Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 januari 2009, 12:27   #661
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Dat is dan jouw verwrongen idee.
Te oordelen naar het succes van geweldfilms, het aantal gewelddadige computerspellen en het aantal incidenten ....
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2009, 12:31   #662
Noorman
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Heb ik nooit gedaan trouwens,van mijn part mag je mij voor rot schelden
Het duveltje heeft een erg brede rug
Maar ik laat geen kinderen af maken,over mijn lijk zeg ik dan
Tuurlijk niet, je rijdt de dader omver met je batmobiel !

Of........je kerft misschien een "Z" in zijn gat !

Of........je kent "Mega Mindy" persoonlijk ?

Allez kies maar

Noorman
Noorman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2009, 12:32   #663
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Ik zie geen hypocrisie in het meer emotioneel betrokken zijn met wat in eigen land/buurt gebeurt. Het is een normale en gezonde menselijke reactie. Het omgekeerde beweren is hypocriet.

Volledig akkoord.
De aandacht die we hebben voor geweld is recht evenredig met ons inlevingsvermogen, in hoeverre we ons kunnen identificeren met de slachtoffers.

Een zeer interessant artikel over "Welk geweld haalt onze voorpagina's?"
http://humanieuws.wordpress.com/2007...ina%E2%80%99s/
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2009, 12:42   #664
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Noorman Bekijk bericht
Tuurlijk niet, je rijdt de dader omver met je batmobiel !

Of........je kerft misschien een "Z" in zijn gat !

Of........je kent "Mega Mindy" persoonlijk ?

Allez kies maar

Noorman
Owlaaaaa !!! Stop eens even jij !
Er wordt hier wel niet gelachen met Mega Mindy ok !

@ duveltje : echt, serieus, zelfs iemand getraind gaat niet zomaar zonder nadenken zo iemand te lijf. Je kan die verzorgers niets verwijten.
I'll just kill myself now.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2009, 12:57   #665
kamiel spieces
Minister

kamiel spieces's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus jij bent iedere dag bezig te treuren om de kinderkens van de derde wereld?
Ik had het niet over mezelf maar wel over de overdreven reacties van zoveel mensen hier die alles weer dramatiseren als zoiets gebeurt. Als ze het dan toch allemaal zo erg vinden waarom doen mensen dan zo weinig aan het onmenselijk leed in de derde wereld landen. Daar komen dagelijks honderden al dan niet duizenden kinderen om door oorlog, honger en dorst.
kamiel spieces is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2009, 13:02   #666
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
De aandacht die we hebben voor geweld is recht evenredig met ons inlevingsvermogen, in hoeverre we ons kunnen identificeren met de slachtoffers.

Een zeer interessant artikel over "Welk geweld haalt onze voorpagina's?"
http://humanieuws.wordpress.com/2007...ina%E2%80%99s/
Inlevingsvermogen is omgekeerd everedig met het verschil in ras, cultuur, en afstand.
Oud 25 januari 2009, 13:11   #667
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kamiel spieces Bekijk bericht
Ik had het niet over mezelf maar wel over de overdreven reacties van zoveel mensen hier die alles weer dramatiseren als zoiets gebeurt. Als ze het dan toch allemaal zo erg vinden waarom doen mensen dan zo weinig aan het onmenselijk leed in de derde wereld landen. Daar komen dagelijks honderden al dan niet duizenden kinderen om door oorlog, honger en dorst.
Ieder heeft zijn manier om emoties te verwerken. Dramatiseren is er een van. Waarschijnlijk is dat uw manier niet of misschien heeft deze tragedie U niet geraakt.
Oud 25 januari 2009, 13:12   #668
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Nu zeg je al iets heel anders dan dat geweld leuk zou zijn.
Toch niet...

Citaat:
Ik vind de woorden "behagen" en "illusie" wel erg subjectief. De mens heeft altijd proberen leren om het voor zichzelf beter te maken. Ook bij zo'n drama is de primaire reflex er om te leren en is de eerste vraag "waarom? hoe?". Als de mens zich niet ooit de vraag stelde waarom andere mensen doodvriezen bij winterweer en uiteindelijk op het idee van beschutting en dierenhuiden als kledij was gekomen, dan was de wereldbevolking vast een stuk kleiner, al dan niet onbestaande.
Je moet een onderscheid maken tussen oorzaken en motieven. Er hoeft in het geval van Kim D. helemaal geen sprake te zijn van een motief zoals wraak, jaloezie of een slecht verteerd bord spruiten. Het geweld hoeft helemaal geen instrument te zijn om een bepaald doel te dienen, het kan perfect een doel op zichzelf zijn. Ik zeg niet dat het zo is, maar het kan perfect.

Iets anders is de vraag naar de oorzaak. De eerste vraag luidt dan: van w�*t zoeken we de oorzaak? Gesteld dat geweld op zich het motief is, is dat "wat" niet langer het geweld, maar wat het mogelijk heeft gemaakt dat Kim D. deze drang naar geweld niet heeft kunnen bedwingen. Als hij bijvoorbeeld zelfmoordplannen had, dan kan ik eerlijk gezegd geen enkele reden verzinnen waarom hij het niét zou doen? Je leeft per slot van rekening maar één keer, en dan sowieso niet lang meer.

Ik kan mij overigens wel iets voorstellen bij het genot van geweld. Jij niet?

Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 25 januari 2009 om 13:16.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2009, 13:13   #669
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kamiel spieces Bekijk bericht
Ieder heeft zijn manier om emoties te verwerken. Dramatiseren is er een van. Waarschijnlijk is dat uw manier niet of misschien heeft deze tragedie U niet geraakt.
Oud 25 januari 2009, 13:15   #670
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Owlaaaaa !!! Stop eens even jij !
Er wordt hier wel niet gelachen met Mega Mindy ok !

@ duveltje : echt, serieus, zelfs iemand getraind gaat niet zomaar zonder nadenken zo iemand te lijf. Je kan die verzorgers niets verwijten.
Ok het word te weinig betaald beste duupje maar een baby die aan MIJ toevertrouwd word mag gerust zijn,mijn leven staat voor deze baby
Oud 25 januari 2009, 13:19   #671
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Ok het word te weinig betaald beste duupje maar een baby die aan MIJ toevertrouwd word mag gerust zijn,mijn leven staat voor deze baby
Belachelijk. Baby's zijn waardeloos grut in vergelijking met een volwassen mens. Compleet achterlijk, gewelddadig, onzindelijk, lawaaierig, zwak. Een volwassene die zijn leven geeft voor een baby is niet goed bij zijn verstand.
Oud 25 januari 2009, 13:22   #672
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit heeft niets te zien met te weinig betaald zijn duveltje. Mensen die voor een job in de zorgsector kiezen, weten op voorhand dat ze er niet schatrijk van zullen worden.

Met een loon van zelfs 4000€ netto zet een verstandig iemand zijn leven nog steeds niet op het spel. Een mensenleven is onbetaalbaar.
Wat moeten ze dan doen ? Veiligheidsagenten aan elke deur zetten ? Wat signaal geef je daar mee naar de mensen ?
Ik denk dat de overige kinderopvangcentra nu wel voorzichtiger te werk zullen gaan.
Maar de schuld op anderen gaan steken dan de effectieve dader, vind ik er nogal over.

Ik hoor net dat hij zou behoren tot de gothic-scene. Zelfs dat vind ik rot. Waarom altijd de schuld gaan leggen bij een hele groep ipv bij het individu op zich... Degoutant gewoon.
I'll just kill myself now.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2009, 13:25   #673
jones
Banneling

jones's schermafbeelding

Standaard

Begin het stilaan beu te worden al die berichtgeving en dat gedoe. Met alle respect hoor, maar afgelopen 3 dagen is er nog wel wat anders op de wereld gebeurt. Bv de moord op de campus in Virginia,
http://www.huffingtonpost.com/2009/0..._n_159882.html , daar rept men geen woord van hier in de media.

En dan nog tal van andere zaken

Blijkbaar ben ik niet de enigste die daar zo over denk, als ik de vlaamse fora's eens bekijk.

http://forums.zita.be/showpost.php?p...4&postcount=65

Laatst gewijzigd door jones : 25 januari 2009 om 13:29.
jones is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2009, 13:28   #674
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Dit heeft niets te zien met te weinig betaald zijn duveltje. Mensen die voor een job in de zorgsector kiezen, weten op voorhand dat ze er niet schatrijk van zullen worden.

Met een loon van zelfs 4000€ netto zet een verstandig iemand zijn leven nog steeds niet op het spel. Een mensenleven is onbetaalbaar.
Wat moeten ze dan doen ? Veiligheidsagenten aan elke deur zetten ? Wat signaal geef je daar mee naar de mensen ?
Ik denk dat de overige kinderopvangcentra nu wel voorzichtiger te werk zullen gaan.
Maar de schuld op anderen gaan steken dan de effectieve dader, vind ik er nogal over.

Ik hoor net dat hij zou behoren tot de gothic-scene. Zelfs dat vind ik rot. Waarom altijd de schuld gaan leggen bij een hele groep ipv bij het individu op zich... Degoutant gewoon.
Ik weet het wel,ik ben dat één buiten beentje....
Ik zou die gast echt hebben afgemaakt
Daarom ook duveltje382
Oud 25 januari 2009, 13:39   #675
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Inlevingsvermogen is omgekeerd everedig met het verschil in ras, cultuur, en afstand.
Meestal wel, de ene mens heeft meer inlevingsvermogen dan de andere. Maar dit betekent niet dat een blanke baby die in België vermoord wordt erger is dan gelijk welke andere baby waar ook ter wereld.
Als moeder kan ik me evengoed inleven in de moeders die dit drama meemaken, als in moeders in Gaza of gelijk welke moeder die haar kind verliest.

Van een krant verwacht ik, behalve inlevingsvermogen, ook maatschappelijke relevantie.

Ik was dan ook gedegouteerd toen ik op het nieuws hoorde dat het appartement van de dader op persbelangstelling kon rekenen; en daarbij de beelden getoond werden van een journalist op een ladder tegen de reling van het balkon die beelden nam van de binnenkant.

Is dit inlevingsvermogen? Relevant? Of smaakloze sensatiezucht?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2009, 13:42   #676
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Ik was dan ook gedegouteerd toen ik op het nieuws hoorde dat het appartement van de dader op persbelangstelling kon rekenen; en daarbij de beelden getoond werden van een journalist op een ladder tegen de reling van het balkon die beelden nam van de binnenkant.

Lijkt me zelfs strafbaar.
Oud 25 januari 2009, 13:47   #677
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RodeLantaarn Bekijk bericht
Oh nee, t'is weer zo ver. Er gebeurt een drama en de media melkt en vergroot maar uit. Hoe hypocrieter kan dit nog worden? Palestijnse kinderen die als gevolg van Israelische bomaanslagen sterven zijn voor velen die hier zo 'emotioneel' pleiten voor de doodstraf wel ONVERMIJDELIJK. Zielig en walgelijk hoe de dingen er hier aantoe gaan.
Palestijnse terroristen die beschoten worden tgv raketaanvallen op onschuldige burgers, kan je niet vergelijken met baby's of kindjes van 2 jaar die door een psychopaat worden neergestoken.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2009, 13:50   #678
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Van een krant verwacht ik, behalve inlevingsvermogen, ook maatschappelijke relevantie.

De media hebben hun sensatiezucht de voorbije dagen ook weer eens mooi getoond. Ze wilden de dader eerst afschilderen als een ontsnapte gek uit een psychiatrische instelling die zich had verkleed als The Joker om kinderen te vermoorden en vervolgens op het politiebureau lacherig zat te doen tegen de politie.

Achteraf blijkt dat het gaat om een werkloze man van 20 jaar, die niet in een psychiatrische instelling zat, zich niet verkleed heeft als The Joker en op het politiebureau ook niet lacherig zat te doen.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2009, 13:50   #679
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Meestal wel, de ene mens heeft meer inlevingsvermogen dan de andere. Maar dit betekent niet dat een blanke baby die in België vermoord wordt erger is dan gelijk welke andere baby waar ook ter wereld.
Rationeel gezien, niet nee.
Citaat:
Als moeder kan ik me evengoed inleven in de moeders die dit drama meemaken, als in moeders in Gaza of gelijk welke moeder die haar kind verliest.
Ik denk dat de meeste mensen reageren met "dat kan mij ook overkomen" of "dat had mij ook kunnen overkomen". Iets wat niet geldt voor Gaza.

Citaat:
Ik vrees dat je teveel verwacht.

Citaat:

Ik zou zeggen: "ziekelijke sensatiezucht".
Oud 25 januari 2009, 13:57   #680
moser
Europees Commissaris

moser's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Palestijnse terroristen die beschoten worden tgv raketaanvallen op onschuldige burgers, kan je niet vergelijken met baby's of kindjes van 2 jaar die door een psychopaat worden neergestoken.
Correctie: Een gewetenloos kolonialistisch bezettingsleger met nazistische trekjes die in een paar weken tijd duizend onschuldige burgers door de vleesmolen draait waaronder zo'n 400 kinderen, duizenden huizen verwoest en honderdduizenden mensen in een gigantische ellende onderdompelt om gewoon electoraal wat te scoren valt niet te vergelijken met 1 geestesgestoorde die de pedalen verliest en in het wilde weg kinderen begint te steken.
moser is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be