![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#721 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#722 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#723 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#724 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#725 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Vlamingen hebben al meer taalrechten sinds de 19de eeuw dan de Friezen eind de 20ste. In die zin is de drang van sommige Vlaamse heelnederlanders om aansluiting te zoeken bij Nederland dan ook wat ironisch.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#726 |
|
![]() Welke rechten zijn dat dan?
![]() |
#727 | |
|
![]() Citaat:
na WO I (!) werd het Nederlands pas erkend door den Belziek, niet eerder. en nu nog probeert franstalig België de Nederlandse taal en cultuur van de kaart te vegen. Vlamingen hebben geen rechten, enkel plichten: grondgebied afstaan, betalen en hun taal en cultuur opgeven! Laatst gewijzigd door Shadowke : 5 juni 2009 om 17:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#728 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Onderwijs in eigen taal, rechtspraak in eigen taal etc...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#729 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Onderwijs in de eigen taal? Een paar lagere scholen in Vlaanderen waren inderdaad Nederlandstalig, maar daar bleef het bij. Pas in de jaren '30 was er sprake van een vernederlandsing van het middelbaar en het hoger onderwijs. Rechtspraak in de eigen taal? Een paar lagere rechtscolleges gebruikten toen inderdaad het Nederlands, maar daar bleef het bij. De hogere rechtscolleges waren toen ook nog Franstalig. Pas tijdens het interbellum begon het Hof van Cassatie Nederlandstalige arresten uit te spraken. Een authentieke, rechtsgeldige, Nederlandstalige versie van de Belgische grondwet kwam er pas in 1967. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#730 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#731 | |
|
![]() Citaat:
Of bent u van mening dat Nederland in de 19e eeuw Friestalig hoger onderwijs, Grondwetsvertaling, Hoge Raadszittingen en Friestalige ondersteuning op de Nederlandse Ambassades wereldwijd had moeten regelen? Fries is een behoorlijk kleine taal. Dat is een onmogelijke opgaaf en daarmee trekt de vergelijking met België volledig scheef. Om het eenvoudig te houden, vindt u dat België dan ook dergelijke 'rechten' moet geven aan de sprekers van het Champenois, Gaumais, Luxemburgs, Picardisch, Platdiets, Ripuarisch, Waals? Dan zou u nogal wat Universiteiten moeten oprichten, tolken op uw Ambassades installeren en dozijnen extra Hogeraadsleden mogen aanstellen Waarschijnlijk niet, tenzij u niet realistisch bent. Natuurlijk mogen Friezen fries spreken, en een rechtzaak in het fries kan ik me ook wel voorstellen, evenals een gemeenteraadsvergadering. Terecht, en heel mooi, maar als je aansluiting wilt op het hoger onderwijs, de arbeidsmarkt, landspolitiek etc. dan is Nederlands beheersen natuurlijk onontbeerlijk. Dat heeft niets met onderdrukking te maken, maar met logica. En dat is nou juist in België verschillend. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#732 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U heeft er dus geen probleem mee dat de Friezen pas eind vorige eeuw over de rechten beschikken dat de Vlamingen al hadden in de 19de eeuw enerzijds omdat het Fries een te kleine taal zou zijn en het anders allemaal teveel zou kosten. Uw argument dat het Fries een kleine taal is was het voornaamste argument tegen het Vlaams/Nederlands in België. Het Nederlands (wat in Vlaanderen anno 1830 een verzameling was van lokale dialecten) was een miniscule taal in vergelijking met het Frans. En dan het argument dat het teveel zou kosten (kostte) om Friezen in hun eigen taal te bedienen is een argument dat zelfs de Franstaligen wellicht nooit hebben gemaakt. Laatst gewijzigd door solidarnosc : 5 juni 2009 om 20:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#733 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#734 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#735 |
|
![]() U geeft evengoed geen antwoord op de vragen die ik u stelde, maar bekritiseert slechts mijn mening.
Dus... moeten wij onze volledige bestuursorganismen, hoger onderwijs, politiek, ambassades, juridisch apparaat etc etc dan ook in het Nedersaksisch, Limburgs en Zeeuws inrichten, en u in België ook in die talen in Wallonië? Dat lijkt me nogal onpraktisch en het onpraktisch vinden daarvan door mij doet niets aan het recht van de Friezen om hun cultuur en taal te behouden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#736 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#737 | |
|
![]() Citaat:
In Rotterdam met Fries aankomen is nog 100 maal onrealistischer, met alle respect voor de taal want ik vind het een mooie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#738 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#739 |
|
![]() We hadden het over Hoger Onderwijs (arbeidsmarktaansluiting), Juridische aangelegenheden (t/m Hoge Raad), Politieke (Landspolitieke alsmede Diplomatieke vertegenwoordiging en ondersteuning). Dat alles redundant maken voor taalgroepen is toch niet echt realistisch. Dat NIET doen zorgt dat hier mensen 'onderdrukking' schreeuwen.
Dus, wat wilt u? Ik zei slechts dat Friezen het recht hebben op te komen voor hun taal en cultuur. System en u haakten daarop in. Dus, wat wilt u?
![]() |
#740 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Juridische aangelegenheden: ook die zouden moeten voorzien worden in de aanwezige landstalen. Ooit werden Vlamingen in het Frans berecht en toen gaven de Franskiljons dezelfde argumenten tegen Nederlandstalig recht. En moest een Vlaming ergens niet in het Nederlands terecht kunnen bij een Belgische ambassade zou dat ook op heel wat kritiek stuiten en terecht. Het gaat overigens voor Nederland maar om twee talen: Fries en Nedersaksisch. Dat laatste kan nog problemen opleveren omdat er geen standaard bestaat, maar voor het Fries wel. Ik zie dus niet direct een probleem. Alleen een beetje politieke wil. Maar goed, het is aan de Friezen zelf om te bepalen of ze dat willen of niet. Ik zou er als Nederlander alvast geen probleem mee hebben want ik geloof in de kracht van de lage landen als pionier in de verdieping van de democratie. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |