Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wilt U liever een belgische staat, een onafhankelijk vlaanderen of een hereniging met Nederland?
onafhankelijk vlaanderen 234 34,41%
de huidige belgische staat 190 27,94%
een hereniging met Nederland 256 37,65%
Aantal stemmers: 680. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 7 mei 2004, 19:12   #681
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de limburgse leeuw
Ik heb het gevoel dat veel Vlaamsgezinden hier in Limburg de gemakkelijkste oplossing kiezen : niks hoeven te leren en vooral geen Frans. En als ze dan geen werk krijgen in een steeds internationaler wordende wereld, dan is dat de schuld van de Turken en de Marokkanen. Dat zijn simplistische oplossingen.
Uw eigen verbeelding raakt oververhit: Vlaamsgezinden stellen dat helemaal niet. Nergens wordt er beweerd dat Frans leren niet hoeft. Wel wordt er alleen geopperd om scholen en ouders taalvrijheid te geven, zodat ze zelf de rangorde van het pakket vreemde talen kunnen kiezen.

Maar zeg me eens: waarom trouwens per se Frans leren in Limburg? Is er dan zoveel werk in Luik? Wil een Limburger in Duitsland gaan werken (waar er wel werk is), dan leert hij toch best... Duits. Oei, daar had u waarschijnlijk niet aan gedacht.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2004, 19:13   #682
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wij zijn economisch immers sterker verbonden met de andere regios en niet alleen maar met Vlaanderen.
En?

De streek van Kortrijk-Waregem is heel sterk verbonden met Rijsel en Moeskroen.

Een groot deel van Noord-Brabant is economisch gericht op Antwerpen.
Oud 7 mei 2004, 19:16   #683
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zijn momenteel vier Vlaamse partijen in Limburg, maar geen enkele Limburgse partij in Vlaanderen. Dat is ook niet democratisch.

Niet democratisch?

Houden bepaalde Belgische wetten of Vlaamse decreten u tegen om een Limburgse partij op te richten?

Blijkbaar is er geen vraag bij de bevolking naar zo'n partij... Er zijn allerlei soorten partijen, partijtjes, clubjes (denken we maar aan de BUB)... die de politieke wereld onveilig maken. Mocht het bij de bevolking leven in Limburg dan was er al lang zo'n partij. Niemand houdt iemand tegen...
Oud 7 mei 2004, 19:18   #684
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat Limburgers aan beide kanten van de grens meer moeten samenwerken om een tegengewicht te bieden en zo de vervlaamsing te stoppen. Waarom moeten er borden met 'Vlaanderen' staan op de grens tussen twee Limburgen ? Die grens had allang afgeschaft moeten zijn. Het is door dit soort initiatieven dat de Vlaamse nationalisten hun eigen ruiten ingooien in Limburg. Met het oude bord (De Limburgers heten U welkom) werd er niemand beledigd en het droeg een positieve boodschap die in overeenstemming was met onze volksaard. De nieuwe borden stralen iets uit dat wij hier niet willen : nog meer Vlaams nationalisme.
Ooit al gehoord van het Vlaams Gewest? Is dat er dan gekomen door de "Vlaamsnationalisten"? Leer eens uw geschiedenis: de CD&V was de drijvende kracht en de uiteindelijke formeerder van de federalisering van dit land. Of is de CD&V bevolkt door Vlaamsnationalisten?
Oud 9 mei 2004, 01:21   #685
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

een andere interpretatie van diezelfde geschiedenis zegt dan weer dat het Wallonië was dat zo hard zaagde om economische autonomie... wat was het nu? Een pakje complexer dan dat iemand ooit zal begrijpen, dat was het...
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2004, 09:09   #686
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
België en Vlaanderen gunnen ons bijvoorbeeld de heropening van de lijn Hasselt-Maastricht niet...
Spoorwegen zijn federale materie, daar heeft Vlaanderen niets mee te maken. Meer zelfs, je weet toch welke 2e handteking vereist is voor beslissingen te nemen?

Die verbondenheid tussen de Limburgen is trouwens een uitstekend argument voor de herenigde Nederlanden.
Zie je het wel:
- in de pers verscheen een bericht dat Vlaanderen aan het door haar misbruikte LRM een studie gevraagd heeft...
- die studie is er er zegt dat er hoogstens 250 personene in een piekmoment van de dag zouden gebruik van maken... uiteraard op basis van een boemeltrein die een langzame verbinding zou verzekeren... zo een ding "�* la NMBS"...
- maar die studie werd ergens op een stoffig bureau gelegd en niet kenbaar gemaakt door de bevoegde Vlaamse Minister, tot enkele wakkere Limburgers erachter vroegen en het bewuste artikel diende er enkele voor om negatief te blijven...
- intussen is het wel zo dat op basis van privé initiatieven in Eurregio verband verbindingen zoals die die gevraagd wordt, tegen alle voormalige DB-studies wel succesvol zijn...

je moet mijn interventie in dat verband zien...
en intussen wordt een deel van de verbinding tussen Lanaken en Maastricht wel heropend voor goederenverkeer voor Sappi...
dus het moeilijkste deel zal er zijn...

wij Eurregio'anen blijven dus ijveren voor de heropening van Hasselt-Maastricht, het "kolenspoor Eisden-Maasmechelen-Genk" als eerste stap waarbij het zoeken naar Eurregionale initiatieven verder gaat...
hetzelfde zal gebeuren met de Venn-Bahn- verbinding van de Oost-Kantons naar Duitsland en nog enkele andere dingen... (oude verbinding stoomtram Luik-Voeren: sneltramverbinding Voeren-Hasselt over Montzenbaan wanneer die zal vernieuwd zijn, met eventueel ook verbinding verderop naar het Land van Herve, met aansluiting Aken en van daar verder uit... er liggen nog veel beddingen die al dan niet kunnen gebruikt worden)

wij zijn een groep economisten van opleiding.... en ook "mordus du chemin de fer" ofte spoor-fanaten...
Oud 9 mei 2004, 09:46   #687
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zie je het wel:
- in de pers verscheen een bericht dat Vlaanderen aan het door haar misbruikte LRM een studie gevraagd heeft...
- die studie is er er zegt dat er hoogstens 250 personene in een piekmoment van de dag zouden gebruik van maken... uiteraard op basis van een boemeltrein die een langzame verbinding zou verzekeren... zo een ding "�* la NMBS"...
- maar die studie werd ergens op een stoffig bureau gelegd en niet kenbaar gemaakt door de bevoegde Vlaamse Minister, tot enkele wakkere Limburgers erachter vroegen en het bewuste artikel diende er enkele voor om negatief te blijven...
- intussen is het wel zo dat op basis van privé initiatieven in Eurregio verband verbindingen zoals die die gevraagd wordt, tegen alle voormalige DB-studies wel succesvol zijn...

Blijkbaar leest u slechts datgene waarvoor u aandacht heeft. In diezelfde pers werd ook bericht dat De Lijn de verbinding wil uitbaten.

In ons land is privaat spoorinitiatief nog steeds niet mogelijk omdat het personenvervoer nog niet geliberaliseerd is. Daarenboven toont vooral de PS zich een grote tegenstander van een liberalisering, opsplitsing, regionalisering, e.d. van het spoor.

Over welke wakkere Limburgers heeft u het trouwens?
Oud 9 mei 2004, 09:47   #688
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
wij Eurregio'anen blijven dus ijveren voor de heropening van Hasselt-Maastricht, het "kolenspoor Eisden-Maasmechelen-Genk" als eerste stap waarbij het zoeken naar Eurregionale initiatieven verder gaat...
Wij? Over welke drukkingsgroep heeft u het dan? Over welke groepering? Over welke partij?

De heropening van die spoorlijn is heus niet alleen een plaatselijk thema, maar is ook op Vlaams niveau besproken. Of moet ik u er nogmaals aan herinneren dat De Lijn in die richting plannen heeft?
Oud 9 mei 2004, 09:51   #689
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
... hetzelfde zal gebeuren met de Venn-Bahn- verbinding van de Oost-Kantons naar Duitsland en nog enkele andere dingen...
Nog niet zo lang geleden heeft men de Vennbahn gesloten... wegens totaal verlieslatend. Even ook opmerken dat die Vehnbahn door een private maatschappij werd uitgebaat, niet door de NMBS. Ondanks aandringen van de Duitse Gemeenschapsminister heeft de Waalse gewestregering geen enkele poging ondernomen om de Vennbahn van de ondergang te redden (de Duitse Gemeenschap is immers hiervoor niet bevoegd, wel de Waalse Gewestregering). Al enkele is men volop bezig met het afbreken van de installaties van de Vennbahn. Het materieel is al overgebracht naar de werkplaatsen van de NMBS.
Oud 9 mei 2004, 09:52   #690
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
wij zijn een groep economisten van opleiding.... en ook "mordus du chemin de fer" ofte spoor-fanaten...
Wie is alweer "wij"?
Oud 9 mei 2004, 10:32   #691
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Wie is alweer "wij"?
adepten van Eurregio Maas-Rijn...
wij vergaderen in Aken, Kasteel Vaalsbroek te Vaals aan het drielandenpunt, Maastricht, Eupen...

trouwens, jullie zijn toch ook voor vernieuwing... maar in een kontekst Vlaanderen-Wallonië, daar waar wij eerder denken aan regio's waarvan de mensen bepaalde affiniteiten hebben...

�* propos, ja de VennBahn is gesloten wegens niet rendabel... dat klopt...
en de rentabiliteitsstudies zijn identiek aan de "oude" aanpak in de huidige konteksten... (is da zjust: moet dat met K of c??? ik leer het nooit en hier is geen spellingchecker...)
maar de openingen van lijnen die de werkgroep beoogt is wars van alle vroegere aanpak en in het zicht van de liberalisaties van items in Europees verband... waar verschillende "regionale" privé initiatieven op stapel staan...
Oud 9 mei 2004, 10:41   #692
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
wij vergaderen in Aken, Kasteel Vaalsbroek te Vaals aan het drielandenpunt, Maastricht, Eupen...
Over welke vereniging gaat het dan wel? U verzwijgt dat blijkbaar met veel schroom. Ik denk dat het helemaal niet gaat om "adepten van de eurregio Maas-Rijn", maar gewoon om een bijeenkomst van mensen die willen weten welke kansen de EU-administratie voor deze eurregio wil uitwerken, welke kansen er bestaan voor grensoverschrijdend economisch handelen, enzovoort.
Oud 9 mei 2004, 10:51   #693
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
�* propos, ja de VennBahn is gesloten wegens niet rendabel... dat klopt...
en de rentabiliteitsstudies zijn identiek aan de "oude" aanpak in de huidige konteksten... (is da zjust: moet dat met K of c??? ik leer het nooit en hier is geen spellingchecker...)
maar de openingen van lijnen die de werkgroep beoogt is wars van alle vroegere aanpak en in het zicht van de liberalisaties van items in Europees verband... waar verschillende "regionale" privé initiatieven op stapel staan...
De Vennbahn beantwoordt in onze tijd aan geen enkele sociologische of economische verkeersstroom.

Daarenboven is het zo dat er helemaal geen "oude aanpak" bestond en dat er al evenmin sprake is van een rendabiliteitsstudie. De voormalige Vennbahn was immers al heel veel jaren een museumlijn (al in de jaren negentig als ik me niet vergis). Geen operationele lijn die gewoon reizigersverkeer beoogde.

In tegenstelling tot bepaalde grensoverschrijdende lijnen Duitsland-Nederland heeft de Vennbahn geen enkele haalbaarheid. Indien u me het tegendeel kunt aantonen, wil ik graag mijn ongelijk toegeven. Maar het stopzetten van de reizigerstrafiek door de NMBS in de jaren tachtig en de uiteindelijke sluiting van de toeristische uitbating van de Vennbahn tonen aan dat er weinig vraag ernaar is. De grilligheid van het traject speelt ongetwijfeld een rol. We mogen trouwens niet vergeten dat die lijn oorspronkelijk een militaire spoorweg was...
Oud 9 mei 2004, 11:05   #694
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Over welke vereniging gaat het dan wel? U verzwijgt dat blijkbaar met veel schroom. Ik denk dat het helemaal niet gaat om "adepten van de eurregio Maas-Rijn", maar gewoon om een bijeenkomst van mensen die willen weten welke kansen de EU-administratie voor deze eurregio wil uitwerken, welke kansen er bestaan voor grensoverschrijdend economisch handelen, enzovoort.
neen, mijn waarde, ik verzwijg niets... wij hebben nog geen juridische grondslag, maar wij komen oorspronkelijk voort uit leden van Kiwanis International, een serviceclub met leden in alle landen van Europa, die ook buiten het phylantropische en culturele ook wat willen doen aan de socio-economische noden, jongerenuitwisseling, etc...
jaren geleden kregen wij een lezing van mensen van:

http://www.euregio-mr.org/

en de "parlementairen" die deel uitmaken van deze...

en dan zijn wij met enkele Kiwaniërs uit NL-D-B ons daarover beginnen beraden...

en dit streven is beginnen een eigen leven te leiden...

en wij steunen alle initiatieven terzake...
omdat wij overtuigde Europeanen zijn, actief of gepensioneerd in kaderfuncties multinationale ondernemeingen...

maar wij zijn neit alleen, zo bijvoorbeeld een initiatief van een paar jaar geleden:
http://www.vvlg.be/seminaries.htm

of nog iets anders:
http://www.eurorue.net/index.php

www.eurecard.org
Oud 9 mei 2004, 11:55   #695
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
neen, mijn waarde, ik verzwijg niets... wij hebben nog geen juridische grondslag, maar wij komen oorspronkelijk voort uit leden van Kiwanis International, een serviceclub met leden in alle landen van Europa, die ook buiten het phylantropische en culturele ook wat willen doen aan de socio-economische noden, jongerenuitwisseling, etc...
jaren geleden kregen wij een lezing van mensen van:

http://www.euregio-mr.org/

en de "parlementairen" die deel uitmaken van deze...

en dan zijn wij met enkele Kiwaniërs uit NL-D-B ons daarover beginnen beraden...

en dit streven is beginnen een eigen leven te leiden...

en wij steunen alle initiatieven terzake...
omdat wij overtuigde Europeanen zijn, actief of gepensioneerd in kaderfuncties multinationale ondernemeingen...
Hoe dan ook, de eurregio's zijn zaken die uitgedacht werden op de burelen van de EU-administratie. Bij een aantal zakenlui werd dit als positief ervaren, daar op die manier grensoverschrijdend economisch handelen werd gestimuleerd. Maar met identiteit heeft het niets te maken.

Bij mijn weten is Kiwanis een van oorsprong Amerikaanse serviceclub.
Oud 9 mei 2004, 11:56   #696
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
maar wij zijn neit alleen, zo bijvoorbeeld een initiatief van een paar jaar geleden:
http://www.vvlg.be/seminaries.htm
En ook dit heeft niets met een door u verbeelde gemeenschappelijke identiteit te maken, maar gewoon met grensoverschrijdende samenwerkingsverbanden (zoals ik eerder al stelde trouwens).
Oud 9 mei 2004, 15:47   #697
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Standaard

@Jan van den Berghe:
't is maar hoe dat je het ziet mijn waarde...
ik voel ook helemaal geen "Vlaamse" identiteit... het is voor mij zo dat de taal die in een regio gesproken wordt voor mij en heel veel mensen die ik ken, geen identiteit is.
Ik kan aannemen dat Vlaamse voorvechters emotionele en andere redenen hebben, waaronder socio-economische. Maar neem van mij aan dat tussen de Haspengouwers van mijn en vorige generaties, zowel als die vlak na mij een grote emotionele verbondenheid bestaat.
Nadien is dat afgezwakt op basis van een zekere economische ontwikkeling van Midden-Limburg en grotere kansen voor Limburgers in het Brusselse. Ook de artificiële schepping "Vlaanderen" heeft sommigen aangetrokken, dat misken ik niet.

Nu wat Eurregio betreft: het is ontegensprekelijk zo dat er een forse toenadering bestaat met NL-Limburg omdat maastricht is zwang is bij ons en omdat veel Nederlanders uit de brede grensstreek naar bij ons afgezakt komen... wij zien heel veel NL nummerplaten in Genk en aan de Maaskant. Ook de Nederlanders hebben Hasselt ontdekt, de gezellige stad zoals zij zeggen. Sinds een vijftal jaren zie je ook enorm veel Belgische nummerplaten in Aken en NL nummerplaten in Luik.
Sommige verenigingen hebben ook de beste contacten met hun zusterverenigingen ginder. Ik spreek hier vooral over Kiwanis omdat ik daar nogal actief ben. (ik kreeg een mail over het opzetten van een grote Eurregio gebeurtenis in Vaalsbroek aan het drielandenpunt. Men gaat er een heel groot tentenkompleks opzetten voor een groot Eurregionaal feest, later zal ik meer details geven vermits ik gevraagd ben voor het coordinatiecomité).
Het "Eurregio-gevoel" kent de laatste jaren een enorme uitbreiding.
Ik geef toe dat het misschien niet helemaal rationeel is, maar als wij (onze kennissen en wij) naar Antwerpen gaan dan mindert die aantrekkingskracht steeds verder. Brussel is apart omdat er nog steeds veel pendelaars naartoe moeten.
Maar in leisure time is Maastricht zowel als Aken zeer in aantrekkelijk.

Wat de verbondenheid met Luik betreft... mijn generatie is er nog een die op vele gebieden veel met Luik te maken gehad heeft. Ik ga niet herhalen waarom omdat ik dat al meermaals gedaan heb in andere topics.

Uiteraard mag je denken over verbeelding. Maar alles begint klein en naarmate er meer gebeurt, breidt de zaak zich uit. Is het mis dat mensen die eenzelfde sentiment hebben zich tot mekaar aangetrokken voelen in meer dan zuivere gewone grensoverschrijdende dingen?
Sorry hoor maar ik blijf erbij dat "Vlaanderen" mij helemaal niet aantrekt.
België wordt getolereerd uit gewoonte, omdat het bestaat en omdat "Vlaanderen" mij geen meerwaarde biedt.
Oud 9 mei 2004, 16:43   #698
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik voel ook helemaal geen "Vlaamse" identiteit... het is voor mij zo dat de taal die in een regio gesproken wordt voor mij en heel veel mensen die ik ken, geen identiteit is.
Bijgevolg neem ik aan dat u ook geen Limburgse identiteit aanvoelt. Wat kenmerkt Limburger het meest? Juist, hun typerend dialect.

Nergens en nooit heb ik trouwens gesteld dat taal identiteit is. Wel, is het zo dat taal een identiteitsvormend en -behoudend element is: het vormt dus een deel van onze identiteit. Hierdoor groeien mensen naar elkaar toe die eenzelfde taal met elkaar delen. Dat is nu eenmaal een sociologisch feit. Wie dit ontkent, negeert straal de werkelijkheid.
Oud 9 mei 2004, 16:46   #699
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu wat Eurregio betreft: het is ontegensprekelijk zo dat er een forse toenadering bestaat met NL-Limburg omdat maastricht is zwang is bij ons en omdat veel Nederlanders uit de brede grensstreek naar bij ons afgezakt komen... wij zien heel veel NL nummerplaten in Genk en aan de Maaskant. Ook de Nederlanders hebben Hasselt ontdekt, de gezellige stad zoals zij zeggen.
Die forse toenadering wordt door niemand als hinderlijk of slecht ervaren, en zeker niet door de Vlaamsgezinden. Maar dat mensen even de grens oversteken om te gaan winkelen, zie ik eerlijk gezegd niet als toenadering. Af en toe steek ik ook de Franse grens over om in de omgeving van Rijsel wat inkopen te doen. Ik heb echter niet het geval dat er hierdoor bij mij een of ander "eurregio"-gevoel ontstaat.

Zoals reeds gezegd: de eurregio's zijn administratieve regio's die voor de EU-administraties interessant werden geacht om de economische samenwerking tussen grensgebieden te versterken. Met gemeenschappelijke identiteit heeft het niets te maken.
Oud 9 mei 2004, 16:48   #700
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ook de artificiële schepping "Vlaanderen" heeft sommigen aangetrokken, dat misken ik niet.
En de "eurregio" Maas-Rijn is geen artificiële schepping, zeker?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be