Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 oktober 2011, 19:32   #761
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knipp Bekijk bericht
Da's een resem bizonder interessante vragen.

In die mate zelfs dat ik de voorbije dagen heb overwogen om een medisch forum op te starten.
Als je de ziektegeschiedenis van een groot aantal mensen met evenveel detail zou kunnen volgen als groentje hier de voorbije dagen én voldoende replieken zou krijgen van professionals, dan zou heel wat interessante problematiek komen boven drijven.

Dat is dan weer iets dat ik niet snap : er bestaan heel wat forums meestal in de gedaante van zelfhulpgroepen rond één bepaalde 'ziekte', maar daar zie je steevast alleen maar patiënten posten onder elkaar. Da's toch weird op zich ?
Wat belet professionals om in discussie te gaan met hun patiënten ?
Ik bedoel in de setting van een forum, ik snap ook wel dat het niet de bedoeling v e praktijk of n kliniek is om de dag rond maatschappelijke discussies te voeren over het nut of de onzin van 1 en ander.

Msschn is het iets dat 'de overheid' moet organiseren.
Een virtueel online hospitaal ( in de vorm v e publiek forum )
Bemand door een zelfde set professionals als n doorsnee echt hospitaal.
Waarbij ook andere professionals welkom zijn, alternatieve inbegrepen.

Dat zal wel een flinke noot kosten, maar het zou een nog grotere noot kunnen besparen long run. Want zoiets moet toch een schat aan informatie opleveren. Groentje is een mooi voorbeeld, daar is al heel wat werk verzet met een navenant kostenplaatje, en tot dusver zijn de resultaten toch wel mager ( no pun intended )

Vroeger heb ik daar zelf ook ooit aan gedacht.

Ik ben ervan overtuigd dat een groot deel van de mensen met "psychosomatische klachten" en al die ziektes in het grensgebied tussen soma en psyche (wel lichamelijke klachten, geen bewijs dat het bestaat maar wel een verzamelnaam die alle "patiënten" onder één noemer thuisbrengt: vroeger was het bekkeninstabiliteit, nu is het fibromyalgie, cvs, multiple chemical sensitivity, chronische pijn, ... -> Excuses aan alle mensen die hieraan lijden. Ik weet hoe erg het is om met onverklaarbare lichamelijke klachten te zitten, te blijven zitten en van het kastje naar de muur gestuurd te worden. Zeker al vanuit mijn andere ervaringen maar zeker vanuit deze ))
ofwel
a) een nog onbekende diagnose heeft
b) een ziekteproces is in ontwikkeling, maar het is nog niet tot uiting gekomen. Prodromale verschijnselen dus.
c) het zieken-statuut geeft andere voordelen (aandacht en zorg van de omgeving maar niet in het minst: niet hoeven te gaan werken, ziekenkas, ook breder: excuus om niet deel te nemen aan het maatschappelijke leven, iets om te vluchten dus
d) mensen met zeer veel stress zijn waarbij de stress dus inderdaad zo hoog is dat die aanleiding kan geven tot lichamelijke klachten. Maar voor het lichaam is fysieke stress en psychische stress min of meer hetzelfde. Het ondermijnt het immuunsysteem en het maakt je vatbaarder voor allerlei andere ziektes. Eigenlijk kom ik met deze d dus terug uit bij b) indien de toestand blijft bestaan is er een grotere ziekte op komst (prodromaal maar syndroom misschien nog te stoppen of af te remmen)
e) milieuvervuiling -> wat is de blootstelling van vervuillende stoffen aan deze persoon + we weten dat voor vervuilende stoffen geldt dat ze lichamelijk belastend zijn, iedereen een individuele gevoeligheidsdrempel heeft en ze tot (bekende) ziektes kunnen leiden...
f) tot nog toe onbekende ziektes

Met andere woorden denk ik dat voor alle ziektes en symptomen die echt bestaan er een onderliggende fysiologische basis moet zijn.

Moest je dat willen doen, ik wil gerust meewerken!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 21 oktober 2011 om 19:33.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2011, 20:04   #762
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Moest je dat willen doen, ik wil gerust meewerken!
Aaaarrghhh !

Da's al immense stress voor mij - het idee dat ik een idee écht moet realiseren
Knipp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2011, 20:08   #763
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Quorn Bekijk bericht
Hoe kan je iets / iemand uitlachen met/over iets waar je geen weet van hebt?
Ik zei: doe alsof.

Natuurlijk zit er geen vuil in j e hoofd, het is leeg
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2011, 20:15   #764
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

vroeger was het bekkeninstabiliteit, nu is het fibromyalgie, cvs, multiple chemical sensitivity, chronische pijn, ... ->)
Heb hier net een boek opgeduikeld dat hier al jaren ongelezen rondslingert :
From Paralysis to Fatigue, van een zekere Edward Shorter

a history of psychosomatic illness in the modern era

Als ik nu niet zo'n erge ADD had, dan zou ik het morgen een keer lezen
Oud 21 oktober 2011, 20:19   #765
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oei !

En wat is dan je prognose als ik zonder pillen verder doe ? ( zoals de voorbije 40 jaar als ik begin te rekenen vanaf de eerste vage bewustwording van een problematiek )
Ik denk dat je in de toekomst zeker enige aftakeling mag verwachten.
Oud 21 oktober 2011, 20:25   #766
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Ik denk dat je in de toekomst zeker enige aftakeling mag verwachten.
Aftakeling, ja.

Sinds die confronterende repliek van brother paul is het snel gegaan

Plots grijs haar gekregen. Trillende handen. En rare spiertrekkingen die me elke tien minuten over m'n schouder doen kijken.
Oud 21 oktober 2011, 20:27   #767
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Da's een resem bizonder interessante vragen.

In die mate zelfs dat ik de voorbije dagen heb overwogen om een medisch forum op te starten.
Als je de ziektegeschiedenis van een groot aantal mensen met evenveel detail zou kunnen volgen als groentje hier de voorbije dagen én voldoende replieken zou krijgen van professionals, dan zou heel wat interessante problematiek komen boven drijven.

Dat is dan weer iets dat ik niet snap : er bestaan heel wat forums meestal in de gedaante van zelfhulpgroepen rond één bepaalde 'ziekte', maar daar zie je steevast alleen maar patiënten posten onder elkaar. Da's toch weird op zich ?
Wat belet professionals om in discussie te gaan met hun patiënten ?
Ik bedoel in de setting van een forum, ik snap ook wel dat het niet de bedoeling v e praktijk of n kliniek is om de dag rond maatschappelijke discussies te voeren over het nut of de onzin van 1 en ander.

Msschn is het iets dat 'de overheid' moet organiseren.
Een virtueel online hospitaal ( in de vorm v e publiek forum )
Bemand door een zelfde set professionals als n doorsnee echt hospitaal.
Waarbij ook andere professionals welkom zijn, alternatieve inbegrepen.

Dat zal wel een flinke noot kosten, maar het zou een nog grotere noot kunnen besparen long run. Want zoiets moet toch een schat aan informatie opleveren. Groentje is een mooi voorbeeld, daar is al heel wat werk verzet met een navenant kostenplaatje, en tot dusver zijn de resultaten toch wel mager ( no pun intended )
Ik denk dat het nuttig kan zijn om bij medische problemen ook effectief het lichaam te kunnen zien, voelen, horen,... Ik denk dat een arts niet meer kan doen dan zeggen dat die persoon naar een arts moet gaan. De risico's van een verkeerd advies omdat ge een persoon niet hebt kunnen zien lijken me toch echt wel groot.
Oud 21 oktober 2011, 20:28   #768
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Aftakeling, ja.

Sinds die confronterende repliek van brother paul is het snel gegaan

Plots grijs haar gekregen. Trillende handen. En rare spiertrekkingen die me elke tien minuten over m'n schouder doen kijken.
Zit er een zwarte kat achter u?
Oud 21 oktober 2011, 20:51   #769
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat het nuttig kan zijn om bij medische problemen ook effectief het lichaam te kunnen zien, voelen, horen,... Ik denk dat een arts niet meer kan doen dan zeggen dat die persoon naar een arts moet gaan. De risico's van een verkeerd advies omdat ge een persoon niet hebt kunnen zien lijken me toch echt wel groot.
Je hebt gelijk natuurlijk.

Maar je moet het zien als een extra dimensie, niet als een vervanging van 'the real thing'.

Doel zou zijn

- betere oriëntering v d patiënt nog voor hij werkelijk nr een dokter stapt
- uitklaren v h verhaal v d patiënt
- mogelijkheid om feedback te krijgen van pro's wanneer je dossier in een cirkel lijkt te draaien ( soort ombudsmanfunctie )

- aan de hand van de binnengelopen verhalen hiaten of mankementen ontdekken in de medische opvang
Oud 21 oktober 2011, 20:52   #770
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zit er een zwarte kat achter u?
Erger nog !
Aan de plotse schrammen op m'n polsen te zien, is dat beest al verdomd close

Laatst gewijzigd door Knipp : 21 oktober 2011 om 20:52.
Oud 21 oktober 2011, 20:58   #771
Groentje-18

Standaard

De verpleegkundigen waren aan het "touren" zoals dat noemt... Mijn kamer netjes overgeslagen... Gisteren hetzelfde.
Oud 21 oktober 2011, 21:06   #772
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De verpleegkundigen waren aan het "touren" zoals dat noemt... Mijn kamer netjes overgeslagen... Gisteren hetzelfde.
Het lijkt een fantastisch begin voor een film, verplegers die alle kamers van een gang "touren" behalve één. Camera gaat wel binnen, in halve duisternis : een graatmager meisje, met pijnlijke grimas en verwoed op een laptop aan het tokkelen...

Laatst gewijzigd door Knipp : 21 oktober 2011 om 21:07.
Oud 21 oktober 2011, 21:13   #773
Groentje-18

Standaard

Ja maar echt. Meisje lijkbleek, op de huiduitslag na...
Oud 21 oktober 2011, 21:17   #774
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja maar echt. Meisje lijkbleek, op de huiduitslag na...
Simpel. Filmtrucje doen. Flashback naar twee maanden geleden. Problem solved, case closed
Oud 21 oktober 2011, 21:21   #775
Groentje-18

Standaard

Ik voel iets dat lijkt op slijm in mijn luchtpijp ofzo en kortademig.

Astma was mijn eerste diagnose. Maar neen hoor...
Oud 21 oktober 2011, 21:24   #776
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Is er al grondig nr je longen gekeken ergens in de voorbije weken ?
Oud 21 oktober 2011, 21:31   #777
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

heb je wifi of gprs ? ist een ipad of een laptopje ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2011, 21:40   #778
Ratatosk
Europees Commissaris

Ratatosk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Goei contact opbouwen met een stagair-vpk. krijgt ge sneller zaken gedaan.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2011, 22:18   #779
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Is er al grondig nr je longen gekeken ergens in de voorbije weken ?
Euh ja ... longfunctietest.

Conclusie: ge kunt niet tegoei uitblazen.

Had ik dat niet gezegd bij aanmelding: neen het is geen hyperventilatie want ik kan wel inademen maar uitademen duurt veel langer als normaal en gaat precies niet zoals normaal.
Het leek me belangrijk dat te melden, gezien ik dat nog nooit eerder had gevoeld en het een symptoom is van astma (en mijn mama daar ook mee kampt).

Het komt alleen 's avonds/'s nachts... (als ik lig/halfzit )

Tja ik weet het niet. Het verklaart niet alles maar een deel...

Het zou me niet verbazen dat een astma-inhalator of anti-histaminicum al iets gaat helpen, of een sinutab. Als ze zomaar antibiotica geven met trial & error, waarom dan niet zulke medicatie?

Nu, de combo astma/sinisitus/stress zou wel eens heel veel kunnen verklaren me dunkt.
Laten we het nog niet hebben over het feit dat vermagering (evt door stress en door het niet kunnen slikken door de druk van al die nest) ervoor zorgt dat er extra veel gif wordt vrijgesteld opgeslaan in de vetcellen zodat uw mechanisme extra belast wordt.

Pieporen nu.

Ik ga afsluiten. Nog een fijne avond en slaapwel allen!
Oud 21 oktober 2011, 23:28   #780
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je hebt gelijk natuurlijk.

Maar je moet het zien als een extra dimensie, niet als een vervanging van 'the real thing'.

Doel zou zijn

- betere oriëntering v d patiënt nog voor hij werkelijk nr een dokter stapt
- uitklaren v h verhaal v d patiënt
- mogelijkheid om feedback te krijgen van pro's wanneer je dossier in een cirkel lijkt te draaien ( soort ombudsmanfunctie )

- aan de hand van de binnengelopen verhalen hiaten of mankementen ontdekken in de medische opvang
Daar dient een huisarts toch voor?
En ge moet toch niet beter georiënteerd worden nog voor ge naar de huisarts gaat lijkt me.

Ik weet dat dieren =/= mensen, maar dierenartsen die ge kunt mailen krijgen dagelijks vragen binnen waar ge telkens bij moet antwoorden dat ze dan toch best even langs komen. Tenzij een heel concrete vraag, maar dat had ge dan even goed per telefoon kunnen doen. Bijvoorbeeld van "help mijn hond heeft een teek maar ik weet niet hoe ik die moet verwijderen". Maar zelfs dan is 't makkelijker als ze gewoon even om een tekentangske komen van 2,5 euro, en de hond meepakken zodat ge't de eerste keer kunt voordoen.
Nog 'lolliger' is als ge per mail vragen krijgt die wijzen op een spoedgeval. Ik heb zo'n mail ivm een kat zien toekomen die "geen kaka meer kon doen" en "luid miauwde op de kattenbak". Goed, het kan best zijn dat die kat geconstipeerd is maar de kans is veel groter dat het het urineren is dat niet meer lukte. Als die kat effect niet meer kan plassen kan die binnen de 24u dood zijn. De mail was al meer dan 12u verstuurd voor ik hem had gelezen maar we hadden geen blaasgruis katerke binnengehad... Nooit antwoord gekregen op de mail die ik terug had gestuurd. Een dierenarts OPBELLEN is toch wel beter dan mailen of vragen posten op een forum zenne. Op een forum heb ik ooit eens een gelijkaardige vraag zien verschijnen trouwens. Daarop geantwoord en ook niks van antwoord meer gehad. Het zou inderdaad goed zijn mocht er op al die fora een professioneel zijn die kan zeggen van ge moet NU naar een (dieren)arts gaan, maar het zou nog beter zijn mochten mensen gewoon rechtstreeks bellen. Ge krijgt dan ook geen tonnen overbodige info, en kunt meteen naar de relevante info die niet spontaan gegeven wordt vragen. Werkt iets efficiënter.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be