Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 juli 2007, 23:17   #661
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Een fatsoenlijk mens denkt niet alleen aan zijn eigen practisch nut maar ook aan dat van de mensen in wiens land hij zich vestigt.
Een heel fatsoenlijk mens dan.
Ik betwijfel of dat veel mensen dat effectief in de praktijk gaan uitvoeren. Maar het is altijd makkelijk omdat vanuit je zetel te zeggen, natuurlijk.

Citaat:
Een fatsoenlijk mens heeft geen taalwetten nodig om hem te dwingen een minimum aan respect voor zijn gastvolk op te brengen.
Vlaanderen = Wallonië = België = zelfde bevolking = 3 talen.
En eigenlijk is er wel iets nodig.
Ofwel een sociale incentieve (zoals wanneer je naar Spanje zou verhuizen, zou je wel Spaans moeten leren) ofwel een wettelijke.
De sociale ontbreekt in Brussel en de rand, omdat daar veel mensen wonen van dezelfde taal. Dus zal het een wettelijke moeten zijn.

Citaat:
Franstaligen die geen Nederlands willen leren in Vlaanderen ook al kregen ze daar decennialang te tijd voor via faciliteiten zijn dus onfatsoenlijk.

Wie dat desalniettemin goedpraat heeft al evenmin fatsoensbesef.
Och gottekes, mijnheer roept de eigen axioma's aan en maakt de redenering zo dat alle kritiek erop zorgt dat de criticus onfatsoenlijk is. Proficiat, maar toch niet.

Het gaat erom dat er geen noodzaak is om Frans te leren. Zo simpel is het eigenlijk. Men heeft de mogelijkheid om Franse vrienden te hebben en men kan geholpen worden in de eigen taal op het gemeentebestuur. (En hier komt dan heel de discussie of de taalfaciliteiten nu dienen uit te doven of niet. Maar dat is 'op zich' irrelevant. Want als ze uitdovend zijn, dan ontstaat er al méér een drive om toch (een deel) Nederlands te leren. Dat is voor de Nederlandstaligen allene maar positief. Maar logischerwijze zijn Franstaligen daar tegen. Zij moeten dan moeite doen.)

Als ik in Spanje eerst jaren in het Nederlands geholpen wordt en dan 'ineens' in het Spaans, ga ik toch ook kijken of ik niet toch in het Nederlands verder geholpen kan worden.

Zo zijn mensen. Alle mensen. Overal ter wereld. Op de spreekwoordelijke uitzondering na.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2007, 23:18   #662
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurycane Bekijk bericht
Brussel heeft de grootste transfers naar Wallonië ook wat betreft de omzet.
Ik bedoel dat de klanten van Brusselse bedrijven zich algemeen voor 70% in Vlaanderen bevinden. Heb het over volgende industrieën telecom, consultancy, audit, banken, IT, ea.

30% van de klanten bevinden zich in Brussel zelf of Wallonië.
Ferre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2007, 23:19   #663
hurycane
Provinciaal Gedeputeerde

hurycane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Neen.
Als Vlaanderen 70% van de actieve bevolking heeft, heeft Vlaanderen recht op 70% van de bruggepensioneerden. (Bij wijze van spreken.)

Dus dat is al een status quo.

Het gaat om werklozen an sich. En daar scoort Wallonië nog altijd iets beter.
Grotendeels ook door het mindere arbeidsaanbod, wel teverstaan.
Tijdskrediet, loopbaanonderbreking en brugpensioen valt ook onder de werkloosheid hoor. Enne wat het aantal werklozen betreft : 45% in Vlaanderen, 42% in Wallonië en 12.5% in Brussel. We hebben dus nog altijd het meeste werklozen en enkel bij de werkzoekenden doet Wallonië het uitermate slechter dan VL. (48.000 meer).

En daar moet iets aan worden gedaan, maar als je weet dat er bvb. in La Lou in de laatste 20 �* 30 jaar 60.000 banen verloren zijn gegaan is de toestand daar niet verwonderlijk, al is het natuurlijk ook niet goed te praten.

Laatst gewijzigd door hurycane : 23 juli 2007 om 23:19.
hurycane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2007, 23:19   #664
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ferre Bekijk bericht
20% werkloosheid is nog geen reden om de mensen aan te zetten Nederlands te leren?
Zolang je - op eender welke manier - niet meer geld nodig hebt (uitkering of iets anders) is dat idd geen reden genoeg.

Citaat:
Dit heeft niets te maken met vraag en aanbod. Dit is van overheidswege (Brussel/Wallonië) gepropageerde eentaligheid, nl Frans. Hoe kan je nu een lakse overheidswerking (waaronder scholing en aanwervingen voor de openbare sector) omdraaien tot een issue van vraag en aanbod?
Sinds wanneer is er van overheidswege gepropagandeerde eentaligheid?
Ik dacht toch echt dat ziekenhuizen (voor een deel allesinds) 2-talig dienen te zijn. Maar blijkbaar is zoiets in wetten niet genoeg om dat te effectualiseren.
Ik zou zeggen: 'doe daar iets aan'.
En dat is niet de bevolking, maar de politiek zijn taak.

Citaat:
Op de commerciële arbeidsmarkt is er wel degelijk vraag naar meertaligheid waaronder Nederlands.
Maar for some reason is die drive niet goed genoeg.
Dus dan weet je wat je te doen staat.

Citaat:
70% van de omzet van Brusselse bedrijven wordt in Vlaanderen gemaakt. Ik heb het niet over de krantenwinkel op de hoek.
Wrslk niet.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 23 juli 2007, 23:21   #665
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tijdskrediet, loopbaanonderbreking en brugpensioen valt ook onder de werkloosheid hoor. Enne wat het aantal werklozen betreft : 45% in Vlaanderen, 42% in Wallonië en 12.5% in Brussel. We hebben dus nog altijd het meeste werklozen en enkel bij de werkzoekenden doet Wallonië het uitermate slechter dan VL. (48.000 meer).

En daar moet iets aan worden gedaan, maar als je weet dat er bvb. in La Lou in de laatste 20 �* 30 jaar 60.000 banen verloren zijn gegaan is de toestand daar niet verwonderlijk, al is het natuurlijk ook niet goed te praten.
Sinds wanneer valt dat ook onder werkloosheid?
'k moet mijn prof eens zeggen dat ze hare cursus moet moderniseren.

Ik hoop dat je snapt dat absolute cijfers niet relevant zijn, maar relatieve wel?
Oud 23 juli 2007, 23:21   #666
hurycane
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

(Belga) In België waren er in december 595.454 niet-werkende werkzoekenden. Dat zijn er 40.666 of 7,3 pct meer dan in december 2003. Dat maakte het kabinet van minister van Werk, Freya Vandenbossche woensdag bekend. De Belgische werkloosheidsgraad komt daarmee uit op 12,8 pct, of 0,8 pct meer dan het jaar voordien.

De mannelijke werkloosheidsgraad ligt nu op 10,6 pct, de vrouwelijke op 15,7 pct. De werkloosheidsgraad is de verhouding van het aantal werkzoekenden op de totale beroepsbevolking. Het aantal uitkeringsgerechtigden bedroeg in december 454.538 eenheden (+8,2 pct). De toename was het grootst in Vlaanderen (+13,3 pct), gevolgd door Brussel (+8,2 pct) en Wallonië (+4,4 pct). Wel zijn er nog steeds meer werklozen in Brussel (werkloosheidsgraad van 21 pct) en Wallonië (18,4 pct) dan in Vlaanderen (8,6 pct). (lan) (Belga)

We zitten ondertussen in 2006 of het tweede trimester van de statistieken voor 2007...

Laatst gewijzigd door hurycane : 23 juli 2007 om 23:22.
Oud 23 juli 2007, 23:25   #667
hurycane
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Sinds wanneer valt dat ook onder werkloosheid?
'k moet mijn prof eens zeggen dat ze hare cursus moet moderniseren.

Ik hoop dat je snapt dat absolute cijfers niet relevant zijn, maar relatieve wel?
Dat zou ik dan zeker doen : http://www.rva.be/Home/MenuNL.htm

Dus dat valt al redelijk lang onder werkloosheid hé...
Oud 23 juli 2007, 23:25   #668
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Zolang je - op eender welke manier - niet meer geld nodig hebt (uitkering of iets anders) is dat idd geen reden genoeg.
Opnieuw de overheid die hier te laks is.

Citaat:
Sinds wanneer is er van overheidswege gepropagandeerde eentaligheid?
Ik dacht toch echt dat ziekenhuizen (voor een deel allesinds) 2-talig dienen te zijn. Maar blijkbaar is zoiets in wetten niet genoeg om dat te effectualiseren.
Ik zou zeggen: 'doe daar iets aan'.
En dat is niet de bevolking, maar de politiek zijn taak.
Als de politiek laks is in tweetaligheid, propageert ze ééntaligheid!

Citaat:
Maar for some reason is die drive niet goed genoeg.
Dus dan weet je wat je te doen staat.
Geldkraan uit Vlaanderen dicht! Geen drive, weet je wel.

Laatst gewijzigd door Ferre : 23 juli 2007 om 23:25.
Oud 23 juli 2007, 23:27   #669
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ik in Spanje eerst jaren in het Nederlands geholpen wordt en dan 'ineens' in het Spaans, ga ik toch ook kijken of ik niet toch in het Nederlands verder geholpen kan worden.

Zo zijn mensen. Alle mensen. Overal ter wereld. Op de spreekwoordelijke uitzondering na.
Probeer dan maar eens om in Wallonië of Brussel in het Nederlands 'bediend' te worden.
En probeer het daarna eens in Vlaanderen in het Frans.

Wedden dat je het verschil in fatsoen en de bereidwilligheid al heel vlug merkt?

Dat de doorsnee Franstalige het niet nuttig vindt eender welke andere taal te leren dan de universele hoftaal is geen wereldschokkend nieuws.
Oud 23 juli 2007, 23:30   #670
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Dat zou ik dan zeker doen : http://www.rva.be/Home/MenuNL.htm

Dus dat valt al redelijk lang onder werkloosheid hé...
Hoe kan je nu onder de werkloosheid vallen, als je geen deel uitmaakt van de beroepsbevolking of actieve bevolking?

Laatst gewijzigd door Ferre : 23 juli 2007 om 23:32.
Oud 23 juli 2007, 23:31   #671
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Probeer dan maar eens om in Wallonië of Brussel in het Nederlands 'bediend' te worden.
En probeer het daarna eens in Vlaanderen in het Frans.

Wedden dat je het verschil in fatsoen en de bereidwilligheid al heel vlug merkt?
En wat heb je nu concreet bewezen?
Niets. Je hebt retoriek gebruikt.

Maar laat ik even verder gaan in je redenering.
Ik ga ervan uit dat het eerste me niét zal lukken. En dat ik zelfs onbeleefd behandeld zal worden.
En dat ik het tweede geval goed en snel geholpen zal worden.

Wat heb je dan bewezen?
Dat die Vlaming Frans kan en er geen probleem mee heeft dat te gebruiken.
En dat die Fransman geen Nederlands kan en mij agressief bekijkt omdat ik het probeerde.

En wat heb je dan bewezen?
Dat Franstaligen overwegend agressieve imperialisten zijn die het Nederlands willen verdrukken?

Citaat:
Dat de doorsnee Franstalige het niet nuttig vindt eender welke andere taal te leren dan de universele hoftaal is geen wereldschokkend nieuws.
Er is dan ook geen nut.
Je hebt - tot nu toe - nog geen concreet nut kunnen aanduiden.
En dat is niét de Franstalige zijn fout.
Oud 23 juli 2007, 23:31   #672
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geldkraan uit Vlaanderen dicht!
D�*t zou wel helpen ja!

Wat denk je van zo'n 'drive', Adrian?
Oud 23 juli 2007, 23:34   #673
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat denk je dat ik daarvan denk?
Oud 23 juli 2007, 23:38   #674
hurycane
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Geldkraan uit Vlaanderen dicht, jawel !

En ik heb geen kinderen dus betaal niet meer mee voor ouders, nieuwe of oude! En die ouw vandagen kunnen ook hun eigen plan trekken. Uit Antwerpen vertrekken transfers naar Limburg en West-Vlaanderen. Gedaan ermee, dat ze zelf voor hun geld zorgen ! Ik zal wel zelf die ziekteverzekering kopen, wat de rest doet kan me gestolen worden.

De zwakkeren moeten deruit, zo is het in de jungle ook godverdoeme !

Weg met solidariteit en lang leve het individualisme !

Laatst gewijzigd door hurycane : 23 juli 2007 om 23:39.
Oud 23 juli 2007, 23:39   #675
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Er is dan ook geen nut.
Je hebt - tot nu toe - nog geen concreet nut kunnen aanduiden.
En dat is niét de Franstalige zijn fout.
Nut?
Een minder duale samenleving misschien? Maar ja, van de Franstalige mag men geen empathie voor de ander verwachten. Van een Vlaming wordt het geëist.

Dat ie met zijn buur kan praten in de taal van de buur.
Dat ie wat goodwill kweekt bij diezelfde buur.
Dat zijn Franstalige kijk op de zaken aangevuld kan worden met een Nedrlandstalige kijk.
Als zelfverklaarde Belgicisten (cfr zowat alle Franstalige partijen en media) mogen ze dit Belgicisme ook eens in daden beleiden.
Oud 23 juli 2007, 23:43   #676
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Geldkraan uit Vlaanderen dicht, jawel !

En ik heb geen kinderen dus betaal niet meer mee voor ouders, nieuwe of oude! En die ouw vandagen kunnen ook hun eigen plan trekken. Uit Antwerpen vertrekken transfers naar Limburg en West-Vlaanderen. Gedaan ermee, dat ze zelf voor hun geld zorgen ! Ik zal wel zelf die ziekteverzekering kopen, wat de rest doet kan me gestolen worden.

De zwakkeren moeten deruit, zo is het in de jungle ook godverdoeme !

Weg met solidariteit en lang leve het individualisme !
Solidair zijn doe je uit vrije wil en in de mate dat je dit zelf wil. Anders is het geen solidariteit. Noem het dan gewoon gedwongen herverdeling.
Binnen Vlaanderen zijn er geen vragen ivm deze solidarieit (tenzij door Belgicisten). Binnen België bestaan die vragen wel omwille van de grote scheeftrekkingen (behalve door Belgicisten).
Oud 23 juli 2007, 23:43   #677
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ferre Bekijk bericht
Nut?
Een minder duale samenleving misschien? Maar ja, van de Franstalige mag men geen empathie voor de ander verwachten. Van een Vlaming wordt het geëist.
Dat is echt geen concreet, praktisch nut.
Dat is een zuiver speltheorethisch element.

Als iedereen het doet, hoef ik het niet te doen.
Maar als iederene zo denkt, doet niemand iets.

Citaat:
Dat ie met zijn buur kan praten in de taal van de buur.
Maar de buur daarnaast praat ook Frans. Dus wat is het probleem?

Citaat:
Dat ie wat goodwill kweekt bij diezelfde buur.
Jij beschouwt 'een goede band met je buur' (terwijl er nog mensen in de buurt wonen van dezelfde taal) een concreet en praktisch nut?

Citaat:
Dat zijn Franstalige kijk op de zaken aangevuld kan worden met een Nedrlandstalige kijk.
Alweer een eerder secundaire reden.
Zou u Spanas leren gewoon om een beetje met je buur te praten als je een hele Nederlandstalige gemeenschap had?
Mss dat u een paar basiswoorden zult leren, maar ik betwijfel of u puur daarvoor een gehele taal zou leren.

Citaat:
Als zelfverklaarde Belgicisten (cfr zowat alle Franstalige partijen en media) mogen ze dit Belgicisme ook eens in daden beleiden.
Da's waar. Maar stel u voor dat een politieke partij eens consequent zou zijn. Niet teveel grapjes vertellen, hé.
Oud 23 juli 2007, 23:48   #678
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat denk je dat ik daarvan denk?
Dat is geen antwoord maar een vraag.
Oud 23 juli 2007, 23:49   #679
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dat is waar.
Maar ik zou denken dat ik ondertussen mijn mening op dat vlak al duidelijk heb gemaakt. Dus op dit moment heb ik geen zin omdat te beantwoorden. Mss later deze dag. (Of morgen, het is maar hoe je het wilt benoemen.)

En nu ga ik rusten.
Oud 23 juli 2007, 23:50   #680
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dat is ook een manier om niet te antwoorden, natuurlijk.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be