Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 december 2019, 19:24   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Bach?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom meent u dat de evangelicals een sekte zijn? Botst die plotselinge harde taal niet met uw milde taal van zopas naar alwie geen christen is?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2019, 19:27   #62
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Jezus is heel duidelijk: Hij alleen is de Weg, de Waarheid en het Leven.
Maar de betekenis hiervan ontgaat je totaal.
Citaat:
Hij is de enige Weg.
En kijk, dat is het bewijs dat je dit niet begrepen hebt.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2019, 19:30   #63
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Maar de betekenis hiervan ontgaat je totaal.

En kijk, dat is het bewijs dat je dit niet begrepen hebt.
U hebt dat al eens beweerd, maar we wachten nog steeds op de uitleg.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2019, 19:40   #64
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U hebt dat al eens beweerd, maar we wachten nog steeds op de uitleg.
Bijna alles wat Jezus verkondigde komt uit het Oude Testament. Daar worden de woorden Weg, Waarheid en Leven voortdurend gebruikt als synoniemen voor de Thora, de Joodse wet die Jezus Zelf ook naleefde.
- Hij is de enige Weg - slaat dus nergens op. Jezus is niet de Weg en de Waarheid, maar de Thora.

En wie zijn die ' we ' ??

Laatst gewijzigd door Aton : 30 december 2019 om 19:41.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2019, 19:44   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Bijna alles wat Jezus verkondigde komt uit het Oude Testament. Daar worden de woorden Weg, Waarheid en Leven voortdurend gebruikt als synoniemen voor de Thora, de Joodse wet die Jezus Zelf ook naleefde.
- Hij is de enige Weg - slaat dus nergens op. Jezus is niet de Weg en de Waarheid, maar de Thora.
Kunt u verwijzen naar die desbetreffende passages in het OT?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2019, 19:44   #66
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
- Hij is de enige Weg - slaat dus nergens op. Jezus is niet de Weg en de Waarheid, maar de Thora.
Het NT is nochtans heel duidelijk: "Ik ben..." En die "Ik" is Jezus.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2019, 19:55   #67
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 15.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bach?
Ik denk dat ik hier al op geantwoord heb. De meeste 'evangelicals' die ik ken komen me wel erg sectair over. Ik ken er die de paus de antichrist vinden. De meeste denken dat er geen 'redding' is buiten henzelf. Ze aanvaarden je zeer snel in de groep (ledenaantallen zijn belangrijk, macht in feite) maar als je je naderhand afkeert ben je "7 keer erger" dan een 'ongelovige' en dat is zowat heel de mensheid volgens die groepen. Ze respecteren het onderscheid kerk staat amper. Ze worden vaak gedirigeerd en zelfs als politiek instrument vanuit de VS gebruikt. Ze zeggen over God te spreken maar ze hebben het soms zelfs meer over 'de duivel'. Voordat je het goed en wel door hebt zit er iemand in tongen te spreken of worden er sessies uitgevoerd die meer lijken op indoctrinatie met psychologische truckjes (ontbering Bv) enzovoort dan op serene religieuze praktijken. Ze worden zo opgeleid dat het niet veel moeite kost hen een wapen in de hand te drukken en ten oorlog te sturen...in naam van God.

Dat kenmerkt een grote groep van de 'evangelicals'. Er zijn er anderen. Een vriendin van me werd in Noord Nederland zo opgevoed in de jaren 80. Ze wist zich uiteindelijk te bevrijden daarvan. Haar verhalen over die groep waren schrijnend.

De denotatie 'sectair' is niet te ver te gezocht in de meeste gevallen. Een obstakel voor wereldvrede en begrip eerder dan een weg daarnaar toe.

Laatst gewijzigd door Bach : 30 december 2019 om 19:59.
Bach is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2019, 20:01   #68
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Ik denk dat ik hier al op geantwoord heb. De meeste 'evangelicals' die ik ken komen me wel erg sectair over. Ik ken er die de paus de antichrist vinden. De meeste denken dat er geen 'redding' is buiten henzelf. Ze aanvaarden je zeer snel in de groep naar als je je naderhand afkeer ben je 7 keer erger dan een 'ongelovige' en dat is zowat heel de mensheid olgens die groepen. Ze respecteren het onderscheid kerk staat amper. Ze worden vaak gedirigeerd zelfs as ls politiek instrument vanuit de VS. Ze zeggen over God te spreken maar ze hebben het soms zelfs meer over 'de duivel'. Voordat je het zit er iemand in tongen te spreken of worden er sessies uitgevoerd die meer lijken op indoctrinatie met psychologische truckjes (ontbering Bv) enzovoort. Ze worden zo opgeleid dat het niet veer moeite kost hen een wapen in de hand te drukken.

Dat kenmerkt een grote groep van de 'evangelicals'. Er zijn er anderen. Een vriendin van me werd in Noord Nederland zo opgevoed in de jaren 80. Ze wist zich uiteindelijk te bevrijden daarvan. Haar verhalen over die groep waren schrijnend.

De denotatie 'sectair' is niet te ver te gezocht in de meeste gevallen. Een obstakel voor wereldvrede en begrip eerder dan een weg daarnaar toe.
Ik ken een groep evangelische christenen in Gent en een aan de kust. Vooreerst zie ik geen enkel teken dat die groepen gebruikt worden "als politiek instrument vanuit de VS". Welke politiek zou er dan wel uitgedragen moeten worden?

't Lijkt erop dat u overtuigde christenen (van welke gezindte ook) neerzet als "sectair" en dat die volgens u de wereldvrede belemmeren. En dat in een tijd dat de vrede in onze samenleving voortdurend onderdrukt staat door... extremistische moslims.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2019, 20:06   #69
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het NT is nochtans heel duidelijk: "Ik ben..." En die "Ik" is Jezus.
In een vertaling van een vertaling van een vertaling van een tekst geschreven aan het begin van de 2e eeuw door een Romein van joods etnische origine.
Nog zo'n voorbeeld hebben ? : In de Nederlandstalige versie staat dat Jezus OVER het water liep. Wil het toch lukken dat het Grieks woord verschillende betekenissen kan hebben in verband met hun context. En in die context liep Jezus NAAST het water, aan de oever om zo te zeggen. Geloof jij maar verder in je sprookjes versie.

bron : W. van Peer , filoloog https://en.wikipedia.org/wiki/Scient..._of_Literature

Laatst gewijzigd door Aton : 30 december 2019 om 20:24.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2019, 20:40   #70
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 15.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik ken een groep evangelische christenen in Gent en een aan de kust. Vooreerst zie ik geen enkel teken dat die groepen gebruikt worden "als politiek instrument vanuit de VS". Welke politiek zou er dan wel uitgedragen moeten worden?

't Lijkt erop dat u overtuigde christenen (van welke gezindte ook) neerzet als "sectair" en dat die volgens u de wereldvrede belemmeren. En dat in een tijd dat de vrede in onze samenleving voortdurend onderdrukt staat door... extremistische moslims.
Die groepen van 'overtuigde christenen' (de denominatie alleen al duidt al op sectair denken) bevinden zich over de hele wereld. Er zijn honderden soorten groepen en allen zeggen ze zich te baseren op de bijbel, pretenderen ze dat hun groep de absolute waarheid in pacht heeft. Dat alleen al toont dat de paus gelijk heeft verder te kijken dan dat boek.

Ik ken evangelische groepen die naar dorpen van autochtone bevolking gaan om daar de mensen te overtuigen hun dikwijls schitterende traditionele kleding te verbranden.... Want 'des duivels'. Uiteraard hebben dat soort van groepen er een probleem mee als de paus toont respect te hebben voor de levensvisie van die 'originele volkeren' zoals hij toonde ivm de 'pacha mama' (moeder aarde) symboliek.

Het ecologisme in die symboliek is iets wat nogal afwezig is in de abrahamische traditie. De paus is vooruitziend lijkt me. Maar de meeste van die evangelische groepen prefereren naar het verleden te kijken. Niet naar buiten maar naar binnen zou je kunnen zeggen. Als je geen interesse hebt hun te vervoegen ben je plots niet meer waard 'gered' te worden. Erg christelijk is dat niet. Dat ruikt naar machtstreven.

Ik wil het gerust over extremistische moslims hebben maar dat is een andere discussie die op dit forum bijna continu gevoerd wordt. Ik hou het liever on topic.

Laatst gewijzigd door Bach : 30 december 2019 om 20:56.
Bach is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2019, 20:44   #71
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 15.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Wat is me dat voor een dooddoener. Als eens gehoord van archeologen ? Die waren er ook niet bij, klein licht.
Het was een grap. U leek zo overtuigd het allemaal te weten wat er 2000 jaren geleden gebeurde.

Laatst gewijzigd door Bach : 30 december 2019 om 20:49.
Bach is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2019, 20:48   #72
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 15.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Had ik het daarover ??
Wat bedoelde u dan? Wat ik wil zeggen is dat het protest tegen onrecht niet betekent dat je een imperialist bent. Mischien spreken we naast elkaar door.
Bach is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2019, 21:15   #73
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Die groepen van 'overtuigde christenen' (de denominatie alleen al duidt al op sectair denken) bevinden zich over de hele wereld. Er zijn honderden soorten groepen en allen zeggen ze zich te baseren op de bijbel, pretenderen ze dat hun groep de absolute waarheid in pacht heeft. Dat alleen al toont dat de paus gelijk heeft verder te kijken dan dat boek.
Over de kern waar om draait, zijn al die groepen het volkomen eens: Jezus als Heiland die ons tot de Vader leidt door en dankzij Zijn kruisdood en als eerstgeborene in de glorie van de Verrijzenis ons daartoe voorgaat.

Als de paus voorbij dat punt gaat, houdt het op.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2019, 21:17   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Ik ken evangelische groepen die naar dorpen van autochtone bevolking gaan om daar de mensen te overtuigen hun dikwijls schitterende traditionele kleding te verbranden.... Want 'des duivels'. Uiteraard hebben dat soort van groepen er een probleem mee als de paus toont respect te hebben voor de levensvisie van die 'originele volkeren' zoals hij toonde ivm de 'pacha mama' (moeder aarde) symboliek.
De recente gebeurtenissen in het Vaticaan hebben getoond dat het veel verder gaat een louter symbolische verwijzing. Getuige daarvan de bijzonder ongemakkelijke reactie van de pauselijke woordvoerder tijdens de persconferentie toen verschillende journalisten nu eens wilden vernemen wat die ceremonie inhield en wat er bedoeld werd met pacha mama.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2019, 21:23   #75
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Het ecologisme in die symboliek is iets wat nogal afwezig is in de abrahamische traditie. De paus is vooruitziend lijkt me. Maar de meeste van die evangelische groepen prefereren naar het verleden te kijken. Niet naar buiten maar naar binnen zou je kunnen zeggen. Als je geen interesse hebt hun te vervoegen ben je plots niet meer waard 'gered' te worden. Erg christelijk is dat niet. Dat ruikt naar machtstreven.
In mijn contacten met evangelicals heb ik die houding nog nooit ondervonden. Uw stelling blijkt niet meer te zijn dan een veralgemening. Nogal raar dat u anderen beschuldigt in sektaire termen te denken, terwijl u dat hier overduidelijk zelf doet als evangelicals ter sprake komen.

Als christen zijn we geroepen deel te nemen aan Gods scheppende kracht door onze vruchtbaarheid en ons handelen op deze aarde. Over de aarde zijn we slechts beheerders, maar geen eigenaren. En ons handelen op deze aarde staat niet los van onze geestelijke bestemming. Dat is ecologie op zijn best. Niet als we de ecologie als een soort aparte religie wordt die de beschouwing van ons aards handelen louter hier situeert en los maakt van het bovennatuurlijke.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2019, 21:24   #76
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Het was een grap. U leek zo overtuigd het allemaal te weten wat er 2000 jaren geleden gebeurde.
Reken maar !
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2019, 21:27   #77
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Ik wil het gerust over extremistische moslims hebben maar dat is een andere discussie die op dit forum bijna continu gevoerd wordt. Ik hou het liever on topic.
Als de wereld in brand staat door allerlei aanslagen van moslims, maakt u zich grondig belachelijk als u doodleuk stelt dat de wereldvrede bedreigd wordt door bijbelse christenen.

In Brazilië heeft de katholieke Kerk het moeilijk om de opmars van de protestanten te stuiten (niet alleen evangelicals trouwens). Nu moet u mij eens vertellen of de vrede in de samenleving in Brazilië ondertussen is verbroken en of het er aanslagen regent en er op straat een christelijke terreur wordt uitgeoefend.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2019, 21:28   #78
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
In een vertaling van een vertaling van een vertaling van een tekst geschreven aan het begin van de 2e eeuw door een Romein van joods etnische origine.

(...)

Geloof jij maar verder in je sprookjes versie.
Voorwaar, een goede raad voor uzelf!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2019, 21:52   #79
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Voorwaar, een goede raad voor uzelf!
Weer eens schaakmat.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2020, 12:41   #80
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.256
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
In een vertaling van een vertaling van een vertaling van een tekst geschreven aan het begin van de 2e eeuw door een Romein van joods etnische origine.
Nog zo'n voorbeeld hebben ? : In de Nederlandstalige versie staat dat Jezus OVER het water liep. Wil het toch lukken dat het Grieks woord verschillende betekenissen kan hebben in verband met hun context. En in die context liep Jezus NAAST het water, aan de oever om zo te zeggen. Geloof jij maar verder in je sprookjes versie.

bron : W. van Peer , filoloog https://en.wikipedia.org/wiki/Scient..._of_Literature
-----De Jezus zoals hij wordt voorgesteld in de evangelies heeft gewoon nooit bestaan. Tenminste de kans hiertoe is zeer groot. En dus , waar praten we nog over?
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be