Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 december 2012, 20:35   #661
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
En ik versta heel wat Romaanse talen goed omdat ik Latijn ken. Toch zal ik nooit beweren dat pakweg Spaans een Latijns dialect is.
Je verstaat hoogstens losse woorden
Ik heb er mij nog niet op toegelegd, maar ik ga eens kijken naar het Catalaans.

Laatst gewijzigd door eno2 : 19 december 2012 om 20:37.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2012, 12:32   #662
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Je verstaat hoogstens losse woorden
Ik heb er mij nog niet op toegelegd, maar ik ga eens kijken naar het Catalaans.
Misschien is dat geen slecht idee, doch ik zou de volgorde toch omdraaien: eerst informeren, dan pas je mening geven.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2012, 12:39   #663
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Misschien is dat geen slecht idee, doch ik zou de volgorde toch omdraaien: eerst informeren, dan pas je mening geven.
Kweenie, ik zal zien wat ik ervan begrijp
Oud 20 december 2012, 12:41   #664
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Fout. Spaans is een Catalaans dialect.

Als je ernstig wil meediscussiëren, gelieve niet te trollen. Iedereen weet dat Catalaans een aparte taal is, dit staat niet ter discussie.

Dit is ook een noodzakelijke voorwaarde voor uw bewering dat men een vreemde taal wil opleggen aan de Spaanstaligen.
Ik zei al dat Spaans en Catalaans een gemeenschappelijk Iberische wortel hebben, linguïstisch. Dat is het dan. Spaans werd een wereldtaal. Honderden miljoenen sprekers. 329 miljoen mensen. Catalaans bleef een dialect. Negen miljoen sprekers (groot maximum)

Laatst gewijzigd door eno2 : 20 december 2012 om 12:43.
Oud 20 december 2012, 13:44   #665
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
El Pais

Het referendum kan geparalyseerd worden wettelijk en de autoriteiten bestraft
Wat de Spaanse staat betreft misschien wel, maar de Catalanen hebben al laten verstaan dat dat referendum er zal komen, wat de grondwet ook zegt.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2012, 13:46   #666
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
El Pais

Het referendum kan geparalyseerd worden wettelijk en de autoriteiten bestraft
evidement !

gelijk de congolezen zich er iets van hebben aangetrokken dat hun onafhankelijkheidsuitroepen buitenwettelijk verliep.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2012, 13:47   #667
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik zei al dat Spaans en Catalaans een gemeenschappelijk Iberische wortel hebben, linguïstisch.
Nee je zei dat Catalaans een Spaans dialect is. Dat wil zeggen dat het Catalaans uit het Spaans zou voortkomen.
Van taalkunde heb je precies even weinig kaas gegeten als van economie.

Citaat:
Dat is het dan. Spaans werd een wereldtaal. Honderden miljoenen sprekers. 329 miljoen mensen. Catalaans bleef een dialect. Negen miljoen sprekers (groot maximum)
Aantal sprekers is geen referentie om van dialect te spreken, want dan zijn Bulgaars, Deens, Fins, Estisch, Iers, Lets, Maltees, Litouws, Sloveens, Slowaaks, Zweeds, Portugees allemaal dialecten.
Pak misschien eerst toch maar eens een handboek taalkunde vast vooraleer die onzin te schrijven.
Oud 20 december 2012, 15:23   #668
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zei al dat Spaans en Catalaans een gemeenschappelijk Iberische wortel hebben, linguïstisch. Dat is het dan. Spaans werd een wereldtaal. Honderden miljoenen sprekers. 329 miljoen mensen. Catalaans bleef een dialect. Negen miljoen sprekers (groot maximum)
Aangezien we enkel hier Nederlands spreken, ziet u dat ook als een dialect?
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2012, 15:26   #669
Anna List
Banneling

Standaard

weer zalig op de smoel gaan voor de media in B die de nationalisten van Catalonie een verlies toegedicht hebben
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2012, 18:29   #670
eno2
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Nee je zei dat Catalaans een Spaans dialect is. Dat wil zeggen dat het Catalaans uit het Spaans zou voortkomen.
Van taalkunde heb je precies even weinig kaas gegeten als van economie.
Ik ken tenminste Spaans
Ik geloof dat jij helemaal nooit kaas eet, nergens van

Citaat:
Aantal sprekers is geen referentie om van dialect te spreken, want dan zijn Bulgaars, Deens, Fins, Estisch, Iers, Lets, Maltees, Litouws, Sloveens, Slowaaks, Zweeds, Portugees allemaal dialecten.
Pak misschien eerst toch maar eens een handboek taalkunde vast vooraleer die onzin te schrijven.
Ochottekes met hun Negen miljoen Catalaansprekers...dat half als Spaans klinkt, in een territorium van overwegend Spaanssprekers

Laatst gewijzigd door eno2 : 20 december 2012 om 18:32.
Oud 20 december 2012, 19:09   #671
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Je valt hier wel lelijk door de mand als niks anders dan een ordinaire Spaanse nationalist.
Oud 20 december 2012, 19:17   #672
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Je valt hier wel lelijk door de mand als niks anders dan een ordinaire Spaanse nationalist.
Ik beschouw de Catalaanse onafhankelijkheid als ondoenbaar en ongewenst.
Wegens een veel te hoge vermengingsgraad met Spanje en Spaans.

De Nationalisten gaan daar hun territorium verscheuren zonder leefbaar resultaat

Waarschijnlijk gaan ze zelfs daar niet in slagen

Laatst gewijzigd door eno2 : 20 december 2012 om 19:20.
Oud 20 december 2012, 19:26   #673
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Je arrogante en hautaine commentaar over "dat dialect" heeft niks te maken met rationele politieke argumenten maar is gewoon ordinair Spaans nationalisme. Zelfs de fascist Krohn probeert er tenminste nog wat historische onzin bij te sleuren om het iets serieuzer te doen overkomen.
Oud 20 december 2012, 19:41   #674
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Je arrogante en hautaine commentaar over "dat dialect" heeft niks te maken met rationele politieke argumenten maar is gewoon ordinair Spaans nationalisme. Zelfs de fascist Krohn probeert er tenminste nog wat historische onzin bij te sleuren om het iets serieuzer te doen overkomen.
Feit is dat jij blijkbaar Catalaans verstaat omdat je ...Frans kent

Maar omzeil maar rationele politieke argumenten. Je kan in feite niets anders

Laatst gewijzigd door eno2 : 20 december 2012 om 19:44.
Oud 20 december 2012, 21:13   #675
Jasper
Provinciaal Gedeputeerde

Jasper's schermafbeelding

Standaard

Spaans en Catalaans zijn wel degelijk verschillende talen, en geen dialecten van mekaar.
Je zou, als je dezelfde denkwijze volgt, Catalaans ook een dialect van het Frans kunnen noemen (of het Engels een dialect van het Duits).

De Romaanse talen hebben gemeenschappelijke roots in het Latijn, en natuurlijk zijn er kruisbestuivingen met de plaatselijke volkstalen. Ik heb me trouwens laten vertellen dat het Catalaans het dichtst aansluit bij het volks-Latijn, en dat schijnt historische gronden te hebben (bron: een vriend op de Balearen, die taalkunde doceert).

Ik kom niet ver met mijn Spaans in een Catalaanse streek, en daar reken ik de Balearen ook bij. Het Ibicenco bijvoorbeeld, daar is haar noch pluim van te begrijpen, maar als je het wil ontleden dan kom je tot de conclusie dat het weinig uitstaans heeft met het Spaans-Castilliaans. Ik ken een inheems koppel in Eivissa, waarvan de man uit Castilië-La Mancha komt, en zijn vrouw niet begrijpt als ze Ibicenco spreekt (natuurlijk niet), maar ook niet het correcte Catalaans. En de man wil, een beetje naar analogie met belgische franstaligen, zich niet vernederen Catalaans te leren, wel handig als je eens een geheimpje moet vertellen dat manlief niet mag horen.

In het Ibicenco zitten ook zeer veel klanken en verbasterde woorden uit het middeleeuws Frans en het Arabisch. Historisch is dat te begrijpen, als je weet dat Eivissa slechts zeer laat de Moren over de kling heeft gejaagd (het was "verraad" van de broer van de emir die geheime toegangen tot de burcht had verraden aan de christenen, want die broer-emir had zijn lief ingepikt; de geschiedenis is dikwijls opgebouwd met "cherchez la femme").

En de Franse invloed is ook duidelijk omdat Eivissa "brevrijd" werd door Catalaanse troepen, gesteund door soldaten uit de Roussillon (de naam Rossello is nog fel verspreid op het eiland).
Je hoort zo van die woorden:
Spaans: pequena ; Ibicenco: petit (spreek alle letters uit)
Spaans: ventana; Ibicenco: fenestra (spreek alle letters uit).
Spaans: diez; Ibicenco: dix (spreek alle letters uit).

Catalaans is geen dialect van het Spaans.
Binnen het Catalaans zijn er wel verschillende dialecten, vooral op de eilanden, om voor de hand liggende redenen.

P.S.: Bolleke Wol: Portugees is geen "kleine" taal, men spreekt het ook in Brazilië.
Oud 20 december 2012, 21:19   #676
krohn
Partijlid

Standaard Geen pesterijen a.u.b!

[quote=eno2;6464831]
Citaat:
Ochottekes met hun Negen miljoen Catalaansprekers...dat half als Spaans klinkt, in een territorium van overwegend Spaanssprekers
"Eno" heeft gelijk. Taaal of dialect, 't is een feit dat het Catalaans half als Spaans klinkt, wat niet het geval tussen Frans en Nederland is, en maakt dus dat de situatie zich helemaal anders in Catalonië dan in België voordoet. Dialect in de zin van het Atwerpse dialect bvd., zeker niet, maar 't is waar dat de ontwikkeling van het Castiliaans en het Catalaans loopt evenwijds in de geschiedenis en dat die laatste heeft veel (veel) minder gegroeid dan het Castilians, dat is ook een onweerlegbaar feit.

Hier voeg ik jullie nog een van mijn laatste kronieken bij, ten aandacht van diegene onder jullie die Spaans, of Catalaans kennen, om het even welke, 't is gelijk inderdaad om ze te kennen verstaan (...) Over wat ik van de nieuwe sterke man van de Catalaanse generalitat denk, en ook -bij de commentaren- wat ik van Vlaanderen en van de Vlamingen denk, zoals sommige hier zonder het minste complex hun mening over Spanje en de Spanjaarden geven

http://blogs.periodistadigital.com/j...des-por-culpa-

En ten slotte vind ik echt niet eerlijk, aangezien ik aan deze discussie met min namen en voornaam deelneem, tegen mij geadresseerde beledigingen of onrechte antijgingen toe te laten. Die minher die als Bolleke hier komt heeft geen recht om mij hier als fascist te doen gaan.

Of is dat misschien de prijs te betalen, aan mijn kant alleen -scheldwoorden en aandere pesterijen te moteen dulden- om bij deze bespreking zonder censuur boodschappen te doen komen? (¿Estamos aqui o en Falndes?) Ik wil dat niet geloven

Geen pesterijen a.u.b!

Groeten
krohn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2012, 21:22   #677
eno2
Banneling

Standaard

Als ik me goed herinner schreef ik dat Castellaans wel een dialect van Spaans LIJKT. Maar ik kan me vergissen natuurlijk. Portugees telt 180 miljoen sprekers
Oud 20 december 2012, 21:46   #678
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Portugees telt 180 miljoen sprekers
Waarom blijft ge eigenlijk in termen van sprekers spreken? Alsof dat enige relevantie heeft bij het bepalen van wat een taal en wat een dialect is.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2012, 22:01   #679
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Waarom blijft ge eigenlijk in termen van sprekers spreken? Alsof dat enige relevantie heeft bij het bepalen van wat een taal en wat een dialect is.
Ik heb alleen een persoonlijke impressie gegeven dat Catalaans me wel een dialect van het Spaans leek, zonder daar iets wetenschappelijks bij te bedoelen . Ik weet ook wel dat het om een gemeenschappelijke Iberische wortel gaat, zoals ik al zelf vijf keer zei. Het belang van een taal wordt afgeleid van het aantal sprekers. Spaans is de tweede wereldtaal. 2.Spaans – 329 miljoen. Catalaans is vrij marginaal. 9 miljoen.

Laatst gewijzigd door eno2 : 20 december 2012 om 22:06.
Oud 20 december 2012, 22:53   #680
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het belang van een taal wordt afgeleid van het aantal sprekers. Spaans is de tweede wereldtaal. 2.Spaans – 329 miljoen. Catalaans is vrij marginaal. 9 miljoen.
Dat Spaans een wereldtaal is en Catalaans niet ga ik niet ontkennen. Ik zie daar echter - alweer - de relevantie niet van in.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be