Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Cedric Vloemans (UNIE) - 19 tot 25 februari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Cedric Vloemans (UNIE) - 19 tot 25 februari Unie is een centrumpartij voor de Belgische Unie. Dit kartel bestaat uit drie unitaristische/Belgisch gezinde politieke groeperingen: BEB-n , de Liberale Alliantie en Unie.

 
 
Discussietools
Oud 25 februari 2007, 06:13   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Meuleman Bekijk bericht
Zelfsbeschikkingsrecht. Nog nooit van gehoord?
Ook ik heb dit al eerder aangehaald en, net als deze keer, gemerkt dat dhr. Vloemans er in volstrekte stlte aan voorbijgaat.

Blijkbaar is dit toch een pijnlijk punt dat hij zorgvuldig uit de weg wil gaan...
Jan van den Berghe is offline  
Oud 25 februari 2007, 16:48   #62
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cedric Vloemans Bekijk bericht
Maar op deze vraag heb ik reeds geantwoord voordien
Ja maar :
Citaat:
Gemeenschappelijke geschiedenis, bijvoorbeeld, trots op hun verleden, maar ook drama's zoals VW, waar zowel Vlamingen als Walen hun job verliezen. Ze delen dezelfde trots wanneer er een Belgische wint met het tennis (misschien is dit geen argument pro België, maar u zei dat ook hele kleine dingen tellen), maar het meest van al delen de Belgen hun vaderlandsliefde, hun patriotisme, dat sommigen op dit forum pogen te weerleggen, maar dat door de realiteit bevestigd wordt.
vind ik helemaal niet bevredigend. Ik weet niet hoe de andere forumleden hierover denken.
Trouwens is VW een goed voorbeeld? De meningen waren verschillend bij de stakers, en als kers op de taart was het "afscheidsfeestje" met strikt eentalig Franstalig entertainment voor de kinderen.
Dus dat is het? Samen wat ellende en onbewezen cijfers over hoe graag wij voor het vaderland zijn?
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline  
Oud 25 februari 2007, 16:51   #63
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cedric Vloemans Bekijk bericht
... maar het meest van al delen de Belgen hun vaderlandsliefde, hun patriotisme, dat sommigen op dit forum pogen te weerleggen, maar dat door de realiteit bevestigd wordt.
De werkelijkheid spreekt u volledig tegen. Op de nationale feestdag komt nauwelijks volk opdagen als er geen gratis optredens en evenementen wordt aangeboden. Bijna niemand hangt de driekleur uit op die dag. Prinselijke huwelijken brengt geen massa op de been. Peilingen wijzen op heel weinig aanhankelijkheid voor de huidige vorm van de monarchie. Mensen willen meer bevoegdheden bij de deelstaten, en dus minder België. Dit alles lijkt me niet echt grote uitingen van Belgisch patriotisme.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 25 februari 2007, 18:20   #64
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Duvelke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 februari 2005
Locatie: Earth
Berichten: 10.121
Standaard

In welk hol woont u dan Jan?? Bij de nationale feestdag zie ik hier in de regio niets anders dan vlaggen hangen..
__________________
Chaos is het woord dat we bedacht hebben voor een orde die we niet begrijpen.
Duvelke is offline  
Oud 25 februari 2007, 21:20   #65
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan moet u de vraag voorleggen: wat zijn dan wel "natuurlijke constructies" als het op staten aankomt? Welke criteria hanteert u dan wel om staatsconstructies in "kunstmatig" en bijgevolg ook "natuurlijk" te verdelen?
Ik spreek niet alleen van staten. Ik spreek over het Belgische 'volk' of het Vlaamse 'volk'. Dat bestaat niet. It's fake.
system is offline  
Oud 25 februari 2007, 21:36   #66
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik spreek niet alleen van staten. Ik spreek over het Belgische 'volk' of het Vlaamse 'volk'. Dat bestaat niet. It's fake.
Dat is nog steeds geen antwoord. Waarom is het "fake"? En waarom is bijvoorbeeld het Franse volk dan niet "fake"?
Jan van den Berghe is offline  
Oud 25 februari 2007, 21:42   #67
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
In welk hol woont u dan Jan?? Bij de nationale feestdag zie ik hier in de regio niets anders dan vlaggen hangen..
Wel, ik hou u aan uw woord. Fotografeer het eens en plaats de foto's hier.

Dat wordt lachen...
Jan van den Berghe is offline  
Oud 25 februari 2007, 21:48   #68
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De enige legitimatie is dat het volk zich soerverein kan uitspreken. Voor het overige is geen enkel staatsrechtelijk of volksromantische "legitimatie" noodzakelijk.
Omdat er noch in België, noch in Vlaanderen een echt volksnationalisme is geweest. Het 'volksnationalisme' in Vlaanderen en België was altijd de zaak van een vrij kleine minderheid. In Limburg heb je misschien zoiets als een volksnationalisme, zij het op een bezadigde, gematigde wijze, eigen aan ons Limburgers.

Laatst gewijzigd door system : 25 februari 2007 om 21:51.
system is offline  
Oud 25 februari 2007, 21:52   #69
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Omdat er noch in België, noch in Vlaanderen een echt volksnationalisme is geweest. Het 'volksnationalisme' in Vlaanderen en België was altijd de zaak van een vrij kleine minderheid. In Limburg heb je misschien zoiets als een volksnationalisme, zij het op een bezadigde, gematigde wijze eigen aan ons Limburgers.
Wat is de graadmeter om te bepalen of iets door een meerderheid, minderheid wordt gedragen? Peiling? Natte vinger? Ik heb zo stilaan de indruk dat u weer eens vanuit uw eigen vooroordelen denkt en niet beginnend met de werkelijkheid.

Kunt u mij een "volksnationalisme" aanduiden dat NIET met een kleine groep begon maar onmiddellijk en vanaf het begin bij de brede volkslaag in voege was?
Jan van den Berghe is offline  
Oud 25 februari 2007, 22:01   #70
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat is de graadmeter om te bepalen of iets door een meerderheid, minderheid wordt gedragen? Peiling? Natte vinger? Ik heb zo stilaan de indruk dat u weer eens vanuit uw eigen vooroordelen denkt en niet beginnend met de werkelijkheid.

Kunt u mij een "volksnationalisme" aanduiden dat NIET met een kleine groep begon maar onmiddellijk en vanaf het begin bij de brede volkslaag in voege was?
U moet niet zenuwachtig beginnen te worden. Ik zeg alleen dat er nu geen massaal volksnationalisme is noch voor de een noch voor de andere. Dat is alles wat ik zeg. En ik zeg tevens dat wat men nu voorstelt (politieke) constructies zijn en dus kunstmatig zowel voor de een als voor de andere.

En tenslotte zeg ik tevens dat er wel een min of meer uitgesproken 'volksnationalisme' is in Limburg dat zich vermoedelijk uitstrekt tot de beide Limburgen. Zo heb ik het toch vaak ervaren.

Laatst gewijzigd door system : 25 februari 2007 om 22:11.
system is offline  
Oud 25 februari 2007, 22:09   #71
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U moet niet zenuwachtig beginnen te worden. Ik zeg alleen dat er nu geen massaal volksnationalisme is noch voor de een noch voor de andere. Dat is alles wat ik zeg. En ik zeg tevens dat wat men nu voorstelt (politieke) constructies zijn en dus kunstmatig zowel voor de een als voor de andere.
Zenuwachtig? Ik stel een nuchtere vraag en ik stel gewoon vast dat u daar niet op kunt antwoorden.

Wat zijn "politieke constructies" als het over staatsinrichting gaat? En wanneer is dat niet het geval? Is er volgens u een staat die dan niet "fake" is en geen vorm van "politieke constructie" in zich heeft?

Ik stel vast dat u nog steeds het woord "kunstmatig" in de mond neemt, maar het nog steeds niet definieert.

Indien u spreekt over het feit dat er nog geen breed volksnationalisme is en dat daardoor de na te streven of bestaande staatsstructuur "fake", "kunstmatig", "artificeel" is, mag ik u er dan eens op wijzen dat de Ierse vrijheidsstrijders in het begin niet gesteund werden door de meerderheid van de Ierse bevolking? Moeten we Ierland van die tijd dan aanzien als "fake", "kunstmatig" en "artificieel"?
Jan van den Berghe is offline  
Oud 25 februari 2007, 22:10   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En tenslotte zeg ik tevens dat er wel een min of meer uitgesproken 'volksnationalisme' is in Limburg.
Wat moge dan wel dat "volksnationalisme" van Limburg inhouden dat blijkbaar in de rest van Vlaanderen volgens u ontbreekt?
Jan van den Berghe is offline  
Oud 25 februari 2007, 22:13   #73
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat moge dan wel dat "volksnationalisme" van Limburg inhouden dat blijkbaar in de rest van Vlaanderen volgens u ontbreekt?
Als u niet van Limburg bent kan ik u dat niet uitleggen. Tot mijn spijt overigens.
system is offline  
Oud 25 februari 2007, 22:15   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Als u niet van Limburg bent kan ik u dat niet uitleggen. Tot mijn spijt overigens.
Hunk? Als u het niet kan uitleggen, dan is er ook geen sprake van "volksnationalisme".

Ofwel weet u niet wat de term "volksnationalisme" juist inhoudt... Dat kan natuurlijk ook.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 25 februari 2007, 22:19   #75
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Zenuwachtig? Ik stel een nuchtere vraag en ik stel gewoon vast dat u daar niet op kunt antwoorden.

Wat zijn "politieke constructies" als het over staatsinrichting gaat? En wanneer is dat niet het geval? Is er volgens u een staat die dan niet "fake" is en geen vorm van "politieke constructie" in zich heeft?

Ik stel vast dat u nog steeds het woord "kunstmatig" in de mond neemt, maar het nog steeds niet definieert.

Indien u spreekt over het feit dat er nog geen breed volksnationalisme is en dat daardoor de na te streven of bestaande staatsstructuur "fake", "kunstmatig", "artificeel" is, mag ik u er dan eens op wijzen dat de Ierse vrijheidsstrijders in het begin niet gesteund werden door de meerderheid van de Ierse bevolking? Moeten we Ierland van die tijd dan aanzien als "fake", "kunstmatig" en "artificieel"?
Volgens mij hebt er geen moeite mee dat men België een constructie noemt. Ik ook niet. Maar Vlaanderen noem ik ook een constructie. En men moet niet afkomen met de 'Guldensporenslag'. Daar vochten mensen uit Namen mee. Ik meen me zelfs nog te herinneren dat er een gemeente was bij Namen (de naam ontsnapt me nu) waar men de herdenking van de Guldensporenslag vierde alleszins tot in de jaren 1928. Of ze het nu nog vieren weet ik niet.

Laatst gewijzigd door system : 25 februari 2007 om 22:19.
system is offline  
Oud 25 februari 2007, 22:21   #76
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Als u niet van Limburg bent kan ik u dat niet uitleggen. Tot mijn spijt overigens.
Hoe komt het, dat een Bask of een Schot mij wel kunnen uitleggen wat hun volksnationalisme inhoudt, maar een Limburger niet?
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline  
Oud 25 februari 2007, 22:21   #77
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hunk? Als u het niet kan uitleggen, dan is er ook geen sprake van "volksnationalisme".

Ofwel weet u niet wat de term "volksnationalisme" juist inhoudt... Dat kan natuurlijk ook.
Limburg mie landj, mie sjoen landj. Limburg allein. Zô es er mer ein. Meer kan ik niet zeggen. Meer is er ook niet nodig.

Laatst gewijzigd door system : 25 februari 2007 om 22:25.
system is offline  
Oud 25 februari 2007, 22:25   #78
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Volgens mij hebt er geen moeite mee dat men België een constructie noemt. Ik ook niet. Maar Vlaanderen noem ik ook een constructie. En men moet niet afkomen met de 'Guldensporenslag'. Daar vochten mensen uit Namen mee. Ik meen me zelfs nog te herinneren dat er een gemeente was bij Namen (de naam ontsnapt me nu) waar men de herdenking van de Guldensporenslag vierde alleszins tot in de jaren 1928. Of ze het nu nog vieren weet ik niet.
U blijft maar rondjes draaien, maar durft blijkbaar niet ingaan op mijn vragen.

Misschien wordt het ook tijd dat u eens een boek openslaat over 1302. Daar vochten immers geen mensen van Namen in mee. Dit is een typische vorm van mythologisering van de belgicistische geschiedschrijving. 't Was namelijk zo dat Jan van Namen, zoon van de Vlaamse graaf, en zelf graaf over Namen, troepen ronselde om de Vlaamse opstandelingen te steunen. Echter, hij ronselde die troepen niet in zijn eigen graafschap maar wel in het Rijnland (Duitsers dus). In de kronieken is dan ook sprake over "Ostlanders" die graaf Jan optrommelde. Alleen is het zo dat deze "Ostlanders" pas in Kortrijk aankwamen nadat de slag reeds gestreden was.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 25 februari 2007, 22:26   #79
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Limburg mie landj, mie sjoen landj. Limburg allein. Zô es er mer ein. Meer kan ik niet zeggen. Meer is er ook niet nodig.
Dat is een liedje; en dat bewijst niets. Er bestaat ook een lied van de Oost-Vlamingen. "Het Lied der Vlamingen", ooit van gehoord?

Kortom, u maakt zich echt wel belachelijk door van alles te beweren maar als puntje bij paaltje komt niets aan te brengen.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 25 februari 2007, 22:27   #80
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Volgens mij hebt er geen moeite mee dat men België een constructie noemt. Ik ook niet.
Nog steeds geen antwoord waarom dit dan een constructie is. Ook heeft u mij nog niet gezegd welke staat dan geen "constructie" is en wel vanaf het eerste begin kon rekenen op een algeheel volksnationalisme.
Jan van den Berghe is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be