![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
| Bekijk resultaten enquête: bestaat God? | |||
| ja! |
|
33 | 37,50% |
| natuurlijk niet! |
|
55 | 62,50% |
| Aantal stemmers: 88. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#681 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
![]() Ze hebben indertijd idd Christus aan het kruis genageld. Maar God heeft Hem doen verrijzen. Ik vind zo'n lijdende christus niet zo wansmakelijk maar eerder een zeer sterk symbool. Het is een teken van verrijzenis! Zijn dood en verrijzenis vormen de sluitsteen van het christendom, dus is het ook niet verwonderlijk dat ze deze afbeelding aan de campanille van het modernistisch kerkgebouw van Oostduinkerke hangen. Over de stijl kun je discussieren, het is typisch voor de jaren '50, namelijk na het drama van WOII en de Holocaust wordt Jezus afgebeeld i.p.v. als een triomferende gekruisigde als een a.h.w. uitgemergelde concentratiekampgevangene. Jezus wordt afgebeeld als enorm lijdend (en zo ook mede-lijdend met de wereld en de mensen). De kerk van Oostduinkerke geldt als een typisch voorbeeld van deze kunststroming.
|
|
|
|
#682 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
(Ik ben toch slim,hé
"Als een menselijke maatschappij het recht van de sterkste wil uitschakelen om menselijker wetten te scheppen, dan moet ze eerst maar bewijzen dat ze daar sterk genoeg voor is." Legh Freeman op de vooravond van de strafexpeditie naar Julesburg. |
|
|
|
|
|
|
#683 | |||
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En zeggen dat er hier types op dit forum actief zijn die beweren dat God = Logos...
|
|
|
|
#684 |
|
Minister
|
|
|
|
|
|
|
#685 | |
|
Minister
|
Citaat:
Maar als je er voor staat zie je een enorm lijk dat daar hangt, die ziekelijke aanbidding van het lijden door de kerk, vergroot tot groteske proporties. Neen, de kunstenaar heeft zijn werk zeker goed gedaan; maar de opdrachtgevers zijn in voor een serie sessies bij de psychiater. Tja, als je jezelf alleen als ‘lijdend’ in de wereld kunt ervaren, misschien toch de psych? |
|
|
|
|
|
|
#686 |
|
Parlementslid
|
Ja, god bestaat...
Maar IMHO niet in een "wezen" of "energie" waaruit alles zou voortgekomen zijn... De "god" die in vele geloofsovertuigingen de "kroon" draagt is eigenlijk niet veel meer dan "het antwoord op alles". In den beginne wist men niet wat die gele felle bol daar in de lucht was "Tis iets dat God heeft gemaakt om licht te hebben"... Voila men had een antwoord, en was gerust. Vandaag weten we dat het de zon is, een hemellichaam zoals er nog zijn... De gezegde "waar de wetenschap faalt is god die het haalt" is nog steeds toepasbaar vandaag, de gehele theorie over hemel en hel is er nog steeds een goed voorbeeld van... Men weet niet wat er komt als men sterft, en mensen geloven dan dat ze naar de hemel gaan omdat ze dan een antwoord hebben... En men kan dat antwoord ook verdedigen, want men mag er niet aan twijfelen... God is dus het in vele geloofsovertuigingen dus echt het anwoord op vragen waarvan ieder logisch denkende en rationeel denkende mens weet dat er (nog) geen antwoorden voor bestaan. Ik doe aan heel die luchtspiegelingen niet mee, en zeg gewoon, ik weet het niet. Maar ik zal het weten als het moment daar is. Bij mij is god het stemmetje in een mens dat de afweging maakt tussen wat "goed" is en "kwaad". Dusdoende is mij geloof in "god" het geloof in de goede kant van een mens... Ik praat vaak tegen de foto van mijn overleden vader, maar ik besef wel dat ik niet aan het praten ben tegen mijn vader die dan in de hemel zou moeten zitten, maar praat wel tegen de verzameling herrinneringen die ik van mijn vader heb, en al die herrineringen samen vormen mij een beeld van wat mijn vader zou antwoorden. Dus ik praat daar voor die foto eigenlijk tegen mezelf... "En God is OVERAL"... "meneer pastoor... in onze hof ook..." Jaaa urbanus, in ule hof ook".... "heeeii, wij hebbe gene hof, wij wonen op een apartement"... Laatst gewijzigd door Zyp : 1 december 2006 om 14:59. |
|
|
|
|
|
#687 | |
|
Minister
|
Citaat:
In het salon, tegen de schoorsteen, hangt een vrij groot kruisbeeld mét de gekruisigde. Een 19e eeuws neogotisch familie-erfstuk. De dames waren nog niet goed gezeten, of van één van hen kreeg ik al de wind van voren: "Schaamt u zich niet, om zo'n afgrijselijke afbeelding zo prominent tentoon te stellen, voor elke bezoeker aan dit huis? Wat zou u denken, mocht u uw zoon in elke huiskamer op die wijze aantreffen?" Ik liet de dame even uitrazen, terwijl ik koffie en een koekje tevoorschijn haalde. En toen ze even naar adem moest happen en haar verontwaardiging moest wegslikken, greep ik mijn kans: "Goed mevrouw, u heeft me een vraag gesteld. Sta me toe die te beantwoorden." Kort gesteld kwam mijn antwoord erop neer dat het Gods Eigen wil was om als mens aan dat kruis te sterven. Dat kruis verheerlijkt voor mij geenszins het lijden, noch dat van God, noch dat van de mens. Het verzinnebeeldt de idee dat God zo nauw betrokken is op de mensheid, dat Hij samen met de mens op weg is gegaan, met de mens als volwaardig deelgenoot; en daarvoor is Hij zelfs zover gegaan de dood te overwinnen. Het heeft voor vele gelovigen dus niks te maken met een overdreven verheerlijken van het lijden. Ook niet aan de kerk van Oostduinkerke. Als geloof er zich toe richt het lijden te verheerlijken, dan spreekt het mij niet aan. Maar waar geloof het lijden van mensen helpt dragelijker maken, voel ik me geroepen om (weliswaar in figuurlijke zin) zélf aan dat kruis te gaan hangen. Beide dames leken nogal verrast door mijn interpretatie en schakelden gauw over op een ander onderwerp - waarvoor ze eigenlijk waren gekomen. Ik hoorde hen aan, gaf nog wat weerwoord en een kwartiertje later gingen ze weer heen. |
|
|
|
|
|
|
#688 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
In geen van beide is hij de Christelijke god. Ik ga het hier bij laten. Mijn hele uitleg staat hier te lezen: http://forum.politics.be/showthread....39#post2126839 |
|
|
|
|
|
|
#689 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
#690 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#691 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
is er zulk bewijs van god?? Als u wilt geloven in een sprookje is dit uw goed recht maar meer is het niet dan een sprookje |
|
|
|
|
|
|
#692 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
En de meeste boeken schrijven dat die zogezegde god de mens naar zijn evenbeeld heeft gemaakt. tja dit zegt al genoeg over dat wezen want de mens bezit niet al te veel goede kwaliteiten. Feitelijk kun je zeggen dat god de grootste egoïst en hyprocriet is die je maar kunt inbeelden.Feitelijk kun je zeggen dat god en de duivel een en dezelfde persoon is. een sprookje moet altijd een goede en een slechterik hebben hé |
|
|
|
|
|
|
#693 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Been able to imagine life, what mad, Impossible, unutterably weird, Wonderful nonsense it might have appeared! |
|
|
|
|
|
|
#694 |
|
Parlementsvoorzitter
|
Zeg je hiermee dat ik dom ben en dat ik zonder geloof niet kalm zou zijn??
|
|
|
#695 | ||
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Citaat:
(De duivel is niet een persoon, maar is de verleiding en de neiging naar het kwade (=anti-christelijk): sommigen antropomorfiseren dit tot de Antichrist, maar dit is niet de essentie.)
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 2 december 2006 om 13:53. |
||
|
|
|
|
|
#696 | |||
|
Minister
|
Citaat:
Ik kan me niet herinneren in de bijbel ooit iets gelezen te hebben over eigendunk. Maar wat nederigheid ...? Voor de rest ben ik helemaal niet geïnteresseerd in de clash tussen twee godsdienstfanaten. Citaat:
Al eens met pasen naar de mis geweest? Ik heb het vroeger dikwijls gehoord: telkens opnieuw een langdurig relaas van martelpractijken, met de meest bloederige details. Inderdaad een ‘hoogdag’ in de kerk! Citaat:
En een gemarteld, opgehangen lijk als symbool voor het dragelijk maken van menselijk lijden. Wel wat cynisch, wansmakelijk, niet? |
|||
|
|
|
|
|
#697 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Pasen is dé dag van de verrijzenis! Dan vertelt men het verhaal van de wederopstanding van Jezus, en niet het passieverhaal. Hij leeft, Alleluia!
|
|
|
|
#698 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Maar dan is hij niet almachtig, en/of niet de schepper, want het zou absurd zijn te beweren dat er geen lijden in de wereld is.
En dus voldoet hij niet aan de christelijke definitie van 'God'. Ergo: de christelijke god bestaat niet. Geen speld tussen te krijgen. |
|
|
|
|
|
#699 | |
|
Minister
|
Citaat:
Kunt ge nu echt geen echt argument geven? |
|
|
|
|
|
|
#700 | |
|
Minister
|
Citaat:
Maar het is bemoedigend dat ik de endoctrinatie stilaan te boven kom en al vergeet dat het feest van de bloedige martelingen vóór het blowfeest komt. Er is nog licht aan het einde van de tunnel. |
|
|
|
|