Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 3 juni 2015, 14:16   #681
PORSCHE
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh Bekijk bericht
Uit idealisme? Uit naïviteit? Uit wereldverbeteringszucht? Just for the fun? Of omdat geld toch niets meer opbrengt op spaarboekjes, misschien? Of zomaar...
Spaarboekjes is voor de simpele werkmensen Ontroerend goed blijft het goed doen. Projectgrond kopen, blok opzetten en elk appartement is kassa kassa. Mensen staan te springen om te kopen voor er nog maar 1 steen is gelegd. En de ziekte van wereldverbeteraar te spelen heb ik gelukkig niet. Enige reden zoals veel kopers van elektrische wagens is het fiscaal gunstig regime. Schaf dat morgen af en je verkoopt geen elektrische wagen meer in België.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Amai ? Heb je iets aan je ogen ?
Dat is gewoon een Tesla S zonder dak in cabriouitvoering of 5 zitter en 4 deuren. Of sinds wanneer heeft een Jaguar F-type 4 deuren en is zo lang (5 meter) als een Tesla S ?

Aangezien de F-type pakweg 2 jaar na de Tesls S uitkwam is de lijnvorming dan een copie van de Tesla S ?

Aja als je op Porsche met E-power... hier staat een E-Porsche Pajun typ 718 mss voor 2018 als Tesla concurrent gedacht..., of zowat een compacte Panamera van 4,60 m L volledig op accupacks anno-ontwikkeling-2018, reikwijdte oei oei maar ~ 400 km volgens:

Tegen 2018 heeft de Tesla S wslk 550 km reikwijdte...

De lichte 2-zit Tesla Roadster 70 kW (update 3.0) haalt nu al ~ 550 km in een test of 340 mi + 20 mi reserve overschot (San Jose - Los Angeles = 550 km) , dit aan hoofdzakelijk snelweglmiet van ~115 kmh:
http://www.teslamotors.com/blog/road...-single-charge
Eerste indruk bij het zien is kopie van een jaguar F-Type. Ok vier deuren en afmetingen kloppen niet. Maar verder zelfde lijnen. Dan kan niemand ontkennen. En mijn laatste hybride is en zal inderdaad de panamera E-Hybrid zijn. Koop ik nog een Porsche dan zal het een 911 versie zijn en waarschijnlijk nog de turbo S. Ik heb nog overwogen om een tesla P85D aan te kopen maar na een uitvoerige test > geef mij maar benzine, atmosferische zware blok of (bi)turbo. Ik zal mij er wel bij neerleggen dat dit duur is aan benzine en andere belachelijke kosten om vadertje Staat rijker te maken. En ik ben helemaal tegen wagens in lichte vracht maar het systeem is er. Dus waarom geen audi RS6 of mercedes CLS shooting break in LV versie (om 2 voorbeelden aan te halen). Ook 100% fiscaal in te brengen.
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2015, 14:24   #682
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE Bekijk bericht
Spaarboekjes is voor de simpele werkmensen Ontroerend goed blijft het goed doen.
Ontroerend goed, is dat een woningblok waar je de tranen van in de ogen krijgt, of zo?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE Bekijk bericht
Enige reden zoals veel kopers van elektrische wagens is het fiscaal gunstig regime. Schaf dat morgen af en je verkoopt geen elektrische wagen meer in België.
Hah! Don't make me laugh! Je denkt hierbij toch niet aan die ocharme 120% aftrekbaarheid, hoop ik? Want meer dan een povere fiscale koterijconstructie is dit niet, hoor: een extra bedragje overboeken op een tijdelijke rekening, waar je dan bij liquidatie van je vennootschap nog eens roerende voorheffing mag voor ophoesten... Ik denk niet dat er veel Belgen zich een Model S aangeschaft hebben omdat dit voordeel er was...
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2015, 14:29   #683
SanderK
Burgemeester

Standaard

Ik dacht nog aan het volgende toen ik mijn dieseltje op de parking van de Ikea stond te wachten op m'n vriendin:

*De airco en de muziek stonden vollenbak op
"Verdorie, de elektriciteit valt uit om de batterij te sparen, nu moet ik even mijn motor opzetten zodat de airco en de radio blijven spelen."

Waarmee ik wil zeggen, stel dat je lange tijd in uw auto moet wachten voor eender welke reden, gaat er zeer veel range af, omdat er elektriciteit gebruikt wordt. Bij een verbrandingsmotor is dit veel minder

even rekenen: wat ik gezien heb: standaard 0,7 L/Uur en met airco 0,9 L/Uur = dus per uur motor laten draaien verlies je 15 kilometer range (aan 6L/100 km)
Volgens mij is dit bij een 100% elektrische auto veel meer verlies?
SanderK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2015, 14:30   #684
SanderK
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Ontroerend goed, is dat een woningblok waar je de tranen van in de ogen krijgt, of zo?
hahahahah geweldig xd
Oud 3 juni 2015, 15:26   #685
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SanderK Bekijk bericht
Ik dacht nog aan het volgende toen ik mijn dieseltje op de parking van de Ikea stond te wachten op m'n vriendin:

"Verdorie, de elektriciteit valt uit om de batterij te sparen, nu moet ik even mijn motor opzetten zodat de airco en de radio blijven spelen."

Waarmee ik wil zeggen, stel dat je lange tijd in uw auto moet wachten voor eender welke reden, gaat er zeer veel range af, omdat er elektriciteit gebruikt wordt. Bij een verbrandingsmotor is dit veel minder

even rekenen: wat ik gezien heb: standaard 0,7 L/Uur en met airco 0,9 L/Uur = dus per uur motor laten draaien verlies je 15 kilometer range (aan 6L/100 km)
Je bent duidelijk niet op de hoogte. Een Tesla heeft trouwens ook nog een gewone klassieke accu naast zijn (enorm) accupack.

Je hoeft bij de Tesla de motor niet laten lopen voor voldoende verwarming, hier een nachtje slapen met heater on, begin maart in Noorwegen:
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=C694INTgmiY
Driving to Stavanger and back, sleeping in the Tesla while having the heater on all night.
Laat een gewone (diesel)wagen eens 3 maand in de koude winter buiten staan en hij start niet eens. Een Tesla zal zeer wslk altijd rijden (want starten hoeft niet, en er kan niets (diesel) aanvriezen)

Hier de accupackontlading (van stand 90% naar 70 %) na de Tesla 27 dagen in de winter (buiten) te laten staan, of geen probleem :
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=JEPBkjmS2uE
Tesla Model S vampire drain after 27 days in winter
I left my 85 kWh Tesla for 27 days to see how much battery was drained.

Laatst gewijzigd door Micele : 3 juni 2015 om 15:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2015, 15:28   #686
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Je begrijpt niet veel van techniek heb ik zo het idee. Maar goed, je mag mij in elk geval proberen uitleggen waarom een verbrandingsmotor efficienter elektriciteit gaat kunnen voorzien aan mijn radio en airco dan een batterij.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2015, 15:46   #687
SanderK
Burgemeester

Standaard

Nee, van elektrische auto's ken ik niet zo veel
@Fox waarom? Misschien omdat verbrandingsmotoren een tank benzine mee hebben die ze kunnen gebruiken om elektriciteit mee op te wekken?

kijk deze bron:
"Prior to winter my average energy consumption was around 300-315 kWh/mi but now I’m averaging 350-365 kWh/mi or approximately 16% more energy used than summer months. I’m also using my brakes more during the winter, as a result of the limited regenerative braking, so that will also introduce more wear and tear.
Read more at http://www.teslarati.com/effects-winter-tesla-battery-range/#VG6OLT7GHaYZpOLX.99"

De range gaat dus dalen met 16% in de winter door gebruik van airco enzovoort.
Dit is volgens mij meer dan bij een verbrandingsauto?

Of bijvoorbeeld deze post die ik heb gevonden: De Ampera doet in de zomer 68 km range elektrisch, en in de winter 38 km
http://www.teslamotorsclub.com/showt...l=1#post532478
Oud 3 juni 2015, 15:54   #688
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
@Fox waarom? Misschien omdat verbrandingsmotoren een tank benzine mee hebben die ze kunnen gebruiken om elektriciteit mee op te wekken?

kijk deze bron:
"Prior to winter my average energy consumption was around 300-315 kWh/mi but now I’m averaging 350-365 kWh/mi or approximately 16% more energy used than summer months. I’m also using my brakes more during the winter, as a result of the limited regenerative braking, so that will also introduce more wear and tear.
Read more at http://www.teslarati.com/effects-winter-tesla-battery-range/#VG6OLT7GHaYZpOLX.99"

Of bijvoorbeeld deze post die ik heb gevonden: De Ampera doet in de zomer 68 km range elektrisch, en in de winter 38 km
Ik zou toch maar wat meer info inwinnen als ik jou was, toch van de Tesla.

Ik heb ook iets van 7 �* 10 % gelezen uit Canada of Noorwegen:
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=yIUwLv5yTsU
My second Tesla Model S road trip video. This time I was attempting to drive 375 km/225 mi on a single charge, in Norwegian winter conditions. On the way, I also carried a kitten, a flat TV and the belongings of a student moving home to her parents.
375 km range in de winter in Noorwegen.

Citaat:
Denk je, ttz nattevinger ?
Een klassieke motor verbruikt de eerste 10-15 kilometers -als hij koud is- zeker meer als die mogelijke 16 % ? (bron) van de Tesla.

Ik schat gemiddeld 100 % meer voor een diesel en ik zal er niet veel naast liggen:
Citaat:
http://www.vab.be/nl/nieuws/2011/3/22/verdieselijking

2 . De combinatie van een koude motor en druk stadsverkeer verdubbelt het verbruik van een dieselwagen

Een opmerkelijk resultaat: een korte rit in de stad met veel stilstaand verkeer, een lage gemiddelde snelheid en een koude motor is zeer nefast voor het verbruik:

De dieselwagen wordt de grootste slokop. Het verbruik verdubbelt ongeveer t.o.v. vlot stadsverkeer met een warme motor: + 93%
De hybridewagen kan zijn voordeel niet halen met een koude motor. Hij blijft wel de zuinigste, maar echt spaarzaam wordt de hybride pas vanaf het moment dat de motor warm is.
Gemiddeld verbruik en CO2 uitstoot in druk stadsverkeer met koude motor
Testwagen Toyota Auris
liter/100 km Benzine Diesel Hybride
koude motor in druk stadsverkeer 8,56 8,74 7,59
warme motor in druk stadsverkeer 5,72 4,52 3,08
g/km uitstoot CO2 Benzine Diesel Hybride
koude motor in druk stadsverkeer 205 231 181
warme motor in druk stadsverkeer 137 119 74

Meerverbruik en uitstoot in percentage + 49,7% + 93,3% + 146,4%
Een electromotor verbruikt altijd ~evenredig naargelang snelheid daarom is vooral de stad zijn domein. Uiteraard presteren accu´s het best bij een bepaalde werktemp°, ook voor de duurzaamheid.

De Tesla heeft een vloeistofsysteem dat de temperatuur van de accucellen op ideale temperatuur houdt (ik denk ~ 20°C), dat betekent eerst wat opwarmen in de winter (hangt er vanaf waar de auto staat), en afkoelen als ze te warm worden (belasting ook). Noordelijk Europa of hier is dus helemaal geen slecht klimaat voor een E-wagen.

Citaat:
Verbrandingsmotoren kunnen ook niet rijden zonder elektriciteit, en hoe meer verbruikers je opzet in de wagen hoe meer een verbrandingsmotor verbruikt.

Laatst gewijzigd door Micele : 3 juni 2015 om 16:21.
Oud 3 juni 2015, 16:13   #689
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
No shit Sherlock. En waarom is die tussenstap efficienter dan rechtstreeks van de batterij te nemen? Gaat er geen energie verloren bij de dieselverbranding gewoon voor het laten draaien van de motor?

Citaat:
kijk deze bron:

Je mag me nog steeds uitleggen waarom een verbrandingsmotor efficienter elektriciteit gaat leveren dan een batterij. We hadden het hier toch over wachten aan de ikea dacht ik en niet over het verschil tussen zomer en winterverbruik bij opstart van de wagen? Dat is trouwens erg afhankelijk van de lengte van uw afstanden die je moet maken. Als je met uw Tesla een paar uur gaat rijden zal het meerverbruik verwaarloosbaar zijn in de winter. Doe je 10 korte ritten zal je dat wel merken, maar dat is net zo bij een dieselwagen, die daar zelfs nog een pak meer last van heeft dan 16% meerverbruik. Dus neen, 1 getuigenis van een Tesla rijder in wintertijd is niet echt overtuigend bewijsmateriaal voor hoger stationair verbruik aan de Ikea.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 3 juni 2015 om 16:19.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2015, 16:33   #690
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De voordelen van een Tesla in de winter (Noorwegen): (mogen rijden op de bus-rijstroken, ik denk aan de E313 vanaf Ranst...
https://www.youtube.com/watch?v=TelUR5Bg9zE

Of bij -40°C als zelfs de winterdiesel bevriest zal de Tesla nog rijden (uiteraard met veel minder range maar hij rijdt):
http://mashable.com/2014/04/23/man-m...sla-cars-cold/

If you believe the story of Sweden's Jens Kratholm, a long-time Tesla owner, however, the car suffers no ill effects when subjected to the cold — even extreme cold.

Posting Kratholm's story on its website on Wednesday, Tesla says that the Swedish ophthalmologist owns the most Teslas of any individual in the world — a Model S and six Roadsters (the first model sold by Tesla). Given that bit of information, as well as his notoriously cold location, Kratholm appears to be a reliable person to render an informed opinion on Tesla's abilities in the cold.

Kratholm took his Model S out this past December to a hotel (an "ice" hotel, no less), where the temperature dipped to -40 degrees. According to the report, Kratholm claims, "trains couldn’t operate and the diesel in the buses froze. But the Model S was just fine."

Citaat:
Elon Musk ✔@elonmusk
NYTimes article about Tesla range in cold is fake. Vehicle logs tell true story that he didn't actually charge to max & took a long detour.
8:26 PM - 11 Feb 2013
Hopelijk stopt die onwetendheid nu...

Laatst gewijzigd door Micele : 3 juni 2015 om 16:41.
Oud 3 juni 2015, 20:32   #691
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Nee, echt ?
Het gaat over rijbereik.
Ja, soms vergeet ik dat je hier alles zeer duidelijk moet uitleggen.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2015, 20:49   #692
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Mensen met twee gewone wagens, die er één van wegdoen en vervangen door een elektrische wagen, en de andere gewone wagen houden "om hen uit de nood te helpen", hebben dus het fossiele wagenpark met al zijn schadelijke emissies gehalveerd. Toch wat hun bijdrage ertoe betreft.

Mocht iedereen een gelijkaardig steentje bijdragen op dit of een ander vlak, de wereld zou er een pak properder en leefbaarder door worden...
Ja, daar heb wel een punt. We zullen gewoon moeten afwachten hoe alles evolueert. Jammer genoeg zorgt onze wegenbelasting ervoor dat we ons privé wagenpark moeten beperken tot één wagen en daar alle ritten mee doen. Zo een stuk of vier zodat je de perfecte wagen kan gebruiken voor elke rit. Eén elektrisch geval, verder nog een hybride voor de langere afstanden, een derde om mee "te ploeteren" en dan nog eentje om echt plezier aan het rijden te beleven.
Oud 3 juni 2015, 20:57   #693
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maarnee waarom zou je in de problemen komen, er liggen inmiddels voldoende superchargers op die routes.

Vandaag: http://www.teslamotors.com/en_GB/fin...er&name=Europe
er komen er elke dag bij...

Deze map hieronder tegen einde 2015:

uit:
http://insideevs.com/tesla-details-2...-300-stations/

Specifiek UK die waren met wat vertraging aangelegd maar zijn nu ook relatief goed bezet, toch tussen de grote steden:
http://www.teslamotors.com/en_GB/blo...gers-across-uk

http://insideevs.com/uk-ireland-supe...december-2015/

reeds december 2014 (in Londen liggen er wel meer, klik link bovenaan)

UK & Ireland Supercharger coverage by Dec 2014
en 1 jaar later ook Noord UK en Ierland:

UK & Ireland Supercharger coverage by Dec 2015
Dat aantal chargers is te weinig want moet je je verplaatsingen gaan aanpassen in functie van. Veel tijdverlies dus. Je gaat soms verplicht zijn na 100km al te rechargen om op je bestemming te geraken. Als je buitenlandse verplaatsingen hebt met hotel overnachting zal het hotel ook niet toestaan dat je van hun electriciteit gaat aftappen tijdens de nacht.

Last but not least, de auto is duur voor wat je krijgt. Ik vind hem niet bepaald luxueus en voor die prijs koop je een top luxe limo met benzine.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2015, 21:15   #694
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Dat aantal chargers is te weinig want moet je je verplaatsingen gaan aanpassen in functie van.
Helemaal niet te weinig zie ik.
Citaat:
Veel tijdverlies dus.
Tijdverlies te verwaarlozen, je moet toch ergens eten of drinken, en terwijl de auto oplaadt kun je nuttige (zakelijke) dingen doen in die eetgelegenheid.

Citaat:
Je gaat soms verplicht zijn na 100km al te rechargen
Waarom dat ? Rijbereik ligt bij 400 km als je wilt. Dat is tot 4 x meer als je tracht wijs te maken. Teslarijder @ Bartjeuh kan je dat beter uitleggen. SuperChargers zijn zo gelegen dat je quasi van Stockholm tot Milaan kunt rijden van SC tot SC, en vooral gratis !

Amsterdam naar München (907 km) was 1,5 jaar geleden al geen probleem:
http://www.computerbild.de/artikel/c...n-9108829.html
kon zelfs sneller als hij met vol Accupack vertrokken was.

Citaat:
Als je buitenlandse verplaatsingen hebt met hotel overnachting zal het hotel ook niet toestaan dat je van hun electriciteit gaat aftappen tijdens de nacht.
Wat een onzin, vele Hotels bieden dat gratis aan, en andere gaan blij zijn met een klant:
http://www.radissonblu.nl/meetings/electric-car

Of kun je niet googlen op < elektrische auto opladen tijdens uw verblijf > : https://www.google.be/search?q=Uw+el...ns+uw+verblijf
Citaat:
https://www.hoteldennenhof.be/overnachten/familiekamer
In en om het hotel
Gratis WiFi
Gratis parkeren
Restaurant �* la carte
Hotelbar
Elektrisch opladen elektrische auto
Parkeerhuizen en garages met niet-gratis-laadpalen zijn er ook nog, E-auto´s mogen in de regel gratis parkeren aan een laadplaats, ook langs de weg.

Citaat:
Last but not least, de auto is duur voor wat je krijgt.
Goedkoper als bepaalde vergelijkbare brandstofauto´s. Maar als je denkt dat je te weinig krijgt dan is het zo hé.

Citaat:
Ik vind hem niet bepaald luxueus en voor die prijs koop je een top luxe limo met benzine.
Die dikwijls veel duurder - totaalplaatje - is.

De aankoopprijs van een auto is dikwijls maar 1/3 van de totaalprijs van een auto. Bij een electroauto zijn die drie 1/3 delen gewoon anders ingedeeld.

Laatst gewijzigd door Micele : 3 juni 2015 om 21:44.
Oud 4 juni 2015, 08:30   #695
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Citaat:
Rijbereik ligt bij 400 km als je wilt. Dat is tot 4 x meer als je tracht wijs te maken. Teslarijder @ Bartjeuh kan je dat beter uitleggen.
Ik heb er nu 40.000 elektrische km op zitten, dus kan met enige ervaring het volgende vaststellen: als je de "Typical range" laat tonen op de display, en je laadt 100%, dan gaat die momenteel nog tot 392 km bij mij (na anderhalf jaar herladen). Rij ik superrustig (en daarmee bedoel ik: 100 �* 110 km/u op autosnelwegen en geen sprintjes), dan gaat mijn verbruik onder de 200 Wh/km, en stemt de "Typical range" exact overeen met de reële range, zelfs er iets onder. Je kunt dus probleemloos 400 echte km ver raken met een 100% opgeladen batterij.

Die 450 km range is reclamepraat. Als je de settings op "ideal range" zet, dan ga je vlot zo'n indicatie krijgen, zelfs meer (tot 490 km zelfs, herinner ik mij van vroeger, want ik gebruik dit nooit meer). Maar het realiteitsgehalte van die aanduiding is dus waardeloos...
Oud 4 juni 2015, 09:16   #696
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Ik heb er nu 40.000 elektrische km op zitten, dus kan met enige ervaring het volgende vaststellen: als je de "Typical range" laat tonen op de display, en je laadt 100%, dan gaat die momenteel nog tot 392 km bij mij (na anderhalf jaar herladen). Rij ik superrustig (en daarmee bedoel ik: 100 �* 110 km/u op autosnelwegen en geen sprintjes), dan gaat mijn verbruik onder de 200 Wh/km, en stemt de "Typical range" exact overeen met de reële range, zelfs er iets onder. Je kunt dus probleemloos 400 echte km ver raken met een 100% opgeladen batterij.

Die 450 km range is reclamepraat. Als je de settings op "ideal range" zet, dan ga je vlot zo'n indicatie krijgen, zelfs meer (tot 490 km zelfs, herinner ik mij van vroeger, want ik gebruik dit nooit meer). Maar het realiteitsgehalte van die aanduiding is dus waardeloos...
Wel, eindelijk wat echte ervaring.
Bedankt daarvoor.
Heb je al eens een een 'volle tank' opgebruikt aan 120km/u op een autosnelweg hoever geraak je daarmee?

Wat is uw ervaring met laadpalen en wachttijden?

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 4 juni 2015 om 09:23.
Oud 4 juni 2015, 09:53   #697
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Bedankt daarvoor.
Heb je al eens een een 'volle tank' opgebruikt aan 120km/u op een autosnelweg hoever geraak je daarmee?
Meestal laad ik tot 90% (geeft 350 km typical range), want vaak 100% laden wordt afgeraden om de batterij optimaal te benutten. En meestal verbruik ik die op de E411 (dus heuvelachtig) aan 120-130 km/u. Levert om en bij de 280 �* 300 km reëel op, naargelang het aantal "sprintjes" dat erbij komt kijken. En dat aantal hangt dan weer af van het aantal Porsches, Maserati's, en ander dergelijk ongedierte dat onderweg langszij tracht te komen of in te halen

Citaat:
Wat is uw ervaring met laadpalen en wachttijden?
Ik laad al anderhalf jaar 's nachts (dus aan nachttarief) in mijn garage. Aan een 32A monofase Nexxtender van Powerdale. Levert 40 km/u op. Meer dan voldoende voor mij.
Heb in totaal al een vijftal keer een SuperCharger gebruikt (Gent, Aartselaar, Urmond en Nivelles). Meer uit nieuwsgierigheid dan uit noodzaak. 300, 400 zelfs tot 500 km/u blijven toch indrukwekkende laadsnelheden, en hangen af van wie er nog allemaal staat te laden. Meestal beperkt tot één of een paar andere Tesla's, dus nooit wachttijd. Enkel Nivelles is hopeloos, omdat de lokale ICE'ers het daar maar niet kunnen laten om zich op de Tesla laadplaatsen te parkeren. Arrogant en onbeleefd, die Walen. Of veralgemeen ik nu te snel?
Oud 4 juni 2015, 10:35   #698
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Aurora_Borealis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
No shit Sherlock. En waarom is die tussenstap efficienter dan rechtstreeks van de batterij te nemen? Gaat er geen energie verloren bij de dieselverbranding gewoon voor het laten draaien van de motor?
De compressor van een AC van een gewone auto wordt rechtstreeks aangedreven door de motor, omvorming naar elektriciteit komt er helemaal niet aan te pas.

Bij een EV is er een aparte elektromotor om de AC compressor aan te drijven, meer nog: die compressor (en bijhorende elektromotor dus) is zwaarder gedimensioneerd (qua compressorvermogen in kW) omdat die koelmiddel moet leveren aan twee lussen met elk hun eigen verdamper (ipv. van één bij een gewone auto): namelijk één voor de koeling van het interieur, en een voor de batterijkoeling. Dus is er is een punt dat AC bij elektrische voertuigen een grotere impact kan hebben...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Dus neen, 1 getuigenis van een Tesla rijder in wintertijd is niet echt overtuigend bewijsmateriaal voor hoger stationair verbruik aan de Ikea.
In de databank van Spritmonitor.de houden zo'n 17 Tesla bezitters hun verbruik bij: in de winter loopt het verbruik op van verwaarloosbaar tot +21%... Uit nieuwsgierigheid even gekeken naar de auto waar ik zelf mee rijd (een Hyundai diesel): daar rapporteren gebruikers een meerverbruik in de winter van -11% tot +17% (kleine steekproef op 20 gebruikers), ongeveer de helft rapporteert een minderverbruik in de winter (ervaar ik zelf ook...)
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2015, 10:42   #699
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Meestal laad ik tot 90% (geeft 350 km typical range), want vaak 100% laden wordt afgeraden om de batterij optimaal te benutten. En meestal verbruik ik die op de E411 (dus heuvelachtig) aan 120-130 km/u. Levert om en bij de 280 �* 300 km reëel op, naargelang het aantal "sprintjes" dat erbij komt kijken. En dat aantal hangt dan weer af van het aantal Porsches, Maserati's, en ander dergelijk ongedierte dat onderweg langszij tracht te komen of in te halen

Ik laad al anderhalf jaar 's nachts (dus aan nachttarief) in mijn garage. Aan een 32A monofase Nexxtender van Powerdale. Levert 40 km/u op. Meer dan voldoende voor mij.
Heb in totaal al een vijftal keer een SuperCharger gebruikt (Gent, Aartselaar, Urmond en Nivelles). Meer uit nieuwsgierigheid dan uit noodzaak. 300, 400 zelfs tot 500 km/u blijven toch indrukwekkende laadsnelheden, en hangen af van wie er nog allemaal staat te laden. Meestal beperkt tot één of een paar andere Tesla's, dus nooit wachttijd. Enkel Nivelles is hopeloos, omdat de lokale ICE'ers het daar maar niet kunnen laten om zich op de Tesla laadplaatsen te parkeren. Arrogant en onbeleefd, die Walen. Of veralgemeen ik nu te snel?
Heb je ook toevallig laadervaring met die ~ 50 kW Chademo-laders ? (als je de adapter hebt)
Chademo-netwerk: https://www.google.com/maps/d/viewer...A.kwlxyX-IQD-I
Oud 4 juni 2015, 11:38   #700
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bedankt daarvoor.
In Belgie met een volle tank van 65 liter benzine een 550km. In landen zoals Frankrijk, Duitsland, England daalt het verbruik niettegenstaande ik harder rij (135-140 soms pieken van 160) dan doe ik met een tank gemakkelijk 600km.

Het probleem is dat ik dat gebrek aan flexibiliteit en vooral tijdverlies niet aankan met elektriciteit.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 4 juni 2015 om 11:39.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be