![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#721 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#722 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 april 2013 om 12:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#723 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
2. Hoeveel middelbare - of liever niet niet lagere - scholen waren er toen in Vlaanderen en in hoeveel was de voertaal Frans; kwestie van daar een % kunnen op te plakken en te weten hoe betekenisvol die verfransing zou zijn geweest....? 3. En - heel belangrijk - hoe was dat in onze buurlanden kwestie van dat in zijn juiste kontekst te kunnen plaatsen ? Citaat:
In 183O werd echter teruggekeerd naar de Franse bezettingsperiode. En laat dat nu net het trauma zijn wat mij anti-Belgicist maakt versus uw Belgicisme gedragen door de wollige idee: België is een goed land om in te leven. ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 april 2013 om 14:31. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#724 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 april 2013 om 14:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#725 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 april 2013 om 14:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#726 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat is dus de derde keer dat ge dat stelt zonder die drie vragen te beantwoorden. Na ja, érg is dat natuurlijk niet, maar ik dacht dat ge de antwoorden wist...
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 april 2013 om 15:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#727 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#728 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op het einde van het Oostenrijks bewind gebeurde de proclamatie en uitdeling van de prijzen in de scholen steeds meer in het Frans. Zeker in de grote steden. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 april 2013 om 15:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#729 |
Europees Commissaris
|
![]() Niet helemaal misschien ipv 'helemaal niet'. Hoe dan ook, als de Nederlanden herenigd waren gebleven was Brussel nu een Nederlanstalige stad, en dat is het natuurlijk wat van wezenlijk belang is.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 april 2013 om 15:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#730 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja maar, één van de redenen waarom de Nederlanden zijn niet verenigd gebleven is nu juist omdat er onvrede was met de taalpolitiek van Willem. Snapt u dat nu nog niet?
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 april 2013 om 15:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#731 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 april 2013 om 15:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#732 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als u beweert dat de verfransing werd gestopt door Willem I, dan is dit onjuist. Moest Willem wat behoedzamer te werk gegaan zijn en niet die abrupte taaldwang opgelegd hebben en zich de tijd hebben gegund om een niet- verfranste Vlaamse elite op te kweken, ja dan had het er heel anders uitgezien. Willem I was te voortvarend en hield onvoldoende rekening met de toenmalige gevoeligheden van het zuiden, ook op taalgebied. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#733 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zo te lezen is het alles Oranje wat de klok slaat in Vlaanderen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#734 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Het onderwijs blijft dus in Vlaanderen Nederlandstalig. Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 april 2013 om 23:07. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#735 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die poging was overigens louter politiek geïnspireerd. Willem wilde het Nederduits als enige landtaal in het VKN. Het had maar weinig te doen met de liefde voor de Vlamingen of het Vlaams. Want die laatste taal vond hij toch maar niks. En met de Vlamingen zelf had hij evenmin zo'n hoge pet op om het nu op zijn Hollands te zeggen. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 april 2013 om 10:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#736 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#737 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Maar zelfs toen hij terugkwam op zijn oorsprokelijke taalwetten was die versoepelde vorm nog altijd zeer veel voordeliger voor het Nederlands dan de taaldwang voor de bestuurden vanaf 1830. Tijdens zijn bewind kon bovendien een generatie Nederlandstaligen gevormd worden die nadien het voortouw zouden nemen in de Vlaamse beweging. En ik kan het maar niet genoeg benadrukken: Brussel zou nu een Nederlandstalige stad zijn geweest indien de Nederlanden herenigd waren gebleven. In het licht daarvan lijkt mij al de rest zeer bijkomstig.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 april 2013 om 10:57. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#738 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#739 | |