Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 december 2021, 01:23   #681
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In de katholieke Kerk worden er dan ook geen beelden aanbeden, beste man. Ook dit heb ik u al onder de aandacht gebracht.
Wel afgebeeld, en voor die beeldjes wordt vaak gebeden.
Waaronder Mariabeeldjes en ander heilig verklaarden.
Oud 17 december 2021, 01:27   #682
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, hoor, helemaal geen cherrypick. Kijk, ik zal het nog eens herhalen, maar dan puntsgewijs. Ik nodig u dan uit om die elementen punt voor punt te weerleggen.

a. De Griekse brontekst die de reformatorische vertalers hebben gebruikt, is afkomstig van priester Erasmus;
b. Deze tekst, de Textus Receptus, werd voor het eerst in 1516 gepubliceerd en in deze uitgave stond I Joh. 5, 7 NIET;
c. Erasmus kreeg daar problemen mee, maar hij verdedigde zich door erop te wijzen dat hij dat vers in GEEN ENKEL Grieks manuscript vond;
d. Onder zware druk van het hoogste gezag binnen de RKK voegde Erasmus dat vers uiteindelijk toe voor de TR-editie van 1522;
e. Erasmus heeft dat vers daartoe zelf vanuit de Latijnse tekst van de Vulgaat naar Koinè Grieks vertaald.

Nu is het aan u.
De KJV schrijft het ook zo en de OSV ook.
U zoekt nu buiten de Bijbel om de Bijbel tegen te spreken.
Tssss

2 Timotheus 3:16 Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;
17 Opdat de mens Gods volmaakt zij, tot alle goed werk volmaaktelijk toegerust.
Oud 17 december 2021, 01:46   #683
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Johannes 14:26 Maar de Trooster, de Heilige Geest, Welken de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles, wat Ik u gezegd heb.

Johannes 16:7 Doch Ik zeg u de waarheid: Het is u nut, dat Ik wegga; want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot u niet komen; maar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot u zenden.

Jezus is nog niet terug, dus moeten we het tot Zijn terugkomst doen met de Heilige Geest.
Oud 17 december 2021, 07:30   #684
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Waarom vraag je dat van die levensboom?

Genesis 2:9 En de Heere God had alle geboomte uit het aardrijk doen spruiten, begeerlijk voor het gezicht, en goed tot spijze; en den boom des levens in het midden van den hof, en de boom der kennis des goeds en des kwaads.

2 bomen.
Natuurlijk 2 bomen. De boom des levens was bepalend voor onsterfelijkheid en daar is A & Z niet bij geraakt. Gevolg is dat ze reeds sterfelijk waren en dit zo gebleven is. Zonde en dood heeft niks met elkaar te maken, amateurtje.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2021, 07:33   #685
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het is niet omdat Tertullianus een rigoureuze eenheid van God predikt, dat er geen ondergeschiktheid of rangschikking tussen God, de Zoon en de Geest kan zijn. In oud christelijke geschriften wordt Jezus als de Christus voorgesteld. De bemiddelaar tussen God en mens. Het is evident dat Jezus hier ondergeschikt is aan de Vader. Zelfs in het NT zegt Jezus dit zelf. Twee voorbeelden:
-Jezus kent niet het ogenblik van de Eindtijd. Alleen de Vader ken dit ogenblik, zegt Jezus.
-Hof van Olijven: laat deze kelk aan mij voorbijgaan. Maar niet mijn wil geschiedde, maar de Uwe. Duidelijke ondergeschiktheid van Jezus tegenover de Vader.

Waar men in de kerk de godsgelijkheid van Jezus met de Vader vandaan heeft gehaald, blijft me een raadsel. Straks moet ik de Arianen nog gelijk geven.
God de zoon heeft niks te maken met Jezus. Dat statuut heeft men er veel later aan gegeven. Geeft de Arianen maar alvast gelijk.
Oud 17 december 2021, 07:37   #686
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Een ei is geenszins het treffend symbool voor de Drie-Eenheid, want dat zou betekenen dat er geen wezensgelijkheid is. Er is geen sprake van "drie zaken", maar van "drie personen" die evenwel in hun substantie gelijk zijn. Dus, neen, geen eiwit, vlies en dooier. Drie substanties.
Drie PERSONEN ? Nee, drie neteru en geen personen. Anders zit men met een polytheïsme.
Oud 17 december 2021, 07:39   #687
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Neen, hoor, helemaal geen cherrypick. Kijk, ik zal het nog eens herhalen, maar dan puntsgewijs. Ik nodig u dan uit om die elementen punt voor punt te weerleggen.

a. De Griekse brontekst die de reformatorische vertalers hebben gebruikt, is afkomstig van priester Erasmus;
b. Deze tekst, de Textus Receptus, werd voor het eerst in 1516 gepubliceerd en in deze uitgave stond I Joh. 5, 7 NIET;
c. Erasmus kreeg daar problemen mee, maar hij verdedigde zich door erop te wijzen dat hij dat vers in GEEN ENKEL Grieks manuscript vond;
d. Onder zware druk van het hoogste gezag binnen de RKK voegde Erasmus dat vers uiteindelijk toe voor de TR-editie van 1522;
e. Erasmus heeft dat vers daartoe zelf vanuit de Latijnse tekst van de Vulgaat naar Koinè Grieks vertaald.

Nu is het aan u.
Schitterend !
Oud 17 december 2021, 07:41   #688
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Tssss

2 Timotheus 3:16 Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;
17 Opdat de mens Gods volmaakt zij, tot alle goed werk volmaaktelijk toegerust.
Over welke versie van de Bijbel heb je het dan ???
Oud 17 december 2021, 07:46   #689
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tssss
Kwam de TR waarop de vertalers van de KJV zich baseerden, dan zomaar uit de lucht vallen? Waar komt die TR vandaan?

Voor u zijn dat schijnbaar allemaal ongewenste vragen, omdat de antwoorden leiden naar de... rooms-katholieke Kerk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2021, 07:49   #690
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Drie PERSONEN ? Nee, drie neteru en geen personen. Anders zit men met een polytheïsme.
Iedereen weet dat het woord "persoon" maar een glimp weergeeft van het veel gelaagder Griekse woord prosopon.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2021, 09:13   #691
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Nu is het aan u.
Erasmus kon in zijn bijeengescharrelde Griekse bronteksten er soms niet goed aan uit. En hij had niet heel veel tijd want zijn concurrent uit Spanje was ook bezig om als eerste een Griekse bijbel uit te brengen. Hij moest zich dus haasten. Plus stond hij onder druk van zijn uitgever. En wat deed hij dan? Om niet te veel te moeten zoeken en geen tijd te verliezen nam hij de Latijnse tekst uit de Vulgaat en vertaalde vanuit het Latijn inderdaad terug naar het Grieks. Maar dat was niet de oorspronkelijke Griekse tekst. Kortom, Erasmus 'foetelde'.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 december 2021 om 09:15.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2021, 09:58   #692
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard O

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Natuurlijk 2 bomen. De boom des levens was bepalend voor onsterfelijkheid en daar is A & Z niet bij geraakt. Gevolg is dat ze reeds sterfelijk waren en dit zo gebleven is. Zonde en dood heeft niks met elkaar te maken, amateurtje.
Lol toch...
Ja Aton.. lees Genesis 2 en 3 eens in de kinderbijbel,voor je uzelf onsterfelijk belachelijk maakt.
Op welke bijbelverse baseer je die bullshit? Lol

Ik ben geen amateur noch expert. Ik geloof het gewoon en als ik iets niet geloof van in de Bijbel, weet ik dat ik degene ben die in fout is.

Zoek Hem met je hart, niet je verstand.

Romeinen 6:23 Want de bezoldiging der zonde is de dood, maar de genadegift Gods is het eeuwige leven, door Jezus Christus, onzen Heere.

Laatst gewijzigd door CUFI : 17 december 2021 om 10:11.
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2021, 09:59   #693
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kwam de TR waarop de vertalers van de KJV zich baseerden, dan zomaar uit de lucht vallen? Waar komt die TR vandaan?

Voor u zijn dat schijnbaar allemaal ongewenste vragen, omdat de antwoorden leiden naar de... rooms-katholieke Kerk.
Dus u verwerpt delen van de Bijbel die tegen uw kerk ingaan?
Ahja, waar komen die Mariabeeldjes anders vandaan...
Oud 17 december 2021, 10:08   #694
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pol Dolf Bekijk bericht
de Antechrist heeft de aarde en het leven geschapen
De microwezentjes hebben de aarde en het leven geschapen.
Oud 17 december 2021, 10:14   #695
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Hoofdzakelijk gebruikte Erasmus in ieder geval Byzantijnse teksten. Die waren dikwijls maar niet altijd even duidelijk of eenvormig. Of zij waren vatbaar voor interpretatie. En daarom nam hij zijn toevlucht tot het trucje om via de Latijnse Vulgaat toch te komen tot een aanvaardbare vertaling in het Grieks.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 december 2021 om 10:18.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2021, 10:18   #696
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Iedereen weet dat het woord "persoon" maar een glimp weergeeft van het veel gelaagder Griekse woord prosopon.
En dat is in dit geval ??
Oud 17 december 2021, 10:19   #697
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Erasmus kon in zijn bijeengescharrelde Griekse bronteksten er soms niet goed aan uit. En hij had niet heel veel tijd want zijn concurrent uit Spanje was ook bezig om als eerste een Griekse bijbel uit te brengen. Hij moest zich dus haasten. Plus stond hij onder druk van zijn uitgever. En wat deed hij dan? Om niet te veel te moeten zoeken en geen tijd te verliezen nam hij de Latijnse tekst uit de Vulgaat en vertaalde vanuit het Latijn inderdaad terug naar het Grieks. Maar dat was niet de oorspronkelijke Griekse tekst. Kortom, Erasmus 'foetelde'.
Mee eens, is me ook bekend.
Oud 17 december 2021, 10:20   #698
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Lol toch...
Ja Aton.. lees Genesis 2 en 3 eens in de kinderbijbel,voor je uzelf onsterfelijk belachelijk maakt.
Op welke bijbelverse baseer je die bullshit? Lol

Ik ben geen amateur noch expert. Ik geloof het gewoon en als ik iets niet geloof van in de Bijbel, weet ik dat ik degene ben die in fout is.

Zoek Hem met je hart, niet je verstand.

Romeinen 6:23 Want de bezoldiging der zonde is de dood, maar de genadegift Gods is het eeuwige leven, door Jezus Christus, onzen Heere.
O, hangt je broek op je enkels ? Gen.:3 vers 22.

Laatst gewijzigd door Aton : 17 december 2021 om 10:25.
Oud 17 december 2021, 10:21   #699
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoofdzakelijk gebruikte Erasmus Byzantijnse teksten. Maar die waren niet altijd even duidelijk of eenvormig. Of zij waren vatbaar voor interpretatie. En daarom naam hij zijn toevlucht tot het trucje om via de Latijnse Vulgaat toch te komen tot een aanvaardbare vertaling in het Grieks.
Hoe die Romeinen hun teksten vertaalden is hun zaak.
De KJV is vanuit de originele teksten (wat niet Latijn was) vertaald. Dus Aramees, Hebreeuws en Grieks.

1 John 5:7. King James Version ... For there are three that bear record in heaven, the Father, the Word, and the Holy Ghost: and these three are one.

Door de drukkunst zijn die fouten van het verleden verdwenen en is quasi iedere Bijbel uniform. Ook de OSV en de HSV vertalen het alzo.

Kijk niet via de geest van een autist maar als iemand die het Woord in haar totaliteit toepast.
Jezus is nu bij de Vader en komt terug, maar tot dan hebben wij den Trooster. Die de Heilige Geest is.
Oud 17 december 2021, 10:27   #700
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Hoe die Romeinen hun teksten vertaalden is hun zaak.
De KJV is vanuit de originele teksten (wat niet Latijn was) vertaald. Dus Aramees, Hebreeuws en Grieks.

1 John 5:7. King James Version ... For there are three that bear record in heaven, the Father, the Word, and the Holy Ghost: and these three are one.

Door de drukkunst zijn die fouten van het verleden verdwenen en is quasi iedere Bijbel uniform. Ook de OSV en de HSV vertalen het alzo.

Kijk niet via de geest van een autist maar als iemand die het Woord in haar totaliteit toepast.
Jezus is nu bij de Vader en komt terug, maar tot dan hebben wij den Trooster. Die de Heilige Geest is.
En maar rond de pot draaien.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be