Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 april 2013, 14:48   #721
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Als ik te kennen geef dat mijn bericht nog niet af is omdat ik nog een link zoek moet ge vooral niet wachten om mij te kwooten én voorbarig te reageren , gijse snoodaard....

Konklusie: ge wilt gewoon zo snel mogelijk uw eigen menig erdoor drukken zonder te luisteren naar de andere....Waarvan akte!
Toch niet. Ik had dit niet zo begrepen. Zoekt u maar rustig verder naar 'uw 'link'.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2013, 12:09   #722
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U beweert dus dat het middelbaar onderwijs in Vlaandereren tijdens de Oostenrijkse periode in het Frans was....?Uiteraard was dat zo tijdens de Franse bezetting maar niet tijdens Willem I.

Wel weer vanaf 1830 en d�*t was mijn punt. Toen herbegon ze dus als ge dat liever hoort.
Ik beweer dat het verfransingsproces van het middelbaar onderwijs op volle toeren kwam tijdens en vooral op het einde van de Oostenrijkse periode. Dat vervolgens de verfransing van het middelbaar onderwijs zich snel uitbreidde in Vlaanderen omdat de Fransen het middelbaar onderwijs ook toegankelijk maakten voor de middenklasse door allerhande faciliteiten. Onderwijs in het Frans natuurlijk. Bijgevolg, dat de verfransing van het middelbaar onderwijs voor een groot stuk al een feit was lang vóór dat België ontstond.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 april 2013 om 12:12.
Oud 11 april 2013, 14:19   #723
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard Wat een mooie begripsvondst .... :-)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik beweer dat het verfransingsproces van het middelbaar onderwijs op volle toeren kwam tijdens en vooral op het einde van de Oostenrijkse periode.
1. Bron ?

2. Hoeveel middelbare - of liever niet niet lagere - scholen waren er toen in Vlaanderen en in hoeveel was de voertaal Frans; kwestie van daar een % kunnen op te plakken en te weten hoe betekenisvol die verfransing zou zijn geweest....?

3. En - heel belangrijk - hoe was dat in onze buurlanden kwestie van dat in zijn juiste kontekst te kunnen plaatsen ?

Citaat:
Dat vervolgens de verfransing van het middelbaar onderwijs zich snel uitbreidde in Vlaanderen omdat de Fransen het middelbaar onderwijs ook toegankelijk maakten voor de middenklasse door allerhande faciliteiten. Onderwijs in het Frans natuurlijk.
Bijgevolg, dat de verfransing van het middelbaar onderwijs voor een groot stuk al een feit was lang vóór dat België ontstond.
Uiteraard werd het openbaar leven, inclusief het onderwijs, verfranst tijdens de Franse kultuurimperialistische bezetter. Maar tijdens de Nederlandse Herenigingsperiode werd dat ongedaan gemaakt.

In 183O werd echter teruggekeerd naar de Franse bezettingsperiode.
En laat dat nu net het trauma zijn wat mij anti-Belgicist maakt versus uw Belgicisme gedragen door de wollige idee: België is een goed land om in te leven. Want op zich natuurlijk juist is maar zeer erg gratuit.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 april 2013 om 14:31.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2013, 14:46   #724
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
[b]

1.Bron ?
2. Hoeveel middelbare - of liever niet niet lagere - scholen waren er toen in Vlaanderen en in hoeveel was de voertaal Frans; kwestie van daar een % kunnen op te plakken en te weten hoe betekenisvol die verfransing zou zijn geweest....?

3. En - heel belangrijk - hoe was dat in onze buurlanden kwestie van dat in zijn juiste kontekst te kunnen plaatsen ?

Uiteraard werd het openbaar leven, inclusief het onderwijs, verfranst tijdens de Franse kultuurimperialistische bezetter. Maar tijdens de Nederlandse Herenigingsperiode werd dat ongedaan gemaakt.

En laat dat nu net het trauma zijn wat mij anti-Belgicist maakt versus uw Belgicisme gedragen door de wollige idee: België is een goed land om in te leven. Want op zich natuurlijk juist is maar zeer erg gratuit.
Smeyers, Vlaams taal- en volksbewustzijn in het Zuidnederlands geestesleven van de 18e eeuw .

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 april 2013 om 14:48.
Oud 11 april 2013, 14:54   #725
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1. Bron ?

Het onderwijs was nog niet volledig verfranst onder de Oostenrijkse periode, maar het verfransingsproces was toen al volop aan de gang. Op het einde van de Oostenrijkse periode ging dat verfransingsproces in een snel tempo. Dat kwam ondermeer omdat in die tijd alles wat uit Frankrijk kwam als voorbeeld werd gesteld, vooral bij de intellectuelen. Gaande van de taal, het onderwijs, de literatuur, de Franse mode...

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 april 2013 om 14:55.
Oud 11 april 2013, 15:01   #726
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Dat is dus de derde keer dat ge dat stelt zonder die drie vragen te beantwoorden. Na ja, érg is dat natuurlijk niet, maar ik dacht dat ge de antwoorden wist...

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 april 2013 om 15:02.
Oud 11 april 2013, 15:04   #727
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1. Bron ?

Uiteraard werd het openbaar leven, inclusief het onderwijs, verfranst tijdens de Franse kultuurimperialistische bezetter. Maar tijdens de Nederlandse Herenigingsperiode werd dat ongedaan gemaakt. In 183O werd echter teruggekeerd naar de Franse bezettingsperiode.
Dat werd helemaal niet ongedaan gemaakt. Er werd wel een poging gedaan door Willem I om dit ongedaan te maken, maar hij faalde en moest zijn taalpolitiek, ook in het onderwijs, terugdraaien op het einde van zijn bewind.
Oud 11 april 2013, 15:06   #728
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is dus de derde keer dat ge dat stelt zonder die drie vragen te beantwoorden. Na ja, érg is dat natuurlijk niet, maar ik dacht dat ge de antwoorden wist...
Ik antwoord gewoon op uw vragen. U vraagt me een bron, ik geef ze u.

Op het einde van het Oostenrijks bewind gebeurde de proclamatie en uitdeling van de prijzen in de scholen steeds meer in het Frans. Zeker in de grote steden.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 april 2013 om 15:08.
Oud 11 april 2013, 15:08   #729
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Niet helemaal misschien ipv 'helemaal niet'. Hoe dan ook, als de Nederlanden herenigd waren gebleven was Brussel nu een Nederlanstalige stad, en dat is het natuurlijk wat van wezenlijk belang is.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 april 2013 om 15:08.
Oud 11 april 2013, 15:11   #730
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet helemaal misschien ipv 'helemaal niet'. Hoe dan ook, als de Nederlanden herenigd waren gebleven was Brussel nu een Nederlanstalige stad, en dat is het natuurlijk wat van wezenlijk belang is.
Ja maar, één van de redenen waarom de Nederlanden zijn niet verenigd gebleven is nu juist omdat er onvrede was met de taalpolitiek van Willem. Snapt u dat nu nog niet?

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 april 2013 om 15:11.
Oud 11 april 2013, 15:11   #731
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik antwoord gewoon op uw vragen. U vraagt me een bron, ik geef ze u.

Op het einde van het Oostenrijks bewind gebeurde de proclamatie en uitdeling van de prijzen in de scholen steeds meer in het Frans. Zeker in de grote steden.
Ik laat het over aan de lezers om te oordelen of ik een drieledig antwoord bekwam op mijn drieledige vraag.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 april 2013 om 15:12.
Oud 11 april 2013, 15:17   #732
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik laat het over aan de lezers om te oordelen of ik een drieledig antwoord bekwam op mijn drieledige vraag.
Als u mij een bron vraagt en ik geef ze u, kan ik niet meer doen .

Als u beweert dat de verfransing werd gestopt door Willem I, dan is dit onjuist. Moest Willem wat behoedzamer te werk gegaan zijn en niet die abrupte taaldwang opgelegd hebben en zich de tijd hebben gegund om een niet- verfranste Vlaamse elite op te kweken, ja dan had het er heel anders uitgezien. Willem I was te voortvarend en hield onvoldoende rekening met de toenmalige gevoeligheden van het zuiden, ook op taalgebied.
Oud 11 april 2013, 16:40   #733
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zo te lezen is het alles Oranje wat de klok slaat in Vlaanderen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2013, 22:51   #734
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als u beweert dat de verfransing werd gestopt door Willem I, dan is dit onjuist.
Het volgende zal dus onjuist zijn:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiki
Om de recente verfransing in het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden tegen te gaan, werd het Nederlands met het Koninklijk Besluit van 1 oktober 1814 ook in het Zuiden de officiële taal.
In de eerste jaren daarna zou de versterking van de Nederlandse taal zonder dwang plaatsvinden, maar op 15 september 1819 werd het taalbesluit uitgevaardigd dat bepaalde dat na een overgangsperiode van drie jaar het Nederlands de enige taal voor bestuur en rechtspraak zou worden in al de door voornamelijk Nederlandstaligen bewoonde provincies Limburg, Antwerpen en Oost- en West-Vlaanderen.
In 1822 werden hier de arrondissementen Brussel en Leuven aan toegevoegd. Om de vernederlandsing te bereiken, was het onderwijs het belangrijkste middel.
Dit was natuurlijk tegen de zin van de rijke voornamelijk Franstalige burgerij.
De verfranste ambtenarij en burgerij reageerden scherp tegen de verplichte vernederlandsing van het leger, het gerecht, het bestuur en het onderwijs. Het bleek een van de belangrijke grieven in de petitiebeweging van 1828 en vooral 1829. In juni 1830 werden de taalbesluiten dan ook teruggedraaid.Van dan af was het opnieuw toegestaan om zich in Vlaanderen te laten verdedigen door een Franstalige advocaat, een Franstalig testament op te maken of het Frans te gebruiken als bestuurstaal.
Merk op:Opnieuw toegestaan versus verpicht in de Franse tijd.
Het onderwijs blijft dus in Vlaanderen Nederlandstalig.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiki
Onder het bewind van Willem I verdubbelde het aantal lagereschoolkinderen van 150.000 tot 300.000 dankzij de oprichting van 1500 nieuwe scholen. Omdat evenwel iedereen les kreeg in de volkstaal betekende dit dat in heel Vlaanderen (Brussel inbegrepen) alle scholieren 'onderworpen' werden aan Nederlandstalig onderwijs. Eén der eerste daden van het Voorlopig Bewind was dan ook de afschaffing van álle openbare scholen in België, met uitzondering van de Franstalige universiteiten van Gent en Luik die dienden om de nieuwe elites op te leiden.
Er werd door de Belgische staat een verfransingspolitiek ingevoerd die tot de dag van vandaag voelbaar is. Zo werd Brussel grotendeels verfranst en was de volledige ambtenarij (ook in Nederlandstalig Vlaanderen en Brussel) tot een eind in de twintigste eeuw volledig Frans. Het Nederlands werd als een samenraapsel van dialecten behandeld en niet als een taal die respect verdiende. Dit cultuurimperialisme leidde tot het ontstaan van de Vlaamse Beweging.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 april 2013 om 23:07.
Oud 12 april 2013, 10:04   #735
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Merk op:Opnieuw toegestaan versus verpicht in de Franse tijd.
Het onderwijs blijft dus in Vlaanderen Nederlandstalig.
U beweerde dat de verfransing gestopt was door het beleid van Willem I. Het is nu juist omdat hij de verfransing niet kon stoppen wegens het grote protest, dat hij bakzeil heeft moeten halen en hij in 1829 reeds zijn taaldwang moest opgeven. Dat staat natuurlijk niet in uw geliefde 'digitale' bronnen zoals Wikipedia. Misschien toch maar eens een degelijk boek hierover lezen. Het is echter wel waar dat hij een poging deed om de verfransing te stoppen. Een poging die dus uiteindelijk mislukte.

Die poging was overigens louter politiek geïnspireerd. Willem wilde het Nederduits als enige landtaal in het VKN. Het had maar weinig te doen met de liefde voor de Vlamingen of het Vlaams. Want die laatste taal vond hij toch maar niks. En met de Vlamingen zelf had hij evenmin zo'n hoge pet op om het nu op zijn Hollands te zeggen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 april 2013 om 10:12.
Oud 12 april 2013, 10:10   #736
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ga met niet inhoudelijk mengen, maar ik zou je wel aanraden om Wikipedia altijd met een korreltje zout te nemen.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2013, 10:51   #737
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Ik ga met niet inhoudelijk mengen, maar ik zou je wel aanraden om Wikipedia altijd met een korreltje zout te nemen.
Inderdaad en ik raad u op mij beurt aan Het Oosten altijd met een korreltje zout te nemen.
Citaat:
U beweerde dat de verfransing gestopt was door het beleid van Willem I. Het is nu juist omdat hij de verfransing niet kon stoppen wegens het grote protest, dat hij bakzeil heeft moeten halen en hij in 1829 reeds zijn taaldwang moest opgeven. Dat staat natuurlijk niet in uw geliefde 'digitale' bronnen zoals Wikipedia.
Toch wel en ik haalde dat zelfs aan.
Citaat:
Het is echter wel waar dat hij een poging deed om de verfransing te stoppen. Een poging die dus uiteindelijk mislukte.
En dat door toedoen van de Franstalige revolutionairen.
Maar zelfs toen hij terugkwam op zijn oorsprokelijke taalwetten was die versoepelde vorm nog altijd zeer veel voordeliger voor het Nederlands dan de taaldwang voor de bestuurden vanaf 1830.

Tijdens zijn bewind kon bovendien een generatie Nederlandstaligen gevormd worden die nadien het voortouw zouden nemen in de Vlaamse beweging.

En ik kan het maar niet genoeg benadrukken: Brussel zou nu een Nederlandstalige stad zijn geweest indien de Nederlanden herenigd waren gebleven. In het licht daarvan lijkt mij al de rest zeer bijkomstig.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 april 2013 om 10:57.
Oud 12 april 2013, 11:02   #738
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad en ik raad u op mij beurt aan Het Oosten altijd met een korreltje zout te nemen.
Het Oosten staat op mijn negeerlijst, specifiek om mij dat te doen herinneren.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2013, 11:02   #739
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En dat door toedoen van de Franstalige revolutionairen.Maar zelfs toen hij terugkwam op zijn oorsprokelijke taalwetten was die versoepelde vorm nog altijd zeer veel voordeliger voor het Nederlands dan de taaldwang voor de bestuurden vanaf 1830.

Tijdens zijn bewind kon bovendien een generatie Nederlandstaligen gevormd worden die nadien het voortouw zouden nemen in de Vlaamse beweging.

En ik kan het maar niet genoeg benadrukken: Brussel zou nu een Nederlandstalige stad zijn geweest indien de Nederlanden herenigd waren gebleven. In het licht daarvan lijkt mij al de rest zeer bijkomstig.
Vindt u dat nu zelf niet een nietszeggend cliché antwoord?
Oud 12 april 2013, 11:07   #740
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En dat door toedoen van de Franstalige revolutionairen.
Maar zelfs toen hij terugkwam op zijn oorsprokelijke taalwetten was die versoepelde vorm nog altijd zeer veel voordeliger voor het Nederlands dan de taaldwang voor de bestuurden vanaf 1830.

Het gebruik der talen was vrij in het jonge België. Er was dus geen taaldwang. Juist het tegenoverstelde vermits het gebruik van talen nu juist vrij was en dit in tegenstelling tot het bewind van Willem waar er wel degelijk taaldwang was.Willem had deze taaldwang zelfs wettelijk verankerd. Het was echter de Vlaamse elite die haar rol niet speelde en de verfransing in het nieuwe België zonder verpinken liet gebeuren. En dit omdat ze zelf Frans sprak.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 april 2013 om 11:11.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be