Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 augustus 2018, 14:27   #61
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.931
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
In mijn bijbel komt zelfs Jezus niet voor, maar wel Yeshua.

Nu jij weer.
Nou mooi toch, gefeliciteerd....
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2018, 13:42   #62
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Het blijft godslasterend tot welke sekte je ook behoord.
Godslaster bestaat enkel en alleen voor gelovige, voor niet gelovigen bestaat Godslaster niet want iets dat niet bestaat kun je ook niet bekladden.

En niet geloven is ook een geloof dus hebben niet gelovige even goed recht op vrijheid van geloof, de vrijheid van niet te geloven en daarom alle geloof te ontkennen en eender wat uit dergelijke geloof te belasteren.

Laatst gewijzigd door Garry : 31 augustus 2018 om 13:47.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2018, 14:33   #63
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 73.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Godslaster bestaat enkel en alleen voor gelovige, voor niet gelovigen bestaat Godslaster niet want iets dat niet bestaat kun je ook niet bekladden.

En niet geloven is ook een geloof dus hebben niet gelovige even goed recht op vrijheid van geloof, de vrijheid van niet te geloven en daarom alle geloof te ontkennen en eender wat uit dergelijke geloof te belasteren.


godvervlamdedjue... we hebben als atheïsten nog een behoorlijk lange weg af te leggen als men anno 2018 nog dergelijke stupiditeiten zit te debiteren...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2018, 15:13   #64
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Godslaster bestaat enkel en alleen voor gelovige, voor niet gelovigen bestaat Godslaster niet want iets dat niet bestaat kun je ook niet bekladden.
Maar de god van de gelovigen, volgens mij bestaat die ook niet, hoor.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht

En niet geloven is ook een geloof
En periodieke onthouding is een seks standje.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht

dus hebben niet gelovige even goed recht op vrijheid van geloof, de vrijheid van niet te geloven en daarom alle geloof te ontkennen en eender wat uit dergelijke geloof te belasteren.
Laat ons zeggen: atheïsten hebben het recht om niet lastig gevallen te worden met religies.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2018, 15:15   #65
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Maar de god van de gelovigen, volgens mij bestaat die ook niet, hoor.

En periodieke onthouding is een seks standje.

Laat ons zeggen: atheïsten hebben het recht om niet lastig gevallen te worden met religies.
En elke keer dat ik in de zetel naar de tv zit te staren ben ik als niet-sportende uiteraard zwaar aan het sporten.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2018, 16:08   #66
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
godvervlamdedjue... we hebben als atheïsten nog een behoorlijk lange weg af te leggen als men anno 2018 nog dergelijke stupiditeiten zit te debiteren...
De goden moeten van elke soort hun getal hebben...
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2018, 05:31   #67
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 73.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
De goden moeten van elke soort hun getal hebben...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2018, 07:13   #68
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.931
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Godslaster bestaat enkel en alleen voor gelovige, voor niet gelovigen bestaat Godslaster niet want iets dat niet bestaat kun je ook niet bekladden.
Maar toch doen ze het oh zo graag....
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2018, 14:38   #69
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.272
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
godvervlamdedjue... we hebben als atheïsten nog een behoorlijk lange weg af te leggen als men anno 2018 nog dergelijke stupiditeiten zit te debiteren...
Wanneer iemand zegt: 'Er bestaat geen God. Punt uit!', dan is dit geen echt 'weten', maar een geloof. Vaneiges. Immers hij kan niet bewijzen of er al dan niet een God bestaat. Dus hij kan het niet weten. Hij neemt gewoon aan dat er geen God is. Hij gelooft dit. In die zin is atheïsme zeker een 'geloof'.

De atheïsten horen dit niet zo graag, heb ik zo de indruk. Maar dat is niet zo erg. Ze zullen ermee moeten leren leven dat ze maar evenzeer een 'geloof' hebben als de 'religieuze gelovige'.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 september 2018 om 14:45.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2018, 15:14   #70
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.596
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wanneer iemand zegt: 'Er bestaat geen God. Punt uit!', dan is dit geen echt 'weten', maar een geloof. Vaneiges. Immers hij kan niet bewijzen of er al dan niet een God bestaat. Dus hij kan het niet weten. Hij neemt gewoon aan dat er geen God is. Hij gelooft dit. In die zin is atheïsme zeker een 'geloof'.

De atheïsten horen dit niet zo graag, heb ik zo de indruk. Maar dat is niet zo erg. Ze zullen ermee moeten leren leven dat ze maar evenzeer een 'geloof' hebben als de 'religieuze gelovige'.
En jij gelooft dus dat het best mogelijk is dat er een god bestaat?
Is dat geen geloof?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2018, 15:19   #71
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 73.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wanneer iemand zegt: 'Er bestaat geen God. Punt uit!', dan is dit geen echt 'weten', maar een geloof. Vaneiges. Immers hij kan niet bewijzen of er al dan niet een God bestaat. Dus hij kan het niet weten. Hij neemt gewoon aan dat er geen God is. Hij gelooft dit. In die zin is atheïsme zeker een 'geloof'.

De atheïsten horen dit niet zo graag, heb ik zo de indruk. Maar dat is niet zo erg. Ze zullen ermee moeten leren leven dat ze maar evenzeer een 'geloof' hebben als de 'religieuze gelovige'.
Je hanteert hier identiek dezelfde truken zoals je al jarenlang doet in het UFO draadje : goochelen met omkering bewijslast + de drogredenering rond negatieve bewijslast + een intentieproces er bovenop als dressering.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2018, 15:22   #72
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.272
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
En jij gelooft dus dat het best mogelijk is dat er een god bestaat?
Is dat geen geloof?
Ik weet dat niet En in feit interesseert het mij slechts matig omdat het zich inlaten met het begrip 'God' een straatje zonder einde is.

'God' is een vooral een typisch menselijk begrip. Waarschijnlijk functioneel omdat hij theoretisch onze onvolmaaktheden wegpoetst. De notie 'God' leidt echter tot niets. Het brengt ons geen stap dichter bij het ontstaan van het heelal, de kosmos, en/of de zin van het leven.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 september 2018 om 15:23.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2018, 15:28   #73
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wanneer iemand zegt: 'Er bestaat geen God. Punt uit!', dan is dit geen echt 'weten', maar een geloof. Vaneiges. Immers hij kan niet bewijzen of er al dan niet een God bestaat. Dus hij kan het niet weten. Hij neemt gewoon aan dat er geen God is. Hij gelooft dit. In die zin is atheïsme zeker een 'geloof'.

De atheïsten horen dit niet zo graag, heb ik zo de indruk. Maar dat is niet zo erg. Ze zullen ermee moeten leren leven dat ze maar evenzeer een 'geloof' hebben als de 'religieuze gelovige'.
Wanneer iemand zegt " Er bestaan geen elfjes ", dan is dit geen echt 'weten', maar een geloof. Vaneiges. Immers hij kan niet bewijzen of er al dan niet elfjes bestaan. Dus hij kan het niet weten. Hij neemt gewoon aan dat er geen elfjes bestaan. Hij gelooft dit niet omwille van een portie gezond verstand.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2018, 15:33   #74
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.272
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Je hanteert hier identiek dezelfde truken zoals je al jarenlang doet in het UFO draadje : goochelen met omkering bewijslast + de drogredenering rond negatieve bewijslast + een intentieproces er bovenop als dressering.
Helemaal niet. Wees eens consequent voor een keertje en intellectueel eerlijk.

Wanneer iemand stellig beweert dat er geen God is, dan moet hij aanwijzingen hebben dat er geen God is. En die heeft hij niet. Dus de aanname dat er geen God is, berust op hetzelfde drijfzand als de aanname dat er wel een God is. Ook hier zijn er geen aanwijzingen voor. Beide stellingen worden gehanteerd door mensen die ik 'gelovigen' noem.

En meer woorden maak hier (voorlopig) niet meer aan vuil.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 september 2018 om 15:34.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2018, 15:35   #75
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.272
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Wanneer iemand zegt " Er bestaan geen elfjes ", dan is dit geen echt 'weten', maar een geloof. Vaneiges. Immers hij kan niet bewijzen of er al dan niet elfjes bestaan. Dus hij kan het niet weten. Hij neemt gewoon aan dat er geen elfjes bestaan. Hij gelooft dit niet omwille van een portie gezond verstand.
Ik neem dan ook niet zo maar aan dat er geen elfjes bestaan. Noch neem ik aan dat ze wel bestaan. Ik weet het niet. En...u ook niet!
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2018, 16:39   #76
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik neem dan ook niet zo maar aan dat er geen elfjes bestaan. Noch neem ik aan dat ze wel bestaan. Ik weet het niet. En...u ook niet!
Nog eentje die niet weet of de kerstman al dan niet bestaat? Hilarisch !
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2018, 16:48   #77
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.272
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Nog eentje die niet weet of de kerstman al dan niet bestaat? Hilarisch !
En waarom zouden er niet zoiets kunnen bestaan als 'etherische wezens'? Wie de evolutie een beetje volgt van de natuurwetenschappen weet dat hoe meer kennis van de natuur vordert, hoe meer de hypothese van parallelle werelden (met dito wezens) als maar minder uitgesloten wordt. Men zou wel eens voor grote verrassingen kunnen komen te staan binnen dit en 300 - 400 jaar indien de wetenschappen zich met de huidige exponentiële snelheid blijft ontwikkelen.

En dus, zeg nooit : 'nooit'.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 september 2018 om 17:01.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2018, 18:18   #78
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.596
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik weet dat niet En in feit interesseert het mij slechts matig omdat het zich inlaten met het begrip 'God' een straatje zonder einde is.
Ik geloof dat u uw eigen standpunt niet begrijpt. Uw positie "ik weet het niet" komt neer op wat u meestal zegt bij dit soort vragen: "we mogen het niet uitsluiten". Dat betekent dat u het voor mogelijk houdt dat god bestaat. Er zijn namelijk drie antwoorden mogelijk op de vraag of iets bestaat.
1. Het bestaat, het moet bestaan.
2. Het bestaat niet, het kan niet bestaan.
3. Het is mogelijk dat het bestaat, maar ik weet het niet.
Als u de posities 1 en 2 niet wilt innemen valt u onvermijdelijk in positie drie. Als u gelooft dat u het bestaan van god niet kunt uitsluiten dan gelooft u dat zijn bestaan mogelijk is en dan bent u volgens uw eigen redenering een gelovige.

Wat u verder nog opmerkte daar kan ik geen touw aan vast knopen.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2018, 18:42   #79
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.272
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Ik geloof dat u uw eigen standpunt niet begrijpt. Uw positie "ik weet het niet" komt neer op wat u meestal zegt bij dit soort vragen: "we mogen het niet uitsluiten". Dat betekent dat u het voor mogelijk houdt dat god bestaat. Er zijn namelijk drie antwoorden mogelijk op de vraag of iets bestaat.
1. Het bestaat, het moet bestaan.
2. Het bestaat niet, het kan niet bestaan.
3. Het is mogelijk dat het bestaat, maar ik weet het niet.
Als u de posities 1 en 2 niet wilt innemen valt u onvermijdelijk in positie drie. Als u gelooft dat u het bestaan van god niet kunt uitsluiten dan gelooft u dat zijn bestaan mogelijk is en dan bent u volgens uw eigen redenering een gelovige.

Wat u verder nog opmerkte daar kan ik geen touw aan vast knopen.
Ik heb nooit ontkend dat ik in zekere zin een gelovige ben. Want in geval 3) zou men inderdaad kunnen stellen dat het ook een soort geloof is. Alleen is het zo dat een atheïst of een religieuze gelovige mordicus dit of dat beweert.
Met andere woorden, ik van mijn kant opper gewoon een mogelijkheid, zij echter van hun kant verkondigen een dogma (1).


___________________

(1) Dogma: is een leerstelling die als onbetwistbaar wordt beschouwd.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 september 2018 om 18:51.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2018, 19:07   #80
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.596
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik heb nooit ontkent dat ik in zekere zin een gelovige ben. Want in geval 3) zou men inderdaad kunnen stellen dat het ook een soort geloof is. Alleen is het zo dat een atheïst of een religieuze gelovige mordicus dit of dat beweert.
Met andere woorden, ik van mijn kant opper gewoon een mogelijkheid, zij echter van hun kant verkondigen een dogma.
Zij, de gelovigen, verdedigen positie 2 en u positie 3. Dus dat verschil heb ik al aangeduid. U doet dat overigens herhaaldelijk en zoals hierboven attaqueert u gaarne een ieder die positie 1 en 2 inneemt; een zendingsdrang die een godgelovige niet zou mistaan.

Uw positie herrinert mij aan de redenering van porpo, die na 30 mei 2014 plotseling van dit forum verdween. Hij redeneerde dat het veiliger is in god te geloven dan niet te geloven omdat het eerste hem een plek in de hemel zou opleveren en het tweede een plek in de hel. Het komt er op neer dat hij geen bewijs heeft voor het bestaan van god, maar dat hij het voor mogelijk houdt. Het is dus veiliger voor u als u zich houdt aan de richtlijnen van de profeet. Want u kunt natuurlijk niet uitsluiten dat deze de waarheid sorak.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be