![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#761 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Vroeger heb ik daar zelf ook ooit aan gedacht. Ik ben ervan overtuigd dat een groot deel van de mensen met "psychosomatische klachten" en al die ziektes in het grensgebied tussen soma en psyche (wel lichamelijke klachten, geen bewijs dat het bestaat maar wel een verzamelnaam die alle "patiënten" onder één noemer thuisbrengt: vroeger was het bekkeninstabiliteit, nu is het fibromyalgie, cvs, multiple chemical sensitivity, chronische pijn, ... -> Excuses aan alle mensen die hieraan lijden. Ik weet hoe erg het is om met onverklaarbare lichamelijke klachten te zitten, te blijven zitten en van het kastje naar de muur gestuurd te worden. Zeker al vanuit mijn andere ervaringen maar zeker vanuit deze ![]() ofwel a) een nog onbekende diagnose heeft b) een ziekteproces is in ontwikkeling, maar het is nog niet tot uiting gekomen. Prodromale verschijnselen dus. c) het zieken-statuut geeft andere voordelen (aandacht en zorg van de omgeving maar niet in het minst: niet hoeven te gaan werken, ziekenkas, ook breder: excuus om niet deel te nemen aan het maatschappelijke leven, iets om te vluchten dus d) mensen met zeer veel stress zijn waarbij de stress dus inderdaad zo hoog is dat die aanleiding kan geven tot lichamelijke klachten. Maar voor het lichaam is fysieke stress en psychische stress min of meer hetzelfde. Het ondermijnt het immuunsysteem en het maakt je vatbaarder voor allerlei andere ziektes. Eigenlijk kom ik met deze d dus terug uit bij b) indien de toestand blijft bestaan is er een grotere ziekte op komst (prodromaal maar syndroom misschien nog te stoppen of af te remmen) e) milieuvervuiling -> wat is de blootstelling van vervuillende stoffen aan deze persoon + we weten dat voor vervuilende stoffen geldt dat ze lichamelijk belastend zijn, iedereen een individuele gevoeligheidsdrempel heeft en ze tot (bekende) ziektes kunnen leiden... f) tot nog toe onbekende ziektes Met andere woorden denk ik dat voor alle ziektes en symptomen die echt bestaan er een onderliggende fysiologische basis moet zijn. Moest je dat willen doen, ik wil gerust meewerken! ![]()
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 21 oktober 2011 om 19:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#762 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#763 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#764 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
From Paralysis to Fatigue, van een zekere Edward Shorter a history of psychosomatic illness in the modern era Als ik nu niet zo'n erge ADD had, dan zou ik het morgen een keer lezen ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#765 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk dat je in de toekomst zeker enige aftakeling mag verwachten.
![]() |
#766 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Sinds die confronterende repliek van brother paul is het snel gegaan ![]() Plots grijs haar gekregen. Trillende handen. En rare spiertrekkingen die me elke tien minuten over m'n schouder doen kijken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#767 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#768 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zit er een zwarte kat achter u?
![]() |
#769 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar je moet het zien als een extra dimensie, niet als een vervanging van 'the real thing'. Doel zou zijn - betere oriëntering v d patiënt nog voor hij werkelijk nr een dokter stapt - uitklaren v h verhaal v d patiënt - mogelijkheid om feedback te krijgen van pro's wanneer je dossier in een cirkel lijkt te draaien ( soort ombudsmanfunctie ) - aan de hand van de binnengelopen verhalen hiaten of mankementen ontdekken in de medische opvang |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#770 |
Banneling
|
![]() Erger nog !
Aan de plotse schrammen op m'n polsen te zien, is dat beest al verdomd close ![]() Laatst gewijzigd door Knipp : 21 oktober 2011 om 20:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#771 |
|
![]() De verpleegkundigen waren aan het "touren" zoals dat noemt... Mijn kamer netjes overgeslagen... Gisteren hetzelfde.
![]() |
![]() |
#772 |
Banneling
|
![]() Het lijkt een fantastisch begin voor een film, verplegers die alle kamers van een gang "touren" behalve één. Camera gaat wel binnen, in halve duisternis : een graatmager meisje, met pijnlijke grimas en verwoed op een laptop aan het tokkelen...
Laatst gewijzigd door Knipp : 21 oktober 2011 om 21:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#773 |
|
![]() Ja maar echt. Meisje lijkbleek, op de huiduitslag na...
![]() |
![]() |
#774 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#775 |
|
![]() Ik voel iets dat lijkt op slijm in mijn luchtpijp ofzo en kortademig.
Astma was mijn eerste diagnose. Maar neen hoor...
![]() |
![]() |
#776 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#777 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() heb je wifi of gprs ? ist een ipad of een laptopje ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#778 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#779 | |
|
![]() Citaat:
Conclusie: ge kunt niet tegoei uitblazen. Had ik dat niet gezegd bij aanmelding: neen het is geen hyperventilatie want ik kan wel inademen maar uitademen duurt veel langer als normaal en gaat precies niet zoals normaal. Het leek me belangrijk dat te melden, gezien ik dat nog nooit eerder had gevoeld en het een symptoom is van astma (en mijn mama daar ook mee kampt). Het komt alleen 's avonds/'s nachts... (als ik lig/halfzit ![]() Tja ik weet het niet. Het verklaart niet alles maar een deel... Het zou me niet verbazen dat een astma-inhalator of anti-histaminicum al iets gaat helpen, of een sinutab. Als ze zomaar antibiotica geven met trial & error, waarom dan niet zulke medicatie? ![]() Nu, de combo astma/sinisitus/stress zou wel eens heel veel kunnen verklaren me dunkt. Laten we het nog niet hebben over het feit dat vermagering (evt door stress en door het niet kunnen slikken door de druk van al die nest) ervoor zorgt dat er extra veel gif wordt vrijgesteld opgeslaan in de vetcellen zodat uw mechanisme extra belast wordt. Pieporen nu. Ik ga afsluiten. Nog een fijne avond en slaapwel allen!
![]() |
![]() |
![]() |
#780 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ge moet toch niet beter georiënteerd worden nog voor ge naar de huisarts gaat lijkt me. Ik weet dat dieren =/= mensen, maar dierenartsen die ge kunt mailen krijgen dagelijks vragen binnen waar ge telkens bij moet antwoorden dat ze dan toch best even langs komen. Tenzij een heel concrete vraag, maar dat had ge dan even goed per telefoon kunnen doen. Bijvoorbeeld van "help mijn hond heeft een teek maar ik weet niet hoe ik die moet verwijderen". Maar zelfs dan is 't makkelijker als ze gewoon even om een tekentangske komen van 2,5 euro, en de hond meepakken zodat ge't de eerste keer kunt voordoen. Nog 'lolliger' is als ge per mail vragen krijgt die wijzen op een spoedgeval. Ik heb zo'n mail ivm een kat zien toekomen die "geen kaka meer kon doen" en "luid miauwde op de kattenbak". Goed, het kan best zijn dat die kat geconstipeerd is maar de kans is veel groter dat het het urineren is dat niet meer lukte. Als die kat effect niet meer kan plassen kan die binnen de 24u dood zijn. De mail was al meer dan 12u verstuurd voor ik hem had gelezen maar we hadden geen blaasgruis katerke binnengehad... Nooit antwoord gekregen op de mail die ik terug had gestuurd. Een dierenarts OPBELLEN is toch wel beter dan mailen of vragen posten op een forum zenne. Op een forum heb ik ooit eens een gelijkaardige vraag zien verschijnen trouwens. Daarop geantwoord en ook niks van antwoord meer gehad. Het zou inderdaad goed zijn mocht er op al die fora een professioneel zijn die kan zeggen van ge moet NU naar een (dieren)arts gaan, maar het zou nog beter zijn mochten mensen gewoon rechtstreeks bellen. Ge krijgt dan ook geen tonnen overbodige info, en kunt meteen naar de relevante info die niet spontaan gegeven wordt vragen. Werkt iets efficiënter.
![]() |