![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#661 |
Banneling
|
![]() Waarom Aton, want het betekent dat wat leven is leven blijft, dat moet dan toch niet drukker worden???
Als ik geloof dat er leven na de dood is voor ons, dan geloof ik evenzeer dat voor onze geboorte we al bestonden... |
![]() |
![]() |
![]() |
#662 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Van waar kwam de islam ten andere... Hij heeft zich op vele gebieden ook laten leiden door wat er al in andere godsdiensten gezegd werd... Ze hebben er een arabierse of andere saus over gegooid en ze hebben als voornaamste gebod de gehoorzaamheid ingevoerd... De gehoorzaamheid die alle gecorrumpeerde godsdiensten eren, want dat dient om de mensen onbekwaam en onnozel te houden en in de islam is dat een gebod sine qua non... De gevolgen zijn al lang overduidelijk... toch voor degene die zich niet in het ootje laten nemen... Terwijl als men het over echte religie, verbinden van het aardse met het hemelse, bij wijze van spreken, wil hebben vrijheid van denken de grootste must moet zijn... Zonder dat kom je er niet... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#663 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Mijn antwoord daarop was : Citaat:
Ik vraag de mens om meer te luisteren naar zijn innerlijke aanvoelen, zijn innerlijk weten dat volgens mij wel eens gevestigd zou kunnen zitten in het instinct. Maar ik spreek niet over blindelings toepassen, hier komt het verstand om te onderzoeken wat kan en wat niet kan... Daarbij ga ik wel verder door te zeggen dat het verstand als inspiratiebron veeleer, op de duur want meestal is het niet onmiddellijk zichtbaar, naar verkeerde resultaten leiden... Voor mij is de hele wereld en hoe die nu draait of misdraait daar gewoon het gevolg van ... Het mensdom heeft het verstand tot heerser verheven ipv het als een goed werktuig te gebruiken... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#664 |
Banneling
|
![]() Als ik zeg dat de gewone mensen het wetenschappelijk aannneembaar vinden, wil dat dan zeggen dat de wetenschappers er hun zeg over gehad hebben???
Het enige dat men hen kan verwijten is dat ze misschien niet hard genoeg geprotesteerd hebben... Maar ja, is onze maatschappij niet overal en op alle gebieden opgedeeld in vb werkers en werkgevers, zorgversterkkers en zorgbehoevenden, politiek plebs en beslissers??? |
![]() |
![]() |
![]() |
#665 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#666 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat het 'vooral niet willen zeggen' betreft... Indien ik het hier wetenschappelijk tot in de kleinste details zou kunnen zeggen, denk je dan niet dat ik het, fier als een gieter, zou doen??? Oké, ik geef toe dat ik mij misschien niet goed uitdrukt, maar ik kom niet met grote geheimen af; ik zeg gewoon dat men meer naar zijn innerlijke, zijn instinct moet luisteren en van daaruit moet vertrekken om zijn leven op wetenschappelijke, in ieder geval op verstandelijke wijze op te bouwen... En als ik zeg dat dat innerlijke, dat instinct veel meer weet dan de mensen nu zien... Welk wetenschappelijk bewijs moet ik daarvoor geven... Ik raad gewoon iedereen aan om het op zichzelf uit te proberen; het op zichzelf toe te passen en als het volgens hen niet werkt, hewel dan is er toch niemand omgekomen om wille van dat... Waar is het gevaar??? Waarom jouw grote verontwaardiging omdat ik de wetenschap hou op de plaats waar het hoort... Ik ontken nergens dat hij al enorm goed wetenschappelijk werk heeft verricht... Oké jouw en andere hun toekomstplannen dat wetenschappelijke geconstrueerde robotten de hemel gaan regeren... Daar kan ik inderdaad geen goed woord voor over hebben want dan zal de aarde geregeerd worden door robotten en niet meer door levend wezen... Een even groot gevaar kan zijn de manipulatie van het menselijk gnoom. Daar werkt men wel met levende materie... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#667 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik vind dat een prachtige uitvinding, enorm nuttig in vele gevallen... En dan... Mensen die de hele tijd dat ding aan hun mond hebben... Indien ze in compagnie zijn breekt het de sfeer want zij zijn elders met hun gedachten... Koppels die elkaar de hele dag SMSjes sturen, telefoneren.... en ze komen s'avonds thuis en ze hebben mekaar niets meer te zeggen... Is daarom de GSM geen goede uitvinding meer??? Tuurlijk wel, maar het gebruik ervan is afgegleden naar schandalig... En Patrick, of je nu wil of niet, zo gaat het met practisch alle uitvindingen, waar enkel het verstand heerst... Het verstand corrumpeert altijd... Sterker voorbeeld... Geneeskunde, toch enorm goed, maar overbevolking nu... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#668 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En opnieuw waar zeg ik dat je niet mag nadenken??? Nergens in tegendeel je verstand is een heel goed werktuig en goede werktuigen gebruik je toch voortdurend... Ik zeg alleen dat het verstand niet de heerser is en niet de heerser mag zijn omdat het verstand uit zichzelf niets weet en corrumpeert... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#669 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Nl. de mens is ergens te vroeg tot verstand gekomen, en wie weet waren de eerste mensen die tot verstand waren gekomen wel duidelijk vrouwen; hij, of moet ik zeggen zij, was er nog niet rijp genoeg voor en de gevolgen zijn wat ze zijn... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#670 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zekere belevenissen uit het verleden hebben bepaalde patronen opgeslagen die wij herinneringen noemen, maar vele daarvan zijn zelfs onbewust. Komen we in een situatie die ergens deels vergelijkbare stimuli heeft met die opgeslagen patronen, dan zullen die geactiveerd worden. Dat genereert dan "aanvoelens", "gedachten", "ideeen", en dergelijke. Dat is waar jij het hier de ganse tijd over hebt. En ja, sommige daarvan worden zo intens dat ze bewust ervaren worden, wat jij dan "inzicht" zal noemen. Maar dat is niks anders dan het associatief verwerken van herinneringen gecombineerd met stimuli van het moment van nu. Aangezien dat puur associatief is, en totaal niet "logisch", kunnen die "bronnen van inspiratie" totaal absurd en dwaas zijn, maar soms ook pertinent. Dan moet je met je logische nadenken het kaf van het koren scheiden he. Gans de reclame industrie bestaat erin om die mechanismen te misleiden en U vooral niet de logische conclusies van absurditeit doen te trekken. Dus heel "diep" is dat allemaal niet. En het is gemakkelijk na te bootsen in machines trouwens. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#671 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Op de rest heb ik al overvloedig geantwoord... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#672 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#673 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#674 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Maar er is hier ook iets anders aan 't werk. Iets dat NIKS met ons verstand te maken heeft, maar wel met onze "instincten" en onze "intuitie". Ons holbewonersbrein laat zich in het ootje nemen door vele stimulus-respons combinaties die "plezant zijn" op het eerste gezicht, en die, MOCHTEN WE DIEPER NADENKEN, wat we niet doen, ons doen inzien dat we misschien niet optimaal bezig zijn. Er zijn veel moderne "korte pleziertjes" die onze intuitie misleiden om die tot half-verslavende gedragingen te verleiden. Die zijn, rationeel gezien (door na te denken) eigenlijk dom. Maar ons "buikgevoel" wordt hier om de tuin geleid, en we trappen er toch maar in. Omdat we juist NIET nadenken. Immers, nadenken is niet de meest natuurlijke vorm van processen van onze hersenen. Associaties maken wel. Het kost moeite om na te denken, maar associaties "gebeuren vanzelf" en komen "uit ons diepe binnenste" (ttz, de basisfunctie van onze hersenen). Maar die hersenen zijn niet echt aangepast aan die moderne snufjes. En dus gedragen we ons een beetje als niet-nadenkende chimpansees. Citaat:
U zat zuipen doet ge omdat ge niet nadenkt, en uw buikgevoel volgt van "ik kan wel nog een pint drinken". Als ge nadenkt zuipt ge U niet zat. Het door U zo opgehemelde "buikgevoel" is juist waar de meeste ambras van komt, en het is het (moeilijke) rationele nadenken dat ons behoedt, maar we doen het juist veel te weinig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#675 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#676 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik neem aan wat jij zegt en dat het in het groot wel zo zal werken... gedaan met de indianenverhalen en ik ben er vast van overtuigd dat de reclame industrie daarmee werkt, enfin het misbruikt toch... Zie je, weer een gevolg van het verstand als meester, als het maar opbrengt moet het goed zijn... Dat dat niet zo diep zou zitten, goed, de grootste wijsheid zit in het simpele... wanneer het te gecompliceerd wordt mag je het opzij zetten... en ik spreek over wijsheid, niet over wetenschappen... Dat je die reflexen kunt inbouwen in een robot, akkoord maar dan blijven het gewoon kunstmatige reflexen en verwordt dat niet ineens tot leven... En nogmaals, met godsdienst heeft het niets te maken; maar wel met enorm veel meer inzicht... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#677 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wij dachten dat wij, mensen, aparte levende wezens waren, los van de dieren en planten. Het blijkt gewoon dat wij een grote familie zijn, en allemaal van 't zelfde voortkomen. Wij dachten dat er twee soorten materie waren, levende en dode. Vandaar dat men de scheikunde in twee delen had gesplitst: die van de dode materie (minerale scheikunde) en die van de levende materie (organische scheikunde). En dat om organische scheikunde te doen, er een "force vitale" nodig was. Blijkt niet waar te zijn: de wetten van de scheikunde zijn dezelfde en we kunnen organische stoffen maken vanuit minerale en omgekeerd. Wij dachten lang dat "logisch nadenken" enkel weggelegd was voor het menselijke brein. Tot wij computers maakten. Daar dachten wij een tijdje dat men misschien dom rekenwerk met computers kon doen, maar dat "hogere wiskunde" toch voor mensen was weggelegd. Tot systemen zoals Mathematica de meeste wiskundigen uit hun sloefen kloppen bij analytische berekeningen. Men dacht lang dat computers nooit "intelligente spellen" zoals schaken op grootmeester niveau zouden kunnen spelen. Tot de wereldkampioen schaken in zijn onderbroek werd gezet door Deep Blue, en computers tegenwoordig schaak spelen op niveaus waar geen mens meer kan aan tippen. ALLES wat van ons "mensen" maakt, zijn gewone processen in de natuur die niks bijzonders hebben, en die ook in principe in artificiële systemen kunnen ingebouwd worden. Het is wel zo dat we de technologische complexiteit nog niet bereikt hebben om ALLE hersenfuncties in te implementeren op een of andere wijze, maar het is duidelijk dat er NIKS BIJZONDERS is aan onze hersenen, behalve dat het HEEL COMPLEX is. Technologisch zijn we er nog niet helemaal aan toe, maar het is in zicht. Nergens is er ergens een spaander heel gebleven van iets "speciaals". ALLES wat in ons lichaam gebeurt, zijn normale fysische processen die wij ook "artificieel" kunnen implementeren in een andere technologie, en daarbuiten is er NIKS. Tegen dat wij dus alles wat fundamenteel is in ons "leven" en ons "bestaan" ergens in andere technologie hebben geïmplementeerd, is er fundamenteel geen enkel verschil tussen "ons bestaan/leven" en het "bestaan/leven" van dat systeem in die andere technologie, he. Doodgewoon omdat er niks "speciaals" is dat NIET zou kunnen overgedragen worden in principe. En er dus niks sacraals overblijft. Laatst gewijzigd door patrickve : 5 juli 2019 om 13:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#678 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#679 | ||