![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#721 |
Minister
|
![]() 1. Volgens mij was niemand in de tijden van de godsdienstoorlogen 'verdraagzaam.'
2. Wat is de relevantie van de (on)verdraagzaamheid van het calvinisme voor deze actuele discussie over Groot-Nederland? |
![]() |
![]() |
![]() |
#722 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#723 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#724 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 14 januari 2011 om 22:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#725 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#726 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En dat het toen het meeviel, dat is dan maar uw interpretatie. Laatst gewijzigd door system : 14 januari 2011 om 22:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#727 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat u dit historisch feit niet wilt onderkennen (u krijgt het echt niet over uw lippen, niet?!), toont aan dat het u niet om de objectiviteit van de feiten is te doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#728 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat niet wegneemt, dat vermits de katholieken 'toch een grotere ruimte hadden' zoals u zegt, dit ook automatisch impliceert dat ze niet de 'volle ruimte' hadden. En dat dus bijgevolg de calvinisten discrimineerden en onverdraagzaam waren zoals de verordeningen van de Staten-Generaal duidelijk aantonen. Laatst gewijzigd door system : 14 januari 2011 om 22:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#729 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#730 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#731 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#732 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Uw stelling was dat Calvinisten synoniem waren voor onderdrukking. Welnu, in hun tijd waren ze dat relatief zeker niet. En door onze huidige blik waren ze uiteraard niet heel verdraagzaam, maar ze waren relatief verdraagzaam. Getuige de grote toestroom van vluchtelingen van allerlei gezindten. En u blijft dat maar ontkennen.
![]() |
![]() |
#733 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik heb gesteld mbt tot de discussie over de verdraagzaamheid van katholieken en calvinisten, dat deze laatste ook onverdraagzaam waren. Ik heb daar ook talrijke voorbeelden voor aangehaald en zelfs calvinisten zelf aan het woord gelaten die dit ook vaststelden. Wat betreft de onderdrukking, is het een feit dat waar de calvinisten aan de macht waren, 'zij vaak onderdrukkend optraden'. Dat heb ik gezegd. Ook hier heb ik voorbeelden van aangehaald, zowel voor wat betreft onze streek hier als voor wat betreft de Nederlandse kolonies. Vergeten we overigens niet dat het vooral de calvinistische Nederduitsche Gereformeerde Kerk was in Suid-Afrika, die één van de stevige peilers was van het zeer onverdraagzame apartheidsregime. Laatst gewijzigd door system : 15 januari 2011 om 12:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#734 | |
|
![]() Citaat:
Weet je wat, je hebt helemaal gelijk wat mij betreft. En verder laat ik het oordeel aan de individuele lezer. Ik heb genoeg over het onderwerp gezegd, op alle punten waar je gelijk hebt heb je dat gekregen, maar op de punten waar je geen gelijk hebt ben je zelfs niet bereid om op de kwestie te blijven, dan verander je de discussie, je eigen citaten en hebben we je verkeerd begrepen. Welnu, veel geluk met je Calvinistische Duyvelsch.
![]() |
![]() |
#735 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Dit is wat ik letterlijk zei: Citaat:
En dus, als er hier iemand leugenachtig is en kronkelt, dan bent u het wel. 'Helaas', moet ik er zelfs aan toevoegen... Laatst gewijzigd door system : 15 januari 2011 om 12:26. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#736 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik heb slechts gesteld dat de calvinisten in een bepaalde periode van de geschiedenis ook onverdraagzaam waren én dat ze mensen onderdrukten. Laatst gewijzigd door system : 15 januari 2011 om 12:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#737 | |
|
![]() Citaat:
Het wordt tijd dat je dat eens hard toegeeft. Tot dat moment is de discussie wat mij betreft gesloten.
![]() |
![]() |
#738 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Laatst gewijzigd door quercus : 15 januari 2011 om 14:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#739 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#740 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
U bent net zoals iemand die zou beweren: "Maar ik mishandel mijn kinderen niet. Want ik troef hen niet elke dag af zoals u, en sluit hen nooit op zoals u dit doet. Mijn kinderen moeten overdag weliswaar het huis uit en zelf zorgen voor hun onderhoud, maar ’s nachts mogen in de stal slapen. Ik geef toe dat het daar soms wat koud is in de winter, maar zij krijgen elke dag nog een brood met wat melk ook nog en zij kunnen slapen in het malse stro." In mijn ogen hebben we hier te doen met kindermishandeling aan beids kanten. De ene mishandeling is stukken erger dan de andere, maar beiden maken ze zich schuldig aan het mishandelen van kinderen. En zo ook voor de calvinisten: op een bepaald ogenblik in de geschiedenis (en in Zuid-Afrika duurde dit zeer lang) waren ze onverdraagzaam en onderdrukten ze mensen. Calvinisten waren weliswaar minder onverdraagzaam dan de katholieken in sommige katholieke landen (niet altijd) , maar toch onverdraagzaam. Laatst gewijzigd door system : 15 januari 2011 om 14:41. |
|
![]() |
![]() |