Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 oktober 2020, 14:12   #6741
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen Bekijk bericht
Heel erg en dat zijn geen alleenstaande gevallen.
Dan heb ik inderdaad meer bewondering voor mijn schoonma, 81 jaar. Die heeft ons vorige weekend uitgenodigd (nog net op tijd voor de lockdown) omdat ze nood had om wat familie te zien. Wij hebben wel goed opgelet de week daarvoor, maar 't was toch riskant ; ze zegde echter dat ze van die paar goeie jaren die haar restten, nog wilde profiteren, en als ze van corona moest dood gaan, dat niet erger was dan van een andere doodsoorzaak die toch zal komen, dat dat geen reden was om niet te genieten van wat nog kon, in tegendeel.

Nikske masker en zo. We hebben wel nagelaten van haar te knuffelen, maar dat was het dan ook. Voor de rest totaal normaal gedaan die paar dagen dat we bij haar zijn gaan logeren.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2020, 14:16   #6742
schietboog
Minister

schietboog's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dan heb ik inderdaad meer bewondering voor mijn schoonma, 81 jaar. Die heeft ons vorige weekend uitgenodigd (nog net op tijd voor de lockdown) omdat ze nood had om wat familie te zien. Wij hebben wel goed opgelet de week daarvoor, maar 't was toch riskant ; ze zegde echter dat ze van die paar goeie jaren die haar restten, nog wilde profiteren, en als ze van corona moest dood gaan, dat niet erger was dan van een andere doodsoorzaak die toch zal komen, dat dat geen reden was om niet te genieten van wat nog kon, in tegendeel.

Nikske masker en zo. We hebben wel nagelaten van haar te knuffelen, maar dat was het dan ook. Voor de rest totaal normaal gedaan die paar dagen dat we bij haar zijn gaan logeren.
Dat is dan weer hoe mijn moeder, die nochthans ouderdomsleukemie heeft, er tegen aan kijkt.
Zij wil niet wegkwijnen in eenzaamheid maar tenminste nog wat levenskwaliteit hebben. Ze let op, maar weigert toe te geven aan de paniek.
Governments don´t want a population capable of critical thinking, they want obedient workers, people just smart enough to run the machines and just dumb enough to passively accept their situation (George Carlin)
schietboog is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2020, 14:26   #6743
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht

Vreemd genoeg isoleert mijn vader zich niet, en mijn moeder ook niet. Maar het algehele klimaat haalt hem onderuit.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2020, 14:28   #6744
Jan Janssen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Vreemd genoeg isoleert mijn vader zich niet, en mijn moeder ook niet. Maar het algehele klimaat haalt hem onderuit.
Mijn ouders isoleren hun wel al volle 6 maanden, maar gisteren zei mijn moeder plots. We gaan begot wel skien met carnaval, da ze men klote kussen anders. (we gaan elk jaar met alle ganse familie samen)
Jan Janssen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2020, 14:36   #6745
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
En gelooft gij nu echt dat de huidige generatie nog zou willen voetballen op pleintjes Die willen zich direct alleen nog inschrijven bij een echte club...als het even kan bij een eerste klasser.
En gij gelooft dat de huidige generatie nog zou gelukkig zijn om in een vijvertje te zwemmen ? Die willen liever zwemmen in een tropisch zwembad of in het zwembad van een resort in Ibiza
En gij gelooft dat de huidige generatie nog een kamp zou willen bouwen in een bos ? Die gaan nu liever gamen of crossen met een echte motor.
En gij gelooft dat de huidige generatie nog interesse heeft om in een boom te klimmen om een appel te plukken ? Terwijl ze alleen graag echte golden willen eten zonder die bruine plekskes
En gij gelooft dat de huidige generatie nog interesse heeft in een appel pikken ? Die dat pikken die pikken nu uw smartphone of dure horloge maar toch geen appel meer

Niet zeveren he...onze jeugd is daar gewoonweg veel te verwend voor.
Je hebt gelijk,

Ik weet alleen niet waarom ze dan betalen om hen te begeleiden en om hen de kennis van overleven in bossen en veld aan te leren.

Ik weet dan wel niet wie al die kampeerspullen koopt in al de winkels.

Ik weet dan wel niet waarom ze vechten om op de jeugdkampen ingeschreven te geraken.

Ik weet dan wel niet voor wie alle gemeenten al die sportveldjes zetten.

Ik weet dan wel niet waarom ze aan alle vijvers en kanalen controle uitvoeren op illegale zwemmers.

Ik weet dan wel niet waarom ik de jongeren leer hoe ze bepalingen letterlijk moeten nemen.
Van de zomer nog met meer dan 30 jongeren in verschillende vijvers gaan snorkelen, want zwemmen is er verboden.

En als het de jongeren niet zijn die het fruit van de bomen plukken bij mijn zuster en mij, dan moet ik dringen enkele Mechelse schepers gaan aanschaffen, want dat fruit is niet bedoeld voor de egocentrische generatie.
Straks krijg ik nog enkele processen aan mijn broek, omdat ze als +70jarige uit een boom zijn gevallen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2020, 14:36   #6746
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn ouders isoleren hun wel al volle 6 maanden, maar gisteren zei mijn moeder plots. We gaan begot wel skien met carnaval, da ze men klote kussen anders. (we gaan elk jaar met alle ganse familie samen)
Ik kan dat begrijpen en aanvaarden maar dan zou men ook bereidt moeten zijn om af te zien van elke IC hulp. Een papier tekenen met daaronder eigenhandig verklaren dat ze op IC ons klote kussen.

Goed zo dat er stoere mensen zijn zo blijft de eventuele hulp voorbehouden aan mensen die er niet hun klote aan wrijven.

Maar pas op .....ik weet niet als ge begint te stikken of ge dan nog zo stoer zult zijn.....veel kans dat uw moeder dan het hardst gaat zitten wenen.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 31 oktober 2020 om 14:40.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2020, 14:41   #6747
schietboog
Minister

schietboog's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik kan dat begrijpen en aanvaarden maar dan zou men ook bereidt moeten zijn om af te zien van elke IC hulp. Een papier tekenen met daaronder eigenhandig verklaren dat ze op IC ons klote kussen.

Goed zo dat er stoere mensen zijn zo blijft de eventuele hulp voorbehouden aan mensen die er niet hun klote aan wrijven.
Gaan we dat dan ook voor de rokers doen ? En zij die zonder fietshelm fietsen ? En diegenen die ongezond eten ? En diegenen die risicosporten beoefenen?
Governments don´t want a population capable of critical thinking, they want obedient workers, people just smart enough to run the machines and just dumb enough to passively accept their situation (George Carlin)
schietboog is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2020, 15:03   #6748
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schietboog Bekijk bericht
Gaan we dat dan ook voor de rokers doen ? En zij die zonder fietshelm fietsen ? En diegenen die ongezond eten ? En diegenen die risicosporten beoefenen?
Volgens mij is dat momenteel niet afgeraden of aan banden gelegd. Gaan skiën met gans de familie en of kennissen is dat wel.
Oud 31 oktober 2020, 15:05   #6749
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Je hebt gelijk,

Ik weet alleen niet waarom ze dan betalen om hen te begeleiden en om hen de kennis van overleven in bossen en veld aan te leren.

Ik weet dan wel niet waarom ze vechten om op de jeugdkampen ingeschreven te geraken.

Ik weet dan wel niet waarom ze aan alle vijvers en kanalen controle uitvoeren op illegale zwemmers.

Ik weet dan wel niet waarom ik de jongeren leer hoe ze bepalingen letterlijk moeten nemen.
Van de zomer nog met meer dan 30 jongeren in verschillende vijvers gaan snorkelen, want zwemmen is er verboden.

En als het de jongeren niet zijn die het fruit van de bomen plukken bij mijn zuster en mij, dan moet ik dringen enkele Mechelse schepers gaan aanschaffen, want dat fruit is niet bedoeld voor de egocentrische generatie.
Straks krijg ik nog enkele processen aan mijn broek, omdat ze als +70jarige uit een boom zijn gevallen.
Je hebt ook gelijk want terwijl ik het schreef wist ik ook wel dat het van beide kanten komt.

Tijden veranderen maar mensen niet.
Oud 31 oktober 2020, 17:31   #6750
Jan Janssen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Je hebt gelijk,

Carnaval is nog meer dan 3 maanden weg en dan zitten zij al bijna 1 jaar in vrijwillige quarantaine. Hadden andere dat ook gedaan dan zaten we nu al lang niet meer met dit probleem. En daarbij mijn ouders skiën niet meer maar die gaan ondertussen wandelen.
Oud 31 oktober 2020, 17:37   #6751
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik kan triage begrijpen in geval van grote ramp waar mensen zodanig gekwetst zijn dat hun kans op overleven nihil is. Gaan triages doen in geval van een pandemie op basis van ouderdom vind ik god spelen of een wansmaak van beslissen over leven en dood. Die 80 jarige heeft evenveel recht op leven als een 20 jarige.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2020, 17:41   #6752
Jan Janssen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik kan triage begrijpen in geval van grote ramp waar mensen zodanig gekwetst zijn dat hun kans op overleven nihil is. Gaan triages doen in geval van een pandemie op basis van ouderdom vind ik god spelen of een wansmaak van beslissen over leven en dood. Die 80 jarige heeft evenveel recht op leven als een 20 jarige.
Als alle voorwaarden gelijk zijn en alleen de leeftijd verschilt dan zal toch de keuze gemaakt worden voor de 20 jarige. Is niet mijn keuze maar zo is het wel.
Oud 31 oktober 2020, 17:44   #6753
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als u als autobestuurder een 80 jarige of een 20 jarige doodrijdt zal u of de verzekering ook compleet andere bedragen moeten betalen voor die 80 jarige dan voor die 20 jarige. U mag twee keer raden voor wie u het meest zal moeten betalen.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2020, 17:47   #6754
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als alle voorwaarden gelijk zijn en alleen de leeftijd verschilt dan zal toch de keuze gemaakt worden voor de 20 jarige. Is niet mijn keuze maar zo is het wel.
Dan vind ik als die 80 jarige gans zijn leven hard gewerkt heeft prioriteit moet hebben op een jongere die niet gaat werken en teert op de OCMW. Zo kan iedereen zijn prioriteiten beginnen instellen.
Oud 31 oktober 2020, 17:47   #6755
Jan Janssen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Als u als autobestuurder een 80 jarige of een 20 jarige doodrijdt zal u of de verzekering ook compleet andere bedragen moeten betalen voor die 80 jarige dan voor die 20 jarige. U mag twee keer raden voor wie u het meest zal moeten betalen.
Nogal wiedes
Oud 31 oktober 2020, 17:50   #6756
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan vind ik als die 80 jarige gans zijn leven hard gewerkt heeft prioriteit moet hebben op een jongere die niet gaat werken en teert op de OCMW. Zo kan iedereen zijn prioriteiten beginnen instellen.
Het gaat om geredde levensjaren natuurlijk.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2020, 17:50   #6757
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Ik weet het niet dus ik kan het niet raden.
Oud 31 oktober 2020, 17:52   #6758
Jan Janssen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Als je met jongere bedoeld iemand die 60 jaar is en zn hele leven geen kloten gedaan heeft buiten geparasiteerd zou ik uw volstandig gelijk geven. Een jongeren van 20 kan nog niet lang op OCMW zijn en die zou ik toch nog een kans geven.
Oud 31 oktober 2020, 17:54   #6759
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uiteraard. Omdat men LEVENSJAREN wil redden. Geen levens.
Oud 31 oktober 2020, 17:56   #6760
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee. In alle consideraties van openbare geneeskunde staat het aantal levensjaren in goede kwaliteit centraal. Die 20-jarige heeft een levensverwachting van nog 60 jaren te leven of zo, die 80-jarige misschien 7.

Het bedrag dat voor een behandeling uitgetrokken wordt gemiddeld wordt ook beoordeeld op het aantal levensjaren dat het kan redden, en mag daar 40 000 Euro per levensjaar voor kosten.

Maar "triage" wil zeggen dat ge moet kiezen. Ge kunt er maar 1 verzorgen en ze liggen daar alletwee. Dewelke kiest ge ?

Ge doet uiteraard geen triage als er genoeg is voor iedereen. De vraag is: als ge er maar 1 kunt verzorgen, dewelke ?

Well, dat is eigenlijk simpel he: het meeste levensjaren redden. Dat is MEESTAL de jongste. Niet altijd: het kan zijn dat die jongste in een veel slechtere toestand is en dat de kans om erdoor te komen kleiner is.

Bijvoorbeeld: als ene van 20 jaar 20% kans heeft om door IC te komen, en een 60-jarige 100% kans, dan gaan we 0.2 * 60 doen, dus 12 jaar voor die jongere, en 25 jaar voor die 60-jarige. Dan kiezen we de 60-jarige.

Maar mijn punt was dat we vroegen aan 60+ om zich te beschermen en geen contacten te hebben. Als die dat toch willen, dan moeten ze maar aanvaarden dat ze door het extra risico dat ze nemen, en de "onwelvoeglijkheid" van hun actie, systematisch aanvaarden van bij triage geweigerd te worden.

Laatst gewijzigd door patrickve : 31 oktober 2020 om 18:02.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be