![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#721 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#722 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik geloof niet in God, zei ik tegen de ouderlinge
En dat was voldoende om uit te schrijven uit de Nederlands Hervormde Kerk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#723 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Heel wat kerken zijn volledig of gedeeltelijk beschermd, waardoor een herbestemming een heikel punt is. Je kan niet van iedere kerk een museum, bibliotheek, tentoonstellingsruimte maken bijvoorbeeld.
Vraag is dus of uw optie realistisch is. Een of twee kerkgebouwen verkopen die in een stad een heel andere bestemming krijgen, lijkt me haalbaar, maar hele reeksen parochiekerken verpatsen lijkt me nog wel een andere zaak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#724 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Parochiekerken, als er geen of nauwelijks kerkgangers meer zijn, waarom zou je ze dan leeg laten staan ? Herbestemming zorgt er voor dat het gebouw bewaard blijft en fatsoenlijk onderhouden wordt. Het is een beetje onfair om dat nu op de rug van de belastingbetalen te laten vallen, aangezien er niks mee gebeurt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#725 |
Banneling
|
![]() Ik denk kerkgebouwen die hard aangetast zijn door de Tweede Beeldenstorm, en dus weinig tot geen deftig interieur hebben verkocht kunnen worden aan de Oosters-Orthodoxen. Die kunnen er dan iconostases in bouwen enzo.
Als we dan toch herbestemmen, moeten we kiezen voor de weg van het minste kwaad. Dus na de Oosters-Orthodoxen de Oriëntaals-Orthodoxen, en als die niet willen de Protestanten, en daarna pas de seculiere instellingen. Laatst gewijzigd door Albrecht : 8 december 2010 om 15:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#726 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geen enkele parochiekerk staat leeg (ik heb het dan over die in dorpen gelegen zijn). Ondanks de sterk achteruitgegane kerkelijkheid, komen mensen toch nog massaal naar de kerk bij de grote scharniermomenten. Ergens hebben we in Vlaanderen nog een zeker sociologisch (naam)katholicisme. Een begrafenis zorgt voor een overvolle kerk bijvoorbeeld. Ook worden in veel kerken concerten e.d. gehouden (vooral in de tijd die nu komt, Kerst e.d.). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#727 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#728 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Gescheiden mensen kunnen ook niet hertrouwen voor de kerk, dus die laten die bus ook passeren, en als je weet hoeveel mensen de dag van vandaag scheiden..... Overigens het overvol zitten met begrafenissen en bruiloften is ook een overstatement: dit is zelden zo en hangt af van de omvang van de kerk. In een dekanale kerk is het vaak zo dat hij veeeeeel te groot is. Kapellen zijn eerder geschikt. Uiteindelijk gaan ze toch voor de bijl, al is het maar omdat oude mensen sterven en jonge mensen niet meer geloven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#729 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#730 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Albrecht : 8 december 2010 om 16:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#731 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het zou gewoon veel te duur zijn, mocht de staat de priesters niet verlonen en het merendeel van de gebouwen niet onderhouden. Met enkel wat die enkele mensen in de offerschaal stoppen kunt ge heel dat systeem niet onderhouden. En moesten die enkele kerkgangers de werkelijke kost over hun klein aantal verdeeld moeten ophoesten, ze zouden niet meer naar de kerk kunnen. Gewoon niet kunnen. Dat is alsof ge de volledige spoor-accommodatie op punt houdt met 3 reizigers per trein, en alle kosten op deze enkelingen verhaalt. Het is dus geen win-win situatie, zoals gij beweert. Dat is een leugen. En ge zoudt beter een beetje dankbaar zijn omdat wij met zijn allen uw hobby betalen. Zonder zoudt gij niet de middelen hebben. Een beetje nederigheid zou u sieren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#732 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ondanks alles is er in Vlaanderen nog altijd - zeker in verhouding tot de heel lage kerkelijkheid - een bijzonder hoog gelegenheidskatholicisme dat zich afneemt naar het aantal doopsel, eerste en plechtige communies, huwelijken en begrafenissen. Daarbij gaat men zelfs zo ver dat er een �* la carte-houding is ontstaan: sommige jonge mensen trouwen niet voor de Kerk, maar laten wel hun kinderen dopen. Dat er daar maar weinig geloof (nog) achter zit, is natuurlijk een feit. Daarom ook heb ik het over een in Vlaanderen nog steeds sterk aanwezig sociologisch naamkatholicisme. Daarom ook kan men niet zomaar stellen dat de kerkgebouwen leeg staan. Ze worden gebruikt, ook al zijn de religieuze plechtigheden die er doorgaan niet altijd bijgewoond vanuit een religieuze gedragenheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#733 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#734 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wel zijn er ongetwijfeld moderne kerken die weinig religieuze uitstraling hebben en dus moeiteloos in een polyvalente zaal e.d. omgetoverd kunnen worden. Vaak ook met heel weinig financiële inbreng. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#735 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb trouwens geen enkel probleem met de afschaffing van de staatsverloning van de pastoors. Al jaren kerk ik in een parochie waar de dienstdoende geestelijke geen enkel loon ontvangt van de overheid. Ook een goede vriend van me, die lid is van de pauselijkse Priesterbroederschap Sint-Petrus, krijgt geen loon van de overheid, maar leeft van giften en van zijn bijberoep. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#736 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De kerkfabrieken krijgen het gros van hun geld van de staat (gemeente). De staat 'geniet' de volledige last. Gij draait trouwens weer om de pot. Hoe gaat gij uw hobby (naar de kerk gaan) kunnen financieren zonder de staat ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#737 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Erediensten en hun eredienaars worden volledig betaald door vrijwillige giften van de gelovigen. Dat is een win-situatie voor de staat. Eerlijk gezegd (maar dat weet ge) kan het mij niet schelen of er een win-situatie inzit voor de kerk. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#738 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Die kerk van E.H. Schoonbroodt is zeker nog te doen, aan de foto te zien, maar die open klokkentoren vind ik maar niets. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#739 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Veel kerken zijn belangrijke gebouwen in hun kunststijl, en elke kerk bevat talloze schatten. Laatst gewijzigd door Albrecht : 8 december 2010 om 17:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#740 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |