Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 augustus 2005, 16:48   #681
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler
Maar "tijd" als vierde dimentie vind ik een aannemelijk fysisch dogma.
Maar volgens mij zou "beweging" ook als vierde dimentie kunnen worden gebruikt gezien de eerste drie volledig statisch zijn.

Het is in dergelijke discussies dat fysica en filosofie elkaar niet uit de baan kunnen gaan.
Dogma... D.i. een leerstelling die men zomaar aanneemt. Is dat zo wetenschappelijk dan? Merkwaardig vind ik dat wel dat sommige mensen dergelijke "dogma's" aannemen, maar tegelijkertijd op de Kerk schoppen en schimpen omdat die dogma's aan de mensen zou opleggen...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2005, 17:05   #682
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Dogma... D.i. een leerstelling die men zomaar aanneemt. Is dat zo wetenschappelijk dan? Merkwaardig vind ik dat wel dat sommige mensen dergelijke "dogma's" aannemen, maar tegelijkertijd op de Kerk schoppen en schimpen omdat die dogma's aan de mensen zou opleggen...
Kom kom...de dingen niet door elkaar halen hé.
De dogma's die de fysica/wiskunde aanhaalt zorgen ervoor dat de treinen rijden en dat jij nu op jouw pc kan lezen wat ik heb geschreven.
De fysica is trouwens constant aan het experimenteren en dus op zoek om deze dogma's/axioma's met zoveel glijdende parameters te funderen om sluitende definities te kunnen maken of zelfs om zijn eigen axioma's/dogma's te kunnen onderuit halen.
Waarom denk jij dat deze omverwerpende studies van Einstein die de fundamenten van de moderne fysica aanvielen een nobelprijs hebben opgeleverd?

De dogma's van de kerk daarentegen...holala...daar wil ik mij zelfs niet aan begeven want ik weet hoe gevoelig jij daarvoor bent.
Daarom en uit repect voor de gelovige katholieken en ook omdat ik een diep respect heb voor jouw belezendheid ga ik de aberaties die het gevolg zijn van de starre dogmatiek van de kerk hier niet publiekelijk afkraken.
Oud 16 augustus 2005, 17:08   #683
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

[quote=Fieseler]
Citaat:

Tijd
Nee. Men zegt inderdaad wel eens dat tijd de vierde dimensie is, maar de kromming van de ruimte geschiedt wel degelijk over een vierde ruimtelijke dimensie.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2005, 17:10   #684
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kom kom...de dingen niet door elkaar halen hé.
De dogma's die de fysica/wiskunde aanhaalt zorgen ervoor dat de treinen rijden en dat jij nu op jouw pc kan lezen wat ik heb geschreven.
De fysica is trouwens constant aan het experimenteren en dus op zoek om deze dogma's/axioma's met zoveel glijdende parameters te funderen om sluitende definities te kunnen maken of zelfs om zijn eigen axioma's/dogma's te kunnen onderuit halen.
Waarom denk jij dat deze omverwerpende studies van Einstein die de fundamenten van de moderne fysica aanvielen een nobelprijs hebben opgeleverd?
Alhoewel ik nooit wiskunde nooit mijn sterkste was in het college, staat me een uitspraak van de leraar wiskunde in het zesde jaar nog steeds in het geheugen gegrift. Nadat hij het over Einstein en zijn briljante theorieën het gehad had, besloot hij met de woorden: "We mogen echter niet vergeten dat Einstein eigenlijk achterhaald en dat hij op meerdere punten het bij het verkeerde einde had".

Ik zie nog altijd niet goed in op basis van welke merkwaardige redeneringen men zou moeten stellen dat het heelal "gekromd" is... Is dat dan op de een of andere vastgesteld? Indien ja, dan mogen we redelijkerwijze aannemen dat bepaalde sondes uitgestuurd om iets over het heelal te weten te komen over een zekere tijd weer bij ons zouden moeten aanbelanden. Heeft men ze vanuit die optiek uitgevonden, uitgedacht en vervolgens uitgestuurd?
Oud 16 augustus 2005, 17:10   #685
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund
Men zegt inderdaad wel eens dat tijd de vierde dimensie is, maar de kromming van de ruimte geschiedt wel degelijk over een vierde ruimtelijke dimensie.
En wat moeten we ons daar dan bij voorstellen? Hoe uit zich die kromming dan wel?
Oud 16 augustus 2005, 17:13   #686
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De dogma's van de kerk daarentegen...holala...daar wil ik mij zelfs niet aan begeven want ik weet hoe gevoelig jij daarvoor bent.
Daarom en uit repect voor de gelovige katholieken en ook omdat ik een diep respect heb voor jouw belezendheid ga ik de aberaties die het gevolg zijn van de starre dogmatiek van de kerk hier niet publiekelijk afkraken.
Indien u die "starheid" ziet als iets wat niet inhoudelijk verandert, dan heeft u het bij het juiste einde. Als dat "starre" echter staat voor onveranderlijk hetzelfde verwoord, dan zit u fout.
Oud 16 augustus 2005, 17:15   #687
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En wat moeten we ons daar dan bij voorstellen? Hoe uit zich die kromming dan wel?
Een vierde ruimelijke dimensie kunnen we ons niet voorstellen, tenzij in puur wiskundige vorm. Gewoon 1 coördinaat toevoegen.
Oud 16 augustus 2005, 17:17   #688
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een vierde ruimelijke dimensie kunnen we ons niet voorstellen, tenzij in puur wiskundige vorm. Gewoon 1 coördinaat toevoegen.
Daar kan ik mij hoegenaamd niets bij voorstellen.

Wie zegt trouwens dat de ruimte geordend volgens onze wiskundige inzichten?
Oud 16 augustus 2005, 17:29   #689
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wie zegt trouwens dat de ruimte geordend volgens onze wiskundige inzichten?
Het is omgekeerd.

De natuur gehoorzaamt niet aan natuurkundige wetten, de natuurkundige wetten gehoorzamen aan de natuur. Op basis van observaties maakt de natuurkundige bepaalde wiskundige benaderingen.

I do not know what I may appear to the world; but to myself I seem to have been only like a boy playing on the seashore, and diverting myself in now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, while the great ocean of truth lay all undiscovered before me.
Newton

Oud 16 augustus 2005, 17:32   #690
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De natuur gehoorzaamt niet aan natuurkundige wetten, de natuurkundige wetten gehoorzamen aan de natuur. Op basis van observaties maakt de natuurkundige bepaalde wiskundige benaderingen.
En op basis van welke waarnemingen komt met tot dat wreemd gewauwel over gekromde vierde ruimtelijke dimensie en zo?
Oud 16 augustus 2005, 17:39   #691
Grellig
Minister

Grellig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het onderscheid tussen de wereld van de ideeën en de wereld van de materie is iets wat toch al van voor Descartes dateert. Waren de Oude Grieken daar al niet mee bezig?
"Het opsplijten van deze eenheid (geest en materie) begon bij de school van de Eleanten,die een Goddelijk Principe aannamen dat boven alle goden en mensen stond.Eerst werd dit Goddelijke Principe met de eenheid van het hele heelal geïdentificeerd,maar later werd het als een intelligente God gezien,die boven de wereld staat en haar bestuurt.Dat waren de eerste sporen van een gedachtengang die tenslotte tot de scheiding van geest en materie leidde,en tot een dualisme dat karakteristiek werd voor de westerse filosofie."

Je hebt gelijk Jan,het was al veel vroeger bezig,deze scheiding.Maar door Descartes zijn filosofie werd het een algemeen feit in de westerse wereld.

Novalis
Grellig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2005, 17:45   #692
Grellig
Minister

Grellig's schermafbeelding

Standaard

[quote=Jan van den Berghe]
Citaat:

Aha. Dus volgens de redenering is het heelal "gekromd over de tijd". Tja, als men aan dergelijke nietszeggende verwoordingen geloof hecht...
Het is wel een degelijk feit dat tijd "plooibaar" is.Op Jupiter bev loopt de tijd namenlijk langzamer vanwege de zwaartekracht die hoger is dan op aarde.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Grellig on 16-08-2005 at 18:46
Reason:
--------------------------------

Citaat:

Aha. Dus volgens de redenering is het heelal "gekromd over de tijd". Tja, als men aan dergelijke nietszeggende verwoordingen geloof hecht...
Het is wel een degelijk feit dat tijd "plooibaar" is.Op Jupiter bev loopt de tijd namenlijk langzamer vanwege de zwaartekracht die hoger is dan op aarde.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

Het is wel een degelijk feit dat tijd "plooibaar is".Op Jupiter loopt de tijd namenlijk langzamer vanwege de zwaartekracht die hoger is dan op aarde.[/size]
[/edit]

Novalis

Laatst gewijzigd door Grellig : 16 augustus 2005 om 17:46.
Grellig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2005, 18:05   #693
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grellig
"Het opsplijten van deze eenheid (geest en materie) begon bij de school van de Eleanten,die een Goddelijk Principe aannamen dat boven alle goden en mensen stond.Eerst werd dit Goddelijke Principe met de eenheid van het hele heelal geïdentificeerd,maar later werd het als een intelligente God gezien,die boven de wereld staat en haar bestuurt.Dat waren de eerste sporen van een gedachtengang die tenslotte tot de scheiding van geest en materie leidde,en tot een dualisme dat karakteristiek werd voor de westerse filosofie."

Je hebt gelijk Jan,het was al veel vroeger bezig,deze scheiding.Maar door Descartes zijn filosofie werd het een algemeen feit in de westerse wereld.
Dank voor de tekst, maar bij mijn weten is het een wezenlijk onderdeel van de christelijke wijsbegeerte dat er een onderscheid gemaakt wordt tussen geest en materie. Op Descartes hebben we echt niet moeten wachten. Het was al gemeengoed tijdens de christelijke Oudheid en de Middeleeuwen.
Oud 16 augustus 2005, 18:06   #694
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is wel een degelijk feit dat tijd "plooibaar" is.Op Jupiter bev loopt de tijd namenlijk langzamer vanwege de zwaartekracht die hoger is dan op aarde.
Volgens onze referentie van tijd dan. Maar wat heeft dat te maken met de uitgestrektheid of omvang van het heelal?
Oud 16 augustus 2005, 18:26   #695
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En op basis van welke waarnemingen komt met tot dat wreemd gewauwel over gekromde vierde ruimtelijke dimensie en zo?
Einstein formuleerde de relativiteitstheorie op basis van experimenten die het klassieke Newtoniaanse model in verlegenheid hadden gebracht. Het voornaamste probleem was dat je steeds dezelfde lichtsnelheid meet, hoe snel je ook beweegt in een bepaalde richting. Er was dus nood aan een nieuw wiskundige model dat in overeenstemming was met de experimenten. Dit model was Einsteins relativiteitstheorie. Deze theorie is in overeenstemming met veel experimenten. En een van de implicaties van de theorie is dat de ruimte vervormd kan zijn over een vierde dimensie.
Oud 16 augustus 2005, 18:42   #696
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=Grellig]
Citaat:

Het is wel een degelijk feit dat tijd "plooibaar" is.Op Jupiter bev loopt de tijd namenlijk langzamer vanwege de zwaartekracht die hoger is dan op aarde.
Hoe zat dat weer met de traagheid van de tijd binnen een zwart gat?
Oud 17 augustus 2005, 02:25   #697
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Simpel: ik ben een beetje traag omdat ik in een zwart gat zit. Daardoor heb ik nu geen tijd om uw vraag te beantwoorden.8)[edit]
[size=1]After edit by Supe®Staaf on 17-08-2005 at 03:26
Reason:

Citaat:
Simpel: ik ben een beetje traag omdat ik in een zwart gat zit. Daardoor heb ik nu geen tijd om uw vraag te beantwoorden.8)[/size]

[size=1]After edit by Supe®Staaf on 17-08-2005 at 03:25
Reason:

Citaat:
Simpel: ik ben een beetje traag omdat ik in een zwart gat zit. Daardoor heb ik nu geen tijd om uw vraag te beantwoorden.[/size]

[size=1]After edit by Supe®Staaf on 17-08-2005 at 03:25
Reason:

Citaat:
Simpel: ik ben een beetje traag omdat ik in een zwart gat zit. Daardoor heb ik nu geen tijd om uw vraag te beantwoorden.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
[/edit]

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 17 augustus 2005 om 02:26.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2005, 02:31   #698
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat is dat nu weer voor wartaal?
Een turnster is ook "plooibaar".
Toch loopt zij een pak sneller dan ik.
Waarschijnlijk ook op Jupiter bev.
Ik loop een pak trager op Jupiler inbev.

Ik had nooit op het religieforum mogen posten.

Oud 17 augustus 2005, 02:36   #699
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Don't you chicken out!
In de arena waar de ideeën met mekaar in de clinch gaan, is geestelijke pijn onvermijdelijk. Dat is de prijs die wij betalen voor de vrijheid van gedachte en de uiting ervan.
Oud 17 augustus 2005, 02:38   #700
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alhoewel ik nooit wiskunde nooit mijn sterkste was in het college, staat me een uitspraak van de leraar wiskunde in het zesde jaar nog steeds in het geheugen gegrift. Nadat hij het over Einstein en zijn briljante theorieën het gehad had, besloot hij met de woorden: "We mogen echter niet vergeten dat Einstein eigenlijk achterhaald en dat hij op meerdere punten het bij het verkeerde einde had".
Uw briljante leraar wiens schaduw gij nooit kon ontvluchten, vervolgde toen met volgende argumenten:
..............???

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be