Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 september 2012, 09:29   #761
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik h�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*t jeugdzorg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Je zal ermee moeten leven. Bij mij is het nu bijna twintig jaar geleden en die haat blijft. En dan is mijn dochter er nog zonder kleerscheuren uitgeraakt (na zelfs maar een maand of vijf). Ik ken mensen die hun kinderen op die manier zijn kwijtgeraakt....

Het is de aantasting van uw ouderlijk gezag gecombineerd met een totaal incoherente begeleiding dat het vreselijkste is.

Mijn dochter was in die korte tijd twee keer (ernstig) gekwetst (neenee, ge moet moeder niet vertellen wat er aan de hand is geweest natuurlijk), maar mama moest wèl de begeleiders gaan begeleiden want de weg naar medische hulp kenden ze blijkbaar niet. en o ja, ik mocht een papierke van de ziekenkas meebrengen als ze dan toch naar de dokter moest (van mij), want ze zijn blijkbaar gewoon dat ouders wiens kinderen daar worden "beschermd" geen geld hebben voor de dokter???

Uw verstand op nul zetten Gast2 of je gaat er zelf aan kapot.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2012, 10:36   #762
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Het is de aantasting van uw ouderlijk gezag gecombineerd met een totaal incoherente begeleiding dat het vreselijkste is.
Daar ben ik het 200 procent mee eens. Die aantasting van het ouderlijk gezag is de essentie van de zaak. De privacy van de minderjarige wordt beschermd, ook tegenover ouders. Ouders krijgen enkel inzage in verklaringen afgelegd door het minderjarig kind voor zover het over de persoon van de ouder gaat. De ouder heeft nu eenmaal steeds het recht te weten wat over hem of haar wordt verteld. Voor de rest heb je als ouder geen zakens met wat de minderjarige aan bv het CLB verkondigt.
Lees eens het decreet omtrent de CLB-werking. Als een ouder inzage wilt krijgen in wat door kindlief wordt verkondigd, dan dient het personeel CLB de teksten die de ouder niet rechtstreeks aanbelangen af te plakken of op z'n minst onzichtbaar te maken.

Coherente begeleiding bestaat gewoonweg niet. Om de eenvoudige reden dat er geen geld is voor de controle op de begeleiding.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2012, 10:39   #763
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gast2 Bekijk bericht
hallo, sorry dat ik niet eerder antwoordde,:
aub, geen excuses. Mijn fout wegens ongeduldigheid.

Laatst gewijzigd door Rudy : 26 september 2012 om 10:40.
Oud 26 september 2012, 10:45   #764
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je zal ermee moeten leven. Bij mij is het nu bijna twintig jaar geleden en die haat blijft. En dan is mijn dochter er nog zonder kleerscheuren uitgeraakt (na zelfs maar een maand of vijf). Ik ken mensen die hun kinderen op die manier zijn kwijtgeraakt....

Mijn dochter was in die korte tijd twee keer (ernstig) gekwetst (neenee, ge moet moeder niet vertellen wat er aan de hand is geweest natuurlijk), maar mama moest wèl de begeleiders gaan begeleiden want de weg naar medische hulp kenden ze blijkbaar niet. en o ja, ik mocht een papierke van de ziekenkas meebrengen als ze dan toch naar de dokter moest (van mij), want ze zijn blijkbaar gewoon dat ouders wiens kinderen daar worden "beschermd" geen geld hebben voor de dokter???

Uw verstand op nul zetten Gast2 of je gaat er zelf aan kapot.
Circe. Ik heb het moeilijk met een kind van 15 dat vindt dat ouders als potentiële pispalen mogen worden gebruikt.
Oud 27 september 2012, 08:40   #765
gast2
Lokaal Raadslid

Standaard

gisterennamiddag had consulent dan eindelijk opnieuw gebeld nadat hij voormiddag afbelde...
ik weet niet...maar die man brengt "dingen", een soort agressie in mij boven en dan heb ik de grootste moeite "kalm" te blijven...

mr had dus gehoord dat dochter en ik wat nader tot elkaar waren gekomen, begon hij al te zeveren dat ik niet over haar vriend tijdens die gesprekken moest praten, ik zei dat ik tijdens die gesprekken over vanalles...hhmmm...fout antwoord...

volgens hem moest ik beseffen dat mijn dochter NIET MEER THUIS KOMT VOOR 18J, een schok voor mij!....

vroeg toen waar de kinderen terecht kwamen na hun 18dej, of het mogelijk was dat ze zelfs in een vluchthuis terecht kunnen komen want ik heb zo eentje nast me in uz leuven gehad, zijn antwoord:dat kan maar wilt ge zegen dat uw dochter nu in de goot ligt??(boos)

volgens hem had ze toch een A-attest, ja idd, repliceerde ik, nadat ze gedelibereerd is!!hhmm, viel niet in goede aarde...thuis moest ze niet gedelibereerd worden...

want ze zou volgens hem op haar 17de kamertraining gaan doen...hoe meer hij kon kwetsen,hoe meer hij deed...

en ik moest toch beseffen dat we met kerstmis niet rond de tafel zouden zitten, ik antwoordde:awel:"daar ben ik naartoe aan het werken"....hhmmm verkeerd antwoord..

hij zei ook dat die relatie feitelijk niet juist zat door grote leeftijdsverschil maar dat dochter die klik moest maken...

ik zei hem dan dat op 13.5j leeftijd de ouders "het recht" was ontkomen om "foute vrienden" te weigeren of "sexueel grens overschrijdend gedrag" te verbieden, dat recht was ons ontnomen, wij werden tegen de muur geplaatst...rechten van het kind, krijg je dan als antwoord...
en dan de grote vraag, toen hij bezoekrecht kreeg en de ouders te horen kregen dat ze de relatie niet mochten goedkeuren, durfde hij te beweren dat niemand dit gezegd had!...

explosie!!NIEMAND DIT GEZEGD?ELKE BEGELEIDER OF HULPVERLENER OF PSYCHOLOOG OF WAT DAN OOK HAD ONS GEZEGD DEZE RELATIE NIET GOED TE KEUREN!!!

dus mijn vraag:hoe doe je dat zonder dat je kind je gaat h�*ten?hoe doe je dat?want zij krijgt het sein,is ok, hij mag op bezoek, mama en papa zijn tegen...

ja maar....dit is wel begeleid bezoek, begeleid of niet, hij komt op bezoek, punt!!...ding dong fout antwoord...

hij zei ook dat dochter eigenlijk een verkeerde relatie had door groot leeftijdsverschil maar dat zij haar klik moet maken...

was hij ook nog bezig tegen me dat we nog met de correctionele bezig waren, heb hem toen geantwoord, wat ik wel of niet met de correctionele doe, is alleen een zaak tussen mijn dochter en mij...ding dong fout antwoord(heb tegen advocaat ook gezegd dit te stoppen, mijn man gaat momenteel nog door)
ik had het erover dat ik met griffier van van hof van beroep antwerpen contact had gehad en dat toen bij hof van beroep de vraag was gesteld of de ouders ook betrokken waren bij communicatietherapie en dat toen op beroep haar begeleidster zei van wel maar maandag erna belde om te zeggen dat het een misverstand was...werkten niet met de ouders...

die griffier had toen gezegd dat ik op 4 oktober moet zeggen tegen jeugdrechter dat er nieuwe elementen zijn, dat ouders er niet bij betrokken zijn...

reactie consulent?zal doorgeven aan jeugdrechter dat ge niet content zijt over gezinsbegeleiding, en ivm comunicatietherapie, die werken wel met ouders, maar in uw geval verkiezen ze niet met de ouders te werken...

wij hebben het wel over de hulp, gezinsbegeleidings?wat is dat?eentje wat om de 14 dagen/3weken eens meestal tegen mij alleen komt babbelen over dochter...is dat gezinsbegeleiding?

ik vroeg wanneer nu zijn afspraak thuis zou zijn met dat hij die gisteren afzei, oh, ging hij overleggen met gezinsbegeleidster van équipe, kan hij me daar nog wat zwart maken, interesseert me geen bal en wil dan samen met haar tot thuis komen, hij kan maar tot 17.30h, is gezin dus niet volledig, bijna alles op mama hare rug...

heb hem gezegd, dat hij geen angst hoefde te hebben, wij hebben geen hamer achter de brievenbus staan...
vroeg dan nog eens achter datum, moest hij eerst overleggen, vroeg of dit nog in oktober zou gebeuren?hij zou dit nog bezien met gezinsbegeleidster maar zou alles doorgeve, aan jeugdrechter tegen 4 oktober...

hij was ook bezig dat hij zich kon voorstellen als hij dit als gezin aan de hand had, dat hij wss niet zolang de moed zou gehad heben om door te gaan...mijn reactie:awel merci:uw eigen kind...

dan begon hij dat hij zich wel kon voorstellen of dat hij dacht of dat hij weer wist dat mijn man er niet hetzelfde over dacht als ik en er niet zo voor ging, heb hem toen de mond gesnoerd door te zeggen dat hij "just" niks wist te zeggen over wat mijn man dacht, wist of zei omdat hij hem zelf niet had gesproken...tuuut fout antwoord...

het zijn de hoofdlijnen nog maar, in ieder geval zijn we beiden gedagvaard voor 4 oktober te verschijnen, heeft hij alleen met mij gesproken, heb ik al met de advocaat gebeld dat hij niet meer voor mij moet optreden, betaal ik gene bal meer voor, helpt dus echt niks, komt dan wel voor mijn man..

Laatst gewijzigd door gast2 : 27 september 2012 om 08:44.
gast2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 11:45   #766
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Veel materie om over na te denken. Ik neem er mijn tijd voor. Ik word hier elke dag wijzer over hoe onze verzorgingsstaat werkt. De staat die bepaalt wat goed voor u is.

Circe. Ik ben geen klojo hoor.
Oud 28 september 2012, 07:33   #767
gast2
Lokaal Raadslid

Standaard

en gisteren belde dan haar persoonlijke begeleidster(dus opvoedster zonder psychologische achtergrond) omdat ik aangedrongen had dat ik wekelijks op de hoogte wens gehouden te worden:

tsja, deze week is eigenlijk niks gebeurd....ik heb niet veel te vertellen...

eigenlijk vinden we allemaal dat als uw dochter u gezien heeft of met u gesproken heeft, dat ze dan kalmer is...(raar, in weekend 2x gebeld en heeft andere begeleider haar moeten "dwingen" om terug te bellen...)

oh ja, op 4 oktober gaat uw dochter vragen aan de jeugdrechter of ze op bezoek mag gaan thuis bij de ouders van haar vriend...

boem, of een bom, als de jeugdrechter dit goedkeurt, waar staat ze dan met dat dochter alleen onder begeleid bezoek hem mag zien?want ze is tenslotte nog altijd geen 16....want volgens consulent is deze relatie niet ok en mag dochter hem alleen zien onder bepaalde woorwaarden in équipe...

echt, ik kan kalmeringspillen nemen op 4 oktober want als die dat toestaat, kan ik weer niet zwijgen tegen dat stuk pretentie die te koop loopt met haar diploma omdat ze nu eenmaal gestudeerd heeft...

slecht nieuws voor haar:de koning schijt ook maar in dezelfde pot ui hetzelfde gat, respect moet je verdienen bij mij en dat hebben die in tongeren al lang verloren....

lees net nog op laatste nieuws over koppeltje van Engeland, leraar van 30 weg met 15j meisje, loopt arrestatiebevel tegen hem...wel, wel, hier in Belgie, als een meisje van 15 verdwijnt met ene van 26j, staat hij bij politie genoteerd als "GETUIGE"....

echt, moet even weg van pc...
Oud 28 september 2012, 09:10   #768
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Circe. Ik ben geen klojo hoor.
rudy, waaruit besluit je dat ik in deze ook maar één woord aan jou heb gericht?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 28 september 2012 om 09:13.
Oud 28 september 2012, 15:29   #769
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

GAST2 : leuk berichtje, ter info:

Citaat:
http://www.gva.be/nieuws/buitenland/...frankrijk.aspx

Brits meisje dat vluchtte met leraar gezond teruggevonden in Frankrijk
inShare.015:28 Buitenland Na acht dagen op de loop te zijn geweest, is het vijftienjarig Engels meisje Megan Stammers samen met haar dertigjarige wiskundeleraar Jeremy Forrest in Bordeaux gevonden, zo is van de Franse gerechtelijke politie vernomen.

Voorbijgangers hebben het duo op de openbare weg in het centrum van Bordeaux opgemerkt. Beiden waren "in goede gezondheid". De man is in voorlopige hechtenis genomen, het meisje staat onder "politiebescherming".

Er was een Europees arrestatiebevel uitgevaardigd tegen de gehuwde leraar uit Eastbourne vanwege "kinderontvoering". Volgens de Engelse politie was het meisje immers zonder instemming van haar ouders meegegaan met Forrest.

Het duo had Sussex in een zwarte Ford Fiesta verlaten. Bewakingsbeelden tonen Stammers en Forrest arm in arm op een ferry tussen Dover en Calais. Leerling en leraar hadden blijkbaar al maanden een liefdesrelatie.

Oud 29 september 2012, 07:19   #770
gast2
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
GAST2 : leuk berichtje, ter info:
"grappig"...

hier in belgie gaan ze ervan uit, rechten van het kind, het kind moet de klik maken onder "hun toezicht" natuurlijk en als ouder?ppfff, antwoord ik niet eens meer op..

"ze"'jeugdrechtbank" vinden al lang dat we te ver gingen met correctionele op te starten op 13,5j ter bescherming van ons kind

vraag me af waarom die wetten dan dienen in belgie als je ze toch niet kan gebruiken...

vorige consulente had al begin dit jaar opgemerkt dat "soms" "in bepaalde gevallen" "zo een relatie" "onder bepaalde voorwaarden" wel wordt toegestaan en dan moest ze zich herpakken..vanaf 16j...en begin nu te tellen...nog 5 maanden is ze 16j...zolang hebben ze het getrokken....

weet nu al dat dochter op 4 oktober bezoekrecht gaat vragen bij zijn ouders dus maar kunnen ze dit "wettelijk" toe staan daar ze momenteel toch "begeleid bezoek heeft"?(eerlijk gezegd, ben ik als de dooie dood dat ze zijn ouders als "vervangouders" gaat beschouwen...)

over de nieuwe elementen, veegde consulent van tafel, doch ik ga ze daar herhalen...

inmiddels heb ik van gezinsbegeleidster gehoord die thuis was gisteren dat onze dochter "hem" als een "melkkoe" beschouwt, kadoo's, enz...en niet goedkoop, nochtans is ze zo niet opgevoed...

eindelijk gaat gezinsbegeleidster "hele" gezin ontmoeten, wel een slechte dag, net op dag van voorkomen jeugdrechtbank en heeft ze ergens "bang" dat ze pispaal gaat worden, helemaal niet de bedoeling want heb een heel goed contact met die vrouw
morgen zou ik dochter 2h gaan halen om naar rommelmarkt in de buurt te gaan maar zit met "iets" in mijn rug na mijn operatie, heb morfinepleisters en als het zo doorgaat, kan ik zelfs niet rijden, ben als de dood dat weer een weekend verloren gaat nadat ik verleden week nog in leuven lag...

heb gisteren eens met mijn man en één van de zonen eens alles opgeteld van laatste 3jaarnog niet helemaal 3j):

-jongste dochter en oudste zoon zwaar ziek geweest van mexicaanse griep, beiden complicaties ervan gehad

-beiden heben op nog geen jaar tijd een operatie gehad na die mexicaanse griep

-en op nog geen 3j ben ik reeds 7x geopereerd met heropnames en enkele keren nog op spoed terecht gekomen

-en dan telkens nog samen met mijn papa tegen zijn kanker gevochten, dit jaar gehoord dat hij terminaal is, geen behandeling meer....

en dan in die tijd nog jongste die verliefd werd op verkeerde persoon..waar we alles aandeden om die relatie te voorkomen

en dan durft men op beschikkingen schrijven dat dit feitelijk een situatie was, wat ons gezin had moeten aankunnen om die relatie te stoppen...

I'm pissed off dat jeugdrecht zelf een contactverbod verbreekt en omzet in bezoekrecht voor betere controle!!!

waar hebben wij als ouders dan gefaald?want we hebben echt alles geprobeerd, politie, opnames, hulp gezocht tot....ons alles uit handen werd genomen...

waar faalden wij als ouders?????????

Laatst gewijzigd door gast2 : 29 september 2012 om 07:23.
Oud 29 september 2012, 08:34   #771
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

De ouders faalden niet.

Het zijn de hulpinstanties (hoeveel personen zijn er reeds bij betrokken geweest? tel eens op) die werkzekerheid willen hebben en "gevallen" zoals uw dochter aangrijpen om een inkomen te verwerven.

Meer moet men er in feite niet achter zoeken. Dankzij uw dochter heeft de belastingbetaler weer een half dorp van werk voorzien!

Maar ze moeten het kind een naam geven hé. "falende ouders" dus.

Oud 1 oktober 2012, 07:30   #772
gast2
Lokaal Raadslid

Standaard

Bewerkt door: Toon Mast
5/09/12 - 11u56 Bron: belga.be In Hasselt is deze voormiddag YAR Wonen, een nieuw initiatief van de vzw Youth at Risk-Vlaanderen (YAR), voorgesteld. Bedoeling is om jongeren in moeilijkheden te begeleiden naar het zelfstandig wonen met het oog op hun persoonlijke ontwikkeling. Het startschot werd gegeven door prins Filip.

YAR Vlaanderen biedt jongeren, met een dossier bij de jeugdrechter, een kans om hun leven weer op de sporen te krijgen. Centraal hierin staan twee programma's: YAR Coaching en YAR Wonen. Deze programma's laten jongeren ervaren dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor de keuzes die ze maken. "En dat het maken van bewuste keuzes de eerste stap is om je leven of woonsituatie zélf in handen te nemen. Beide programma's worden mee mogelijk gemaakt door een ruim netwerk van partnerorganisaties en vrijwillige coaches", aldus directeur Kris Claes van YAR Vlaanderen.

Netwerk
Het initiatief YAR Wonen wordt opgestart in Limburg en Vlaams-Brabant en biedt begeleiding aan maximaal zestien jongeren van 17 tot 19 jaar die uit de Bijzondere Jeugdzorg komen. "We beschikken zelf niet over huizen. De jongeren krijgen een dagvergoeding en moeten zelf op zoek naar een studio. Wij begeleiden hen daarin en bieden hen een netwerk aan van mensen om hen te helpen. Uiteraard is dat beperkt in de tijd en begeleiden we de jongeren ook naar de arbeidsmarkt", verduidelijken Carl Lodewijckx en Michael Francken van YAR.

HLN.be-nieuws in je facebook nieuwsfeed?

hoelang voor ze haar daarvoor gaan inschrijven

dochter vertelde al over meisje dat ze kent nu op studio gaat wonen, 500 euro alles inbegrepen met een lefloon en dat dit "gaat"

heb haar al proberen voor te houden dat je altijd nog extra afrekeningen krijgt door stijgende energieprijzen en wat is nu het leefloon van een 18-jarige, wat blijft er over als die 500 euro eraf is?
in ieder geval moet daarvan nog de wekelijkse voeding, kleren, schoenen, dr's kosten, sigaretten enz van betaald worden...
geraakt een jongere er wel met een leefloon?

volgens dochter kan "jeugdhulp" "helpen" tot 21j...

in ieder geval ziet ze haarzelf niet tot 18j in instelling zitten maar droomt ze volgens mij om op kamers of studio te kunnen gaan wonen, ze is zeer slim maar als het op dit aankomt, vraag ik me af waar haar verstandelijk vermogen is gebleven?

"interessant" was een vriendin van haar in de leefgroep die van het ene moment op het andere haar hebben en houen heeft moeten nemen en nu in mol zit, gesloten instelling, wegens weglopen..

ik verwittigde dochter al hiervoor dat ze al serieus chance heeft gehad want dat ze al meerdere keren "de regels" heeft gebroken en er zeer "goedkoop" vanaf kwam..dankzij ....ik kan die haar statuut zelf niet benoemen zonder kotsmisselijk te worden...

iemand enige tips hoe ik deze week die onder ogen kom, zonder zelfcontrole te verliezen want we gaan er wss zonder advocaat naartoe gaan en consulent zal eerst "zijn mening" geven(weet inmiddels dat dochter ook totaal niet met hem over de weg kan, allé, dat zijn al 2 partijen, hoe kan die zijn werk dan goed doen,) en dan krijgen we haar advocaat nog te horen, vrouw met ervaring in jeugdrecht en als laatste, de madam nog...

tegen het advies van de consulent dus in, heb ik wèl gepraat over haar relatie en andere zaken, kan je je voorstellen dat die zelfs wil dirigeren waar moeder en dochter over mogen praten??
Oud 1 oktober 2012, 07:55   #773
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Ik zou alvast beginnen met vragen waarom ze daar zit: jullie wilden psychologische bijstand maar die is er niet. Dus wat zit ze daar dan te doen?

En dat begeleid wonen: yeps. herkenbaar. Maken reclame voor zichzelf dus moeten ze "klanten" krijgen.

(men zou denken dat dit dient voor jonge mensen met vb. drug- drankgebruikende of agressieve ouders, maar nee hoor).

Laatst gewijzigd door circe : 1 oktober 2012 om 07:57.
Oud 1 oktober 2012, 08:18   #774
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bewerkt door: Toon Mast
5/09/12 - 11u56 Bron: belga.be In Hasselt is deze voormiddag YAR Wonen, een nieuw initiatief van de vzw Youth at Risk-Vlaanderen (YAR), voorgesteld. Bedoeling is om jongeren in moeilijkheden te begeleiden naar het zelfstandig wonen met het oog op hun persoonlijke ontwikkeling. Het startschot werd gegeven door prins Filip.

YAR Vlaanderen biedt jongeren, met een dossier bij de jeugdrechter, een kans om hun leven weer op de sporen te krijgen. Centraal hierin staan twee programma's: YAR Coaching en YAR Wonen. Deze programma's laten jongeren ervaren dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor de keuzes die ze maken. "En dat het maken van bewuste keuzes de eerste stap is om je leven of woonsituatie zélf in handen te nemen. Beide programma's worden mee mogelijk gemaakt door een ruim netwerk van partnerorganisaties en vrijwillige coaches", aldus directeur Kris Claes van YAR Vlaanderen.

Netwerk
Het initiatief YAR Wonen wordt opgestart in Limburg en Vlaams-Brabant en biedt begeleiding aan maximaal zestien jongeren van 17 tot 19 jaar die uit de Bijzondere Jeugdzorg komen. "We beschikken zelf niet over huizen. De jongeren krijgen een dagvergoeding en moeten zelf op zoek naar een studio. Wij begeleiden hen daarin en bieden hen een netwerk aan van mensen om hen te helpen. Uiteraard is dat beperkt in de tijd en begeleiden we de jongeren ook naar de arbeidsmarkt", verduidelijken Carl Lodewijckx en Michael Francken van YAR.

HLN.be-nieuws in je facebook nieuwsfeed?

hoelang voor ze haar daarvoor gaan inschrijven

dochter vertelde al over meisje dat ze kent nu op studio gaat wonen, 500 euro alles inbegrepen met een lefloon en dat dit "gaat"

heb haar al proberen voor te houden dat je altijd nog extra afrekeningen krijgt door stijgende energieprijzen en wat is nu het leefloon van een 18-jarige, wat blijft er over als die 500 euro eraf is?
in ieder geval moet daarvan nog de wekelijkse voeding, kleren, schoenen, dr's kosten, sigaretten enz van betaald worden...
geraakt een jongere er wel met een leefloon?

volgens dochter kan "jeugdhulp" "helpen" tot 21j...

in ieder geval ziet ze haarzelf niet tot 18j in instelling zitten maar droomt ze volgens mij om op kamers of studio te kunnen gaan wonen, ze is zeer slim maar als het op dit aankomt, vraag ik me af waar haar verstandelijk vermogen is gebleven?

"interessant" was een vriendin van haar in de leefgroep die van het ene moment op het andere haar hebben en houen heeft moeten nemen en nu in mol zit, gesloten instelling, wegens weglopen..

ik verwittigde dochter al hiervoor dat ze al serieus chance heeft gehad want dat ze al meerdere keren "de regels" heeft gebroken en er zeer "goedkoop" vanaf kwam..dankzij ....ik kan die haar statuut zelf niet benoemen zonder kotsmisselijk te worden...

iemand enige tips hoe ik deze week die onder ogen kom, zonder zelfcontrole te verliezen want we gaan er wss zonder advocaat naartoe gaan en consulent zal eerst "zijn mening" geven(weet inmiddels dat dochter ook totaal niet met hem over de weg kan, allé, dat zijn al 2 partijen, hoe kan die zijn werk dan goed doen,) en dan krijgen we haar advocaat nog te horen, vrouw met ervaring in jeugdrecht en als laatste, de madam nog...

tegen het advies van de consulent dus in, heb ik wèl gepraat over haar relatie en andere zaken, kan je je voorstellen dat die zelfs wil dirigeren waar moeder en dochter over mogen praten??

Je laat je opnieuw vangen door het systeem.

Een jongere in begeleid wonen krijgt meer dan 1/2 van zijn/haar rekeningen niet te zien, deze gaan direct naar het OCMW.
De jongere krijgt zijn afrekeningen van energieverbruik dus niet te zien.

Nog zo'n leuke fout dat je maakt.
De meeste begeleiders komen uit beter begoede gezinnen en hebben zelf een deftig inkomen.
Daarnaast werken zij meestal enkel de uren hun kinderen op school zitten of hebben ze zelf geen kinderen.

Ben zelf trouwens in aanvaring gekomen met CLB en Comité Bijzondere Jeugdzorg. Mijn jongste is namelijk geen gemakkelijke puber.
Zij gingen mij eens uitleggen hoe ik hem moest aanpakken en opvoeden.
Ben zo vriendelijk geweest om hem enkele dagen door hen te laten begeleiden, in hun eigen woning. De snotneus van het CLB hield het reeds na 2 uur voor bekeken, ze werd zot van hem en kon hem niet volgen in zijn gedachtgang.
Die van CBJ heeft het 5 uur vol gehouden, tot hij van haar de tafel moest helpen dekken en afruimen.
Ze bracht hem terug met de mededeling dat ze aan het CLB ging laten verplichten hem op verschillende ziektes zoals autisme en chaotisme te laten onderzoeken.
En vroeg mij daarna hoe ik het overleefde om een dergelijk kind alleen op te voeden.
Toen ik haar vertelde dat ik er niet 1 maar 3 alleen opvoed en het zelfs gedaan krijg dat ze hogere studies doen terwijl ze voltijds werken, wist ze helemaal niet meer waar ze het had.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2012, 18:45   #775
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en dan durft men op beschikkingen schrijven dat dit feitelijk een situatie was, wat ons gezin had moeten aankunnen om die relatie te stoppen...
Dus, als ik je goed begrijp ben je volgens justitie (beschikking) zelf de oorzaak van deze toestand.
Oud 1 oktober 2012, 19:06   #776
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
waar faalden wij als ouders?????????
Het is niet jullie fout dat uw dochter verliefd wordt, toevallig op een meerderjarig, en je daardoor bezorgd bent.
15 jaar is een kloteleeftijd, een nachtmerrie voor ouders. Stilletjes hopen dat niemand zwanger wordt.
Uit de context begrijp ik dat justitie tussen hamer en aambeeld zit. Wettelijk is de relatie niet koosjer. Anderzijds zijn de tijden veranderd en mogen tieners een wil hebben, privacy hebben, ook al strookt dit niet met de opvattingen van de ouders.
De gemeenschap is zich stilletjesaan aan het voorbereiden om jonge mensen op steeds jongere leeftijd als volwassene te behandelen.
Oud 3 oktober 2012, 10:05   #777
gast2
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Dus, als ik je goed begrijp ben je volgens justitie (beschikking) zelf de oorzaak van deze toestand.
volgens papier had "een normaal" gezin te moeten aankunnen, tsjiens, tsjiens, waarom werd ons contactverbod en haar contactverbod verbroken en omgezet in een bezoekrecht van een 25j bij een 14j?om "betere" controle te hebben..
gisteren met dochter gebeld, loopt even niet zo mooi als ze dacht, "hij" al gebeld met consulent om ook op jaarlijkse zitting te zijn om terug 2x per week bezoekrecht te krijgen, volgens consulent loopt het nu wat beter tussen moeder en dochter en gaat hij geen olie op vuur gooien
dochter was pissed off:wat denkt die wel,enz...had ze ook nog "problemen met leiding, leiding negeede haar en zij hun en moest ze normaal ook bnog gesprek met begeleidster toen maar ze was in alle staten, haar kalm gezegd dat ze vriendelijk moest vragen om gesprek uit te stellen tot vandaag omdat ze te opgewonden was, allè, binnenkort staat de ambulance er een 2de keer wegens hyperventilatie, hadden we thuis niet aan de hand hoor, oooh neee
toen ze verliefd werd was ze nog maar 13,5j en d�*�*r hadden we het moeilijk mee, te jong, nu is ze binnen 5 maanden 16j en volgens vorige consulente worden op die leeftijd bepaalde relaties getolereerd....

hedendaagse jeugd hè...
dus proberen we het roer om te gooien maar niet makkelijk nadat gezin werd in elkaar geslagen bij zoektocht na vermiste dochter, weet niet als ik het al heb neergepend maar heb contact gehad met directeur van kompas ivm verdwijning van haar ter voorkoming dat dit nog ooit zou gebeuren dat ouders niet op de hoogte worden gesteld dat hun kind nog in leven is en de ouders een hele nacht en voormiddag in angst laten zitten, hoop dat ik al 1 ouderstel in de toekomst hiermee kan helpen...

Jantje, werd jouw kind bij hun thuis opgevangen?
Oud 8 oktober 2012, 17:25   #778
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard Yar

Citaat:
Ik zou alvast beginnen met vragen waarom ze daar zit: jullie wilden psychologische bijstand maar die is er niet. Dus wat zit ze daar dan te doen?

En dat begeleid wonen: yeps. herkenbaar. Maken reclame voor zichzelf dus moeten ze "klanten" krijgen.

(men zou denken dat dit dient voor jonge mensen met vb. drug- drankgebruikende of agressieve ouders, maar nee hoor).
Als "begeleid wonen" niet werkt dan dien je een klacht in. In eerste instantie door de ouder. De minderjarigen, dikwijls met kind, voelen er zich tijdelijk prima. Tijdelijk.
YAR en co zijn niet meer dan experimenten van overheidswege. Ik ben er per definitie tegen, al was er maar dat je er als ouder best niet te veel reclame over maakt wegens beschouwd als profiteur en niet competent om voor eigen kinderen te zorgen. En ook te veel staatsbemoeienis, uiteraard.

Laatst gewijzigd door Rudy : 8 oktober 2012 om 17:27.
Oud 11 oktober 2012, 10:08   #779
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
volgens papier had "een normaal" gezin te moeten aankunnen
Papier is enkel belangrijk voor juridische overeenkomsten.
Oud 11 oktober 2012, 11:31   #780
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Circe. Denk ook eens na over bijvoorbeeld: vader die ziek is, of de mening van dochters en zonen, of de partner, deze laatste toch niet te onderschatten, je leeft er toch mee.
Objectief bekeken heb je wel meer dan 100 procent gelijk, als je enkel de visie van de moeder bekijkt.

Laatst gewijzigd door Rudy : 11 oktober 2012 om 11:32.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be