Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 december 2008, 00:49   #61
groene flamingant
Banneling
 
 
groene flamingant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 november 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Natuurlijk,lekker agressief toontje om te beginnen mijn beste, kan U niet met andere meningen om soms....
Wanneer men begint met mijn woorden te verdraaien en dergelijke, raak ik een beetje geïrriteerd.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies
Waar heb Ik gezegd dat U dat gezegd heeft mijn beste,nergens....
In je post nr. 51 las ik toch zeer duidelijk: "... weer een hoop geld naar het zuiden in ruil voor een staatshervormingske van twee keer niets". Ja toch?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies
Loos zinnetje mijn beste, wat verstaat U onder "een grote staatshervorming"
En welke "ernstige zaken" moeten daar tegenover staan alvorens er bovenop de al de bestaande geldstromen die in deze discutie niet ter sprake zullen staan ongetwijfeld een extra zal moeten aan toevoegd worden om wallonië over de streep te halen,en U over te halen tot het onderstaande....
Een grote staatshervorming dat betekent bijvoorbeeld méér bevoegdheden (en neen, niet iets onbenulligs als controle over de Noordzee ofzo natuurlijk), of bijvoorbeeld een afbouw van het faciliteitensysteem.

En als er in ruil extra centen naar Wallonië of Brussel gaat moet daar natuurlijk een goeie motivatie voor zijn: meer geld voor de hoofdstedelijke functie van Brussel bvb. zou voor mij bespreekbaar kunnen zijn. (Op voorwaarde dan wel dat Brussel eindelijk de taalwetgeving gaat naleven.) Meer geld om een rampzalig economisch beleid te camoufleren is géén goede motivatie.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies
Al de vorige staatshervormingen mijn beste,werden destijds door de vlaamse politici als groots en hervormend verkocht aan de vlaamse bevolking,en dit terwijl telkens weer de walen in ruil voor enkele toegevingen en véél geld hun politieke macht versterkten op politiek niveau door middel van pariteit,tweederde meerderheden en alarmbelprocedures....

Dat waren in mijn ogen dus staatshervormingskes van twee keer niets....
De vraag blijft ,hoevéél gaat het deze keer kosten,en welke voorwaarden hangen er van waalse zijde vanaf,indien de prijs te hoog wordt,dan liever een splitsing...
Al die vorige staatshervormingen zijn niet door mij uitgewerkt en ik hoef ze dan ook niet te verdedigen, maar vergeet niet dat ook daar de Vlamingen met de rug tegen de muur stonden: zonder pijnlijke knieval was het van Franstalige kant NON! Je kunt daar de pest aan hebben maar zo gaat dat nu eenmaal als een groep moet vechten vanuit een onderdrukte positie: een onderdrukkende groep geeft zijn dominante positie niet zomaar op. Je kunt niet verwachten dat het vanuit een onderdrukte positie gemakkelijk is om zaken te veranderen.

Laatst gewijzigd door groene flamingant : 27 december 2008 om 00:50.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2008, 00:52   #62
groene flamingant
Banneling
 
 
groene flamingant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 november 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FDM Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant
Bla bla bla, bla bla bla...
Natuurlijk,lekker agressief toontje om te beginnen mijn beste, kan U niet met andere meningen om soms....
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant
Waar heb ik gesproken over een staatshervorming van twee keer niets?
Waar heb Ik gezegd dat U dat gezegd heeft mijn beste,nergens....
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant
Ik had het over een serieuze staatshervorming en dat er juist géén nieuwe centen naar het zuiden moesten vloeien als daar niks ernstigs tegenover stond.

Loos zinnetje mijn beste, wat verstaat U onder "een grote staatshervorming"
En welke "ernstige zaken" moeten daar tegenover staan alvorens er bovenop de al de bestaande geldstromen die in deze discutie niet ter sprake zullen staan ongetwijfeld een extra zal moeten aan toevoegd worden om wallonië over de streep te halen,en U over te halen tot het onderstaande....
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flamigant
Het volstaat dat de Vlaamse regering rustig verwijst naar de gemaakte afspraken: Vlaamse centen in ruil voor een grote staatshervorming.
Al de vorige staatshervormingen mijn beste,werden destijds door de vlaamse politici als groots en hervormend verkocht aan de vlaamse bevolking,en dit terwijl telkens weer de walen in ruil voor enkele toegevingen en véél geld hun politieke macht versterkten op politiek niveau door middel van pariteit,tweederde meerderheden en alarmbelprocedures....
Dat waren in mijn ogen dus staatshervormingskes van twee keer niets....
De vraag blijft ,hoevéél gaat het deze keer kosten,en welke voorwaarden hangen er van waalse zijde vanaf,indien de prijs te hoog wordt,dan liever een splitsing...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant
Begin volgende keer met mijn berichten iets beter te lezen, vooraleer er dingen in te zoeken die er niet in terug te vinden zijn.
Wie zegt het........
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill
Zoals eerder aangehaald ... men is irak al binnengevallen zonder een 9/11, men had de reden van toen gerust nu nog eens kunnen gebruiken indien men dat gewilt had.

--------------------------------------------------------------------------------
Laatst gewijzigd door FdM : Vandaag om 16:46.

leest beter zo
Jij speelt graag met kleurtjes zeker? Of per ongeluk vergist van nick?

Laatst gewijzigd door groene flamingant : 27 december 2008 om 00:53.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2008, 01:01   #63
groene flamingant
Banneling
 
 
groene flamingant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 november 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Een zachte manier om te zeggen dat hij geflaterd heeft. Want er zijn maar twee reële opties ofwel heeft hij (op een onwaarschijnlijke manier btw) geblunderd ofwel wist hij al heel de tijd hoe de vork aan de steel zat maar verspreidde hij leugens om tijd te rekken. Vraag is dan wat hij dacht te winnen met tijd te rekken. Het kartel op een of andere manier in leven houden waarschijnlijk. M.a.w. hij was bezig met puur partijpolitieke overwegingen.
Hij heeft daar een fout gemaakt ja, maar wees eerlijk: welk politicus heeft in heel deze farce géén fout gemaakt? Ik denk dat Bart De Wever er al bij al nog redelijk uit komt in vergelijking met de meeste van zijn collega's. Je kan hem alleszins niet verwijten dat hij zijn principes overboord gegooid heeft.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2008, 01:04   #64
groene flamingant
Banneling
 
 
groene flamingant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 november 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wees effe eerlijk.
Wie neemt Bourgeois nog serieus ?
We zullen dit soort commentaar ook maar niet te serieus nemen zeker? Deze hele topic ging tot nader order over Bart De Wever en over Bourgeois is hier niet gesproken.

Laatst gewijzigd door groene flamingant : 27 december 2008 om 01:06.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2008, 12:35   #65
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant Bekijk bericht
In mijn ogen is hij wat naïef geweest en heeft hij zich laten misleiden door de grote beloften van Reynders ("Ja, ik wil meewerken aan een grote staatshervorming"). De Wever heeft verkeerdelijk gedacht (alleszins tijdens de eerste maanden) dat alles beter zou gaan als de PS eruit lag. Wat mij betreft is hij nadien voort blijven onderhandelen in de hoop dat voldoende druk de Franstalige partijen zou kunnen dwingen tot toegevingen. Tot bleek dat er niks zou komen en de N-VA zijn conclusies trok.
Niet vergeten dat we in juni 2007 vertrokken zijn met waalse partijen die van een staatshervorming niets wilden weten. Ondertussen hadden we het toch al zover gekregen dat de franstaligen wilden praten. Zo lang de CD&V bereidt was om de verkiezingsbelofte waar te maken, kon de N-VA druk blijven uitoefenen. Plots was het leterme teveel, hij wilde kost wat kost in de 16 blijven. Toen hebben wij van de N-VA de stekker uit het kartel getrokken door geen vertrouwen meer te stellen in Leterme 1 (21 september 2008).
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2008, 12:55   #66
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Toen hebben wij van de N-VA de stekker uit het kartel getrokken door geen vertrouwen meer te stellen in Leterme 1 (21 september 2008).
Heeft de n-va daar ff sjanse gehad.
Stel u voor dat dat niet was gebeurd.
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2008, 16:13   #67
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Heeft de n-va daar ff sjanse gehad.
Stel u voor dat dat niet was gebeurd.
Wat niet was gebeurd?
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2008, 16:17   #68
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Wat niet was gebeurd?
Dat n-va er niet de stekker had uitgetrokken.
Soit , dit is nu allemaal voorbij en van geen belang meer.
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2008, 18:25   #69
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Dat n-va er niet de stekker had uitgetrokken.
Soit , dit is nu allemaal voorbij en van geen belang meer.

Alles heeft zijn belang, zeker in de politiek.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2009, 15:41   #70
JP Coen
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 27 februari 2008
Berichten: 2.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Alles heeft zijn belang, zeker in de politiek.
Wat is het belang van v Rompuy?
Hij belooft een staatshervorming.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2009, 15:47   #71
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

er zal geen staatshervorming komen.
zelfs als deze regering tot in 2011 blijft regeren (en die kans is zeer klein).
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2009, 16:04   #72
fcal
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Berichten: 8.069
Standaard

Alleen via een VB-NVA-LDD+ kartel de volstrekte meerderheid behalen in juni 2009 en een Vlaamse regering vormen, die (on)rechtstreeks weegt op alles wat zich afspeelt op federaal vlak. Dat is de enige oplossing. Al de rest is larie.
__________________
Het woord 'hond' heeft nooit iemand gebeten - Aristoteles
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2009, 19:55   #73
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Herman Van Rompuy waarschuwde nog dat er inzake staatshervorming of andere dossiers geen spektakel moet verwacht worden. Hij verkiest een werkwijze van stap voor stap, een evolutie in plaats van een revolutie. Terloops herinnerde hij eraan dat de communautaire onderhandelingen in de jaren zeventig en tachtig jarenlang aansleepten.
Bron: HLN.be
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2009, 20:00   #74
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

ze konden al 18 maanden iets aan de staatshervorming kunnen doen, maar ze deden gene klop
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2009, 20:13   #75
Cacique
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 januari 2009
Berichten: 34
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Alleen via een VB-NVA-LDD+ kartel de volstrekte meerderheid behalen in juni 2009 en een Vlaamse regering vormen, die (on)rechtstreeks weegt op alles wat zich afspeelt op federaal vlak. Dat is de enige oplossing. Al de rest is larie.
Wel ik zou waar voor m'n geld kiezen en terug op het VB stemmen! Zij zijn immers de enigen die nog nooit woordbreuk pleegden en altijd eerlijk en recht door zee hebben gehandeld. Dedecker is een dikke vriend van Herman, geloof me nou maar!!!
Cacique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2009, 00:29   #76
fcal
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Berichten: 8.069
Standaard

Als u op het voorgestelde kartel VB+NVA+LDD+? zou stemmen, dan zou u automatisch voor uw keuze VB kiezen door naast de door u gewenste politicus het bolletje zwart te maken. Dit geldt uiteraard voor de vele anderen van bijvoorbeeld strekking NVA of LDD, die elk hun eigen voorkeur op de gemeenschappelijke lijst terugvinden.

De bundeling van de krachten veroorlooft aldus de definitieve doorbraak op het niveau van de Vlaamse regio. En dit zal automatisch tot gevolg hebben, dat hiermee rekening moet gehouden worden op federaal vlak. Zoals verleden jaar toen Vlaanderen financieel moest bijdragen aan het federale budget. Alleen kan het VB dit niet bewerkstelligen.

Dedekker zal moeten kiezen tussen de Waalse muilband of de Vlaamse topfunctie. Iedereen wordt voor zijn verantwoordelijkheid gesteld.
__________________
Het woord 'hond' heeft nooit iemand gebeten - Aristoteles
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2009, 00:18   #77
Boontjes
Parlementslid
 
Geregistreerd: 4 april 2005
Berichten: 1.600
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant Bekijk bericht
BART DE WEVER: "VLD EN MR SLOTEN AKKOORD: GEEN GROTE STAATSHERVORMING VOOR VERKIEZINGEN 2009".


Nog maar net is Geert Bourgeois uit de Vlaamse regering gestapt en de tongen komen los. Wat reeds maanden werd vermoed werd vandaag, tijdens de N-VA-persconferentie, door Bart De Wever bevestigd: Open VLD en MR sloten een akkoord om géén grote staatshervorming mogelijk te maken vóór de regionale verkiezingen van 2009! Doel: Zorgen dat Reynders als 'goede Franstalige' naar de verkiezingen zou kunnen en tegelijkertijd het uit elkaar spelen van N-VA en CD&V, opdat de liberale familie opnieuw onbedreigd de grootste politieke familie van het land zou worden.

Met andere woorden: Als het na 15 maanden 'onderhandelen' nog steeds onmogelijk blijkt om een grote staatshervorming te realiseren is dat niet de fout van het gehate kartel, de 'onbekwame' ("Hij kan het niet") Yves Leterme of de 'vervelende' N-VA maar louter het gevolg van een akkoord dat er moest voor zorgen dat 'Le Roi Didier' na de koning van het kartel FDF-MR binnenkort óók koning wordt van Wallonië-Brussel of indien het even kan het hele land.

Nu de waarheid over deze 15 maanden durende soap aan het licht komt, lijkt het mij wenselijk om overal duidelijk te communiceren wie de zo gewenste staatshervorming bewust onmogelijk maakte. De heren van VLD en MR mogen er dan in geslaagd zijn het kartel CD&V uit elkaar te spelen, de Vlaamse regering in een crisis te storten en een staatshervorming onmogelijk te maken, laat deze heren bij de volgende verkiezingen niet de vruchten plukken van de eigen valsheid.
Verder zou het zeker een goede zaak zijn dit ook te communiceren via Franstalige fora, zoals deze van Le Soir en La Libre Belgique, zodat ook de Franstalige kiezer te horen krijgt wie de werkelijke veroorzaker is van deze 15 maanden durende klucht.
Begrijp alsmaar minder waarom De Wever indertijd zijn 'srikjes'-campagne voerde (je weet wel: Elio Di Rupo als DE boeman, de doodgraver van Wallonië, DE vijand van Vlaanderen, terwijl iedereen wist, ook Bart zelf(!) dat dit Didier Reynders was, en is....
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2009, 09:04   #78
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
er zal geen staatshervorming komen.
zelfs als deze regering tot in 2011 blijft regeren (en die kans is zeer klein).

Er zal een staatshervorming moeten komen, hopelijk iets meer dan de borrelnootjes die laatst op tafel lagen. Zonderr staatshervorming zal België barsten.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2009, 09:04   #79
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes Bekijk bericht
Begrijp alsmaar minder waarom De Wever indertijd zijn 'srikjes'-campagne voerde (je weet wel: Elio Di Rupo als DE boeman, de doodgraver van Wallonië, DE vijand van Vlaanderen, terwijl iedereen wist, ook Bart zelf(!) dat dit Didier Reynders was, en is....
Op dat moment was Di Rupo de te bestrijden figuur, niet meer maar ook niet minder.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2009, 09:25   #80
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes Bekijk bericht
Begrijp alsmaar minder waarom De Wever indertijd zijn 'srikjes'-campagne voerde (je weet wel: Elio Di Rupo als DE boeman, de doodgraver van Wallonië, DE vijand van Vlaanderen, terwijl iedereen wist, ook Bart zelf(!) dat dit Didier Reynders was, en is....
De Wever moest de strijd aanbinden met de PS, het was en is immers in het belang van Vlaanderen en België dat de socialitische macht in Wallonie gebroken word.

Ook de huidige communautaire problemen en het uitblijven van een staatshervorming zijn zuiver machtvertoon van de PS.

Er mag van hen niets gebeuren in dit land zonder hun goedkeuren en zonder dat de PS er voordelen uit haalt.
Dat we nu nog steeds geen behoorlijke regering hebben is trouwens zuiver te wijten aan de PS, die de CD-H binnen de Waalse regering onder druk zette om geen federale regering te vormen zonder de PS.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be