![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#681 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() nee, nu worden er twee naast elkaar gebruikt het Latijnse (met Turkse invloeden) en het cyrillische. Maar gedurende de 2 jaar onafhankelijkheid werd het Arabische schrift ingevoerd. (en direct weer afgevoerd toen de Russen terugkwamen)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#682 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
2.Een onafhankelijk Brussel is niet levensvatbaar. 3.Brussel krijgt de keuze om aan te sluiten bij Vlaanderen, en ik ben er ook rotsvast van overtuigd dat ze die kans zullen grijpen. Ookn binnen een onafhankelijk Vlaanderen blijft Brussel immers een tweetalige stad, en hebben de Franstaigen de vrijheid om eigen istanties uit te bouwen voor onderwijs, cultuur,... Citaat:
Citaat:
Maar voor mij moet de keuze om deel uit te maken van Rusland, enkel en alleen bij de bevolking van Tatarstan liggen. Citaat:
Ik weet ook wel dat er voor Rusland achterliggende redenen zijn, die minder eervol zijn (ze willen hun greep op de Kaukasische olie behouden, door de pijplijn via Georgië te dwarsbomen). Maar als door die politiek de Osseten, Abchazen en Adzjaren bevrijd kunnen worden van Georgië, en als daardoor de macht van de VS kan ingeperkt worden, dan is dat uiteraard een goeie zaak. Citaat:
Had Yeltsin begin jaren '90 Tsjetsjenië los gelaten, dan was er daar nooit sprake geweest van extremisme. Kroaten alleszins wel. Bosnië bestaat uit de Moslim-Kroatische Federatie en de Republika Srpska. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#683 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Heeft u daar een verwijzing naar? Ik betwijfel dat sterk. Immers, een bevolking die gealfabetiseerd werd in het Cyrillisch zal niet in twee jaar tijd in staat geweest zijn een schrift te lezen en te schrijven dat ze voorheen niet als dusdanig gebruikten in onderwijs en administratie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#684 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor zover ik de situatie kan inschatten is er niemand behalve een paar extremisten die dat Arabische schrift gebruikt en kan lezen. Officieel is het alfabet cyrillisch, maar de rebellen gebruiken het Latijnse schrift, en ook sommige Tsjetsjenen als een symbool tegen de Russische overheersing. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#685 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#686 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jaani_Dushman;1660909]
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#687 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#688 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De internationale gemeenschap heeft nu eenmaal een hekel aan wijzigende grenzen. Ikzelf zie niet waarom grenzen niet mogen veranderen in de loop der tijd. Citaat:
Brusselaars zijn evenmin een volk als Oost-Vlamingen er één zijn. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar Rusland heeft zo nogal de gewoonte een smerige verdeel-en-heers-strategie te hanteren. Het ene volk kan rekenen op flinke Russische steun, en soms wordt zelfs stukken grondgebied cadeaux gedaan om te steun te krijgen van bepaalde volkeren. Anderen worden dan weer onderdrukt. Dat de Zuid-Osseten, enz... op Russische bescherming kunnen rekenen is waar. Maar hun motieven zijn niet het lot van de Osseten. Ze zien in de Osseten nu eenmaal een bondgenoot in de regio. Hetzelfde geldt voor de Armeniërs: bondgenoten van Rusland, maar dan vooral omdat Rusland problemen heeft met bijna alle buurlanden van Armenië: Georgië, Turkije en Azerbeidzjan. Aansluiting zie ik nu nog niet direct gebeuren. De internationale gemeenschap is nu eenmaal allergisch aan grenswijzigingen. Wat ik wel nog mogelijk acht, is dat Oost-Oekraïne zichzelf lostrekt van Oekraïne, en enkel steun krijgt van Rusland (en enkel erkend wordt door niet-erkende staten). Een beetje zoals met Transdnjestrië. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#689 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee, absoluut niet, in tegendeel, vrienden hoeven dan ook niet altijd dezelfde politieke voorkeur te hebben, een van hen was vertegenwoordig van "Ichkaria" in Turkije voor hij daar het land werd uitgezet(wel geen fundamentalist, in tegendeel zelfs, gewoon een nationalist, hij vind ook dat de levensstandaard ten tijde van de Sovjet-Unie veel hoger lag en dat de Tsjetsjeense rebellen een zootje ongeregeld is, maar hij is de Russen beu, wat natuurlijk enigszins te begrijpen valt als je het gedrag van de Russische troepen ziet; als we politieke discussies hebben gaat het er wel hevig aan toe.. ), ik heb eveneens (franstalige!) kennissen die lid zijn van het VB, ook dat levert pittige discussies op, we vermijden het tegenwoordig. Wat betreft dat Arabisch schrift dat ga ik hem eens vragen, weet ongetwijfeld een goede referentie, en dan post ik het op deze pagina.
Laatst gewijzigd door tomm : 17 april 2006 om 14:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#690 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#691 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vind niet dat elk volk zomaar recht op zelfbeschikking heeft, en dat Rusland gelijk had om de Tsjetsjeense opstand te onderdrukken, op dat vlak botsen onze meningen. Wel ga ik akkoord met hem dat het Russische optreden in Tsjetsjenië ontzettend brutaal was en geen onderscheid maakte tussen burgers and strijders. |
|
![]() |
![]() |