![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#681 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#682 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De grootste wereldtaal is eigenlijk het Chinees, daarna het Engels, daarna het Spaans maar alleen in Spanje zelf en Z-Amerika. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#683 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Spaans en Engels staan ex aequo http://www.alletop10lijstjes.nl/mees...-in-de-wereld/ Laatst gewijzigd door eno2 : 20 december 2012 om 23:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#684 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het enige dat jij doet is het Catalaans tot dialectje reduceren - wars van de minste taalkundige argumentering, dus je hoeft mij de les niet te spellen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#685 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Ik beschouw de Catalaanse onafhankelijkheid als ondoenbaar en ongewenst. Wegens een veel te hoge vermengingsgraad met Spanje en Spaans. De Nationalisten gaan daar hun territorium verscheuren zonder leefbaar resultaat Waarschijnlijk gaan ze zelfs daar eens niet in slagen Laatst gewijzigd door eno2 : 20 december 2012 om 23:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#686 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#687 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#688 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#689 |
Minister-President
|
![]() Rationaliteit is echt een vies woord voor u he?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#690 |
Banneling
|
![]() Ik zei dat het op mij als een dialect van het Spaans overkwam, in werkelijkheid is het een Iberische wortel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#691 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarom is de reden die het zogezegd onmogelijk maak, gewoonweg niet juist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#692 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat Spaans de meest gevoerde taal is in Catalonië, is een dermate hinder, dat volgens mij een onafhankelijkheid er niet in zit. Ook de industriëlen zijn weigerachtig. Dat is de nagel in de doodskist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#693 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waar heeft u de informatie vandaan dat industrie en bedrijfswereld tegen een mogelijke splitsing is? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#694 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een dergelijke organisch verweven samenleving uit elkaar halen staat gelijk met levend villen en is oerstom. Laatst gewijzigd door eno2 : 21 december 2012 om 13:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#695 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#696 |
Banneling
|
![]() Je denk zeker dat ik alles bijhoud
In Vlaanderen zijn de industriëlen wèl nationalistisch. Dat maakt een reuze verschil Laatst gewijzigd door eno2 : 21 december 2012 om 14:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#697 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#698 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#699 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#700 |
Partijlid
|
![]() Dat er een meerdeerheid nu voor de onafhankelijkheid in het Catalaans parlement blijkbaar bestaat, wil niet zeggen dat ze haalbaar noch zelfs mogelijk zou ziin. Of willen sommige her misschien de huidige regime van Spanje tan val te brengen?
Want een hipothetische eenzijdige (en onwettelijk) onafhankelijkheidsverklaring zou er dat automatisch mee brengen. In geen enkele Spaanse verstand is denkbaar inderdaad dat de Spaanse regering en zelfs de huidige systeem van politieke partijen in Spanje noch de Kroon ook, een onafahelijke Catalonië amper een minuut zouden kunnen voortleven. Er bestaan nochtans, vooraler we daartoe komen, veel wettelijke wapens en hinderpalen ter beschikking van de Spaanse overheden om dat te vermijden. Zels de opschorsing van de Catalaanse autonomie niet echt nodig zou zijn, maar alleen de afzetting van de huidige voorzitter van de Generalitat, Arturo mas, en ook zijn berechting wegens Hoog Verraad. Waarom niet? Wat in België wel kan, en Spanje niet zou kunnen? Aguste Borms was gefusilleerd in 45 in de Etterbeekse kazernes -dicht bij mijn woning- voor dezelfde beschuldiging, vanwege zijn separatistiche en Dietse of Groot Nederlandse opvattingen vooral. Net als Leo Vindevogel -parlementslid van voor de oorlog en gedecoreerde oud-strijder van de Eerste Welredoorlog, en als Karel De Feyter, almoezenier aan het front in 1915, en later geseculariseerde priester. http://www.elfri.be/het-proces-leo-vindevogel http://www.splits.be/8/13/ Het groot verschil daarentegen is wel dat Arturo Mas zo goed als zeker kan zijn dat de doodstraf en de executie -doodgeschoten- deze keer zijn berechting niet zou volgen Zou de strijd om het Cataalans al die risico's waard zijn? Zelfs als we echt niet honderd procent zeker kunnen ziijn dat het om een taal en niet om een dialect gaat? Er zin daarvoor onbetwistbare feiten inderdaad. Het Catalaaans was nooit de taal van een soevereine en onanfhankelijke staat. En er is wel -zoals "Eno" het handvast- een gezamenlijke stam tussen het Castillaans en het Catalaans die terug komt tot het Latijn van de Visigoten van voor de inval van de Arabieren op het Iberische Eiland De oorspronkelijke bevolking van Catalonie zelfs, aan het begin van de Reconquista, was de oude bevolking van de Visgotische rijkdom die ontvlucht namen in de Septimania -oude lande van de Gotten- in wat vandag ongeveer de Frans-Catalaans Roussillon is, en "Hispanici" door de Franken waren genomed, zinspelend op de "Hispania visigotica" Dus volgens mij, zou men liever van een Gotische dan van een Iberische gezamenlijke stam kunnen praten. De eenwoording van het Catalaans, eindelijk, is in veel minder mate gelukt dan die van het Castiliaans, wat blikjt uit het feit, bvd., dat er geen Catalaanse academie eigenlijk bestaat, en zelfs het ersatz daarvan, Instituto de Estudios catalanes (IEC), is niet bindend vor het Valenciaans, wel voor het Baleaars, en voor het Catalaans van Andorra, en die van het Roussillon (waar het, daaretegen, geen officieel taal is) Het Catalaans hoe dan ook is perfect eerbiedwaardig, zou het alleen maar zijn omdat het in de Spaanse Reconquista tegen de Islam is ontstaan (gelijk de Castiliaans) en nauwe verwant met de Kruistochten is opgegroeid, zelfs meer dan het Castiliaans. Zin soort nittemin te binden aan de muslimse migratie in Catalonië zoals de Generalitat het blindelings en halstarrig aan het nastreven is, al sinds jaren, geeft geen blik van eerbied voor de oorspronkelijke wortels van de Cataalanse bevolking en van zijn taal. Geen islamiete verbinding bij de separatistische plannen in Cataloniïe? Niets te maken met de OBA over het Barça van het Kataarse Emiraat? ¡A otro perro con ese hueso! (in het Spaans) Groeten alemaal (of bijna) |
![]() |
![]() |