Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 juli 2010, 22:52   #761
stropke1000
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Tjah, tenzij je wil dat alles in het Engels is op straat, dan ik niet dat die markt kán veranderen.
Alles in het engels?
Ik spreek vlaams met een vlaming
Ik spreek engels met een vreemdeling , wat is daar mis mee?
stropke1000 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2010, 22:56   #762
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke1000 Bekijk bericht
Alles in het engels?
Ik spreek Nederlands met een vlaming
Ik spreek engels met een vreemdeling , wat is daar mis mee?
Dienstverlening moet wel in het Engels van jou. Kennis van een extra taal blijft nuttig, maar niet allesovertreffend uiteraard. Engels als tweede taal is een logische keuze in België, maar maakt de rest niet nutteloos.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 25 juli 2010 om 22:58.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2010, 22:56   #763
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vuvu Zela Bekijk bericht
Hoe en ik dacht dat het juist de Vlamingen waren die net meest betaalden???
Financieel wellicht, maar sowieso zou de Francofonie hetzelfde doen. Ik bedoel dat de gemiddelde Vlaming minder contact heeft met de Congolese gemeenschap bij ons dan de gemiddelde Franstalige. Geen idee, maar volgens mij is dat om taalredenen alleen al zo.
Verder blijven talen als Lingala, Kikongo en Tshiluba nog steeds sterk genoeg wellicht, met Frans als overlappende lingua franca en link naar het Westen.

Maar goed, leuk dat je terug bent. Ik had je eerst helemaal niet herkend, tot je in je oude toon herviel.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 25 juli 2010 om 23:00.
Oud 25 juli 2010, 23:02   #764
Vuvu Zela
Banneling

Standaard

Citaat:
Financieel wellicht, maar sowieso zou de Francofonie hetzelfde doen. Ik bedoel dat de gemiddelde Vlaming minder contact heeft met de Congolese gemeenschap bij ons dan de gemiddelde Franstalige. Geen idee, maar volgens mij is dat om taalredenen alleen al zo.
Verder blijven talen als Lingala, Kikongo en Tshiluba nog steeds sterk genoeg wellicht, met Frans als overlappende lingua franca en link naar het Westen.

Maar goed, leuk dat je terug bent. Ik had je eerst helemaal niet herkend, tot je in je oude toon herviel.

Ja de Fluim... Flaam.....euh ik bedoel Vlaming is noest aan het werk om voor de Franstaligen te betalen.....

Daarbij is et U vergeven!

Laatst gewijzigd door Vuvu Zela : 25 juli 2010 om 23:02.
Vuvu Zela is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2010, 23:03   #765
Thomas VDB
Partijlid

Thomas VDB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Het is volgens mij meer een probleem in verband met sommige regio's of landen. In het Franstalige deel in België accepteert men gemakkelijker andere bevolkingsgroepen dan in het Nederlandstalige deel in België. Stel nu voor (het is maar een stelling), u beslist naar Wallonië te verhuizen : geloof mij, u zal er welkom zijn en dit zonder geen enkel probleem. In Vlaanderen accepteren ze niet altijd met de glimlach dat Franstaligen er komen wonen zelfs als ze zich totaaal aanpassen. Nochtans doen ze niets verkeerds, ze hebben het recht naar Vlaanderen te gaan wonen als ze dit willen. Die zekere Vlaanderen moet beseffen dat het niet het einde van de wereld is als Franstaligen naar Vlaanderen komen wonen.
Nee nee nee. Ik durf spreken in naam van het gros (+- 85 �* 90%) van de Vlamingen, dat - indien die Franstaligen zich aanpassen en ook Nederlands leren spreken - de Vlaming geen probleem heeft met Franstalige immigranten.
Laat hetgeen tussen "-" staat nu net datgene zijn waar het schoentje meestal wringt...

Wat u zegt over Vlaanderen en Wallonië klopt wel, maar dat heeft ook met het volgende te maken: iemand die in Wallonië het vertikt om Frans te leren, maakt gewoonweg geen kans om in de maatschappij mee te draaien. Bijgevolg zal zo goed als iedereen die zich in Wallonië vestigt, de taal leren. Wat Vlaanderen betreft: daar wonen héél wat Franstaligen die geloven dat ze overal in het Frans terecht moeten kunnen. "Sheer arrogance, my dear"
Mede daarom is de Vlaming niet tuk op vreemdelingen, die het effect van de "ontvlaamsing" wel eens zouden kunnen versterken. Vergezocht? Misschien ... maar niet onbegrijpelijk.
Vlaanderen heeft zelf voor z'n culturele bescherming moeten zorgen, van Belgiekske hoeven we geen liefdadigheid te verwachten.

Hoeveel migranten die zich in Brussel vestigen leren en/of spreken Nederlands? Weinigen... en waarom zouden ze ook? Met Vlamingen in Brussel wordt enkel op papierrekening gehouden.

Kortom: de Franstaligen hebben de zaken voor zichzelf in België netjes geregeld. De Vlaming mag min of meer over een eigen territorium beschikken, maar van zodra hij die territoriumsregels ook effectief toepast (net zoals Wallonië dat doet) dan begint het grijsgedraaide plaatje weer op de RTBF: "ooooh extrémistes flamands - interdiction de parler sa langue maternelle - menaces de morts".

Toch grappig dat vele Franstaligen (de FDF'erkes op kop) de eentaligheid van Québec (met inbegrip van de taalpolitie die met de meetlat de straat optrekt) zo luidop steunen en de verengelsing hekelen, maar als Vlaanderen zich tegen verfransing wil beschermen... dan is 't kot te klein!

twee maten & twee gewichten, maar waar het op neerkomt: ALS HET MAAR FRANSTALIG IS, dan is het o.k. !
Thomas VDB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2010, 23:03   #766
stropke1000
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Tijdverlies? Elke taalkennis is een verrijking.
Ik bedoel als verplichte tweede taal.
Het staat u vrij om nog meer talen te leren
Oud 25 juli 2010, 23:05   #767
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
werelschokkend nieuws
Oud 25 juli 2010, 23:06   #768
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ja de Fluim... Flaam.....euh ik bedoel Vlaming is noest aan het werk om voor de Franstaligen te betalen.....

Daarbij is et U vergeven!
Zolang hij het niet beseft is hij gelukkig, denk ik.
Oud 25 juli 2010, 23:06   #769
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus een dwaze markt
voor diegene die niet meer meedraaien in de markt
Oud 25 juli 2010, 23:07   #770
stropke1000
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Dienstverlening moet wel in het Engels van jou. Kennis van een extra taal blijft nuttig, maar niet allesovertreffend uiteraard. Engels als tweede taal is een logische keuze in België, maar maakt de rest niet nutteloos.
Moet de dienstverlening dan in het frans?
Terwijl ik geen dienstverlening in het nederlands krijg in wallonie?
Oud 25 juli 2010, 23:54   #771
stropke1000
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Moet de dienstverlening dan in het frans?
Terwijl ik geen dienstverlening in het nederlands krijg in wallonie?
Ik bedoel als de andere helft van belgie me weigert om me in het nederlands
aan te spreken waarom zou ik dan frans spreken voor hen.
Maar ik kan dat niet verwachten van andere vreemdelingen (toeristen).
Daarom spreek ik engels
Oud 26 juli 2010, 00:03   #772
stropke1000
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Verrijking? mogelijk, maar zeker een versterking van het chauvinisme van zekere
taalgroepen (frankrijk,walen)
Oud 26 juli 2010, 05:19   #773
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja de Fluim...
Ik vind uw pseudoniem bijzonder goed gekozen.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2010, 05:24   #774
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Ik denk dat ge er weer maar eens naast slaat.

Je zou er versteld van staan hoeveel producten er hier op de markt zijn waarvan er geen rechtstreekse Belgische invoerder is maar alles via Nederland wordt ingevoerd als invoerder voor de Benelux. Dus, als je daar wat van hebben moet, als handelaar, zul je je zegje in het Nederlands of in het Engels moeten kunnen doen. Je kunt natuurlijk ook nog trachten in Frankrijk een invoerder te vinden, maar dat er daar een zit is ook geen garantie.
als handelaar heb je contact met je invoerder; maar ook met je (Franstalige) klanten aan de andere kant.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2010, 05:27   #775
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Met dat argument kan je evengoed pleiten voor het leren van een mondje Arabisch en Berbers.
Ongeveer alle Arabieren en Berbers hebben FR geleerd en beheersen het heel goed en Arabieren en Berbers die NL spreken is helemaal geen uitzondering.
Noord-Afrikanen zijn het gewoon om in een omgeving te leven waar de meesten meer dan 1 taal beheersen.
Oud 26 juli 2010, 05:29   #776
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik bedoel, wat voor tijdverlies om 5-6-7 talen te leren als je toekomt met 1
onzin: het is altijd beter om te taal van de andere die je nodig hebt te kunnen spreken.
Je zult beter geholpen worden wanneer je in Duitsland iets wil verkopen of motorpech hebt, wanneer je Duits spreekt i.p.v. EN.
Oud 26 juli 2010, 05:46   #777
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... In het Franstalige deel in België accepteert men gemakkelijker andere bevolkingsgroepen dan in het Nederlandstalige deel in België...
Dat wordt wel eens gezegd, ja. Ik heb ondertussen wel geleerd dat er wat aanvaarding van andere bevolkingsgroepen betreft nauwelijks verschil is tussen het FR-deel van België en het NL-deel van datzelfde land.

Ik heb minstens net zo vaak het zinnetje "je ne suis pas raciste, mais ..." gehoord als het zinnetje "ik ben geen racist, maar ..."

Ik kan de keren dat ik de 'bougnouls' en de 'macaques' en de 'métèques' en de 'nègres' en de 'flamouches' en de 'boches' en de ... over één kam heb horen scheren niet meer tellen.
Omgekeerd zijn er ook nogal wat FR-talige 'bougnouls' en 'macaques' en ... die weinig goeds kunnen vertellen over 'les Belch'.

Mijn 'mediterrane', 'Arabische' uiterlijk, gecombineerd met een Vlaamse oorsprong/achtergrond en een voldoende beheersing van het gesproken Belgisch Frans, is erg gunstig voor het creëren van 'leermomenten'.

U begrijpt ongetwijfeld wat ik bedoel.

Wat �*k dan weer heb begrepen is dat het voor het FR-talige deel van België niet gemakkelijk is, en op het eerste gezicht weinig interessant lijkt, om het 'spel' "Flamand = raciste <-> Francophone = tolérant" op te geven en op zoek te gaan naar andere relatievormen met de grootste bevolkingsgroep van La Sacrée Patrie.

Oud 26 juli 2010, 05:59   #778
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
als handelaar heb je contact met je invoerder; maar ook met je (Franstalige) klanten aan de andere kant.
Alleen in Bruxelles bilingue kan een handelaar het zich blijkbaar veroorloven tegen een klant te zeggen dat-ie hem/haar niet kan helpen als die klant er op staat in zijn/haar flamand te baragouineren, zelfs al spreekt die klant eigenlijk zeer behoorlijk néerlandais (ik spreek uit ervaring, azert, net als u).

Ik zou een adressenlijst van deze handelaars moeten aanleggen, maar de tijd daarvoor ontbreekt mij. Als ik ooit eens véél geld teveel heb, zal ik een jaar onbetaald verlof nemen, zodat ik me van deze taak kan kwijten.

2 gemeenten per maand verkennen, en de rest van het jaar gebruiken voor het bijwerken van het gegevensbestand lijkt mij net doenbaar.

Oud 26 juli 2010, 06:30   #779
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Alleen in Bruxelles bilingue kan een handelaar het zich blijkbaar veroorloven tegen een klant te zeggen dat-ie hem/haar niet kan helpen als die klant er op staat in zijn/haar flamand te baragouineren, zelfs al spreekt die klant eigenlijk zeer behoorlijk néerlandais (ik spreek uit ervaring, azert, net als u).

Ik zou een adressenlijst van deze handelaars moeten aanleggen, maar de tijd daarvoor ontbreekt mij. Als ik ooit eens véél geld teveel heb, zal ik een jaar onbetaald verlof nemen, zodat ik me van deze taak kan kwijten.

2 gemeenten per maand verkennen, en de rest van het jaar gebruiken voor het bijwerken van het gegevensbestand lijkt mij net doenbaar.
Behalve op een paar plaatsen, zijn de paar klanten die men daar verliest omdat men geen NL kan/wil spreken vermoedelijk verwaarloosbaar.

Ik was enkele dagen gelden in Brussel. In de Inno in Louizalaan had ik iets gekocht (70% korting).
Het meisje aan de kassa kon/wilde geen NL spreken;
ik dacht nog een ogenblik om het te laten liggen; maar ik dacht, voor die prijs kan ik het toch niet laten liggen en...
om mij heen hoorde ik voornamelijk FR spreken; NL was daar amper te horen.
Oud 26 juli 2010, 07:11   #780
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Behalve op een paar plaatsen, zijn de paar klanten die men daar verliest omdat men geen NL kan/wil spreken vermoedelijk verwaarloosbaar.

Ik was enkele dagen gelden in Brussel. In de Inno in Louizalaan had ik iets gekocht (70% korting).
Het meisje aan de kassa kon/wilde geen NL spreken;
ik dacht nog een ogenblik om het te laten liggen; maar ik dacht, voor die prijs kan ik het toch niet laten liggen en...
om mij heen hoorde ik voornamelijk FR spreken; NL was daar amper te horen.
Ha ha ha, wat wil je hiermee bewijzen?
Dat jij een platbroek bent die bezwijkt voor een paar centen?

Goe bezig hoor.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be