar slechts 2 talen in de wereld zullen over blijven? , met name het Engels en het Spaans (vandaar ook de Franstalige frustratie). (Met een zeer klein kansje dat Frans nog de taal van de literair-filosofische elite blijft).
Neen, dat weten we niet daar wat u zegt pure prietpraat is. Ik zie immers geen enkele aanduiding dat dit zou gebeuren.
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 06:08   #649
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes Bekijk bericht
Leef je op Mars? Brussel hoort reeds lang niet meer bij Vlaanderen, noch bij Wallonië - het is de meest multi-culturele hoofdstad van Europa, waar door een zeer aanzienlijke minderheid noch Nederlands, noch Frans gesproken wordt, wel bijna alle wereldtalen en vooral Engels - Brussel hoort bij Europa.
Antwerpen is ook multicultureel; is het daarom geen Vlaamse stad... natuurlijk wel! Bepaalde steden in de VS zijn wel heel cultureel, maar dat maakt die steden er niet minder Amerikaans om.
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 06:53   #650
Kortaf
Europees Commissaris
 
Kortaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2007
Locatie: Op tijd weg
Berichten: 7.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes Bekijk bericht
Leef je op Mars? Brussel hoort reeds lang niet meer bij Vlaanderen, noch bij Wallonië - het is de meest multi-culturele hoofdstad van Europa, waar door een zeer aanzienlijke minderheid noch Nederlands, noch Frans gesproken wordt, wel bijna alle wereldtalen en vooral Engels - Brussel hoort bij Europa.
Wat hebben taal & cultuur daarmee te maken? Ben jij een 19de eeuwse taalnationalist of zo?

"Europa" bestaat niet, toch niet in de zin zoals jij het je inbeeldt. Dat zou snel blijken als "Europa" zou moeten opdraaien voor pakweg de fenomenale Brusselse werkloosheid. "Europa" zal dat trouwens niet doen. Alleen Vlaanderen wil en kan voor Brussel zorgen.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 07:16   #651
fernand
Europees Commissaris
 
fernand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juli 2002
Locatie: ertvelde/evergem
Berichten: 7.551
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes Bekijk bericht
Leef je op Mars? Brussel hoort reeds lang niet meer bij Vlaanderen, noch bij Wallonië - het is de meest multi-culturele hoofdstad van Europa, waar door een zeer aanzienlijke minderheid noch Nederlands, noch Frans gesproken wordt, wel bijna alle wereldtalen en vooral Engels - Brussel hoort bij Europa.
Dat Europa dan opdraait voor de kosten van hunne kapit(aa)l.
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 09:04   #652
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes Bekijk bericht
We weten toch allemaal dat er over pakweg 50 jaar slechts 2 talen in de wereld zullen over blijven? , met name het Engels en het Spaans (vandaar ook de Franstalige frustratie). (Met een zeer klein kansje dat Frans nog de taal van de literair-filosofische elite blijft).
Boontjes, het schijnt dat er in een zeker land, in Azië denk ik, meer dan 1.3 miljard mensen wonen en naar sommigen beweren zouden die allemaal Chinees spreken;
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 09:10   #653
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Boontjes, het schijnt dat er in een zeker land, in Azië denk ik, meer dan 1.3 miljard mensen wonen en naar sommigen beweren zouden die allemaal Chinees spreken;
ah ja?
Zijde daar zeker van?
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 09:10   #654
Kortaf
Europees Commissaris
 
Kortaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2007
Locatie: Op tijd weg
Berichten: 7.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Boontjes, het schijnt dat er in een zeker land, in Azië denk ik, meer dan 1.3 miljard mensen wonen en naar sommigen beweren zouden die allemaal Chinees spreken;
Flamingantische leugens!
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 09:11   #655
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes Bekijk bericht
We weten toch allemaal dat er over pakweg 50 jaar slechts 2 talen in de wereld zullen over blijven? , met name het Engels en het Spaans .
NO WAY JOSE!!!
Wat een nonsense!
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 09:14   #656
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Flamingantische leugens!
Ahja als je je slim wilt voordoen moede correct zijn he
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 11:52   #657
Zephir
Vreemdeling
 
Zephir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 augustus 2007
Berichten: 30
Standaard Enorme slapende massa

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
En ertussen ligt een enorme slapende massa die het eigenlijk niet veel kan schelen en die niet op de hoogte is van het hoe en het waarom. Wat gebeurt er eens je die slapende massa wakker maakt en hen terdege informeert over de pro's en de con's?
Tja, daar hoor ik wellicht bij... mijn grootste zorg is welvaart en werkgelegenheid.
Ik zou graag het protectionisme weer ingevoerd willen zien op Europees niveau dan wel. Bedrijven die hun fabrieken naar India of China enz... verhuizen moeten gestraft worden met zware importtaxen. Geef zware boetes aan bedrijven die sluiten omwille van winstbejach. En hou de mensen zo niet bezig met prutsonderwerpen zoals taalkwesties.
__________________
De grens van Europa ligt bij een café zonder vrouwen!
Zephir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 12:35   #658
Kortaf
Europees Commissaris
 
Kortaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2007
Locatie: Op tijd weg
Berichten: 7.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zephir Bekijk bericht
En hou de mensen zo niet bezig met prutsonderwerpen zoals taalkwesties.
Gebiedende wijs, nog wel.

Tegen wie hebt ge het hier eigenlijk, Bruno 29 augustus?
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 13:25   #659
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zephir Bekijk bericht
Tja, daar hoor ik wellicht bij... mijn grootste zorg is welvaart en werkgelegenheid.
Ik zou graag het protectionisme weer ingevoerd willen zien op Europees niveau dan wel. Bedrijven die hun fabrieken naar India of China enz... verhuizen moeten gestraft worden met zware importtaxen. Geef zware boetes aan bedrijven die sluiten omwille van winstbejag. .
Ken jij dan bedrijven zonder winstbejag?
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 13:42   #660
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zephir Bekijk bericht
verhuizen moeten gestraft worden met zware importtaxen. Geef zware boetes aan bedrijven die sluiten omwille van winstbejach.
Wat een zever...
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be