Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 december 2015, 21:09   #681
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Hangt er een beetje af hoe je die god definieert.
Ik hang er geen definitie aan.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2015, 21:13   #682
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Ik hang er geen definitie aan.
Je zou eens iets zinnigs moeten zeggen...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2015, 21:14   #683
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom kan het allemaal "op vele manieren", maar schijnbaar zeker niet naar "de abrahamistische persoonlijke enkele God"? Waar komt die zekerheid eigenlijk vandaan?
Omdat een God die onderwerping eist de menselijke belevenis vernietigd. En omdat de abrahamisten, of de 2 grootste dan toch (feitelijk één, want de Islam is niet meer dan een hele grote christelijke sekte), vrijwel de enige religies zijn die vinden dat enkel zij met absolute zekerheid de Waarheid hebben en niet enkel zichzelf maar ook de rest van de wereld daaraan moeten onderwerpen.
Oud 13 december 2015, 21:15   #684
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Hangt er een beetje af hoe je die god definieert.
Welke god?
Oud 13 december 2015, 21:15   #685
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat een God die onderwerping eist de menselijke belevenis vernietigd. En omdat de abrahamisten, of de 2 grootste dan toch (feitelijk één, want de Islam is niet meer dan een hele grote christelijke sekte), vrijwel de enige religies zijn die vinden dat enkel zij met absolute zekerheid de Waarheid hebben en niet enkel zichzelf maar ook de rest van de wereld daaraan moeten onderwerpen.
Is het niet veel gezonder om te concluderen dat er geen God bestaat?
Oud 13 december 2015, 21:16   #686
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Er zijn veel meer goden die het proselitisme niet promoten dan wel.
Wat houdt u tegen in het verhaal van die eerste mee te gaan?
Oud 13 december 2015, 21:19   #687
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Hebt u niet welke tegenspraak er tussen deze alinea en de rest van uw bericht zit? Enerzijds schijnt u de Schrift als enige norm naar voor te schuiven, maar als anderzijds de protestanten dit doen, dan schuift u het toch maar opzij.

Liturgie is een uitdrukking van het geloof en vormt de openbare uitdrukking van het overeenkomstig gebedsleven.
Ik schuif niets als enige norm naar voor. Ik zeg dat vele dingen in de orthodoxie en het katholicisme haaks staan op de schrift of er niet in voor komen, maar dat zijn niet altijd slechte aspecten.
Ik zeg dat protestanten sommige van die aspecten, zoals liturgie, overboord gooien en dan hou je niets over behalve een cultus van onderwerping en vreemde regeltjes zonder enige betekenisvolle spirituele of rituele aspecten.
Oud 13 december 2015, 21:21   #688
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik schuif niets als enige norm naar voor. Ik zeg dat vele dingen in de orthodoxie en het katholicisme haaks staan op de schrift of er niet in voor komen, maar dat zijn niet altijd slechte aspecten.
Ik zeg dat protestanten sommige van die aspecten, zoals liturgie, overboord gooien en dan hou je niets over behalve een cultus van onderwerping en vreemde regeltjes zonder enige betekenisvolle spirituele of rituele aspecten.
Heb jij helemaal geen normen dan?
Oud 13 december 2015, 21:27   #689
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat een God die onderwerping eist de menselijke belevenis vernietigd.
Wat alvast niet opgaat voor het christendom - misschien met uitzondering van de meest donkere richting onder de calvinisten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2015, 21:28   #690
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hopelijk maakt u toch een onderscheid tussen het Oude en Nieuwe Verbond. Of neemt u het de christenen soms kwalijk dat ze varkensvlees eten of zich kleden met bepaalde stoffen?
Oud 13 december 2015, 21:30   #691
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De protestanten vormen een dermate verscheurde groep dat uw veralgemenend oordeel gewoon niet opgaat. Je kan amish bijvoorbeeld verwijten dat ze elkaars hoofd afbijten over het gebruik van knopen of haken, maar dat lijkt me toch niet op te gaan bij bepaalde evangelischen. En de liturgie bij de lutheranen lijkt in bepaalde parochies veel sterker op die van een doorsnee katholieke parochie uit de jaren vijftig dan wat er nu bij de katholieken op de markt is.

Enzovoort.
Oud 13 december 2015, 21:55   #692
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Heb jij helemaal geen normen dan?
"Ik schuif niets naarvoor als enige binnen het christendom" bedoel ik.
Oud 13 december 2015, 22:02   #693
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Anarcho heeft gewoon een kapot hoog libido, gaat niet samen met het christendom.
Oud 13 december 2015, 22:03   #694
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Anarcho heeft gewoon een kapot hoog libido, gaat niet samen met het christendom.
Geen enkel probleem, de apostel Paulus schrijft er al over. Gewoon trouwen en dan voor veel nageslacht zorgen. 't Gaat perfect samen met het christendom.
Oud 13 december 2015, 22:06   #695
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geen enkel probleem, de apostel Paulus schrijft er al over. Gewoon trouwen en dan voor veel nageslacht zorgen. 't Gaat perfect samen met het christendom.
Neem jij je vrouw wel eens doggy?
Oud 13 december 2015, 22:19   #696
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Overigens staat het christendom ook niet los van cultuur. christenen in bijvoorbeeld Syrië zijn niet te vergelijken met de christenen in het westen.
Oud 13 december 2015, 22:25   #697
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Overigens staat het christendom ook niet los van cultuur. christenen in bijvoorbeeld Syrië zijn niet te vergelijken met de christenen in het westen.
De eerste zin staat haaks op de tweede. In de eerste gaat het over het geloof, in de tweede over de gelovigen.

De katholieke belijdenis is dezelfde in Oost en West, hoor. We bidden hetzelfde Onze Vader, we geloven in Jezus onze Heiland, Gods Zoon en en mens geworden omwille van ons heil, enzovoort.
Oud 13 december 2015, 22:29   #698
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De eerste zin staat haaks op de tweede. In de eerste gaat het over het geloof, in de tweede over de gelovigen.

De katholieke belijdenis is dezelfde in Oost en West, hoor. We bidden hetzelfde Onze Vader, we geloven in Jezus onze Heiland, Gods Zoon en en mens geworden omwille van ons heil, enzovoort.
Veel Syrische christenen voelen totaal geen verbintenis met christenen uit het westen. De Syrische christenen mogen als puntje bij paaltje komt van Trump ook de pot op hé.
Oud 13 december 2015, 22:37   #699
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Veel Syrische christenen voelen totaal geen verbintenis met christenen uit het westen. De Syrische christenen mogen als puntje bij paaltje komt van Trump ook de pot op hé.
Dat kan best, maar dat neemt niet weg dat conclusie onjuist is dat culturele verschillen het geloof inhouden.

In een interview heeft Trump gesteld dat hij wel wil opkomen voor die christenen. Dat is juist een van de problemen die hij nu ziet met het buitenlands beleid van de VS: je kan als moslims sneller in de VS komen dan als vervolgde christen uit het Midden-Oosten.

Ik ben niet onmiddellijk in de wolken over zo'n figuur als Trump, maar het lijkt me beter u toch eerst te informeren voor u over hem oordeelt, Nietzsche.
Oud 13 december 2015, 22:43   #700
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat kan best, maar dat neemt niet weg dat conclusie onjuist is dat culturele verschillen het geloof inhouden.

In een interview heeft Trump gesteld dat hij wel wil opkomen voor die christenen. Dat is juist een van de problemen die hij nu ziet met het buitenlands beleid van de VS: je kan als moslims sneller in de VS komen dan als vervolgde christen uit het Midden-Oosten.

Ik ben niet onmiddellijk in de wolken over zo'n figuur als Trump, maar het lijkt me beter u toch eerst te informeren voor u over hem oordeelt, Nietzsche.

In Amerika heerst er volop wit privilege en Trump maakt dat alleen maar erger. Er is totaal, maar dan ook totaal geen verbintenis tussen westerse (Amerikaanse) christenen en christenen uit bijvoorbeeld Syrië.

Zo zijn veel christenen uit het westen islamofoob, terwijl de christenen uit Syrie hun pijlen vooral richten op het gewelddadig salafisme. Maar ze zitten samen met Shia's in milities.

Maar let op: dit bij vrijwel elke religie zo. Door culturele/maatschappelijke problemen wordt de eenheid tussen gelovige kapot gemaakt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be